پی اس ارنا
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
پی اس ارنا
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

خانه » نقد بازی SUPERHOT: MIND CONTROL DELETE

نقد بازی SUPERHOT: MIND CONTROL DELETE

فرار از زندان، اما از پیش تعیین‌شده و خسته‌کننده.

تارخ ترهنده توسط تارخ ترهنده
۲۱ مرداد ۱۳۹۹
در ایکس باکس, بازی, پلتفرم ها, پلی استیشن, کامپیوتر, مقاله, نقد بازی, نینتندو
0 0
0
نقد بازی SUPERHOT: MIND CONTROL DELETE

چه می‌شد اگر تا زمانی که ما حرکت نمی‌کردیم، زمان نیز ساکن می‌ماند؟ یعنی به محض حرکت کردن ما، زمان نیز حرکت رو به جلوی خود را ادامه می‌داد و به محض ایستادن‌مان، زمان نیز می‌ایستاد. این ایده جالب را بازی Superhot برای اولین بار و به بهترین شکل ممکن در مدیوم بازی‌های ویدیویی به اجرا درآورد. جایی که شما در آن اگر شخصیتی که کنترل آن را در دست دارید، حرکت دهید زمان نیز از حالت سکون در می‌آید و اشیا و افراد اطراف شما به حرکت‌شان ادامه می‌دهند. البته، در Superhot زمان یا بهتر است بگوییم حرکت اشیا و افراد (چون به‌صورت مستقیم در بازی اول و دوم که در حال خواندن نقدش هستید، به ایستا بودن زمان اشاره نشده) وقتی شما یک‌جا ایستاده باشید، خیلی خیلی کند است. یعنی حرکت آنها ادامه دارد ولی خیلی خیلی آهسته این اتفاق می‌افتد و همین مهم باعث می‌شود شما فرصت تصمیم‌گیری برای واکنش نشان دادن به اتفاقات اطراف خود را داشته باشید. اولین سوپرهات که برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، به موفقیت چشم‌گیری رسید و جز بازی‌های مستقل موفق و پرطرفدار آن سال به حساب می‌آمد. بعد از حدودا چهار سال، تیم سازنده این بازی عنوان جدیدی را اخیرا راهی بازار کرده که SUPERHOT: MIND CONTROL DELETE نام دارد. در ادامه با نقد بازی SUPERHOT: MIND CONTROL DELETE همراه پی اس آرنا باشید تا ببینیم دومین سوپرهات به اندازه وارث خود توانسته نوآوری کند و از گیمرها و منتقدها دلبری یا خیر.

نقد بازی SUPERHOT: MIND CONTROL DELETE
یکی از جالب‌ترین صحنه‌های بازی زمانی است که یک شی یا سلاحی را به سمت دشمن‌ها پرتاب می‌کنید. اگر شی پرتاب‌شده به آنها بخورد، هر چه دست‌شان باشد را رها می‌کنند و کمی از خود احساس درد و ناراحتی بروز می‌دهند که مرجب به شکل‌گیری چنین تصویری می‌شود!

فلسفه سوپرهات و مکانیک اصلی گیم‌پلی آن خیلی ساده است: وقتی حرکت می‌کنی، حواست به اطراف‌ات باشد. اگر شما در بازی کاری نکنید و حرکتی نداشته باشید، زمان خیلی آهسته می‌گذرد و هر موجود و شی متحرکی که اطراف‌تان باشد، با سرعت لاک‌پشت به حرکت‌اش ادامه می‌دهد تا اگر تیری دارد به سمت شما می‌آید یا فردی با کاتانا از پشت سر می‌خواهد به شما ضربه بزند، فرصت جا خالی دادن را داشته باشید.

مکانیک اصلی گیم‌پلی بازی روی کاغذ جذاب است، اما برای پیاده‌سازی جذاب آن نیاز به طراحی بازی و طراحی مرحله بسیار فکرشده داریم و همچنین تنوع بالای مراحل و دشمن‌ها؛ چیزی که قسمت اول Superhot داشت و به علاوه آن، سازندگان برای این بازی هویتی تعریف کرده بودند که گویا Superhot در حال کنترل ذهن شما بود! می‌دانست خواسته‌های شما چیست (کشتن و خون‌ریزی بیشتر!) و به شما تلقین می‌کرد که با پیشروی در بازی، شما دارید دستورات آن را اجرا می‌کنید! بازی Superhot قصه‌ای برای روایت کردن نداشت، اما سناریوهای کوچکی را کنار یکدیگر چیده بود و آنها را در دل مراحل خودش گنجانده بود که شما را به‌شکل عجیبی درگیر خود می‌کرد.  همه چیز قسمت اول بازی Superhot ناب و تازه بود اما هر موقعی که چنین اثری خلق می‌شود، تکرار آن در قسمت بعدی و دنباله اثر اول چالشی است طاقت‌فرسا؛ چالشی که بازی SUPERHOT: MIND CONTROL DELETE را در نهایت به زانو درآورده است.

