جدیدترین نسخه از سری بازیهای محبوب Stronghold با نام Warlords به تازگی منتشر شده است. در این مطلب قصد داریم به نقد بازی Stronghold: Warlords بپردازیم و با ویژگیها و نکات ضعف و قوت آن بیشتر آشنا شویم.
مجموعه بازیهای Stronghold که در ایران به عنوان «قلعه» معروف هستند، همواره در بین پلیرها از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار بودهاند و عناوین این مجموعه علی الخصوص نسخه اول در ذهن همه ما خاطرات بسیار زیبایی را حک کرده است. حال استودیو فایرفلای (Firefly) پس از گذشت ده سال جدیدترین عضو از این خانواده را عرضه کرده است.
Warlords یک عنوان استراتژیک Real time یا همان RTS است که شباهتهای بسیار زیادی به نسخههای پیشین خود دارد. استودیو سازنده در این نسخه به سراغ تمدنهای شرق آسیا رفته و از تاریخ آن بخش جغرافیایی برای طراحی و داستانسرایی بهره برده است. این بازی توانسته با حجم بسیار کمی، گیمپلی قابل قبولی از حیث مدت زمان بازی کردن را برای مخاطبان خود پدید بیاورد. بخش داستانی اصلی بازی از 5 بخش مجزا تشکیل شده که هر بخش مراحل خاص خود را داشته و داستان را از منظر یکی از لردهای قدرتمند در منطقهای مشخص از شرق آسیا روایت میکند.
همانطور که پیشتر گفته شد، گیمپلی بازی شباهت بسیار زیادی به نسخههای پیشین خود دارد و میتواند پلیرهای دوستدار سبک RTS، علیالخصوص آن دسته از مخاطبانی که با سری بازیهای Stronghold خاطرات زیادی دارند را ساعتها سرگرم کند. اولین بخش از کمپین بازی بسیار ساده طراحی شده و عملا حکم یک بخش آموزشی را دارد. 4 بخش دیگر اما یک گیمپلی جدیتر با چالشهای بیشتری را در اختیار پلیر قرار میدهند. همانند سایر بازیهای هم سبک و همچنین عناوین پیشین مجموعه Stronghold، هدف شما در مراحل مختلف در اولین قدم برداشت منابع است. این منابع را میتوان به دستههای مجزایی از قبیل چوب، سنگ، آهن و… تقسیم کرد که طبیعتا برداشت هرکدام روش خاص خود را میطلبد. در ادامه هم پلیر با منابعی که جمع کرده بسته به نیازش در بازی سازههای مختلفی را بنا خواهد کرد و از آنها بهره خواهد برد.
مکانیکهای گیمپلی Warlords پیچیدگی آنچنانی ندارند و میتوانند نظر پلیرهایی که زیاد با این سبک از بازیها آشنایی ندارند را هم به خود جلب کند. در هر مرحله بازی به شما دو هدف اصلی «برد» و «باخت» را معرفی خواهد کرد و بازیکن متوجه خواهد شد که با در پیش گرفتن چه اهدافی میتواند آن مرحله را به اتمام برساند؛ در نتیجه پلیر تمامی منابع خود را بسته به نیاز آن هدف خاص تقسیمبندی کرده و در راستای رسیدن به آن قدم برمیدارد. مکانیک باختن هم در هر مرحله به صراحت گفته خواهد شد که در بیش از 80% از مراحل بازی، در صورتی که لرد شما جانش را از دست دهد، پروسه بازی شما با شکست مواجه خواهد شد. گیمپلی در عین سادگی سرگرم کننده و گاها کمی چالش برانگیز است. هر چند نقاط ضعف شاخصی در بخش گیمپلی بازی وجود دارد که در ادامه مفصلتر به توضیح آنها خواهیم پرداخت.
همانطور که از نام این نسخه پیداست، یکی از مهمترین مکانیکهای گیمپلی بازی سیستم Warlords است. در اکثر مراحل، قلمرو شما در جنگ با قلمرو دیگری است و در این میان قلمروهایی کوچکتر و خنثی قرار داده شدهاند که هر کدام از آنها لرد مخصوص خود را دارد. پلیر با گسترش منابع خود میتواند به تدریج به سایر قلمروها حمله کند و لردها را تحت اختیار خود قرار دهد. پس از این میتوانید از قلمرو تصاحب شده امتیازات خاصی را کسب کنید. به عنوان مثال در برخی مواقع میتوانید مالیات بگیرید، منابعی همچون چوب و سنگ و آهن دریافت کنید یا درخواست غذا کنید. برخی اوقات هم قلمرو تصاحب شده برایتان تعداد محدودی سرباز میفرستد یا به قلمرو دیگری که شما آن را انتخاب خواهید کرد حمله میکند. نکته جالب توجه در بازی این است که قلمرو اصلی دشمن هم میتواند عینا این کار را انجام دهد و لردها را به تصاحب خود درآورد. چنین سیستمی باعث شده که زمان گیمپلی هر کدام از مراحل بازی افزایش پیدا کند؛ اما تاثیر اساسی این مکانیک خود را در بخش آنلاین بازی نشان خواهد داد. در آنجا هر کدام از پلیرها قلمرو خاص خود را خواهد داشت و در میانشان لردهای بسیار زیادی برای تصاحب کردن وجود خواهد داشت. وجود چنین سیستمی رقابت و کشمکش بین پلیرها در بخش آنلاین را افزایش خواهد داد. در کل وجود سیستم Warlords در بازی امری کارآمد به حساب آمده و در برخی مراحل تاثیر خود را به وضوح نشان خواهد داد و به جذابیت بازی نیز میافزاید.
تمام این مباحث را که کنار بگذاریم، به مهمترین و شاخصترین معضل بازی Stronghold: Warlords میرسیم. این مسئله چیزی نیست جز «هوش مصنوعی»! هوش مصنوعی سربازان و نیروهای شما در زمان فرمانبرداری از دستورات پلیر گاهی اوقات به شدت لنگ میزند و عذابآور میشود. در بسیاری از مواقع هنگامی که به نیروهایتان دستور حمله میدهید، همگی آنها در ابتدا برای چند ثانیه مسیر اشتباه دیگری را دنبال میکنند و سپس به سمت هدف حملهور میشوند. تاخیر پیش آمده و انتخاب مسیر اشتباه در سرنوشت مرحله تاثیرگذار خواهد بود و بسیاری از اوقات به همین دلیل نیروهای زیادی را از دست میدهید. این مشکل خود را در یک سری از مراحل معین بازی بیشتر نشان میدهد. در برخی از مراحل بازی که آن را در نسخههای پیشین هم دیده بودیم، دیگر خبری از جمعآوری منابع و ساخت و ساز نخواهد بود و به جای آن شما یک سری نیروهای مشخص و ثابت خواهید داشت که به کمک آنها باید تمامی موانع را از سر راه بردارید و قلمرو هدف را تصاحب کنید. در این دسته از مراحل بازی، تمام شدن نیروهایتان و نابودی همه آنها مصادف با شکست شماست. هوش مصنوعی ضعیف بازی به سادگی منجر به باخت شما در این مراحل میشود.
در ابتدای نقد وجود 5 بخش اصلی در قسمت تکنفره و آفلاین بازی ذکر شد. یکی از این بخشها کمپین اقتصادی (Economic Campaign) نام دارد و سومین بخش کمپین بازی است. مراحل این بخش از بازی با سایر قسمتها یکی تفاوت اصلی دارد و آن هم این است که هدف در این مراحل تصاحب قلمرو یا از بین بردن یک لرد نیست. به جای آن پلیر در این مراحل باید تمرکز خود را صرفا روی جمع آوری منابع بگذارد. بهدست آوردن تعدادی معین از یک سری منابع همچون غذا، لباس یا حتی منابع اولیه مصادف با پیروزی است. کمپین اقتصادی حالوهوایی تازه در مسیر تکنفره بازی کردن شما به حساب میآید و چالشهای تازهای را معرفی میکند. به عنوان مثال، خشکی هوا یا یک رعد و برق باعث بروز آتش سوزی میشود یا مزارع شما با آفت مواجه میشوند. بروز این چالشهای جدید و مواجه کردن مخاطب با مسئله «مدیریت بحران» باعث میشود تا کمپین اقتصادی به بخش جذاب و منحصربهفردی تبدیل شود؛ اما این بخش مشکلات خاص خود را هم دارد. در بسیاری از مراحل این بخش، پلیر در نیمه دوم مرحله تمام کاری که باید انجام میداده را انجام داده و حال تنها باید در نیمه دوم بازی منتظر بماند که منابعش به حد نصاب برسد که بتواند این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارد. در نتیجه میتوان گفت نقش پلیر در پنجاه درصد دوم از تمامی مراحل کمپین اقتصادی تقریبا به صفر میل میکند و حتی اگر هم صفر نباشد، بسیار حوصله سربر خواهد بود.
