به تازگی بازسازی عنوان Resident Evil 2 منتشر شده و سر و صدای زیادی به پا کرده است. در این بازی شما میتوانید در نقش دو شخصیت محبوب Leon S. Kennedy و Claire Redfield بخش داستانی Resident Evil 2 را تجربه کنید. بازی در نقش هر کدام از این دو شخصیت تاثیر به سزایی بر بازی تجربهی مخاطب از بخش داستانی بازی خواهد گذاشت. در این مطلب نخست در ارتباط با شباهات این دو حالت و سپس در مورد تفاوتهای آنها صحبت خواهیم کرد. لازم به ذکر است که برای تجربهی کامل ٔResident Evil 2 پیشنهاد میشود که بخش داستانی بازی دو بار و با هر دو شخصیت انجام شود.
یک داستان با دیدگاههای متفاوت
کلیر و لیان ماجراهای متفاوتی را در Raccoon City تجربه میکنند اما صورت کلی داستانشان مشابه با یکدیگر است. در هر دو حالت شاهد آخرالزمانی زامبی محور در شهری یکسان هستیم. اما نوسانات داستانی این دو حالت متفاوت است. داستان لیان المانها کارآگاهی بیشتری دارد که در راستای شخصتیش است. داستان کلیر اما شخصیتر و با محوریت خانواده و محافظت از آن است. با این وجود داستان هر دو شخصیت از یک نقطه شروع و در یک نقطه تمام میشود.
نقشههای یکسان با مسیرهای متفاوت
داستان لیان و کلیر مسیر یکسانی را دنبال نمیکند اما خود شخصیتها اغلب از مسیرهای یکسانی عبور میکنند. با انتخاب هر کدام از این دو شخصیت مخاطب به لوکیشنهای یکسانی سر خواهد زد و با موانع و معماهای یکسانی روبرو خواهد شد. اما ترتیب تجربهی این لوکیشنها، میزان دسترسی و حتی درهایی که باز خواهند شد به شخصیت انتخابی مخاطب بستگی دارد. برای مثال در زیرزمین ایستگاه پلیس در قفلی وجود دارد که برای کلیر باز نخواهد شد اما یکی از اهداف اصلی لیان پشت آن قرار دارد. این موضوع در بسیاری از موارد دیگر نیز صدق میکند.
اهداف متفاوت
کلیر و لیان علاوه بر مسیرهای متفاوت اهداف متفاوتی را از گشت و گذار در Raccoon City نیز دنبال میکنند.
شخصیتهای غیرقابل بازی
برای جلوگیری از لو رفتن داستان بازی چندان به جزییات نمیپردازیم اما داستانهای متفاوت لیان و کلیر پیرامون شخصیتهای غیر قابل بازی متفاوتی نیز میچرخند. این شخصیتها و انگیزههایی که در اختیار مخاطبان قرار میدهند منبع بسیاری از تفاوتهای داستان دو شخصیت میباشند. این موضوع علاوه بر ایجاد تفاوت میان دو داستان به این معنی است که با یک بار اتمام بازی امکان تجربهی کامل محتویات آن وجود ندارد.
سلاحها
طی روند بازی لیان و کلیر سلاحهای متفاوتی جمعآوری میکنند. برای مثال نخستین سلاحی که لیان پیدا میکند یک شاتگان است در صورتی که کلیر نارنجک اندازی کارآمد مییابد. مهمات این سلاحها عمدتا در نقاطی یکسان قرار دارند و نحوهی ساخت آنها نیز یکی است.
این تفاوتها به انازهی بازیهای نقش آفرینی عمیق نیستند و وجود سلاحهای متفاوت برای شخصیتها به معنی تفاوت سبک گیمپلی بازی نیست و سلاحهای سنگین و کمری پایهای بازی که بیشترین استفاده را دارند تقریبا یکسان هستند و تفاوت چندانی ندارند. حتی سلاحهای پایانی بازی نیز بین دو حالت مشترک هستند.
جالب بود