بازی Little Nightmares عنوان تحسین شدهای بود که سال 2017 توسط استودیو Tarsier منتشر شد و برای بسیاری از مخاطبان تجربهای آشنا و در عین حال جدید و منحصربهفرد به حساب آمد. حال پس از گذشت 4 سال، Tarsier دست به انتشار بازی Little Nightmares 2 زد. عنوانی که با حفظ تمامی ویژگیهای مثبت نسخه پیشین، پای خود را فراتر گذاشته و توانسته سیر پیشرفت و تکامل خود را به خوبی نشان دهد. در ادامه با نقد بازی Little Nightmares 2 همراه پی اس ارنا باشید.

بازیهای سری Little Nightmares همواره «عجیب و غریب بودن» را در ذهن تداعی میکنند و این مسئله یکی از اصلیترین عناصر بازیهای این مجموعه است که در جای جای اثر، از داستان گرفته تا شخصیتها و محیطها و حتی موسیقی بازی خود را نشان میدهد. Little Nightmares 2 هم به عنوان جدیدترین عضو از این خانواده، این عنصر جدانشدنی را به بهترین شکل ممکن به مخاطب تقدیم میکند. برخلاف نسخه اول بازی، این بار دیگر از The Maw (آن سازه شناور عجیب در نسخه پیشین) خبری نیست و بازی در نقاط مختلف شهری به نام The Pale City روایت میشود. شخصیت اصلی بازی هم پسربچهای است به نام Mono، «مونو»، که یک بارانی بلند بر تن دارد و یک پاکت کاغذی بر سر گذاشته است! پاسخ سوالهایی از قبیل اینکه «مونو کیست و در Pale City به دنبال چه میگردد؟» را بازی به مرور در اختیارتان میگذارد و همین قضیه باعث میشود تا حس تعلیق در مخاطب برانگیخته شود. اما توجه به این مسئله هم بسیار مهم است که مخاطب برای درک کامل داستان بازی باید به کوچکترین جزییات محیطی نیز توجه داشته باشد و چیزی را از قلم نیاندازد. اگر جزو آن دسته از پلیرهای وسواسی هستید که دوست دارید همه چیز را خودتان کشف کنید و برای این هدف حاضرید مدتها در یک مکان کوچک بمانید و جست و جو کنید که مبادا نکته قابل توجهی را از دست ندهید، مطمئن باشید داستان Little Nightmares 2 جزییات فوق العاده و شوکهکنندهای را برایتان کنار گذاشته است.
همانگونه که پیش از انتشار بازی هم مشخص شده بود، شخصیت اصلی نسخه اول بازی یعنی Six، «سیکس»، هم در نسخه دوم به عنوان شخصیت همراه در کنار مونو حضور خواهد داشت که از تاثیر حضور این شخصیت در ادامه نقد بیشتر صحبت خواهم کرد؛ اما وجوه تشابه این دو نسخه بازی تنها به حضور یک شخصیت از نسخه پیشین خلاصه نمیشود. Little Nightmares 2 از جهات زیادی تداعیکننده نسخه اول است. اجازه دهید از اتمسفر و فضاسازی بازی شروع کنیم. تجربه این بازی قرار است به مخاطب حس زندگی کردن در کالبد کودک بیدفاعی را بدهد که در محیطهایی مرموز به موجودات و هیولاهای عجیب و غریبی برخورد میکند که همگی آنها قصد جاناش را دارند و دلیل این مسئله هم – فعلا – مشخص نیست! در نتیجه تجربه احساستی همانند تنهایی، اضطراب، ترس، ضعف و حتی غم و دلسوزی، از جمله حسهای کلیدی در تجربه این بازی به شمار میروند که گاها ممکن است برآیند تمامی آنها منجر به بروز همذاتپنداری در مخاطب شود.

گیمپلی بازی Little Nightmares 2 در یک دید کلی به ریشههای خود بسیار پایبند است. پلیر در نقش مونو باید لوکیشنهای مختلف را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد و در این مسیر از دست موجوداتی عجیب و غریب فرار کرده و با مدلهای متنوعی از ترس رو به رو شود. کشف محیطهای مرموز، مواجه شدن با هیولاهای بازی، حل کردن معماهای مختلف و برخورد با مکانیکهای جدیدی که به مرور به مخاطب معرفی میشوند، چارچوب اصلی گیمپلی بازی Little Nightmares 2 را تشکیل میدهند و استودیو سازنده توانسته اکثر این بخشها را به بهترین نحو ممکن از آب دربیاورد. برخلاف نسخه اول، در بازی Little Nightmares 2، مونو میتواند در برخی از بخشهای بازی با استفاده از ابزارهایی همچون تبر یا میله، برخی از موانع راه خود را از میان برداشته یا حتی برخی از دشمناناش را از بین ببرد. این مسئله مکانیک جدیدی است که در این نسخه به بازی اضافه شده و بار اکشن بازی را توام با کمی چالش و صد البته استرس، بیشتر میکند که خود نقطه قوت مهمی در این عنوان به شمار میآید. از دیگر بخشهای جدید و فوق العاده این نسخه میتوان به چراغ قوه و عملکرد بینظیر و در عین حال ترسناکاش در یکی از مراحل بازی هم اشاره کرد.
