نشست خبری ساختار حمایتی جدید همگرا صبح امروز سهشنبه ۲۲ آبان با حضور حسن کریمی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، متین ایزدی معاون حمایت بنیاد و با حضور اهالی رسانه برگزار شد. در نشست خبری امروز جدیدترین و مهمترین اطلاعات مربوط به این ساختار حمایتی، برنامهها و تصمیمهای اتخاذ شده پیرامون آن و تشریح گامهای آتی در اختیار رسانهها قرار گرفت.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای درباره این ساختار حمایتی جدید گفت: هدف بنیاد از ایجاد ساختار حمایتی همگرا شفافکردن، ساختارمندکردن و توجه به حمایت براساس شایستهسالاری است. مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای اعلام کرد تمامی حمایتهای آتی بنیاد از این پس از طریق ساختار حمایتی همگرا صورت خواهد گرفت.
همگرا؛ مسیر توانمندسازی شرکتها و تیمهای بازیسازی
به گفته کریمی در کنار پیگیری اهدافی چون شفافیت و ساختارمندی که توسط بنیاد دنبال میشود، خود ساختار حمایتی همگرا تلاش میکند از طریق حمایتها، گامهای مهمی را در راستای توانمندسازی و ارتقای شرکتهای بازیسازی بردارد.
بنابر گفتههای مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، همگرا ساختاری تیممحور و شرکتمحور است و همچون گذشته صرفا نگاهی محصولمحور ندارد. به این ترتیب هدف ارتقای تیمها و شرکتها و بهبود شرایط کلی صنعت بازی و کسب و کار این حوزه است.
کریمی در پایان سخنانش به این نکته نیز اشاره کرد که همگرا همانطور که از نام آن برمیآید به دنبال ایجاد نوعی همگرایی در حمایتها در داخل کشور نیز هست تا حمایتهایی که سازمانهای مختلف در کشور انجام میدهند در قالب یک سیستم واحد انجام شوند.
در ادامه نشست خبری ساختار حمایتی همگرا متین ایزدی معاون حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای مهمترین اطلاعات را درباره شرایط فعلی ساختار جدید همگرا در اختیار رسانهها قرار داد. متین ایزدی مهمترین نکات را درباره چرایی تولد همگرا، سازوکار آن، شیوه ارزیابی، آمار و عملکرد، نوع حمایتها، همکارهای حمایتی و فرایند تخصیص حمایتها برای بازیسازان بیان کرد.
بنابر اطلاعاتی که معاون حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای در اختیار اهالی رسانه قرار داد همگرا از اوایل آذرماه حمایتهای خود را در اختیار متقاضیان قرار خواهد داد.
ساختار همگرا در قالب چهار بخش ثبتنام، ارزیابی، رتبهبندی و دریافت حمایت ساختار یافته است. «شاخص کیفیت بازی»، «شاخص توانمندی تیم/شرکت»، «شاخصهای فرهنگی بازی» و «شاخصهای همکاری شبکهای» چهار شاخص ارزیابی همگرا هستند که به ترتیب ۴۹ درصد، ۳۰ درصد، ۱۰ درصد و ۱۱ درصد ارزیابی را تشکیل میدهند.
ارزیابی ۵۶ تیم/شرکت و ۱۰۲ بازی ایرانی در سال نخست همگرا
به گفته ایزدی در بخش آمار عملکرد همگرا، ۷۴ تیم و ۳۴ شرکت در این ساختار حمایتی ثبتنام کردهاند. از میان این تیمها و شرکتها ۳۳ تیم و ۲۳ شرکت از فیلتر دبیرخانه عبور کرده و قابل ارزیابی تشخیص داده شدند. همچنین ۹۲ بازی توسط تیمها و ۵۲ بازی توسط شرکتها ارسال شدند که از میان آنها ۵۹ بازی تیمها و ۴۳ بازی شرکتها قابل ارزیابی شناخته شدند. به این ترتیب در مجموع ۵۶ متقاضی (ترکیب تیمها و شرکتها) و ۱۰۲ بازی توسط ساختار حمایتی همگرا مورد ارزیابی قرار گرفتند.
معاون حمایت بنیاد ضمن اشاره به امکان ارزیابی مجدد فرصت اعتراض به ارزیابی فعلی را تا پایان هفته جاری عنوان کرد. بازیسازان میتوانند تا پایان این هفته در صورت اعتراض به ارزیابی صورت گرفته که تا فردا برای آنها ارسال خواهد شد درخواست ارزیابی مجدد کنند. در صورت درخواست ارزیابی مجدد، هفته آینده ارزیابی توسط یک تیم ارزیاب متفاوت انجام خواهد شد.
تنوع حمایتهای همگرا براساس نیاز بازیسازان
حمایتهای همگرا براساس نیازسنجیهای صورت گرفته از بازیسازان طراحی شدهاند. به طور کلی حمایتهایی چون «پرداخت درصد تشویقی به ازای فروش»، «تبلیغات، بازاریابی و توسعه بازار»، «تامین، آموزش و ارتقای نیروی انسانی»، «توسعه و تسریع فرایند رشد و ارتقا»، «تامین زیرساخت، تجهیزات، امکانات و محل استقرار»، «تسهیلات مالی و سرمایهگذاری» و «خدمات پشتیبانی، آزمون در تولید و نشر بازی» سرفصلهای حمایتی همگرا هستند.
معاون حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای در پایان به فرآیند تخصیص حمایت همگرا نیز اشاره کرد. بنابراین توضیحات، فرآیند تخصیص از طریق ورود اعضای همگرا به پورتال، بررسی حمایتها و همکاران حمایتی همگرا براساس رتبه، انتخاب، شرح و ثبت در خواست براساس نیاز شرکت/تیم، سقف حمایتی و میزان اعتبار حمایتی مراحلی هستند که باید از طریق بازیساز طی شوند. نهایتا درخواستها توسط دبیرخانه بررسی شده و در صورت تایید دبیرخانه تخصیص حمایت آغاز خواهد شد.
برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه فرمایید.