نمایشگاه e3 – بهشت بازی های ویدئویی
نمایشگاه e3 – بهشت بازی های ویدئویی
ماه خرداد برای طرفداران بازیهای ویدئویی ماه خاصی است؛ زیرا میزبان یکی از مهمترین نمایشگاههای این عرصه است. اگر شما جزو این افراد باشید احتمالاً صبر و تحملتان به سر آمده و برای رو به رو شدن با اتفاقات غیر منتظره ای که رخ دادن آن ها در E3 عادی است، لحظه شماری میکنید. بیست و چهارمین نمایشگاه E3 در شرف وقوع است، اما قبل از باز شدن درهای بهشت بازیهای ویدئویی، بیایید بر تاریخچه نمایشگاه E3 مروری کنیم.
و همه چیز از آن جا شروع شد

صنعت بازیهای ویدئویی از اوایل دهه ۹۰ رویکرد جدیتری به خود گرفت و رشد روز افزونی را به خود دید. با این اوصاف نیاز به یک مراسم جدی و بزرگ برای این صنعت دیده میشد. در آن سال ها ناشران بازیها دست به دامن نمایشگاههایی همانند Consumer Electronics Show (CES) و European Computer Trade Show میشدند تا بازیهای خود را نمایش دهند، حتی غولهای بزرگ این صنعت همانند SEGA و Nintendo از طرز برخورد با آنها در این نمایشگاه ها معترض بودند. آقای Tom Kalinske، CEO شرکت SEGA America از این طرز برخورد بسیار ناراضی بود به طوری که میگفت آنها غرفههای اختصاص داده شده به ناشران بازیها را در انتهای نمایشگاه در چادرهایی قرار داده بودند و در آن سال در Las Vegas باران شدیدی میبارید به طوری که آب به درون کنسول Genesis نفوذ کرد و برایشان مشکل ساز شد. به همین دلیل SEGA در CES سال بعد شرکت نکرد و سایر شرکت ها نیز به همین منوال از شرکت در آن نمایشگاه خود داری کردند. با این اوصاف، نیاز مبرمی به یک نمایشگاه اختصاصی و بزرگ، مختص بازیهای ویدئویی دیده میشد تا در سال ۱۹۹۵ در شهر لس آنجلس اولین نمایشگاه بازیهای ویدئویی با نام Electronic Entertainment Expo یا همان E3 با شکوه هر چه تمامتر برگذار شد. بیشتر از ۴۰ هزار نفر در این نمایشگاه حاضر شدند و شرکتهای بزرگ محصولات و بازیهای خود را ارائه دادند. قرار بود که Los Angeles Convention Center مکان همیشگی برگذاری این رویداد باشد ولی در سالهای ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸، E3 در Georgia World Congress Center برگذار شد، اما بعد از آن به خانهی خود در لس آنجلس بازگشت.

نمایشگاه E3 نیز، خود افت و خیزی داشته است. E3 سال به سال رشد بیشتری به خود میدید و با این رشد هزینهها نیز برای ناشران و شرکت کنندگان بالا میرفت تا جایی که به ۵ میلیون دلار رسیده بود. این در حالی بود که بسیاری از بازدید کنندگان مانند بلاگرها، عضوی از صنعت بازیهای ویدئویی محسوب نمیشدند. وقتی که ناشران تهدید به شرکت نکردن در نمایشگاههای بعدی کردند، سازمان ESA برای جلوگیری از این موضوع نمایشگاه E3 را بسیار محدود کرد به طوری که فقط اهالی رسانه و خرده فروشان توانایی شرکت در این نمایشگاه را داشتند. از این رو، E3 در سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ به E3 Media and Business Summit تغییر نام داد و جمعیت شرکت کنندگان از بین ۴۰ تا ۷۰ هزار نفر به کمتر از ۱۰ هزار نفر رسید. همین موضوع باعث برانگیختن نقدهای شدیدی به دلیل پوشش نامناسب کنفرانس ها و نمایشگاه شد. این نقدها بی تاثیر نبود و در سال ۲۰۰۹ نمایشگاه جمعیتی بالغ بر ۴۵ هزار نفر بر خود دید اما درها به روی عموم بسته بود.