به گفته سازندگان بازی، SUPERHOT: MIND CONTROL DELETE قسمت دوم سوپرهات نیست، اما مطمئنا نمی‌شود کتمان کرد که دنباله قسمت اول است. SUPERHOT: MCD (عبارت MIND CONTROL DELETE را خلاصه کردم) از نظر گیم‌پلی و مکانیک‌هایش نسبت به قسمت اول بازی اضافه‌جاتی دارد که سلاخی کردن دشمن‌های قرمز و شیشه‌ای بازی را لذت‌بخش‌تر کرده. برای مثال بعد از گذراندن چند مرحله، به جایی می‌رسید که بازی به شما پیشنهاد Hack یا همان ارتقا می‌دهد و می‌توانید با انجام این ارتقا یک جان اضافه دریافت کنید، اشیایی که پرت می‌کنید بعد از خرد شدن تبدیل به گلوله شوند و پخش شوند و غیره. اما جدای از مراحل بیشتر و قابلیت ارتقا، SUPERHOT: MCD هیچ چیز جدید دیگری ندارد و حتی اگر فرض کنیم که این بازی فقط برای دو سال در دست ساخت بوده، باز هم دو سال زمان زیادی است. البته انتظار نمی‌رود که تیم سازنده بازی در کل بازی اول را تغییر دهد، اما کمبود محتوای جدید و تازه فقط یکی از مشکلات سوپرهات دوم است.

https://dl.psarena.ir/wp-content/uploads/2020/08/A_Gray_Human_playing_SUPERHOT_MIND_CONTROL_DELETE_on_28_Jul_20.mp4

یکی دیگر از مشکلات بازی SUPERHOT: MIND CONTROL DELETE نداشتن تنوع در مراحل متعددش است در کنار طراحی نه‌چندان هوشمندانه تعدادی از آنها. همان‌طور که در ویدیو بالا می‌بینید، اول مرحله من در طبقه دوم اتاقی قرار دارم و دشمن‌ها در طبقه پایینی منتظر هستند تا مرا سلاخی کنند، اما اگر من پایین نروم آنها هیچ تلاشی برای کشتن من نمی‌کنند. در این موقعیت، حتی محرکی وجود نداشت که مرا مجبور کند که به پایین بپرم و چنین اتفاقی در عنوانی چون سوپرهات اصلا جالب نیست. زیرا این بازی با تمرکز زیادی بر محرک‌های بیرونی (دشمن‌ها و اسلحه‌هایشان) برای شما چالش ایجاد می‌کند و شما را وادار به بازی کردن می‌کند. وقتی خطری مرا تهدید نکند، من هم دلیلی برای بازی کردن ندارم! لازم است بدانید که مرحله بالا جز مراحل بخش داستانی بازی است و نه حالت‌های چالشی و دیگر حالت‌های آن.

همین بی‌دقتی‌ها و عدم توجه به ظرافت طراحی مرحله و بازی برای چنین اثری، باعث شده‌اند که رفته‌رفته SUPERHOT: MCD اسیر یک روند تکراری شود؛ روندی که در آن شما فقط پشت سر هم مراحل را رد می‌کنید، خودتان را ارتقا می‌دهید و دوباره به پشت سر گذاشتن مراحل مشغول می‌شوید.

https://dl.psarena.ir/wp-content/uploads/2020/08/A_Gray_Human_playing_SUPERHOT_MIND_CONTROL_DELETE_on_28_Jul_20_2.mp4

یکی دیگر از مشکلات اساسی بازی SUPERHOT: MIND CONTROL DELETE نداشتن هویت اصیل بازی قبلی است. بازی قبلی از هر فرصتی استفاده می‌کرد که سربه‌سر شما بگذارد و حرص‌تان را دربیاورد تا این‌که با خود بگویید «چرا این بازی فکر می‌کند که می‌تواند به من دستور بدهد چه‌کار کنم!؟». اگر چیزی که در ویدیو بالا تماشا کردید در بازی قبلی اتفاق می‌افتاد، شاهد متن‌های زیر روی تصویر بودیم:

Don’t waste time!

وقت را تلف نکن!

You are not in control!

اختیار دست تو نیست!

جدای از این مهم، بازی SUPERHOT: MCD تلاش نمی‌کند که حس هیجان و تعلیقی که در بازی اول وجود داشت را در شما ایجاد کند. این دو حس با کمک صدا و موسیقی خیلی سریع‌تر در مخاطب ایجاد می‌شوند، دو عنصری که SUPERHOT: MCD از آنها تهی است جز در یکی دو مرحله به‌خصوص.

