بدون شک یکی از مشهورترین، تاثیرگذارترین و بهترین بازیهای نظامی اکشن سالیان اخیر سری بازیهای پر آوازهی Call of Duty هستند. اگر از مخاطبان قدیمیتر دنیای بازی باشید احتمالا میدانید که سری بازیهای Call of Duty کار خود را از جنگ جهانی دوم آغاز کردند و در دوران جنگهای مدرن به اوج خود رسیدند به طوری که بسیاری از طرفداران بازیهای شوتر اول شخص این سری بازی را بهترین بازیهای عمر خود میدانند. به همین دلیل زمانی که کمپانی Activision خبر از انتشار یک نسخه از این سری برای پلتفرمهای موبایل، اندروید و iOS، داد؛ بسیاری از هواداران از آن استقبال کردند. طبق اطلاعات منتشر شده این بازی قرار است بر بخش چند نفره تمرکز داشته باشد و فرمول اعتیادآور این بخش محبوب از بازیهای اصلی را به پلتفرمهای موبایل اندروید و iOS بیاورد. بازی Call of Duty Mobile از بسیاری از ویژگیها و المانهای بازیهای اصلی بهره میبرد و حالتها، نقشهها و سلاحهای بازی شباهات زیادی با نمونههای دیده شده در آن بازیها دارند. با این حال این بازی نسبت به تلاشهای پیشین سازندگان بسیار بهینهتر و یک بازی موبایل تمام عیار خواهد بود.
سیستم کنترلی بازی چگونه است؟
بدون شک تجربهی یک بازی در سبک شوتر اول شخص در پلتفرم موبایل کاری بسیار مشکل و چالشساز است. برقراری تعادل بین نشان دادن کنترلها و جریانات گیمپلی بازی مهمترین چالش سازندگان این گونه بازیها است که بسیاری از آنها در این زمینه شکست میخورند. بازی Call of Duty Mobile بر جلوگیری از دچار شدن به چنین سرنوشتی دو سیستم کنترلی کاملا مجزا را شامل میشود که حالت ساده و حالت پیشرفته نام دارند.
حالت ساده
کنترل بازی Call of Duty Mobile در حالت ساده کاملا با کنترل بازیهای اصلی سری CoD بر روی کنسولهای بازی متفاوت است. به جای تعریف کلیدی برای شلیک با اسلحه، هر زمان که نشانگر شما بر روی دشمنانتان منطبق شود سلاحتان به صورت خودکار شروع به شلیک میکند. این موضوع ممکن است که در ابتدا نوعی تقلب و اقدامی در راستای آسانسازی بازی به نظر میآید اما واقعا اینگونه نیست. در این حالت دقت شلیک با اسلحهها به طور کامل از بین میرود و مهمات نیز به سرعت از دست میروند. نکتهی مثبت این حالت از بین بردن نگرانی فشردن به موقع کلید آتش است و این مسئله به دلیل وجود نداشتن کلیدهای شانهای در پلتفرمهای موبایل بسیار کارآمد است. خوشبختانه سازندگان با هوشمندی المانی به بازی اضافه کردهاند که از هدر رفتن مهمات اسلحههایی که برد نزدیکتری دارند جلوگیری میکند. به این صورت که بازی فاصلهی مخاطب و هدف را میسنجند و در صورت بیش از حد بودن این فاصله از شلیک تفنگ خودداری میکند و این تدبیر خصوصا برای افرادی که از سلاحی چون شاتگان استفاده میکنند موهبت است.
حالت پیشرفته
این حالت مشابه با کنترل نسخههای کنسولی سری بازیهای Call of Duty است. در این حالت امکان حرکت دادن کنترلها و کلیدهای به تصویر کشیده شده در صفحهی بازی وجود دارد که بسیار عالی است. تقریبا تمامی قسمتهای HUD بازی قابلیت حرکت دارند که به مخاطب اجازهی تنظیم مکان آنها را با توجه به راحتی خود میدهد. در این حالت کلید به خصوصی برای شلیک اسلحه تعبیه شده است که بسیار مهم میباشد. علاوه بر این، بازی Call of Duty Mobile به مخاطبان آزادی عمل زیادی برای کنترل حساسیتهای مختلف شخصیت تحت کنترل آنها میدهد. بدون شک یکی از مهمترین بخشهای این حالت تسلط و رسیدن به حالت ایدهآل در این تنظیمات است و که میتواند تفاوت بین برد و باخت در بازی باشد. البته در صورت پشتیبانی بازی از کنترلرهای بلوتوثی دیگر نیازی به این تنظیمات پیچیده نمیباشد. تا کنون نشانهای از پشتیبانی بازی از این کنترلها وجود نداشته و با توجه به سابقهی کمپانی Activision بهتر است که روی عرضهی آنها حساب چندانی باز نکنید.
نقشههای بازی چگونه خواهند بود؟
اگر تا کنون به تجربهی هر کدام از قسمتهای متعدد سری بازیهای Call of Duty پرداخته باشید، دست کم با تعدادی از نقشههای طراحی شده برای بازی Call of Duty Mobile آشنایی خواهید داشت. خبر خوب برای طرفداران بازی Call of Duty Black Ops این که نقشهی زیبا و محبوب Nuketown نیز در این بازی وجود خواهد داشت. کمپانی Activision در مجموع ۸ نقشه را برای این بازی معرفی کرده است که شامل نقشههای مختلفی از قسمتهای مختلف سری میشوند. با این حال امید میرود که تعدادی نقشهی مختص به این بازی نیز در آن وجود داشته باشد، اما در حال حاضر به نظر میرسد که سازندگان بیشتر بر عنصر نوستالژی و بازی با خاطرههای مخاطبان تمرکز دارند. در واقع این مسئله یکی از بزرگترین تمرکزهای Activision در بازاریابی بازی Call of Duty Mobile بوده و امیدواریم در کنار آن با یک تجربهی زیبا و سرگرمکننده نیز روبرو باشیم. با این حال میتوان انتظار داشت که وجود نقشههای خاطرهانگیزی چون Nuketown، Hijack، Crash و Firing Range موجب جذب بسیاری از مخاطبان متعدد این سری به این بازی خواهد شد.
