بازی Red Dead Redemption 2 را میتوان یکی از تحسینشدهترین عناوین سالهای اخیر دنیای بازی دانست. مخاطبان و منتقدان یک صدا بخش داستانی حماسی، شخصی، تراژیک و ماندگار آن را یکی از بهترین تجربههای خود میدانستند. دنیای باز و عظیم بازی Red Dead Redemption 2 به مخاطبان امکان انجام مجموعهای متنوع از فعالیتهای مختلف، از شکار واقعگرایانهی حیوانات متنوع و متعدد گرفته تا ماموریتهای داستانی فرعی جذاب بازی، را میدهد.
با این حال در بخش آنلاین این بازی بسیاری از این المانها غایب میباشند. مخاطبان این بخش پس از ساخت شخصیتی که به طرز ترسناکی ساکت است وارد دنیایی میشوند که نمونهی ضعیفتر جهان قابل تعاملی است که با آرتور مورگان دوست داشتنی در بخش داستانی بازی تجربه کردهاند. با وجود این مشکلات، راکستار با چسباندن برچسب آزمایشی به این بخش از بازی Red Dead Redemption 2 به خود فرصت تغییر و بهبود مکانیزمهای مختلف آن را با توجه به بازخوردهای مخاطبان داد. با این حال به نظر میرسد که برای تجربهی این به روز رسانیها و بهبودها باید مدت بیشتری منتظر بمانیم.
تجربهی پیشین راکستار در زمینهی بازیهای چند نفره، GTA Online، نیز شروع آرام و نسبتا ضعیفی داشت اما به تدریج توانست توسط به روز رسانیهایی بزرگ و محتوای قابل دانلود متعدد مخاطبان را برای سالهای متمادی راضی نگه دارد. ما میدانیم که راکستار با Red Dead Online نیز همچین برنامهای در ذهن دارد و به همین دلیل در ادامه به پنج ویژگی جذابی که میتوانند موجب بهبود تجربهی مخاطبان از این بخش شوند میپردازیم.
قابلیت خرید و فروش زمین
رویای آمریکایی چیست؟ درآمد زایی صادقانه از شغلی قانونی، جمع کردن این درآمدها و خرید ملکی راضیکننده. حتی جان مارستون که در جوانی خود به کله شق بودن شهرت داشت توانست به لطف همسر و فرزند خود دست کم برای مدتی محدود به این رویا در دشتهای بزرگ West Elizabeth دست یابد. پس چرا ما نباید بتوانیم همچین رویایی را تجربه کنیم؟
در بخش آنلاین بازی Red Dead Redemption 2 کسب درآمد کاری بسیار مشکل است و دست کم در حال حاضر کمتر موارد ارزشمندی برای اختصاص پولهای ارزشمند مخاطبان وجود دارند. بدون شک زندگی در بطن طبیعت زیبای غرب وحشی و خوابیدن در چادری کوچک لطف خود را دارد اما بدون شک زندگی در خانهای با دیوارها و سقفی مستحکم حس بسیار بهتری خواهد داشت. در حالت ایدهآل Red Dead Online، مخاطبان میتوانند همچون جان مارستون در اختتامیهی بخش داستانی بازی، به خرید زمین و خانه از نجاریهای مختلفی چون Cakes Hardwood and Timber در Blackwater بپردازند. سپس آنها میتوانند با اختصاص دادن منابع در دست خود به ساخت آن پرداخته و یا با پرداخت مبلغی معین ساخت آن را به بازی واگذار کنند. پس از ساخت بازی نیز کاتالوگهایی برای ویرایش و شخصیسازی اتاقها و بخشهای مختلف این زمین و خانه وجود خواهد داشت. ارائهی تجربهای ماندگار و آرامبخش در قالب کارهای مختلف مزرعهداری چون غذا دادن به دامها، برداشتن تخمهای مرغها و انتفال علوفه میتواند سرگرمیای طولانی مدت برای بسیاری از مخاطبانی که از مبارزات و بخشهای اکشن بازی خسته شدهاند ارائه دهد.
