بدون شک یکی از مهمترین و بزرگترین کمپانیهای فعال حال حاضر در صنعت بازیهای ویدیویی کمپانی Ubisoft است. این کمپانی فرانسوی که حدود ۴۰ سال از تاسیس آن میگذرد مسئول ساخت تعدادی از بهترین و ماندگارترین بازیهای تاریخ مانند Assassin’s Creed، Rainbow Six، Splinter Cell، Prince of Persia و Far Cry میباشد. در این مطلب به تعدادی از ماندگارترین و تاثیرگذارترین ساختههای این کمپانی میپردازیم.
Assassin’s Creed

هر چه میخواهید در مورد Assassin’s Creed بگویید، اما تاثیر این فرنچایز محبوب و پر سر و صدا بر دنیای بازی غیر قابل انکار است. سری بازیهای Assassin’s Creed در طول عمر ۱۲ سالهی خود پستی و بلندیهای زیادی را تجربه کرده و توانسته جایگاه خود را به عنوان تجربهای ماندگار در ذهن مخاطبان دنیای بازی تثبیت کند. بسیاری از اهالی دنیای بازی معتقدند که این سری جادوی اولیهی خود را از دست داده و تبدیل به فرنچایزی تجاری و بیروح شده است. کمپانی Ubisoft نیز در جواب این منتقدان از دو نسخهی گذشته فرمول کلی سری را با الهام از بازیهایی چون The Witcher 3 دگرگون کرد و تجربهای نو و در عین حال وفادار به ذات سری ارائه داد.
یکی از اقدامات هوشمندانهی Ubisoft در خلق هر کدام از بازیهای این سری، مجزا بودن داستان آنها در کنار ارتباطشان با یکدیگر است. مخاطبان جدید میتوانند بسته به علاقهی خود هر کدام از نسخههای معتدد این سری را بدون نگرانی از گنگ بودن داستان تجربه کنند. با توجه به تغییر رویهی Ubisoft در قبال عرضهی سالیانهی این سری و استراحت دادن به آن، میتوان انتظار عنوانی زیبا و چشمگیر را از نسخهی بعدی سری داشت. بسیاری از هواداران سری امیدوارند که سازندگان این بار به سراغ ژاپن یا اسکاندیناوی روند.
Prince of Persia

آغاز کار کمپانی Ubisoft بر روی سری بازیهای Prince of Persia (که در کشور خودمان هم از محبوبیت بالایی برخوردارند) به سال ۲۰۰۳ و ساخت بازی Prince of Persia The Sands of Time بازمیگردد. این بازی برای پلتفرمهای PS2 و Game Cube منتشر شد و توانست آغازگر سه گانهای جذاب و به یاد ماندنی در آن نسل از کنسولهای بازی شود. به هیچ وجه نباید نقش Ubisoft در موفقیت و شهرت این سری را نادیده گرفت. با این که ده سال از انتشار آخرین بازی سری، The Forgotten Sands، میگذرد، هنوز هم عدهی زیادی از آن به عنوان یکی از بهترین بازیهای اکشن ماجراجویی و hack and slash تاریخ یاد میکنند. این موفقیت تا جایی ادامه یافت که هالیوود فیلمی با اقتباس از آن با بازی یکی از ماهرترین بازیگران عصر حاضر، Jake Gyllenhaal، ساخت که طبق رسم بازی – فیلمها با شکست مفتضحانهی هنری روبرو شد. سالها از انتشار خبری رسمی در مورد خلق نسخهای جدید از این سری میگذرد. با این حال نمیتوان احتمال معرفی عنوانی جدید از این سری را در کنفرانس Ubisoft در جریان رویداد E3 2019 رد کرد. پیشبینی سورپرایزهای این کنفرانس با وجود حضور عناوین بزرگی چون Watch Dogs Legion و Ghost Recon Breakpoint بسیار مشکل میباشد. اما بدون شک معرفی نسخهی جدیدی از سری Prince of Persia با استقبال قابل توجه هواداران همراه خواهد بود.
Rayman

