نزدیک به ۲۰ سال از تولد سری بازیهای Total War میگذرد. نخستین بازی از این سری Shogun Total War بود که در سال ۲۰۰۰ ACE جریان داشت. این بازی به دست بازیسازان استودیوی Creative Assembly ساخته شد. این سری ترکیبی عالی از استراتژی نوبتی و همزمان است و جنگاوری را در سطحی بسیار بزرگ، در عین توجه به ریزترین جزییات، به تصویر میکشد. در طول دو دههی اخیر، این استودیو مجموعهای از عناوین تاریخی را عرضه کرده که هر کدام با موفقیتهای تجاری و هنری خوبی روبرو شدهاند. هر کدام از این بازیها دوران متفاوتی از تاریخ بشریت را روایت کرده و به مخاطب اجازهی بازی در نقش رهبران مختلفی را میدهد.
بازیهای Total War از دوران کلاسیک (Rome I و Rome II) تا دوران میانی (Medieval I و Medieval II، Shogun I و Shogun II) تا دوران مهاجران و فراتر (Empire و Napoleon) را در برگرفته و تجربههای بینظیری را ارائه داده است. به همین دلیل همیشه هنگامی که نوبت به بازی جدیدی از این سری میرسد، حواشی فراوانی پیرامون آن وجود دارد. کافی است شگفتی طرفداران قدیمی این سری از معرفی بازی Total War Warhammer را در سه سال گذشته تصور کنید. در آن پروژه استودیوی CA در همکاری با غول صنعت بازیهای تختهای، Games Workshop، نخستین بازی فانتزی خود را منتشر کرد که با استقبال فراوانی از جانب مخاطبان و منتقدان روبرو شد.
ترکیب Total War و Warhammer رویایی به نظر میرسید و مکانیزمهای این دو به خوبی با یکدیگر هماهنگی داشتند. این بازی موجی جدید از طرفداران را به برای استودیوی CA به همراه آورد. پس از مدتی اعلام شد که این بازیها به صورت سه گانه خواهند بود و هر کدام از نسخهها بر دوران متفاوتی از تاریخ تخیلی دنیای Warhammer تمرکز خواهند داشت. نخستین بازی این سری در دنیای قدیمی، که مشابه با اروپاست، جریان داشت و بازی دوم (که دو سال پیش منتشر شد) مخاطبان را به دنیای جدید، که بر اساس آمریکا طراحی شده، برد. هنوز تاریخ انتشار و اطلاعات خاصی از بازی سوم مشخص نشده و حواشی پیرامون این بازی تنها بر اساس شایعات شکل گرفتهاند.
یکی از نکات بسیار جالب این بازیها این است که مخاطبانی که هر دوی آنها را تهیه کردهاند، میتوانند نسخهی بسیار بزرگی از بخش داستانی کلاسیک Warhammer به نام Mortal Empires را تجربه کنند. این عمل نقشههای دو بازی را به هم متصل کرده و به مخاطب امکان بازی در نقش هر کدام از نژادهای حاضر در آنها را میدهد. با این حال این به معنی وجود روابطی دوستانه و گرم بین CA و Games Workshop نیست.
جمعیت طرفداران Total War بسیار بزرگ و دو آتشه هستند و این مسئله از وبسایتها و انجمنهای اینترنتی مرتبط با آن مشخص است. در این جا است که نبردی بین جدید و قدیمی و فانتزی و حقیقی شکل گرفته است. بسیاری از طرفداران سری از این قرار داد و بازیهای جدید استقبال نکردهاند. خیل عظیمی از طرفداران قدیمی سری، که از ابتدا با آن همراه بودهاند، این سنت شکنی را سعی سازندگان بر جلب نظر طرفداران عام میدانند. علاوه بر این در بین هدف و تمرکز سازندگان نیز تفاوتی ایجاد شده بود. بسیاری از مخاطبان بازیهای تاریخی از حمایتی که عناوین Warhammer از آن برخوردار بودند عصبانی بوده و استقبال سردی که از Thrones of Britannia، تنها عنوان تاریخی عرضه شده از زمان عقد قرارداد، نیز تنها نمک پاشیده شده بر زخم بود.
هنوز برای اتحاد طرفداران Total War امید است. این امید جدیدترین بازی تاریخی این سری، Total War Three Kingdoms، است. این بازی در چین کهن جریان داشته و بر اثر افسانه سه پادشاهی (Romance of the Three Kingdoms) ساخته شده است. این بازی ترکیبی از عناوین قدیمی و جدید سری است و به نظر میرسد تلاش سازندگان در از بین بردن این دو دستگی بین طرفداران باشد. این بازی به معنای واقعی کلمه زیباست و دوران زمانی آن برای تمامی افرادی که به تجربهی سری بازیهای Dynasty Warriors پرداختهاند، آشنا خواهد بود. این بازی به غیر از تنوع و جزییات فراوان گیمپلی، امکان تجربهی بخش داستانی خود را به دو صورت مختلف میدهد.
نخستین حالت Romance است که یادآور بازیهای Warhammer بوده و در آن شخصیتهای قهرمان میتوانند صدها سربازی را زیر پای خود له کنند. برای مخاطبان سنتی نیز حالت Records در بازی قرار داده شده که کاملا مشابه با عناوین قدیمی سری Total War است. در این حالت ژنرالها توسط سربازان همراهی شده و نبردها آرامتر و استراتژیکتر خواهند بود. مخاطب در این حالت باید با اتکا بر تاکتیکها و هوش خود و نه قدرت صرف شخصیتها، به انجام بازی بپردازد.
این اقدام را میتوان قدمی درست در ساخت بهترین عنوان ممکن از سری Total War دانست. ترکیب مکانیزمهای جدید و قدیمی منجر میشود تا طرفداران Warhammer و هم مخاطبان قدیمی و سنتی به بازی علاقهمند گردند.