قابلیتهای شخصیسازی بازی چگونه خواهند بود؟
یکی از ویژگیهای نمادین و پایهای بخش چند نفرهی سری بازیهای Call of Duty وجود قابلیت شخصیسازی مهمات و تجهیزات شخصیت تحت کنترل مخاطب است. در قسمتهای اصلی این سری مخاطبان توان ساخت پنج ترکیب متفاوت از سلاحها، Perkها، نارنجکها و دیگر موارد ریز و درشت را دارند. بازی Call of Duty Mobile نیز از این سنت قدیمی سری پیروی کرده و اجازهی شخصیسازی تجهیزات مخاطب را به او میدهد. در بازیهای اصلی موارد مرتبط با شخصیسازیهای جدیدتر با پیشرفت مخاطب و یا استفاده از واحد پولی درون بازی قابلیت دسترسی و استفاده پیدا میکردند. با این حال ممکن است Activision از این بخش از بازی برای کسب در آمد از این عنوان رایگان استفاده کند که واقعا امیدواریم که این گونه نباشد و با یک بازی Pay to Win طرف نباشیم. در ادامه به بخشهایی از تجهیزات که مخاطبان میتوانند به شخصیسازی آنها بپردازند، اشاره میکنیم.
سلاحها
این مورد کمی واضح به نظر میرسد. در طول بازی شما میتوانید از بین چندین تفنگ یکی را انتخاب کرده و در جایگاه اصلی قرار دهید و یکی دیگر را نیز در جایگاه سلاح دوم خود بگذارید. هر کدام از این تفنگها گنجایش شخصیسازیهای متفاوتی را دارند که شامل دوربینها و دیگر موارد میشود. طبق سنت قدیمی سری تعداد بسیار زیادی اسلحه و جزییات مختلف در بازی وجود دارند. علاوه بر این بخشی مخصوص به نارنجکها نیز وجود دارد که در آن میتوانید از بین انواع آنها یکی را انتخاب کنید.
Perkها
Perkها در سری بازیهای Call of Duty تواناییهای مختلفی هستند که موجب افزایش کارآیی شخصیت تحت کنترل مخاطب در زمینههای متفاوتی میشوند. این عناصر عمدتا Passive بوده و موجب قدرتمندتر شدن شما میشوند. برای مثال Perkی به نام Ghost در بازی وجود دارد که موجب نشان داده نشدن مخاطب در نقشههای دشمنان میشود که میتواند بسیار کارآمد باشد. مخاطب امکان استفاده از سه پرک به طور همزمان را دارد که بسته به نحوهی بازی خود میتواند آنها را شخصیسازی و انتخاب کند.
Weapon Skill
مخاطب امکان استفاده از یکی از این تواناییها را در هر زمان دارد. این تواناییها در قالب سلاحی قدرتمند هستند که برای مدت زمان محدودی در دسترس مخاطب قرار میگیرند. ممکن است شما بخواهید با استفاده از Minigun رگباری از آتش بر سر دشمنان خود ببارید و یا با آتش افکنی ترسناک به کباب کردن آنها از فاصلهای نزدیکتر مشغول شوید.
Scorestreaks
این المانها که پیش از این Killstreaks نام داشتند پاداشهایی به خصوص هستند که به مخاطبانی که بهتر بازی میکنند داده میشود. بازیکنان میتوانند در صفحهی انتخاب تجهیزات خود برای رسیدن به هر کدام از مقادیر امتیازهای نشان داده شده یکی از این عناصر را برای فعال شدن انتخاب کنند. عامترین این تواناییها UAV بوده که به مخاطب و یارانش اجازهی دیدن دشمنان را در نقشهی کوچکی که در صفحه وجود دارد میدهد. ترکیب این مهارت با دیگر تواناییها چون حملهی هوایی میتواند بسیار مرگبار باشد.
شخصیتها
آخرین بخش شخصیسازی در سری بازیهای Call of Duty ظاهر شخصیت تحت کنترل مخاطب میباشد. در بازی Call of Duty Mobile جزییات زیادی در این زمینه وجود ندارد اما بازی به مخاطب اجازهی بازی در نقش برخی از شخصیتهای نمادین و دوستداشتنی این سری را میدهد. شخصیتهای خاطرهانگیزی چون John “Soap” MacTavish و David “Section” Mason هر کدام شخصیتهای اصلی بخشهای داستانی بازیهای قبلی این سری بودند و بازی کردن در نقش آنها بسیار جذاب خواهد بود.
چه حالتهایی در بازی وجود خواهند داشت؟
با توجه به صحبتهای سازندگان و جزییات منتشر شده از بازی به نظر میرسد که دست کم باید انتظار ۵ حالت مختلف را در زمان عرضهی بازی داشته باشیم. مد محبوب Dominion در کنار حالتهای Team Deathmatch، Deathmatch، Frontline و Hardpoint قطعا در بازی وجود خواهند داشت. تمامی این حالتها از هشت تا ده بازیکن پشتیبانی میکنند و امکان تجربهی آنها در دو قالب Ranked Match و Private Match وجود دارد.
بازی Call of Duty Mobile در ماههای آینده و در تاریخی نامعلوم برای پلتفرمهای موبایل اندروید و iOS منتشر خواهد شد.