هیولاها و موجودات عجیب و غریب همواره عضوی جدانشدنی از Little Nightmares به شمار میروند و نسخه دوم هم از این فاعده مستثنی نیست. در اینجا هم شاهد برخورد با موجوداتی هستیم که هر کدام ویژگیهای خاص خود را داشته و ترس مخصوص خود را تقدیم مخاطب میکنند! نکته شایان توجه در مورد هیولاهای بازی، مراحل مختلف برخورد با آنهاست که بازی وسواس خاصی روی آنها داشته و طراحی این برخوردها بسیار عجیب و ترسناک هستند. اجازه دهید یک نگاه کلی به این مراحل بیاندازیم: مرحله اول در مواجهه با تمامی هیولاها «مرحله نشانه» است. در این بخش مخاطب بدون هیچ دیتای خاصی تنها با نشانهای از موجودی عجیب و غریب برخورد میکند. این نشانه میتواند یک صدای خاص باشد یا افتادن سایهای روی دیوار! مرحله دوم «مرحله معرفی» است؛ جایی که برای اولین بار ظاهر دلهرهآور موجودی عظیمالجثه را مشاهده میکنیم.
مرحله بعدی زمانی است که هیولای بازی حضور شخصیت اصلی بازی را حس میکند و به دنبال او میگردد. این همان جایی است که در هر دو نسخه از Little Nightmares دلهره عجیبی را به جان مخاطب میانداخت و اوج ضعف شخصیت اصلی بازی حس میشد. آنجایی که تنها راه نجات قایم شدن است. اما مرحله نهایی «مرحله مواجهه» است. آن جانور عجیب و غریب در این مرحله شخصیت اصلی بازی را دیده و اینجاست که ترس به نقطه اوج خود میرسد. حال شرایط فرق کرده و تنها راه نجات فرار کردن است! تمامی این مراحل را یکبار باهم مرور کردیم تا نبوغ سازنده و القا حس ترس در بازی را بهتر بشناسیم. این بازی توانسته به زیبایی هرچه تمامتر این استیجها را کنار یکدیگر بچیند و بدون هیچگونه کم و کاستی، تجربه مورد نظر خود را به مخاطب انتقال دهد. هیولاهای بازی یکی از مهمترین المانهای Little Nightmares 2 هستند و بیشک جزو شاخصترین نقاط قوت بازی به شمار میروند.
سایر اجزای مهم گیمپلی بازی Little Nightmares 2 را میتوان به دو بخش «معماها و پازلها» و بخشهای «پلتفرمر» تقسیم کرد. معماهای بازی از نظر تعداد آنچنان زیاد نیستند اما کاملا متنوع و منحصربهفرد طراحی شدهاند بهطوری که پلیر هیچوقت دو معما شبیه به هم را در بازی نخواهد یافت. پازلهای بازی با اینکه چندان سخت و پیچیده نیستند اما حل کردنشان بسیار لذتبخش خواهد بود و در بسیاری از پازلها (همچون معمای معروف مهرههای شطرنج)، نبوغ در طراحی مرحله به وضوح قابل مشاهده است؛ اما از طرفی در آن سوی معادله یعنی بخش پلتفرمر بازی ضعفهایی جزئی مشاهده میشود. این بخش از بازی به دلیل زاویه خاص دوربین گاهی اوقات مطابق انتظار پلیر عمل نخواهد کرد و بازیکن در مواردی همچون تعیین فاصله یا تعیین زاویه درست برای پریدن دچار مشکل خواهد شد. در این نسخه برخلاف نسخه پیشین، به دلیل حضور یک شخصیت همراه، المانهایی همچون قلاب گرفتن سیکس برای مونو به بازی اضافه شده است که با صدا زدن سیکس صورت خواهد گرفت. این مکانیکهای جدید حس همکاری و تاثیر حضور شخصیت همراه را برای پلیر بیشتر میکند.
در حالی که بسیاری از مخاطبان فکر میکردند به دلیل حضور سیکس، قابلیت تجربه co-op هم در بازی وجود خواهد داشت، این مسئله به صورت رسمی پیش از انتشار بازی تکذیب شد و بازی کاملا تجربهای تک نفره را به مخاطب تقدیم میکند. این مسئله نه تنها نقطه ضعف به شمار نمیآید بلکه با تجربه بازی متوجه خواهیم شد که حضور سیکس از نظر تکمیل خط داستانی این مجموعه امری حیاتی به وجود آمده و این حضور صرفا برای بخشهای جزئی گیمپلی نبوده است؛ اما همین شخصیت همراه برخی اوقات برای پلیر دردسرساز میشود. در بسیاری از مواقع مونو و سیکس در یکدیگر گیر میکنند و شاهد یکی از پرتکرارترین گلیچهای بازی خواهیم بود! باگهای اینچنینی در برخورد مونو با برخی از اجزای محیطی هم مشاهده میشوند.