کلیت داستان بازی Stronghold: Warlords پیشتر بیان شد. پیش از شروع هر مرحله، راوی بازی چند خط توضیح از جایگاه فعلی داستان به مخاطب میدهد و مرحله آغاز میشود. در مقیاسی کلی، بازی نقطه جغرافیایی و خط زمانی بسیار خوبی را برای داستان سرایی هدف قرار داده اما در نگاهی جزئیتر داستان بازی صرفا در خدمت گیمپلی است و هیچگونه ظرافت یا پیچش خاصی ندارد. در کنار این موارد داستان حتی جزییات خاصی را هم برای مخاطب خود به همراه ندارد و به یک سری نکات خلاصه و کلی ختم میشود که در تجربه بازی تاثیر خاصی نخواهند گذاشت. این کلیگویی و سادگی داستان باعث لطمه زدن به تجربه بازی شده بهطوری که اگر مخاطب آنچنان هم به توضیحات اول هر مرحله توجهی نداشته باشد، باز هم تاثیر خاصی در تجربه این بازی حس نخواهد شد. بهطور خلاصه، Warlords صرفا داستانهایی دارد که بود و نبودشان فرقی نخواهد داشت و برای خالی نبودن عریضه در دل بازی گنجانده شدهاند!
در سمتی دیگر از ویژگیهای بازی میتوانیم به بحث حول گرافیک آن بپردازیم. گرافیک این نسخه را بهطور کاملا خلاصه میتوان «خوب و قابل قبول» خطاب کرد. تکسچرهای بازی به هیچ وجه در ذوق نمیزنند و میتوانند مخاطب را راضی نگه دارند. بازی در مواقع بسیار شلوغ خود هم از ریتم نمیافتد و باگ یا گلیچ فاحشی مشاهده نمیشود. تنها مشکلی که شاید تا حدی بتواند بعضی مواقع اذیتکننده باشد، اندکی افت فریم در مواقع تغییرات ناگهانی آب و هوا است که اکثرا در بخش اقتصادی بوجود میآید.
در پایان باید گفت که بازی Stronghold: Warlords اثر تازهای است که میتواند خاطرات ده سال گشتهتان از مجموعه Stronghold را تازه کند. این عنوان با اینکه بازی کاملی نیست و از مشکلات خاص خودش رنج میبرد، اما با این وجود توانایی این را دارد که ساعتها پلیر را سرگرم کند و برای علاقهمندان سبک RTS عنوان قابل قبولی به شمار بیاید.
کد بازی توسط سازندگان برای پی اس ارنا ارسال شده است.
خلاصه انگلیسی از نقد بازی Stronghold: Warlords:
In the end, Stronghold: Warlords is a new game that can refresh your memories of the past ten years from the Stronghold series. Although this game suffers from its problems, it still can entertain the player for hours and be an acceptable title for RTS fans.
The Review
Stronghold: Warlords
Stronghold: Warlords برای طرفداران قدیمی سری «قلعه» یک تجدید دیدار بسیار جذاب به شمار میآید و بسیار سرگرم کننده خواهد بود؛ اما کماکان از مشکلاتی هم رنج میبرد که گاها مخاطب را عصبی یا ناامید میکنند. با این وجود تجربهاش به تمامی طرفداران سبک RTS توصیه میشود.
PROS
- مکانیکهای ساده و در عین حال جذاب و کارآمد گیمپلی
- پرداختن با تاریخ شرق آسیا و بهرهبرداری از المانهای آن
- وجود وارلردها و تاثیرات مستقیم مثبتشان بر تجربه بازی
- طراحی بصری قابل قبول
- وجود بخش افتصادی و ارائه چالشهای مدیریت بحران به پلیر
CONS
- هوش مصنوعی ضعیف و بعضا احمقانه
- داستانی کاملا کلی و بدون جزییات
- افت فریمهای نسبی در زمان تغییرات آب و هوا
- یکنواخت شدن نیمه دوم مراحل بخش اقتصادی
Stronghold دوسداشتنی
با همه ضعف هایی که اینجا گفته شد و طبق روال همیشه داشته بازم بی صبرانه منتظرم بازیش کنم
مخصوصا که میگید میتونه خاطراتمون رو زنده کنه 🙂
سلام، خسته نباشید.
منم اگر سازنده این بازی بودم، اصلا به داستان توجه نمیکردم. توجهام رو روی فضاسازی و ساخت اون برهه از زمان و مکان منعطف میکردم؛ چرا باید همه بازیها داستان سینمایی داشته باشند؟
خودت فهمیدی چی گفتی ؟؟؟؟؟
کامپیوتر من ۱۰۸۰ اینا داره همه چی رو ultra هست گرافیک عین گرافیک بازی های 2010 هست . حتی گرافیک Stronghold legends از این بیشتره . اونم تو سال 2021 .. !
نقد و بررسیت تو حلقم حاجی
سلام
الآن شما هم خروجیهای رو میگیرید که عکسهای این مقاله دارند؟ چون این عکسها چندان هم 2010ای نیستند.
تشکر
خیلی دوست دارم بازی کنم اینو