صحبت در مورد بازی Crusader Kings 3 کار آسانی نیست. این بازی فرمول بازیهای استراتژیک عظیم استودیوی Paradox را با انبوهی از المانهای سبک نقشآفرینی ترکیب کرده و اثری جذاب در مورد جنگاوری تحویل میدهد. قریب به یک ماه از معرفی دنبالهی این بازی میگذرد و به نظر میرسد که در آن سرانجام المانهای نقشآفرینی بر مکانیزمهای استراتژیک غلبه کردهاند. با توجه به اطلاعات منتشر شده، Crusader Kings 3 را میتوان اثری نقشآفرینی، که بر نقشهای بزرگ انجام میشود، دانست.
این بدین معنی نیست که این اثر دیگر در سبک استراتژی قرار ندارد. بازی Crusader Kings 3 در مورد استفاده (یا به عبارتی سوء استفاده) از مکانیزمها و سیستمهای وابستهی مختلفی چون قدرت نظامی، قوانین جانشینی وراثتی و مذهبی با هدف دستیابی به بیشترین قدرت و حکمرانی بر دنیای وسطی است. دنیای این بازی چهار برابر بزرگتر از نسخهی پیشین بوده و نقشهای برابر با بازی عظیم Imperator Rome را ارائه میدهد. مکانیزمهای بازی نیز به همان تنوع بازی دوم هستند، با این تفاوت که اکنون بستگی بسیاری به شخصیت حکمران تحت کنترل مخاطب دارند.
این مسئله یکی از پایههای طراحی بازی Crusader Kings 3 است. سازندگان بازی ان را اثری در مورد شخصیتها عنوان کرده و به همین دلیل عقیده دارند که شخصیتها باید در تمامی بخشهای ریز و درشت بازی تاثیر گذار باشند. این عقیده از منوی اولیهی بازی خود را نشان میدهد. این منو سه شخصیت مختلف از سلسلهی انتخابی شما را نشان میدهد. هنوز برای قضاوت جلوههای دیداری بازی بسیار زود است، اما میتوان وسواس سازندگان در مورد شباهت اعضای مختلف خاندانها به یکدیگر را به وضوح مشاهده کرد.
این مدلهای سه بعدی راه خود را به جریان گیمپلی بازی Crusader Kings 3 نیز باز کرده و جایگزین تصاویر بعدی شخصیتها شدهاند. هر کدام از شخصیتها علاوه بر نام خود، صفتهایی مخصوص خواهند داشت که به ویژگیهای شخصیتی آنها بستگی دارند. این مسائل در راستای تاکید سازندگان بر شخصیت پردازی بوده و به صورتی بسیار هوشمندانه، به هر کدام از حاکمان و شخصیتهای بازی جلوهای واقعی میبخشند.
اما این سوال ایجاد میشود که مخاطب چگونه میتواند شخصیت حاکم تحت کنترل خود را شکل دهد؟ سازندگان اعلام کردهاند که علاوه بر ویژگیهای شخصیتی (Traits) که با انجام اعمال مختلف و گرفتن تصمیمات مهم در شخصیتها ایجاد میشوند، درخت تواناییهای (Skill Tree) جدیدی به بازی Crusader Kings 3 اضافه شده است. این عنصر از محبوبترین بستهالحاقی قسمت دوم، Way of Life، وام گرفته شده است.
مخاطبان با شروع بازی میتوانند از بین پنج سبک زندگی (Lifestyle) مختلف یکی را انتخاب کنند. این سبکها استراتژیک، اقتصادی، علمی، هیجانانگیز و مذهبی هستند. هر کدام از آنها شامل سه شاخه و هر شاخه شامل نه خصوصیت (Perk) میشود که مجموع آنها را به ۱۳۵ عدد میرساند. مخاطبان میتوانند به صورت همزمان در هر کدام از این شاخهها که میخواهند سرمایهگدری کنند. با این حال پیشرفت در چند سبک زندگی، امری بسیار سخت خواهد بود.