یکی از مهمترین موارد در خلق یک اثر ترسناک، استفاده درست و به جا از موسیقی و افکتهای صوتی است. خوشبختانه Little Nightmares 2 در این زمینه هم سربلند بیرون آمده است. آلبوم موسیقی این بازی، از موسیقی منوی اصلی گرفته تا تمام آثاری که در طول بازی پخش میشوند، به زیبایی حس و حال مورد نظر خود را به مخاطب انتقال میدهند و همگی همسو با مسیر بازی پیش میروند. افکتهای صوتی هم دقیقا همین مسیر را پیش خواهند گرفت و مطابق با بازی و اتمسفر آن در جریان هستند.
نکته دیگری که در نقد بازی Little Nightmares 2 بسیار قابل توجه است، ارتباط شخصیتها و ارتباط داستان بازیهای این مجموعه با یکدیگر است. خلق چنین جهانی از سوی سازنده و وجود ارتباطاتی اینچنین ظریف، هدفی است که رسیدن به آن به هیچ وجه آسان نخواهد بود اما استودیو ترسیر توانسته به خوبی از پس آن برآید. تمامی شخصیتها و داستانهای سری Little Nightmares (از نسخه اول و دوم گرفته تا DLC نسخه اول و حتی بازی موبایل Very Little Nightmares) را میتوان در ارتباط با یکدیگر پیدا کرد و یک خط زمانی واحد و منطقی را برایشان متصور شد. بازی یک پایان مخفی هم دارد که با رسیدن به آن حقایق بسیاری از جهان Little Nightmares را کشف خواهید کرد. هر چند انجام اینکار چندان هم ساده نخواهد بود و همانطور که پیشتر هم گفته شد، کشف داستان کامل این بازی تنها کار پلیرهایی است که حوصله کافی برای رمزگشایی و پیدا کردن نمادهای مختلف و تحلیل کردن آنها را داشته باشند.
از جمله زیباترین نقاط قوت بازی Little Nightmares 2، شخصیتپردازی فوقالعاده بازی بدون نیاز به حتی یک خط دیالوگ است. شخصیتپردازی تمامی کرکترها بدون اینکه کلمهای به زبان بیاورند با ظرافت خاصی انجام شده است. پروتاگونیست بازی لایههای شخصیتی بسیار زیادی دارد که همگی آنها به مرور در طول بازی کشف خواهند شد. این مسئله حتی در مورد هیولاهای بازی نیز صادق است. شخصیتهای عجیب غریب موجود در بازی با تمام زشتی و ترسناکیشان لایههای پنهانی در خود دارند که در جایگاه خود قابل تاملاند.
در نهایت باید گفت که استودیو ترسیر با خلق بازی Little Nightmares 2 توانسته اثری درخور توجه را عرضه کند. قطعا این بازی یکی از ارزشمندترین عناوین منتشر شده اخیر است که میتواند برای چند ساعت هم که شده، مخاطب را غرق در اتمسفر تاریک و دنیای ترسناک و مخوف خود کند و در این میان از رازهای زیادی پرده بردارد.
مطلب مرتبط: بهترین بازی های سال 2021
خلاصهای انگلیسی از نقد بازی Little Nightmares 2:
Tarsier Studios has been able to offer remarkable work by creating Little Nightmares II. This game is one of the most valuable titles released recently, which can immerse the audience in its dark atmosphere and scary world for a few hours, and in the meantime reveal many secrets.
The Review
Little Nightmares II
تجربه جهان بازی Little Nightmares 2 با هیولاهای عجیب غریب و اتمسفر سنگیناش برای تمام مخاطبان این سبک بازیها الزامی است. این بازی میتواند برای چند ساعت شما را در دل کابوسی کوچک و صدالبته ترسناک غرق کند و تجربهای فوقالعاده را بر جای گذارد.
PROS
- خلق دنیایی ترسناک و پر رمز و راز با موجوداتی عجیب و بیهمتا!
- شخصیتپردازی فوقالعاده تمامی کرکترها بدون استفاده از دیالوگ
- معماها و پازلهایی جذاب و منحصربهفرد
- موسیقی متن بینظیر در هماهنگی کامل با جهانبینی بازی
- وجود یک پایان مخفی و کامل کردن خط زمانی جهان بازی
CONS
- وجود برخی باگ و گلیچ در مواجهه شخصیتها با یکدیگر یا شخصیت اصلی با محیط
- ضعفهای نسبی در بخشهای پلتفرمر بازی