نقد بازی SUPERHOT: MIND CONTROL DELETE

در نهایت، باید بگویم که بازی SUPERHOT: MIND CONTROL DELETE نتوانسته پا جای پای وارث خود بگذارد و ادامه‌دهنده مسیر آن باشد. مراحل بیشتر و دشمن‌های بیشتر تا زمانی که با یک اثر بی‌هویت روبه‌رو باشیم، هر چه‌قدر هم که گیم‌پلی آن سرگرم‌کننده باشد، باعث ساخته شدن یک بازی خوب نمی‌شوند.

کد بازی توسط سازندگان برای سایت پی اس آرنا ارسال شده است.

  نقد بازی Metamorphosis | یک بازی کافکایی

خلاصه‌ای انگلیسی از نقد بازی SUPERHOT: MIND CONTROL DELETE:

SUPERHOT: MIND CONTROL DELETE gives us More, but it is not what we expected considering how a great and fresh experience the first game was. There are more levels and more mechanics, but SUPERHOT: MCD has lost its creativity and delicacy in the game and level design. We need More for real! Don’t waste time and give us what we have been waiting for. You know you are not in control right!?

The Review

SUPERHOT: MIND CONTROL DELETE

6.5 Score

بازی SUPERHOT: MIND CONTROL DELETE نتوانسته پا جای پای وارث خود بگذارد و ادامه‌دهنده مسیر آن باشد. مراحل بیشتر و دشمن‌های بیشتر تا زمانی که با یک اثر بی‌هویت روبه‌رو باشیم، هر چه‌قدر هم که گیم‌پلی آن سرگرم‌کننده باشد، باعث ساخته شدن یک بازی خوب نمی‌شوند.

PROS

  • مکانیک‌های بیشتر و تکمیلی گیم‌پلی
  • تجدید خاطره با یک بازی نوآور و ناب

CONS

  • تکراری شدن بازی بعد از مدتی
  • طراحی مرحله و بدون ذوق و بدون فکر بازی
  • بی‌هویت بودن بازی در مقایسه با قسمت قبلی

Review Breakdown

  • معمولی 0
برچسب ها: SuperhotSUPERHOT: MIND CONTROL DELETE
ShareTweetShare
نوشته قبلی

نقد بازی Metamorphosis | یک بازی کافکایی

نوشته‌ی بعدی

اسکورسیزی فیلمبرداری فیلم بعدی‌اش را با بازی دی کاپریو و دنیرو سال بعد آغاز می‌کند

تارخ ترهنده

تارخ ترهنده

Just another living creature who pretends he knows what he's doing!

مرتبط نوشته ها

برگزاری نخستین دوره لیگ بازی‌های موبایلی ایرانی به میزبانی برج میلاد
اخبار بازی

برگزاری نخستین دوره لیگ بازی‌های موبایلی ایرانی به میزبانی برج میلاد

۲۹ مرداد ۱۴۰۴
رفع مشکلIP بازی‌های بین‌الملل و داخلی
اخبار بازی

رفع مشکلIP بازی‌های بین‌الملل و داخلی

۲۷ مرداد ۱۴۰۴
تخصیص تسهیلات به بازی‌سازان آسیب‌دیده از جنگ 12 روزه تحمیلی
اخبار بازی

تخصیص تسهیلات به بازی‌سازان آسیب‌دیده از جنگ 12 روزه تحمیلی

۲۰ مرداد ۱۴۰۴
بازی «Realm of Fame» معرفی شد؛ تجربه‌ای نو از کشتی سنتی در دنیایی فانتزی
اخبار بازی

بازی «Realm of Fame» معرفی شد؛ تجربه‌ای نو از کشتی سنتی در دنیایی فانتزی

۱۶ مرداد ۱۴۰۴
مشکل اتصال بازی EA Sports FC 25 حل شد
اخبار بازی

مشکل اتصال بازی EA Sports FC 25 حل شد

۲۲ تیر ۱۴۰۴
نقد بازی Doom the dark ages
بازی

نقد بازی Doom: The Dark Ages – سلاخی شیاطین در قرون وسطی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربحث‌ترین‌های هفته

هیچ محتوایی موجود نیست

درباره ما

پی‌اس‌ارنا یکی از رسانه‌های محبوب و تاثیرگذار فارسی زبان سرگرمی‌های قصه‌محور است که در حوزه‌های بازی‌های ویدیویی، انیمه و انیمیشن، سینما، تلویزیون و ادبیات به صورت جدی فعالیت می‌کند.
رسانه پی‌اس‌ارنا به عنوان تنها رسانه کاملا مستقل حوزه سرگرمی کشور، کار خود را از سال 1396 شروع کرد و در تلاش است تا به جمع تاثیرگذارترین رسانه‌های فارسی زبان دنیا بپیوندد.

  • درباره ما
  • تبلیغات
  • تماس با ما

کلیه حقوق برای پی‌اس ارنا محفوظ است.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب

کلیه حقوق برای پی‌اس ارنا محفوظ است.

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

فرم های زیر را برای ثبت نام پر کنید

تمام فیلدها مورد نیاز است. ورود به سیستم

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم