در هر دوره با عرضه نسل جدید کنسولهای بازی، همواره بحث فناوری جدیدی که در این کنسولها استفاده خواهد شد و نوع کارکرد و بازده آنها، بسیار مورد بحث قرار گرفته است. کنسول نسل نهمی مایکروسافت (Microsoft)، یعنی ایکس باکس سری ایکس (Xbox Series X) در آبان ماه سال جاری عرضه میشود و انتظار میرود قدرت پردازشی و سختافزاری این کنسول همانطور که روی کاغذ عالی بوده، در عمل نیز بینقص باشد و توسعهدهندگان بازی نیز انتظارهای بسیاری از این سختافزار جدید دارند. امروز اطلاعات جدیدی از سختافزار کنسول ایکس باکس سری ایکس و قابلیتها و ویژگیهای آن منتشر شد و هماکنون معنای «قدرت» این کنسول را میدانیم.
معمار بخش کامپیوتر استودیو مایکروسافت، آقای جف اندروز (Jeff Andrews) و سرمعمار بخش کارت گرافیک این استودیو، آقای مارک گروسمن (Mark Grossman) در مراسم HotChips با یکدیگر گفتوگویی طولانی داشتند. در این مراسم، این دو شخص درباره کنسول ایکس باکس سری ایکس سخنهای فراوانی گفتند و با نمایش اسلایدهای واضحی، چندین ابهام موجود پیرامون قدرت سختافزاری این کنسول را برطرف ساختند. بخش بزرگی از این صحبتها پیرامون فناوری بسیار خاص ردیابی اشعه (Ray-Tracing) میچرخید. این فناوری جذاب برای اولین بار با عرضه کارتهای گرافیک سری RTX از برند Nvidia به جهان عرضه شد و با عرضه این فناوری، شاهد جهشی بزرگ در بخش گرافیکی و بصری بازیهای ویدیویی بودیم. حالا با توجه به اینکه فناوری ردیابی اشعه بهصورت پیشفرض در کنسولهای نسل بعدی حضور خواهد داشت، بهنظر میرسد این فناوری دیگر در انحصار پلتفرم پی سی (PC) نخواهد بود! در این رویداد گفته شد که کنسول نسل نهمی مایکروسافت، قادر خواهد بود تا نهایتا 380 گیگا باکس نوری (Ray-Box) و 95 گیگا مثلث نوری (Ray-triangle) را در هر ثانیه پردازش کند. جالب است بدانید که این واحدها، کاملا سفارشی و مخصوص این کنسول هستند، بنابراین مقایسه قدرت این کنسول با هر قطعه دیگری کاری دشوار خواهد بود. همچنین در این مراسم قید شد که در هنگام استفاده از فناوری ردیابی اشعه، امکان تقویت قدرت پردازشی کنسول بین 3 تا 10 برابر نیز وجود خواهد داشت.

همچنین اطلاعاتی پیرامون یادگیری ماشین (machine learning) ارائه شد که بههمین سبب، میتوان بهبودهای قابلتوجهی را در هوش مصنوعی (AI)، مقیاسبندی وضوح تصویر (resolution scaling) و عملکرد گرافیکی (performance boost) شاهد بود. گفتنیست در فناوری مقیاسبندی وضوح تصویر که پیشتر قید شد، از کیفیت و جلوههای بصری بازی کاسته یا بر آن افزوده میشود تا بازی حین حفظ عملکرد، در وضوح (رزولوشن) بالاتر یا پایینتری، قادر به ارائه خروجی باشد. همچنین علاوه بر این اطلاعات، اطلاعات بیشتری حول فناوری سایهزنی با نرخ متغیر (Variable Rate Shading) منتشر شد. این فناوری که پیشتر در بسته گرافیکی DirectX 12 Ultimate و کارت گرافیکهای RTX مشاهده شده بود، به توسعهدهندگان این امکان را میدهد تا در برخی محیطهای خاص در بازیها با دستکاری در جلوههای بصری، قادر به ارائه راندمانی باثباتتر و بهتر باشند. در اسلایدهایی که حول این ویژگی بهنمایش درآمد، مقایسههایی بین تمامی نسخههای کنسول ایکس باکس وان (Xbox One) و کنسول ایکس باکس سری ایکس انجام شده است و در این مقایسهها، مسائل گرافیکی مختلفی مورد آزمایش قرار گرفته است.
تمامی اطلاعاتی که در مراسم HotChips پیرامون کنسول موردانتظار مایکروسافت منتشر شد، نگاهی عمیق به قدرت سختافزاری این کنسول بود. در پی اس آرنا، تصمیم گرفتیم تا تمامی اسلایدهایی که برای توضیحات بیشتر در این مراسم بهنمایش درآمد را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. در انتها، از شما دعوت میکنیم از مطالعه اطلاعات موجود در این عکسها لذت ببرید (برای نمایش در سایز کامل، روی عکس کلیک کنید).
برای تماشای آخرین تصاویر و تریلرها از دنیای فناوری و بازی و همچنین برای دنبال کردن آخرین اخبار بازی و آخرین اخبار فناوری، با پی اس آرنا همراه باشید.