پی اس ارنا
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
پی اس ارنا
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

خانه » نقد و بررسی فیلم Sympathy for the Devil | شیطانِ قلابی

نقد و بررسی فیلم Sympathy for the Devil | شیطانِ قلابی

امیرسالار کریمی توسط امیرسالار کریمی
۱۹ مرداد ۱۴۰۲
در سینما, نقد فیلم
1 0
0
نقد و بررسی فیلم Sympathy for the Devil | شیطانِ قلابی

وقتی این فیلم تازه شروع شده بود یاد شاهکار استاد سینما یعنی هیچکاک افتادم؛ او نیز در فیلم بیگانگان در قطار پلات مشابهی دارد: انسانی عادی که در یک منجلاب گیر می‌کند و در دست یک دیوانه باهوش می‌افتد. در فیلم Sympathy for the Devil نیز نیکلاس کیج با نشستن در ماشین سوژه خود شروع خوبی دارد، اما این قوی بودن دقیقا همین‌جا پایان می‌یابد و فیلم Sympathy for the Devil نیز وارد صف فیلم‌های پرت می‌شود. پس با نقد و بررسی فیلم Sympathy for the Devil همراه پی اس ارنا باشید.

در مرحله اول ما با یک راننده طرف هستیم که قرار است برای تولد فرزند خود پیش همسرش رفته و در کنار او باشد. یعنی فیلمساز با اضافه کردن این موضوع به فیلم، مدت زمان رو به پایان می‌دهد که برای هیجان در فیلم خوب است. دقت کنید که این فیلم برخلاف آثار هیچکاک، تعلیق ندارد، بلکه هیجان و غافلگیری دارد. تعلیق یعنی اینکه ما چه را می‌دانیم و اکنون به دنبال چگونه هستیم ولی در این فیلم و بقیه فیلم‌های مشابه، ما چه را نداریم، اصلا نمی‌دانیم داستان از چه قرار است و باید دو ساعت صبر کنیم تا در پایان همه‌چیز سر جای خود بنشیند. بعدا دوباره به این موضوع برمی‌گردم، ولی مسئله اصلی من از همان تیپ‌سازی و گریم نیکلاس کیج شروع می‌شود.

در فیلم Sympathy for the Devil نیکلاس کیج وارد ماشین شده و اسلحه می‌کشد، در این لحظه ما با شخصیت شرور داستان خود آشنا می‌شویم. اما این شخصیت شرور بسیار سطحی و تک بعدی است، دقت کنید که نیکلاس کیج صرفا موی قرمز و کت و شلوار قرمز دارد، گویی شرور بودنِ او همچون کارتون‌های قدیمی، به فیلم سنجاق شده است. او قرمز پوشیده، داد می‌زند و اسلحه دارد پس او بد است، یعنی به کاراکتر او اصلا پرداخته نشده. نیکلاس کیج در این فیلم صرفا یک بازیگر بسیار بد است که فقط داد می‌زند و هر از گاهی آدم می‌کشد، البته بازی بد او نیز تقصیر خودش نیست (البته تا حدودی)، تقصیر کارگردان است که ایستاده و این صحنه‌های آبکی را تماشا کرده و در نهایت بر آن‌ها مُهر تایید زده است (البته تقصیر اصلی گردن نویسنده است، البته اگر نویسنده‌ای در کار بوده باشد).

فیلم Sympathy for the Devil از دور و به صورت کُلی، ایده جذابی دارد، اما همین که فیلم وارد مرحله اجرا می‌شود شکست می‌خورد. نیکلاس کیج که یک طرف، آن راننده هم خوب نیست، او الکی ادای انسان‌های ترسیده را در می‌آورد و در نقطه اول او نیز کیج الکی داد می‌زند. جالب ماجرا اینجاست که مخاطب اصلا نمی‌داند داستان از چه قرار است. در مرحله اول کیج می‌گوید که صرفا می‌خواهد به شهری دیگر برود و سپس در پایان می‌فهمیم که او برای انتقام آمده بود. این تاخیر در روشن‌سازی انگیزه کیج باعث می‌شود تا مخاطب خودش را تا آخر  همراه فیلم نداند و از طرفی به بعد هیچ یک از کارهای نیکلاس کیج برای مخاطب جذابیت ندارد.

فیلم در یک سفر شبانه هر از گاهی موفق می‌شود عنصر هیجان و غافلگیری را به فیلم اضافه کند. اما این نقطه عطف‌ها، داستان را نجات نمی‌دهد، فیلم صرفا جلو می‌رود تا شاید بتواند در آخر با یک شوک بزرگ مخاطبش را غافلگیر کند. اما سوال اینجاست که آیا فیلم Sympathy for the Devil می‌تواند چنین کند؟ اصلا توانایی‌اش را دارد؟ نه! می‌دانید چرا؟ چون برای شوک و غافلگیری در پایان، باید کاراکتر‌های خود را به خوبی بشناسیم و با تمام جنبه‌های کاراکتری آن‌ها آشنا باشیم تا بتوانیم خود را همراه آن‌ها بدانیم. ما در فیلم Sympathy for the Devil نه فرصت کردیم نیکلاس کیج را بشناسیم و نه فرصت کردیم راننده را بشناسیم. ما فقط با چند کاراکتر سطحی روبرو شده بودیم که همه‌چیزشان به شخصیت‌هایشان سنجاق شده بود؛ یعنی هیچ واقعیتی از آن‌ها در فیلم ساخته نشده است.

