این فناوری که جدیدترین و نوینترین ابزار ارائه شده توسط مایکروسافت در حوزه برنامهنویسی بازی است، با بهبود DirectX 12 شکل گرفته است.
فناوری DirectX 12 Ultimate جدیدترین ساخته مایکروسافت در زمینه بازیسازی است. این فناوری در رویداد سالروز اختراع دایرکت ایکس (DirectX Innovation Day) رونمایی شد. گفتنیست که این رویداد جایگزین رویداد GDC 2020 در شبکه میکسر (Mixer) شد. به گفته سازنده این فناوری، مایکروسافت اهداف جاهطلبانهای را برای جدیدترین فناوری خود در نظر گرفته، چرا که با این فناوری، مایکروسافت قصد دارد تا سریعترین و دقیقترین جزییات گرافیکی را در کنسول خود، یعنی ایکس باکس سری ایکس و کامپیوترهای خانگی پردازش کند. به گفته مایکروسافت، در جدیدترین نسخه DirectX، با عبرت گرفتن از مشکلات گذشته، زمینهای بسیار عالی برای پردازش کردن جزییات گرافیکی بالا مهیا شده است. این استودیو درباره جدیدترین فناوری بازی خود چنین گفت:
قبل از فناوری DirectX 12 Ultimate، مشکلاتی وجود داشت که باعث میشد تا بازیسازان نتوانند از تمامی قابلیتهای خود بهره ببرند. برای مثال گاهی اوقات زمینه سختافزاری فراهم، اما محیط کاربری و نوع نرمافزار جوابگو نبود.
با یکسانسازی پلتفرم گرافیکی کنسول ایکس باکس سری ایکس و کامپیوترهای شخصی، فناوری DirectX 12 Ultimate بهعنوان یک نیرودهنده به موتورهای بازیسازی در جهت بهبود آنها عمل خواهد کرد. دو فاکتور مهم نرمافزار و سختافزار در زمینه بازیسازی دیگر در مقابل هم نخواهند بود. با بهرهوری از این فناوری، نرمافزار و سختافزار با هم ترکیب میشوند تا به تولید بازیهای عالی کمک کنند. در زمان عرضه کنسول ایکس باکس سری ایکس، هزاران کارت گرافیک پشتیبانی کننده از فناوری DirectX 12 Ultimate در سراسر دنیا وجود خواهند داشت. این به گیمرهای کامپیوترهای شخصی این اجازه را میدهد تا از قابلیتهای این فناوری، حداکثر استفاده را ببرند. همچنین با عرضه کنسول ایکس باکس سری ایکس، تعداد گیمرهای این کنسول نیز بهشدت افزایش خواهد یافت و این امر، به هرچه بیشتر نزدیک شدن گرافیک کنسول ایکس باکس سری ایکس و کامپیوترهای خانگی کمک خواهد کرد. همچنین گیمرها این توانایی را خواهند داشت تا از قابلیتهای فراوان فناوری DirectX 12 Ultimate بهره ببرند.
فناوری DirectX 12 Ultiamte از 4 ویژگی اصلی بهره میبرد:
- ویژگی DirectX Raytracing که به نسخه 1.1 آپدیت خواهد شد
- ویژگی Variable Rate Shading (سایهسازی با نرخ متغیر)
- ویژگی Mesh Shader (جزییات منفذها و روزنهها)
- ویژگی Sampler Feedback (نمونهبرداری و بارگذاری سریع)
با پی اس آرنا همراه باشید تا به بررسی دقیق یکایک این قابلیتها بپردازیم.
DirectX Ray tracing نسخه 1.1
- با وجود این قابلیت، پردازندههای گرافیکی این قابلیت را خواهند داشت تا در محیط خودِ پردازنده به استفاده از فناوری Ray tracing بپردازند. پیشتر، برای اینکه سایهسازی با استفاده از فناوری Ray tracing انجام گیرد، نیاز بود تا پردازنده مرکزی (CPU) نیز در این روند درگیر شود اما هماکنون، چنین چیزی نیاز نیست. برای استفاده از Ray tracing در محیطهایی که نیاز به سایهسازی در دستهبندی و یا جمعآوری محیطی دارند، این فناوری بیشک مفید خواهد بود. به عبارتی سادهتر، تمامی محیطها و روندهایی که به پردازش سایهها با فناوری Raytracing بپردازند، هماکنون بهصورت کامل در پردازنده گرافیکی جای خواهند گرفت. پردازندهی گرافیکی این محیطها و سطحها را خواهد ساخت و سپس از روی آنها، الگوبرداری خواهد کرد.
- با DXR 1.1، موتورهای استریم این توانایی را خواهند داشت تا با پیشرفت مخاطبان در محیطهای مختلف بازیها، اجسام بیشتری در دنیای بازی با فناوری Ray tracing پردازش شوند. بهمحض پدیدار شدن اجسام مختلف در دنیای بازی، این اجسام بهلطف این فناوری جدید توسط موتور استریم پردازش شده و نمایش داده خواهد شد.
- فناوری Raytracing خطی نوعی دیگر از این فناوری است که به سازندگان این اجازه را میدهد تا با دست بازتری به بهرهوری از این فناوری بپردازند، چرا که دیگر نیازی نیست فشارهای سنگین به سیستم وارد شود. این فناوری، برخلاف سایهسازی دانامیک (Dynamic Shading) قرار دارد. دیگر لازم نیست تا برای پردازش سایهها در اجسام، تمامی این سایه یکجا پردازش شود. فناوری Raytracing جدید به شما این امکان را میدهد تا همه سطوح، اعم از پیکسلهای کوچک و یا حتی مجموعهای از اجسام گرافیکی، را بتوانید با استفاده از فناوری Raytracing جدید، سریعا پردازش کنید. هر دو سیستم Raytracing خطی و سیستم سایهزنی داینامیک، از یک نوع فناوری ساختاری و درونی استفاده میکنند.
و میرسیم به قابلیت دیگری این فناوری جدید:
سایهزنی با نرخ متغیر (Variable Rate Shading)
- این قابلیت کارآمد، به بازیسازان این امکان را میدهد تا در محیطهایی که نیاز به سایهسازی سنگینی وجود ندارد، نرخ سایهسازی به منظور صرفهجویی انرژی کاهش یابد. و همچنین نرخ سایهسازی در محیطهای که بسیار سنگینتر هستند، بسیار بهینهتر و سریعتر خواهد بود.
قابلیت دیگر این فناوری:
جزییات منفذها و روزنهها (Mesh Shader)
- این قابلیت برا اولین بار در دموی قابل بازی Asteroids توسط Nvidia به نمایش درآمد. این فناوری، اجازه ساخت دقیقتر و باجزییاتتر سطوح را میدهد، چیزی شبیه به قابلیت سایهسازی پردازشی (Compute Shading) هدف اصلی و نهایی این قابلیت، بخشیدن قدرتی است به بازیسازان تا توسط آن، بتوانند دنیاهایی بیمثال خلق کنند.
و در آخر، میرسیم به قابلیت:
نمونهبرداری و بارگذاری سریع (Sampler Feedback)
- این قابلیت باعث کاهش زمان لودینگ بازی، بهبود کیفیت کلی اجسام در بازیها و کاهش کلی میزان گیر کردن بازیها (Stuttering) میشود. این قابلیت چگونه فراهم میشود؟ فناوری DirectX 12 Ultimate با ارائه جزییاتی دقیق از محیطهای بازیسازی، به بازیسازان اعلام میکنند که چه زمانی نیاز به بارگذاری چه میزان از اجسام در محیط بازی است.
به گفته مایکروسافت، این قابلیت روی کنسول ایکس باکس سری ایکس، راندمان کنسول در زمینه کیفیت و گرافیک کلی بازیها و همچنین، بازده حافظه SSD را تا 2 الی 3 برابر افزایش خواهد داد. بیشک برای کامپیوترها خانگی، تاثیری به این شدت نخواهد داشت اما مجددا، بسیار کارآمد خواهد بود.
اما جالب است بدانید که مایکروسافت، تنها برند خرسند از فناوری DirectX 12 Ultimate نیست. در طی یک مصاحبه خبری، Nvidia نیز از اعلام کرد که از این امکان پیش آمده برای ارتقا سطح بازیسازی و همچنین ارتقا سطح کیفی کارتهای گرافیک، بسیار راضی است. در واقع، Nvidia قابلیتهای یادشده را هماکنون در تمامی کارتهای گرافیک سری RTX خود بهصورت قابل استفاده دارد. اما این کمپانی، از در دسترس گرفتن این قابلیتها برای کنسولها بسیار خوشنود است، چرا که باور دارد این امر یکسانسازی سطح گرافیکی کنسولها و کامپیوترهای خانگی را بیش از پیش به حقیقت نزدیک میسازد. حتی Nvidia اذعان داشت که قابلیت DirectX Raytracing نسخه 1.1 که پیشتر از آن بحث شد، با همکاری مایکروسافت ساخته شده است.
در لیست زیر، با برخی از نظرات بازیسازان و استودیوهای بازیسازی شهیر درباره فناوری DirectX 12 Ultimate که توسط Nvidia ارائه شده و همچنین تریلر مبروط به این فناوری را میبینید. برای اطلاع از آخرین اخبار فناوری، با پی اس آرنا همراه باشید.
آقای Marcus Wassmer، رییس بخش مهندسی بازیسازی در استودیو Epic Games:
فناوری DirectX 12 Ultimate با استفاده از فناوریهای Ray Tracing، سایهزنی منفذی و سایهزنی با نرخ متغیر، بروزترین قابلیتها را وارد عرصه بازی میکند. این فناوری هماکنون استانداردی طلایی برای ساختن بازیهایی بینقص است.آقای Anton Yudintsev، رییس استودیو سرگرمیهای Gaijin:
با سرمایهگذاری در فناوریهای بازیسازی نسل بعد توسط DirectX 12 Ultiamte، ما میدانیم که بازیهایی که میسازیم، بازیبازان روی کنسولها و در کامپیوترهای خانگی را خرسند خواهند کرد و ساختههایمان، دقیقا همانطور که آرزویش را داشتم، عرضه خواهند شد.آقای Chris Larson، رییس استودیو Hi-rez و عضوی از تیم Rogue Company:
فناوری DirectX 12 Ultimate بدونشک بازیبازان را به سمت استفاده از جدیدترین فناوریها در زمینه گرافیک سوق خواهد داد، چرا که هیچ کدام از پلتفرمها اصلی دچار صدمه و یا کاهش سطحی نشدهاند، بلکه فقط پیشرفت داشتهاند. من با استفاده از این فناوری، میدانم که میتوانم بهسرعت و راحتی از آن استفاده کنم و همچنین میدانم که این قابلیتها روی کامپیوترهای خانگی و همچنین ایکس باکس کار خواهد کرد. ما هماکنون مشغول بهکار با این فناوری هستیم و بهزوی از پروژههای خود رونمایی خواهیم کرد.آقای Koen Deetman، رییس و بازیساز در استودیو KeokeN Interactive:
من بعنوان یک بازیساز، به جرئت میتوانم بگویم که یکسانسازی API کامپیوترهای خانگی و یک کنسول، بسیار مهم و ارزشمند خواهد بود. بیشک من و برنامهنویسانم بزودی با استفاده از این فناوری بسیار مهم، پروژههای مهمی را شروع خواهیم کرد.خانم Mina Bostorm Nakicenoive، رییس استودیو Paradox:
این فناوری استفاده قطعی نسل بعد کنسولها را از گرافیک حیرتانگیز برای بازیها افزایش خواهد داد. بهوسیله این فناوری، بازیسازان کمتر نیاز به تکرار روند بازیسازی خود خواهند داشت. قابلیتهایی که توسط مایکروسافت و Nvidia به دست ما رسیده، در سطح جهانی است و این یعنی اینکه بازیهای من در زمان عرضه برای کنسول Xbox Series X، بدون هیچ کموکاستی خواهند بود.آقای Mika Vehkala، رییس بخش فناوری در استودیو سرگرمی Remedy
فناوری DirectX 12 Ultimate به بازیسازان این اجازه را میدهد تا از زیباترین صنایع گرافیکی در بازیهای خود استافده کنند. همچنین بعلت یکسانسازی سطح گرافیکی کنسول و کامپیوتر، این امر بسیار شیرینتر خواهد بود.