شاید بتوان Rayman را یکی از تغییر یافتهترین فرنچایزهای تاریخ دنیای بازی دانست که در طول عمر خود چندین بار دچار تحولهای چشمگیری شده است. نخستین بازیهای Rayman عناوین پلتفرمر دو بعدی لذتبخشی برای کنسول افسانهای Playstation بودند که دنبالههایی سه بعدی را به خود دیدند. سفر این قهرمان دوست داشتنی به بعد سوم با موفقیت هنری و تجاری خوبی روبرو شد. با این حال این سری پس از مدتی به خواب زمستانی فرو رفت تا در سال ۲۰۱۱ و با عرضهی بازی Rayman Origins به بهترین شکل ممکن بر تصاویر تلویزیون مخاطبان دنیای بازی، بازگشت.
شاید عجیبترین مورد در تاریخ این شخصیت را بتوان خلق یک سری فرعی با محوریت خرگوشهای روانی این سری دانست. این سری نخستین بار به صورت مجموعهای از مینیگیمها برای کنسول Wii منتشر شد و از آن زمان به فرنچایزی جدا تبدیل شده است. بازی Mario + Rabbids: Kingdom Battle را میتوان مثالی از موفقیت غیر منتظرهی این موجودات اعصاب خرد کن دانست. با وجود موفقیت این خرگوشها، مدتی پس از عرضهی Origins کمپانی Ubisoft توانست موفقیت آن را بار دیگر و حتی به شیوهای بهتر با Rayman Legends تکرار کند و یک پلتفرمر دو بعدی زیبای دیگر ارائه دهد. حال و در سال ۲۰۱۹ چندین سال است که از حضور این قهرمان و دوستانش در دنیای بازی خبری نیست و رویداد E3 2019 میتواند مکانی مناسب برای پرداختن به سری Rayman باشد.
Tom Clancy’s

تام کلنسی فقید را میتوان یکی از مشهورترین نویسندههای جنگی عصر مدرن دانست که بخش زیادی از محبوبیت خود را مدیون همکاری خود با Ubisoft و خلق سری بازیهای ماندگاری چون Splinter Cell، Ghost Recon، Rainbow Six و The Division است. تمامی این بازیهای خاطرهانگیز، تنها یک وجه اشتراک بزرگ دارند و آن حضور نام تام کلنسی در کنارشان است. مخاطبان معمولا از ارتباط این فرنچایزها با یکدیگر غافل میشوند و با توجه به تفاوت نسبتا زیاد این بازیها باید به آنها حق داد. سری بازیهای The Division به دلیل ارائهی تجربهای جذاب و نفسگیر از مبارزهی نظامی در فضایی آخرالزمانی شهرت دارند. سری Ghost Recon را میتوان یکی از نخستین بازیهای شوتر نظامی تاکتیکی دانست و یکی از اصلیترین دلایل تولد Splinter Cell خلق رقیبی در حد و اندازههای سری بازیهای Metal Gear Solid بود. با این حال سری بازیهای Splinter Cell مدتهاست که در صحنهی اصلی دنیای بازی حضور ندارند و علیرغم تقاضای بالا به نظر نمیرسد که به این زودیها شاهد عنوان دیگری از این سری باشیم. از طرفی Ubisoft به تازگی دنبالهای بر بازی The Division منتشر و نسخهی جدیدی از سری بازیهای Ghost Recon را معرفی کرده است. به نظر میرسد که این کمپانی در زنده نگاه داشتن نام تام کلنسی بسیار مصمم است و با توجه این که بخش اعظمی از بازیهای این کمپانی را عناوینی با برچسب تام کلنسی تشکیل میدهند به احتمال زیاد با ورود به نسل جدید تعداد بیشتری از آنها را خواهیم دید.
Far Cry

کمپانی Ubisoft را نمیتوان خالق سری بازیهای Far Cry دانست، اما از نقش آنها در تکامل این سری و تبدیل آن به یکی از بزرگترین و شناخته شدهترین نامهای دنیای بازی نیز نمیتوان چشم پوشی کرد. این سری بازیها اغلب مخاطب را وادار به گشت و گذار در نقشهای بزرگ که مملو از کمپهای دشمنان، حیوانات عجیب و تفنگهای متنوع است میکند. مخاطب با ارتقای مهارتها و تواناییهای خود و با کمک سلاحهایی قدرتمند باید فردی شیطانی را که مشکلات زیادی برای قهرمان بازی به وجود آورده ناکار کند.
این سری از زمان تولد خود مخاطبان را به مناطق مختلفی، از جزیرههای استوایی گرفته تا کوهستانهای برفی، برده است. این سری بازی را میتوان استانداردی برای بازیهای معمول Ubisoft به حساب آورد که ویژگیهایی چون جهانی بزرگ و باز برای جستجو، مجموعهای از نقاط مهم بر روی نقشه، مقرهای آمادهی تصرف و دیگر موارد معمول این بازیها را شامل میشود.