بازی Sekiro: Shadows Die Twice روی تمام کنسولهای بازی شگفتانگیز به نظر میرسد جز اینکه روی کنسولهای عادی با نرخ فریم ناپایدار ۳۰ و روی کنسولهای میاننسلی با نرخ فریم متغیر آن هم نه همیشه خوب اجرا میشود. با این حال خود بازی هنوز هم میدرخشد، اما نسخهی PC چیز دیگریست: بازی روی ۶۰ فریم بر ثانیه قفل است که در رزولوشن ۱۰۸۰p روی کارتهای گرافیک امروزی عجیب نیست، در حالی که با نصب ماد پشتیبانی از رزولوشنهای بالاتر و اجرای پایدار تا ۱۴۴ فریم بر ثانیه هم به بازی اضافه میشود. Sekiro بهترین اجرا را روی PC دارد آن هم به دلیل تاثیرات واضح و بدیهی که روی گیمپلی بازی میگذارد.
زمانی متوجهی نیروانای (لغتی در زبان باستانی سانسکریت که در بودیسم برای توصیف آنچه عمق آرامش ذهن در نتیجه اکتساب موکشه مینامند بکار میرود.) نسخهی PC میشوید که نسخهی کنسولی آن را بازی کنید – که البته Xbox One X انتخاب من است – و آن موقع است که به تفاوتهای آشکار میان آنها پی میبرید. نسخهی کنسول بازی از لحاظ بصری گیجکنندهتر است و گیمپلی بازی بسیار ناپایدار و البته سختتر است. بزرگترین تفاوت میان نسخهها برای من این است که وقتی در بازی روی PC میمیرم احساس مسئولیت میکنم چون کنترل بیشتری روی بازی دارم اما روی Xbox احساس میکنم که نمیتوانم تصمیم بگیرم که چقدر زودتر باید دکمهی parry را فشار دهم که سبب میشود همه چیز تصادفی به نظر برسد، درحالیکه روی PC با فشردن دکمه parry زمانی که فکر میکنم الان وقتش است معمولا همیشه جواب میگیرم.
اما این تنها نقطهی قوت یک PC با قطعات خوب نیست – در مقایسه با نسخههای کنسولی بازی، به نظر میرسد که نسخهی PC تا حدودی بهینهتر باشد و شاید حتی سختافزار اصلی در زمان توسعهی بازی بوده باشد. معمولا به کارتهای گرافیک انویدیا GTX 1060 و ایامدی RX 580 به چشم کارتهایی که توانایی اجرای بازیها با دو برابر قدرت کنسولها در رزولوشن ۱۰۸۰p را دارند نگاه میشود، اما حقیقت این است که هر دو کارت گرافیک تقریبا به خوبی از عهدهی رزولوشن ۱۴۴۰p و نرخ فریم ۶۰fps با تنظیمات گرافیکی معادل نسخهی کنسولی بازی برمیآیند. پس میتوان نتیجه گرفت که کارتهای گرافیک ارزانتر باید بتوانند بازی را در رزولوشن ۱۰۸۰p با نرخ فریم ۶۰fps بدون مشکل اجرا کنند. گرچه AMD نیاز دارد تا کمی تغییرات در درایور خود ایجاد کند – گاهی اوقات در رزولوشن ۱۰۸۰p پرش مشاهده میشود و در رزولوشن ۱۴۴۰p این پرش خیلی آزاردهنده است.
بعلاوه نسخهی PC بازی Sekiro تعدادی گزینههای گرافیکی پیشفرض با خود به همراه دارد که موجب برتری آن نسبت به نسخههای کنسولی میشود، گرچه به نظر میرسد که Xbox One X در رزولوشن ۱۸۰۰p با تنظیمات معادل high در PC و تکسچر تنظیمشده روی حداکثر اجرا میشود. با در نظر گرفتن این نکته بهبودهای اساسی در مجموعه ویژگیهای بصری Sekiro اندک هستند، در واقع ما غالبا داریم به ریزهکاریها دقت میکنیم. سایهها کمتر دندانهدار هستند، motion blur ، ambient occlusion و screen-space reflections تا حدودی پردازش بهتری دارند و کیفیت نورپردازی باعث میشود تا منابع نور فواصل بیشتری را روشن کنند.
از همه مهمتر، گزینهی high زیبایی بازی را به حداکثر میرساند و به طور مفیدی میتواند به نرخ فریم بازی اضافه کند. احتمالا تعجبآور نباشد، اینها گزینههای پیشفرض Xbox One X هستند و کاهش تنظیمات گرافیکی زیر این سطح به کیفیت کار لطمه میزند. گرچه به جز رزولوشن، هیچ گزینهی دیگری که کارایی بازی را به طور چشمگیری افزایش دهد وجود ندارد. در بررسیهای ما، تنظیم سایهها از max به high چهار درصد نرخ فریم را افزایش میدهد، در حالی که در هر بار کاهش fidelity نورپردازی و سایهها هفت درصد به نرخفریم اضافه میکند. اگر ویژگی temporal super-sampling AA عالی بازی (که یک پیشرفت بزرگ نسبت به ساختههای قبلی From Software به شمار میرود) غیرفعال شود پنج درصد به کارایی بازی اضافه میکند، اما پیشنهاد میکنم که آن را فعال بگذارید – گرچه مادسازها ترجیح میدهند که از ReShade استفاده کنند.
Sekiro روی اکثر سختافزارها به خوبی اجرا میشود و نتایج روی سختافزارهای گرانقیمت کاملا قابل توجه است. RTX 2080 Ti میتواند بازی را در بالاترین تنظیمات گرافیکی در رزولوشن ۴K و نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کند، و هرگز ندیدم که حتی یک فریم از آن کاسته شود، حتی در مکانهایی که تصور میکنم بازیهای Dark Souls قدیمی به مشکل بر بخورند. فکر میکنم From Software روند کاری خود را در بخش هنری بازی تغییر داده است، به ویژه در مورد افکتهای سنگین آلفا – پاشیدن خون و آتش دیگر کارایی GPU را به اندازهی نسخههای قبلی موتور بازی کاهش نمیدهد. بعلاوه RTX 2080 Ti میتواند بازی را با حداکثر تنظیمات گرافیکی و نرخ فریم ۱۲۰fps اجرا کند – با اشکالات بسیار کوچکی که حدس میزنم احتمالا از CPU ، حافظه یا SSD باشد. باید این نکته را ذکر کنم که روی هر سیستمی گاهی اوقات ممکن است با کاهش نرخ فریم مواجه شوید که گمان میکنم بدلیل سیستم استریم دادهی اجرا در پسزمینه باشد. روی هم رفته تجربهی روانی را روی تمام دستگاهها شاهد خواهید بود.
مطلب مرتبط: راهنمای بازی Sekiro | بهترین قابلیتهای بازی کدام هستند و کدام یک را زودتر باز کنیم
کلام آخر اینکه، فکر میکنم From Software کار فوقالعادهای یا پورت بازی Sekiro: Shadows Die Twice روی PC انجام داده است و کل تولید از لحاظ تکنیکی از همه لحاظ قابل تقدیر است اما بی عیب نیست. نه کاملا.
مانند نسخههای PC قبلی From Software سکیرو به طور پیشفرض روی ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا میشود، اما همانطور که قبلا گفتیم میتوانید با نصب ماد نرخ فریم را تا ۱۴۴ افزایش دهید. باگهای اولیهی موجود در مادها اکنون برطرف شده است و بازی روی نرخ فریمهای بالا به زیبایی اجرا میشود – حتی motion blur shutter speed برای هماهنگ شدن با نرخ فریم تغییر میکند. همچنین توسعهدهندگانِ ماد پشتیبانی از صفحه نمایشهای بسیار عریض را هم اضافه کردهاند که به خوبی کار میکند، و اینها این پرسش را ایجاد میکنند که چرا From Software به طور رسمی از این ویژگیها پشتیبانی نمیکند؟
گلیچ و باگ به ندرت اتفاق میافتد اما پشتیبانی از HDR کمی مشکلساز است. این مورد برای من کار میکند اما باید کلیدهای alt و tab را بفشارم تا از بازی خارج و دوباره وارد شوم تا HDR به خوبی کار کند، نه اینکه رنگ و روی بازی را ببرد. اگر شما هم به این مشکل برخوردید وارد بازی شوید سپس کلیدهای alt و tab را بزنید تا به دسکتاپ بروید و دوباره برگردید به بازی و سپس گزینهی HDR در منوی آپشن را فعال کنید. با این روش باید HDR کار کند. با همهی اینها، بعضی گزارشها حاکی از آن است که بازی میتواند با رنگهای پریده و گامای محدود مواجه شود. سعی کردم تا این مشکل را بازسازی کنم اما موفق نشدم، اما تعداد گزارشها به نظر زیاد میآید و به اندازهی کافی موثق هستند که احتمال مواجه شدن با این مشکلات وجود داشته باشد.
در نهایت علیرغم وجود بعضی مشکلات کوچک شکی وجود ندارد که Sekiro: Shadows Die Twice یک نسخهی عالی برای PC به شمار میرود، و گرچه گزینههای کمی برای افزایش گرافیک بازی بیش از آنچه که کنسولها ارائه میدهند وجود دارد، اجرای بازی روی نرخ فریم ثابت ۶۰fps و حتی بیشتر تجربهی خیلی بهتری نسبت به نسخههای کنسولی ارائه میدهد. با همهی آنچه گفته شد پیشنهاد میکنم که این بازی را امتحان کنید.