دزدیهای کوچک و سرقتهای بزرگ
این المان موردی است که بدون شک بسیاری از مخاطبان بازی Red Dead Redemption 2 با توجه به تجربهی موفق راکستار با آن در GTA Online انتظار تجربهی آن را دارند. اگر از مخاطبان بخش آنلاین بازی GTA V باشید میدانید که این بازی مملو از دزدیهای بزرگ به یاد ماندنی است. متاسفانه تا کنون خبری از چنین المانی در Red Dead Online نشده است و این در حالتی است که راکستار میتوانست حداقل یک مورد از چنین مراحلی را در آن قرار دهد. بعید است کسی از تجربهی دزدی در غرب وحشی به سبک ماجراجوییهای گروه ون در لیند بدش بیاید. در ادامه امکان دزدی از NPCها نیز هنوز وجود ندارد که با توجه به اهمیت آن در بخش داستانی بازی کمی عجیب به نظر میرسد. برای مخاطبانی که به زندگی شرافتمندانه و متمدنانه علاقه دارند نیز راکستار میتواند طی یک به روز رسانی امکان فعالیت در نقش ماموران قانون را به بازی اضافه کند. پاداشهای ویژهی مخاطبانی که به چنین موردی علاقه دارند میتواند لباسها و سلاحهایی مخصوص باشد. اضافه کردن NPCهای قانون شکن نیز میتواند به بهبود این تجربه کمک کند.
تعاملات اقتصادی
یکی از اهداف راکستار در GTA Online که عملی نشد اضافه کردن بازار بورس به آن بود. انتقال چنین مکانیزمی به بازیای که در غرب وحشی جریان دارد کمی بیمعنی است. اما سازندگان میتوانند به جای آن به مخاطبان امکان خرید و سرمایهگذاری در مغازهها و بیزینسهای مختلف چون مسافرخانهها را بدهند. امکان بسط و پیشرفت این مکانیزم با ایجاد قابلیت ساخت شهرهای مختلف و گرفتن مالیات از اهالی آنها نیز وجود دارد. همانطور که در بازی GTA V هدف غرق شدن در نقش یک خلافکار و تجربهی زندگی مجلل یک نمونهی موفق در این شغل است؛ بازی Red Dead Redemption 2 نیز در مورد قانونشکنان و فرار از زندگی کسلکننده و حتی مجلل است. در ادامهی ایجاد قابلیت خرید و فروش زمین، باید امکان تجربهی فعالیتهای آرامشدهندهی غرب وحشی نیز به بازی اضافه شود. فعالیتهایی چون ماهیگیری و شکار میتوانند منجر به ایجاد تجارتهای مختلفی شوند. ماجراجویان و جستجوگران جنگ نیز میتوانند تجهیزات مخصوص خود را بسازند.پ
داستانی حماسی
در حال حاضر در Red Dead Online تنها ده مرحلهی داستانی وجود دارد که هیچکدام به گرد پای مراحل داستانی به یاد ماندنی بخش تکنفرهی بازی نمیرسند. با این حال در پایان آخرین مرحلهی کنونی یکی از شخصیتهای بازی امکان عرضهی مراحل بیشتر و بهتر در آینده را وعده میدهد و امیدواریم که راکستار در آینده به داستانگویی در این بخش بپردازد. پتانسیلهای چنین المانی بینهایت هستند و میتوانند به قسمتهای پاسخداده نشده یا کمتر پرداخته شدهی داستان سری بپردازند. به نظرتان راندن در کنار خاویر اسکوئلا پس از فروپاشیدن گروه ون در لیند جذاب نخواهد بود؟ راکستار مدام وعدهی غرق کردن مخاطبان در دنیای آنلاین بازی Red Dead Redemption 2 را میدهد و ارائهی داستانی جذاب قدمی مهم در این راه خواهد بود.
افزودن سرورهای خصوصی
بسیاری از مخاطبان Red Dead Online به دنبال شکار و ماهیگیری در آرامش هستند و این آرامش هنگامی که گروهی از قانون شکنان سرمست با موجی از گلولهها آنها را سوراخ سوراخ میکنند از بین میرود. این مسئله موجب نارضایتی بسیاری از مخاطبان از بخش آنلاین بازی Red Dead Redemption 2 شده است. راکستار به آرامی در حال پیریزی سیستم دشمنی در بازی است که میتواند با چنین مشکلاتی مقابله کند. با این حال وجود سرورهایی خصوصی که در آنها قابلیت مبارزه با دیگر مخاطبان وجود ندارد میتواند کمک بهتری به کسانی که با چنین مشکلاتی روبرو هستند بکند. شاید بگویید که کسانی که دنبال تجربهای بدون مزاحمت دیگران هستند باید به بخش داستانی مراجعه کنند، اما تجربهی یک بازی آنلاین به صورت گروهی در سروری خصوصی و بدون مزاحمت بسیار بهتر از خراب شدن آن توسط عدهای مخاطب اعصاب خرد کن است.