از سال ۲۰۱۳ تغییراتی در نحوه برگزاری کنفرانس ها رخ داد، به طوری که برخی شرکت ها – بخوانید Nintendo و EA، قید کنفرانس با فرمت سنتی را زدند و به سبک خود به نمایش محصولاتشان پرداختند. در سال ۲۰۱۷ بالاخره درهای بهشت بازیهای ویدئویی بر روی عموم باز شد و ۱۵ هزار بلیط به عموم اختصاص یافت. فرمت کلی نمایشگاه به طوری است که اول ناشران بزرگ بازی ها و محصولات خود را پشت درهای بسته به نمایش میگذارند. بعد از آن نمایشگاه شروع به فعالیت برای عموم میکند و ناشران بزرگ و همینطور ناشران Indie دموهای قابل بازی خود را برای تست در غرفههای خود قرار میدهند.
پستی ها و بلندی ها | اتفاقات مهم نمایشگاه E3
همهی ما E3 را با اتفاقهای شوکه کننده و معرفیهای تاریخیش میشناسیم و در هر کنفرانس امید به رخ دادن یکی دیگر از این اتفاقات تاریخی داریم. در ادامه به چندی از اتفاقات به یاد ماندنی و مهم در تاریخ مراسم E3 نگاهی می اندازیم.
بیایید از شروع این مراسم بگوییم، هنگامی که SEGA با کنسول جدید خود به نام Saturn به خرده فروشیها شبیخون زد و در همان هنگام، این کنسول را در کنفرانس E3 خود معرفی کرد، آن هم با قیمت ۳۹۹ دلار. اما این چیزی نبود که نظر ما را جلب کرد، بلکه در همان سال کمپانی SONY اولین کنسول خود با نام PlayStation را معرفی کرد، آن هم با قیمتی کمتر از پرچم دار SEGA. آقای Steve Race رئیس SCEA در استیج ظاهر شد، کلمه ۲۹۹ را به زبان آورد و در میان موجی از تشویق و دست زدن ها غیب شد. همین باعث شد تا SONY در سالهای بعدی نیز با انحصاریهای تاریخی خود مانند Crash Bandicoot بدرخشد و برندهی میدان باشد، آن هم در مقابل غولهای صنعت گیم همانند SEGA و Nintendo.
همهی ما از آن جملهی آخر کنفرانس ها که میگوید «یک چیز دیگه» به وجد میآییم، زیرا میدانیم که قرار است شاهکاری معرفی بشود. در سال ۲۰۰۴ این The Legend of Zelda: Twilight Princess بود که به کنفرانس Nintendo پایان داد و کل حاضرین در سالن را به وجد آورد. در همین هنگام، Shigeru Miyamoto افسانه ای با Master Sword بر روی استیج ظاهر شد و اختتامیه ای باشکوه برای کنفرانس این شرکت بود. در همان سال بود که جملهی معروف طرفداران کمپانی Nintendo ساخته و پرداخته شد. اگر شما نیز یکی از طرفداران کمپانی Nintendo و بازیهایش باشید، از سال ۲۰۰۴ به بعد برای هر بازی و کنسول جدیدِ Nintendo فقط و فقط یک جمله میگویید: “My body is ready” جمله ای که در سال ۲۰۰۴ تاریخ ساز شد و به جملهی معروف Reggie Fils-Aime، رئیس بخش آمریکای Nintendo تبدیل شد. وقتی که او میخواست بر روی Nintendo fit برود این جمله را ادا کرد و تاریخ ساز شد.
و جایزهی بدترین مجری کنفرانسهای E3 میرسد به: Aaron “Mr. Caffeine” Priceman. تا قبل از این که Ubisoft مجری محبوب خود یعنی Aisha Tyler را پیدا کند، این Aaron بود که با انرژی به شدت زیادش و تلاش ناکامش در ایجاد طنز، او را به بدترین مجری تاریخ کنفرانس E3 تبدیل کرد. و در آخر به حضور یکی از اسطورههای پلتفرم PC یعنی Gabe Newell بر روی استیج SONY در E3 سال ۲۰۱۰ اشاره میکنیم. در E3 آن سال، جناب Newell با حضورش بر روی استیج SONY نشان داد که آنقدر هم از کنسول ها بدش نمیآید و مطمئنا کسی از معرفی Portal 2 ناراحت نخواهد شد، حتی اگر یکی از پایه گذاران شرکت Valve بر روی استیج SONY ظاهر شود.
اکنون کمتر از ده روز به برگزاری E3 سال ۲۰۱۸ مانده، سالی که میتواند تاریخ ساز شود. چه با معرفی انحصاری جدید Microsoft و چه با نشان دادن گیم پلی The Last of Us 2.