خصوصیاتی که مخاطب برای شخصیت خود به دست میآورد، نه فقط بر تواناییهای او، بلکه بر اتفاقاتی که برای او میافتند نیز تاثیرگذار خواهند بود. مکسیمیلیان اولبرز (Maximilian Olbers)، طراح ارشد محتوای بازی که سابقهی کار بر روی اثر Stellaris را داشته است، در این مورد میگوید:
یکی از بزرگترین درسهایی که ما از ساخت بازی Stellaris گرفتیم اهمیت رابطهی کنش و واکنش در ماجراهای بازی بود. آثار قدیمی با استفاده از اتفاقات تصادفی اطلاعات مربوط یا نامربوطی را در اختیار مخاطبان قرار میدادند. اطلاعاتی که توسط پارامترهای پایهای بازی و تایمری ساده ایجاد میشدند. ما موفق شدیم از آن فرمول فاصله بگیریم. در بازی Crusader Kings 3 همهی اتفاقات ناشی از تصمیمات مخاطب یا هوش مصنوعی خواهند بود.
برای مثال اگر یکی از حاکمان در نزدیکی شما سبک زندگی دیپلماتیک را برای خود برگزیده و بر پرورش تواناییهای ارتباط خارجهی خود تمرکز کند، نتایج تصمیمات او در نقاط تحت حکومت شما مشاهده خواهند شد. ممکن است او شما را به انجام فعالیتهای مشترک چون شکار و یا شرکت در نشستهای سیاسی دعوت کند. اما احتمال سوء استفادهی آنها از هوش سیاسیشان نیز افزایش خواهد یافت. باید توجه کنید که تمامی اتفاقات در بازی Crusader Kings 3 دو طرفه خواهند بود.
نویسندگان بازی تمرکز بسیاری بر نوشتن این اتفاقات تصادفی داشتهاند. اتفاقاتی که شامل موارد بسیار متنوعی چون فسادهای سیاسی گرفته تا سناریوهای عاشقانه میشوند. آنها در راستای افزایش تمرکز بازی بر شخصیتها، تعداد NPCها را کاهش دادهاند. اگر بازی Crusader Kings 2 را تجربه کرده باشید، میدانید که شمار بالای شخصیتهای غیر قابل بازی چون بارونها و حاکمان محلی، منجر به شلوغی بیش از حد لیست شخصیتها و در نهایت سردرگمی مخاطب میشد.
از مکانیزمهای جدید اضافه شده به بازی، سیستمهای قراردادهای فئودالی هستند. چه لرد یک روستای کوچک و چه حاکم کشوری بزرگ باشید، باید برای مشخص شدن شرایط روابطتتان با دیگران، قراردادهایی را ببندید. راههای زیادی برای سوق دادن مفاد این قراردادها به نفع خودتان وجود دارد؛ میتوانید از اعتبار خود در نزد دیگر حاکمان استفاده کنید و یا با اخاذی شرایطتتان را به طرف مقابل تحمیل کنید.
اهالی دربار شما نقشی مهم و مستقیم در درگیریهای سیاسی و نظامی خواهند داشت. آنها میتوانند به عنوان فرمانده و شوالیه به ارتشها ملحق شوند. با توجه به تریلرهای منشر شده از بازی Crusader Kings 3 به نظر میرسد که هر ارتش میتواند شامل حداکثر ۱۲ شوالیه شود. حضور این نیروها به دلیل تجهیزات و مهارت برترشان نقش مهمی در پیروزی ارتشها خواهد داشت.
یکی از معدود نقاطی از بازی که اعضای دربار در آن نقش ندارند، طرحریزی قتل افراد مهم است. سازندگان بازی در این بخش کیفیت را به کمیت ترجیح دادهاند و بر خلاف بازی دوم که در آن میتوانستید با کمک ۱۰۰ها نفر قتل حاکم رقیبی را پایهریزی کنید، در این اثر باید به افرادی محدود و انگشت شمار اعتماد کنید. این ترجیح کیفیت به کمیت در بخشهای مذهبی بازی هم رسوخ کرده است. کلیساها به دست کشیشها اداره شده و یک سوم درآمدهای مخاطب از این بناها تامین خواهند شد. در صدر تمامی کلیساهای تحت کنترل مخاطب، یک اسقف اعظم قرار دارد. اگر رابطهی خوبی با او برقرار نکنید، ممکن است بخش قابل توجهی از درآمد خود را از دست بدهید و در صورت وخامت اوضاع، شاهد دخالت این اسقف در امور کشورتان خواهید بود. در کل المانهای نقشآفرینی بازی Crusader Kings 3 گسترش فراوانی یافته و مسائلی چون خاندانها اهمیت فراوانی در پیشروی در آن خواهند داشت.
بازی Crusader Kings 3 سال آینده برای پلتفرم PC منتشر خواهد شد.