کارگردان این فیلم یعنی آقای یوال آدلر چهار فیلم را در کارنامه دارد که یکی پس از دیگری مبتذل هستند و جالب ماجرا اینجاست که اصلا منِ منتقد به کنار، این فیلم حتی نتوانسته مخاطب عام را راضی کند و در گیشه تنها 70 هزار دلار فروخته است! از همه جالتر اینکه هزینه این فیلم 48 میلیون دلار بوده است! واقعا این‌ها سوالاتی مهمی را در ذهن هر مخاطبی پدید می‌آورد، هدف از ساخت این فیلم چیست؟ چرا سینمای آمریکا دارد نابود می‌شود؟ چرا نمی‌شود از استعداد بازیگرانی همچون نیکلاس کیج استفاده کرد؟ حال بعضی از دوستان می‌گویند که این‌ها همه پولشویی استدیو‌های بزرگ است و غیره. من کاری به این حاشیه‌ها ندارم اما واقعا چرا برای چنین فیلم‌هایی بودجه‌های این چنین کلان خرج می‌شود اما به جوزپه تورناتوره (کارگردان سینما پارادیزو و مالنا) که می‌رسد می‌گویند برای ساخت فیلم‌های تو بودجه نیست!

در پایان می‌شود گفت فیلم Sympathy for the Devil اثری بسیار بد با تمام عناصر بد است که تنها طرح اصلی خوبی دارد که آن هم تباه شده. نیکلاس کیج نیز مثل بقیه آثار این چند سال اخیرش، بازی بدی از خود نشان داده و گویا به راستی این ستاره ازدست رفته است. Sympathy for the Devil تنها چند هیجان و خشونت ناشی از تکنیک دارد که اصلا به فُرم نمی‌رسد و سطحی می‌ماند. در آخر بسیار دوست دارم تا نظر شما دوستان را نیز درباره این فیلم بدانم، پس اگر  نظری دارید لطفا در بخش کامنت برای ما بنویسید.

بیشتر بخوانید:

  • بهترین فیلم های کمدی
  • بهترین فیلم های اکشن
برچسب ها: Sympathy for the Devil
ShareTweetShare
نوشته قبلی

معرفی بهترین سریال های کره ای تاریخ

نوشته‌ی بعدی

۹ مبارزی که انتظار حضورشان را در بازی Mortal Kombat جدید داریم

امیرسالار کریمی

امیرسالار کریمی

مرتبط نوشته ها

بهترین فیلم های روابط عمومی | 5 فیلم برای مدیران روابط عمومی و مارکتینگ
ریپورتاژ

بهترین فیلم های روابط عمومی | 5 فیلم برای مدیران روابط عمومی و مارکتینگ

۲۸ مرداد ۱۴۰۳
فیلم پروین
خواندنی‌های سینما

یادداشتی بر فیلم پروین

۱۶ فروردین ۱۴۰۳
سیزده روز، سیزده فیلم | بهترین فیلم ها برای تماشا در عید
سینما

سیزده روز، سیزده فیلم | بهترین فیلم ها برای تماشا در عید

۶ فروردین ۱۴۰۳
فیلم مجنون
سینما

یادداشتی بر فیلم مجنون

۱۲ اسفند ۱۴۰۲
فیلم آسمان غرب
سینما

نقد و بررسی فیلم آسمان غرب

یادداشتی بر فیلم صبح اعدام
خواندنی‌های سینما

یادداشتی بر فیلم صبح اعدام

۲۲ بهمن ۱۴۰۲

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربحث‌ترین‌های هفته

هیچ محتوایی موجود نیست

درباره ما

پی‌اس‌ارنا یکی از رسانه‌های محبوب و تاثیرگذار فارسی زبان سرگرمی‌های قصه‌محور است که در حوزه‌های بازی‌های ویدیویی، انیمه و انیمیشن، سینما، تلویزیون و ادبیات به صورت جدی فعالیت می‌کند.
رسانه پی‌اس‌ارنا به عنوان تنها رسانه کاملا مستقل حوزه سرگرمی کشور، کار خود را از سال 1396 شروع کرد و در تلاش است تا به جمع تاثیرگذارترین رسانه‌های فارسی زبان دنیا بپیوندد.

  • درباره ما
  • تبلیغات
  • تماس با ما

کلیه حقوق برای پی‌اس ارنا محفوظ است.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب

کلیه حقوق برای پی‌اس ارنا محفوظ است.

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

فرم های زیر را برای ثبت نام پر کنید

تمام فیلدها مورد نیاز است. ورود به سیستم

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم