کمپانی Blizzard اوایل ماه جاری در جریان رویداد BlizzCon 2019 از چهارمین نسخه ی سری نقشآفرینی خود، Diablo، رونمایی کرد. این در حالی است که بازی Diablo 3 همچنان و با وجود گذشت هشت سال از زمان انتشار اولیهی خود محبوب بسیاری از بازیدوستان در سراسر دنیا است. اما نباید فراموش کنیم که آن اثر تا پیش از عرضهی بستهالحاقی عالی Reaper of Souls، از ایرادات زیادی رنج میبرد و با Diablo 3 دوستداشتنی، سرگرمکننده و اعتیادآور این روزها فاصلهای طولانی داشت. به همین دلیل بسیاری از سازندگان بازی وعدهی دوری از اشتاباهات آن اثر در ساخت Diablo IV را دادهاند.
یکی از نخستین اشتباهاتی که تیم سازندهی بازی در Blizzard به آن واقفند، سیستم مزایدهی عجیب بازی پیشین بود. خرید و فروشها در این سیستم با پول واقعی انجام میشد. با این حال الن ادهم (Allen Adham)، تهیهکنندهی اجرایی بازی، وجود سیستم داد و ستد بین بازیکنان را رد نمیکند. او در این مورد میگوید:
داد و ستد بین بازیکنان، در صورت اجرای درست، عناصر بسیار خوبی را به بازی اضافه خواهد کرد. ما ایدههای قدرتمندی برای قرار دادن سیستم داد و ستد در بازی، بدون تخریب تجربهی آن، داریم.
Blizzard اعلام کرده است که این سیستم میتواند شامل مواردی چون تعویض آیتمها بین بازیکنان و تقسیم قنائم توسط Guild Leader باشد. همانطور که ذکر شد، بازی Diablo 3 در زمان عرضهی خود سیستم مزایدهی نه چندان مناسبی را شامل میشد که در آن بازیکنان میتوانستند با استفاده از پول واقعی به خرید و فروش آیتمهای خود بپردازند. این سیستم منجر به تمرکز بسیاری از مخاطبان بر به دست آوردن طلا شد. بنابراین آنها به جای شکار هیولاها برای به دست آوردن Lootها مختلف، به دزدی و غارت طلای دیگر بازیکنان مشغول میشدند. مشکلی که ظاهرا در بازی Diablo 4 وجود نخواهد داشت.
بازیکنانی که از روز عرضهی بازی Diablo 3 به تجربهی آن پرداختند، قطعا مشکلات سرور آن را به خاطر دارند. مشکلاتی اعصاب خردکن که در قالب اروری به نام Error 37 نمایش داده میشدند. لوییس باریگا (Luis Barriga)، کارگردان قسمت چهارم، عقیده دارد که دوری از این مشکلات اهمیت بسیار بالایی دارد. یکی از اقدامات Blizzard در راستای مقابله با مشکلات سرورها در روز اول عرضه، انتشار برنامههای آزمایشی (Beta) طولانی است. او در این مورد میگوید:
ما تلاش زیادی برای نشان ندادن بیش از حد محتوای بازی Diablo 3 داشتیم. به همین دلیل دورهی آزمایشی آن بازی بسیار کوتاه بود. من فکر میکنم که در مورد قسمت چهارم از روش متفاوتی استفاده کنیم.
تیم سازندهی بازی اعلام کردهاند که برنامههای زیادی برای نسخههای آزمایشی دارند. هنوز جزییات و تاریخ انتشار آنها مشخص نشده، اما میتوان انتظار برنامهای مشابه با World of Warcraft را داشت که در آن بستههای الحاقی جدید ماهها در حالت آزمایشی به سر میبرند.
یکی دیگر از مشکلات بازی Diablo 3 در ماههای اول عرضه، کمبود یا به عبارت دیگر نبود محتوا بود. الن ادهم وعده داده که سازندگان عرضهی محتوای جدید برای قسمت چهارم را بعد از عرضهی آن به صورت منظمی انجام خواهند داد. او در این مورد میگوید:
ما دنبال تولید محتوای بیشتر و با کیفیتتر هستیم و تیممان را با این هدف تشکیل دادهایم.
بازی Diablo 3 در هشت سالی که از انتشار آن میگذرد، تنها دو بستهی قابل دانلود مهم داشته است. نخست بستهی محبوب Reaper of Souls بود که تغییرات بسیار خوبی را در آن ایجاد کرد؛ مورد دوم نیز اضافه شدن کلاس Necromancer بود. علاوه بر این، سازندگان برای حفظ تعادل بازی، به روز رسانیهای متعددی را تحت عنوان فصلهای مختلف آن منتشر میکنند. هنوز مشخص نیست بلیزرد چه برنامههایی برای بازی Diablo 4 در ذهن دارد، اما به نظر میرسد که انتشار محتوای جدید برای آن از اهمیت بالایی برای تیم سازندهی بازی برخوردار است.
بازی Diablo 4 در تاریخی نامعلوم برای پلتفرمهای Xbox One، PC و PS4 منتشر خواهد شد.