تسویوشی کودرا (Tsuyoshi Kodera)، معاون مدیرعامل کمپانی سونی (Sony) در طول جلسه سرمایهگذاران شرکت برای سال مالی ۲۰۱۷، دیدگاه ژاپنیها را در مورد شرایط فعلی بخش پلیاستیشن (PlayStation) بیان کرد.
وی در ابتدا برای پاسخ به سوال ریسک رقابت با کنسول نینتندو سوییچ و پروژه اسکورپیو و احتمال از دستدادن بازار بدست رقیبان مورد بحث درآینده بیان کرد که بواسطه بازگشت رقیبان تازه نفس، بازار کنسولهای بازی دوباره در وضعیت افزایش رشد قرار گرفته و وجود رقیبان برای صنعت فعلی امری خوشایند تلقی میشوند. هرچند کمپانی سونی همیشه فعالیتهای رقیبان را زیرنظر گرفته و سعی دارد تا از وجود شرایط تهدیدکننده جایگاه برند پلیاستیشن، اطمینان حاصل کند.»
کودرا سپس در مورد هدست واقعیت مجازی پلیاستیشن ویآر صحبت کرد و کاهش هزینه تولید هدست را در گروی افزایش حجم عرضه و فروش دانست. با اینحال، کمپانی سونی قصد ندارد به خاطر افزایش حجم تولیدات، کیفیت را کاهش دهد و به همین علت، در ابتدا میخواهد از کیفیت بالای هدست در زمان رسیدن به دست خریداران، اطمینان داشته باشد.
در سوی دیگر، سازندگان هماکنون درحال گوشفرادادن به بازخوردها و خواستههای طرفداران هستند تا با درک آنها بتوانند قابلیت استفاده از هدست واقعیت مجازی خود را از هر دو جنبه سختافزاری و نرمافزاری بهبود ببخشند. همچنین در هرزمان که ساکنان توکیو احساس کنند جایگاه فعلی هدست به اندازه انتظاراتشان تقویت شده، شرایط امکان کاهش قیمت آن را بررسی خواهند کرد و همیشه، اولویت خود را در ایجاد تعادل بین شرایط موجود و آینده، قرار میدهند.
شایان ذکر است، در گذشته ایشان در پاسخ به کاهش موجودی هدست پلیاستیشن ویآر در قفسههای فروشگاهها، به بهبود شرایط درپی افزایش تولید از ماه فوریه به بعد اشاره کرده بودند.
در ادامه وی از دیدگاه ساموراییها در قابل سرویسهای گیمینگ ابری صحبت کرد. به گفته وی، کمپانی سونی انتظار ندارد تا تمامی کسب وکار خود را به سمت سرویسهای ابری انتقال دهد و به عبارتی، سیاست “یا اصلا وارد این حوضه نشود و یا تمام و کمال در زمان ورود به این حوضه، به آن تکیه کند” را در پیش بگیرد، بلکه آنها قصد دارند با استفاده از سرویسهای مورد ذکر، عمر و ارزش IPهای تحت تملک خود را افزایش دهند و از طریق سرویس مذکور، کانال و روشی تازه برای توزیع محصولات گیمینگ ایجاد کنند. سرویس پلیاستیشن ناو (PlayStation Now) به واقع درهمین امر مشغول به فعالیت بوده و فرصتهایی برای افزایش فروش را درکنار ایجاد راهکار سرویس اشتراکی، به ارمغان میآورد.
ایشان در پایان صحبتهای خود، گوشه چشمی هم به کنسول میان نسلی پلیاستیشن۴ پرو داشتند و از افزایش مقدار فروش و محبوبیت آن درمیان بازیکنان حرفهای در کنار جذب بازیکنانی کاملا جدید، اطلاع دادند. همچنین کمپانی سونی در تلاش است تا با استفاده از مدلهای کسب وکار استاندارد چون مدل سنتی ارائه بازیهای جذاب برای جذب کاربران جدید و آماتور و در سوی مقابل، افزایش فروش سرویس پلیاستیشن پلاس (PS Plus) به بهبود شرایط فعلی و درآمد خود کمک کند. همچنین وی در خبری دیگر، ضمن معرفی اهداف سونی در سال مالی آینده، خبر از دستیابی به ۲۶٫۴ میلیون کاربر مشترک سرویس پلاس در طول سال مالی گذشته را داد.
نظر شما در مورد دیدگاههای کمپانی سونی چیست؟ بنا به برداشتی که میتوان از این سخنان داشت، باید منتظر کاهش قیمت دو محصول پلیاستیشن۴ پرو و پلیاستیشن ویآر درپی افزایش تولیدات آنها در نیمه دوم سال آینده را داشته باشیم…