هر بار که یک کنسول جدید در بازار عرضه میشود، عدهای تعجب میکنند که چرا با وجود افزایش قدرت سخت افزاری کنسولها، همهی بازیها در حالت ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا نمیشوند.
همین موضوع برای کنسول جدید مایکروسافت، ایکس باکس وان ایکس (Xbox one X) در حال رخ دادن است. کنسولی که به تازگی معرفی شده و به عنوان قویترین کنسول ساخته شده تا به حال، تعریف و تمجیدهای فراوانی از آن شده است. آقای Albert Penello، سرپرست ارشد مدیریت و برنامه ریزی مایکروسافت، با سحنان خود واکنشی معقول و منطقی به این موضوع داد:
این یک بحث جذاب است که رابطه زیادی با هنر بازیها و اختیارات دارنده پلتفرم دارد. در حقیقت فکر میکنم که ۶۰ فریم بودن بازیها طرفدارانی دارد، کسانی که فکر میکنند این موضوع باید اجباری باشد. ما میتوانستیم حتی سختافزار قدرتمندتری در ایکس باکس جدید بگذاریم ولی توسعه دهندگان هنوز بازیها را با ۳۰ فریم بر ثانیه میساختند. در اینجا بحث جذابی پیش میآید که چرا هنوز همهی بازیها ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا نمیشوند؟ چون توسعه دهندگان نمیخواهند چنین کاری بکنند و اگر هم میخواستند، به راحتی میتوانستند. اما مردم در عوض میگویند که ما به اندازهی کافی روی سختافزار کار نکردیم ولی ما کار خود را به خوبی انجام دادهایم. این کنسول جدید به خوبی از عهدهی ۶۰ فریم بر ثانیه برمیآید. این همان راهی است که بازیهای ویدیویی همیشه پیش گرفتهاند. پس دیگر کاری نیست که ما بخواهیم انجام دهیم و به وظیفهی خود عمل کردهایم. فکر میکنم باید به توسعه دهندگان بگویید که بهترین چیز برای بازیهایشان چیست! پس درواقع بحث ۶۰ فریم بودن بازیها فقط بین بازیکنان و توسعه دهندگان است.
ما هم با Albert Penello در این مورد موافقیم. در حقیقت، این موضوع یک تصمیم در حوزه طراحی و توسعه بازیهاست. بازیهای بسیار زیادی با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه در کنسولها اجرا میشوند، اما قطعا برای رسیدن به چنین چیزی، موارد بسیاری را در بازی قربانی کردهاند. برای مثال کیفیت گرافیکی بازی، محیط قابل بازی کردن یا پیچیدگی هوش مصنوعی را کاهش دادهاند.
برای نمونه، استدیو Bungie با ایجاد محدودیت در بازیهایش مخالف بود و تصمیم گرفت که بازی Destiny 2 را با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه برای کنسولها عرضه کند. این بسیار ساده لوحانه است که فکر کنید چون یک کنسول قویتر است، باید همه چیز را ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کند. هر کنسولی میتواند بازیها را با ۶۰ فریم بر ثانیه یا بالاتر اجرا کند، ولی همانطور که قبلا توضیح دادیم، چنین انتخابی همراه با قربانی شدن موارد بسیاری در بازیهاست.
سوال مهمتر این است که آیا بازیکنان با کاهش گرافیک و محدودیت محیط قابل بازی، صرفا جهت افزایش نرخ فریم، موافق هستند یا نه؟