NVIDIA اولین درایور گرافیکی خود با گواهی DirectX 12 Ultimate را در اختیار توسعه دهندگان قرار داده است. این درایور شامل جدیدترین ویژگیهای اِیپیآی DX12 Ultimate بوده و امکان به کارگیری آنها در نسل بعد بازیهای AAA پلتفرم پی سی را برای توسعه دهندگان فراهم میکند.
اولین درایور مبتنی بر DirectX 12 Ultimate انویدیا، با پشتیبانی از DXR 1.1، Sampler Feedback، Mesh Shading و چند ویژگی جدید دیگر، هماکنون برای توسعه دهندگان در دسترس قرار گرفته است.
انویدیا در وبسایت توسعه دهندگان خود نسخه Pre-Release این درایور را با کد 450.82 برای ویندوز 10 (نسخه استاندارد) منتشر کرده است. این درایورها، برای کارت گرافیکهای سری GeForce و Quadro انویدیا به صورت جداگانه منتشر شده و همهی افراد میتوانند با عضویت در برنامه انویدیا، این نرم افزار را دریافت کنند. برای این کار لازم است تا اکانت عضویت این برنامه را خریداری کنید. البته در صورت ساخت حساب کاربری به صورت رایگان نیز میتوانید خبر انتشار نسخه رسمی آن برای کاربران را در سریعترین زمان ممکن دریافت کنید. ضمن این که چند ویژگی کلیدی و مفید نیز در این برنامه برای توسعه دهندگان فراهم شده که در فهرست زیر میتوانید به شماری از آنها نگاهی داشته باشید:
- بیش از 100 SDK و ابزارهای آنالیز عملکرد
- دسترسی به صدها کانتینر شتاب دهنده GPU، مدلها، نمودارهای Helm و SDKها از طریق NGC
- کتابچههای راهنمای محصول و مراجع، مطالب آموزشی راهنمای کاربر، برگههای سفید و کدهای آزمایشی
- تخفیفهای ویژه اعضا در پلتفرمها و کیتهای توسعه
- دسترسی به NVIDIA Deep Learning Institute و آموزشهای هوش مصنوعی
- انتشار نوتیفیکیشنها و اطلاع رسانی برنامههای early access
- دسترسی به بسیاری از جلسات فنی توسعه دهندگان GTC و سایر کنفرانسها
- دعوت به رویدادها و فعالیتهای ویژه توسعه دهندگان
- کنفرانسهای برنامه نویسی، ملاقاتها و فرصتهای صحبت و گفتگو
- اخبار محصولات و وبلاگهای فنی
NVIDIA در توضیحاتی که از طریق وبسایت رسمی خود منتشر کرده مینویسد:
DirectX 12 Ultimate جدیدترین API گرافیکهای مایکروسافت است که با کدفایل تکنولوژیهای نوآورانه NVIDIA RTX اولین بار در سال 2018 و به همراه استانداردهای کراس پلتفرم برای نسل آینده و همچنین گرافیکهای real-time معرفی شد. این برنامه، APIهای تکنولوژی Ray Tracing، فناوری Variable Rate Shading، Mesh Shadin، Sampler Feedback و… را برای توسعه دهندگان فراهم کرده و امکار به کارگیری افکتهای مختلف انعکاس نور، سایهها و نحوه نورپردازی محیط بازی با کیفیت محتوای سینمایی را برای بازیهای و اپلیکیشنهای real-time فراهم میکند.
در ادامه لینکهای دسترسی به نسخه پیش نمایش این درایورها آورده شده است:
NVIDIA GeForce Pre-Release Driver 450.82 For Windows 10 (64-bit)
NVIDIA Quadro Pre-Release Driver 450.82 For Windows 10 (64-bit)
همانطور که بالاتر هم به آن اشاره شد، درایورهای جدید انویدیا از DXR Tier 1.1، Sampler Feedback، Mesh Shaders، VRS و چندین ویژگی جدید دیگر پشتیبانی خواهند کرد. براساس توضیحات انویدیا، این اولین درایور DirectX 12 Ultimate برای کارت گرافیکهای GeForce و Quadro است که امکان استفاده از تمامی تکنولوژیهای نسل بعد را برای بازیها و اپلیکیشنهایی که به هر طریقی امکان به کارگیری آنها را دارند فراهم میکند. هنوز لیست مشخصی از کارت گرافیکهایی که از این درایور پشتیبانی خواهند کرد ارائه نشده اما انتظار میرود که این امکان تنها برای گرافیکهای GeForce RTX و Quadro RTX فراهم شده باشد.
قبلاً هم شاهد بهبودهای گرافیکی محسوس تصاویر بازیها با استفاده از فناوریهایی همچون رهگیری پرتو و Mesh Shader بودهایم. این ویژگیها قبلاً روی سخت افزار کنسول Xbox Series X و همچنین کامپیوترهایی که به کارت گرافیکهای قدرتمند GeForce RTX 2080 Ti مجهز شدند، آزمایش شده است. فناوری Ray Tracing به طور قطع یکی از ویژگیهای کلیدی ای پی آیهای DirectX 12 Ultimate و Vulkan خواهد بود. انویدیا اولین شرکت تولید کننده کارت گرافیک است که امکان پشتیبانی از هردوی این APIها را برای پردازندههای گرافیکی مدرن خود فراهم کرده است. لذا در آیندهی نزدیک، شاهد بهبود عملکرد کارت گرافیکهای فعلی و موارد در آستانه انتشار این شرکت خواهیم بود.