دیجیتال مارکتینگ، هنر متقاعدکردن مشتریان برای خرید در فضای دیجیتال است. بهدلیل جانگرفتن کسبوکارهای اینترنتی در سراسردنیا و قدرتگرفتن فروش سایتهایی نظیر دیجیکالا و …، استفاده از اینستاگرام برای تبلیغ محصولات و خدمات خیلی از کسبوکارهای نوپا و بزرگ اقدام به راهاندازی واحدی به اسم دیجیتالمارکتینگ کردهاند.ندازی
به این منظور و آشنایی با این سبک از بازاریابی مدرن و مهم نقشه یادگیری دیجیتال مارکتینگ را برایتان آماده کردهایم که برای پیشرفت در فروش و توسعه کسبوکارتان نقش کلیدی دارد.
بازاریابی دیجیتال چیست؟
تعریف بازاریابی گسترده است به این علت که به نوع فعالتتان در کانال دیجیتالی موردنظرتان برمیگردد.
دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال به تمامی فعالیتهای بازاریابی از طریق ابزارهای دیجیتال مارکتینگ که از طریق شل و سفت کردن پیچهای ابزارها بتوانید با سرعت مناسب ورود بازدیدکنندگان به وبسایت، شبکههای اجتماعی، اپلیکیشن و … را فراهم آورید و از آنجا با مشتریان احتمالی خود در ارتباط باشید تا در زمان قابل قبولی به مشتری بالفعل تبدیلشان کنید.
معرفی زیر شاخههای دیجیتال مارکتینگ
انواع مختلفی از بازاریابی دیجیتال وجود دارد که میتوانید از طریق آنها مخاطبان هدف خود را پیدا کنید
استفاده از چندین کانال دیجیتال مارکتینگ میتواند به شما کمک کند تا یک استراتژی کامل ایجاد کنید و بهترین نتایج موردانتظار خود را رقم بزنید.
تولید محتوا
بازاریابی محتوایی، با تولیدمحتواهای غنی در کانالهای دیجیتال مختلفی از قبیل: سایت، شبکههای اجتماعی با هدف خلق ارزش برای مخاطبان هدف خود خدمت میکند.
این نوع بازاریابی به شما کمک میکند تا با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و به سوالات آنها پاسخ دهید. همچنین می تواند به ایجاد سرنخ و ایجاد فروش کمک کند.
طراحی سایت
طراحی سایت با وردپرس، از دیگر شاخههای مهم دیجیتالمارکتینگ است که بر راهاندازی سایت کسبوکارتان تمرکز میکند. بدون داشتن سایت و سئوی مناسب شما نمیتوانید حرفی برای گفتن در دنیای عظیم دیجیتال مارکتینگ داشته باشید.
پس برای فروش بیشتر و دیده شدن سایت از الزامات این نوع بازاریابی بشمار میرود. همچنین برای تولیدمحتوا شما به سایت نیاز خواهید داشت.
سئو
بعد از طراحی سایت و تولید محتوای موردنظرتان، پیادهسازی سئو امری ضروری است. استراتژی تولید محتوا طوری است که اگر سئو نادیده گرفته شود، موتورهای جستجو مانند گوگل صفحه شما را در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) نشان نخواهند داد.
گوگل از الگوریتمهایی استفاده میکند تا تصمیم بگیرد که سایت شما چقدر با کلمات کلیدی مورد جستجوی کاربر مرتبط است. از آنجاییکه این الگوریتمها اغلب بهروزرسانی میشوند بنابراین، استراتژیهای سئو باید منظم بهروزرسانی شوند تا مؤثر باقی بمانند.
بازاریابی شبکههای اجتماعی
بازاریابی شبکههای اجتماعی، یک شیوه قدرتمند برای هر اندازه کسبوکاری است که برای دستیابی به مشتریان بالقوه تلاش میکند.
مردم امروزه از شبکههای اجتماعی زیادی استفاده میکنند و برای سنجیدن میزان قدرت و نفوذ و عمکلرد برندها پیجهایشان را دنبال میکنند، درباره آنها تحقیق میکنند و در نهایت از آنها خرید میکنند.
بنابراین، حضور در شبکههای اجتماعی یک فرصت بزرگ است تا بتوانید آگاهی از برند ایجاد کنید و فروش خود را افزایش دهید.
تبلیغات
تبلیغات دیجیتال روشی است که برای رشد کسبوکار و دیده شدن آن از طریق کانالهای مختلف آنلاین و دیجیتال کمک میکند. تبلیغات از رسانههایی مانند شبکههای اجتماعی، ایمیل، موتورهای جستجو، برنامه های موبایل و وب سایتها برای نمایش تبلیغات و پیامها به مخاطبان استفاده میکند.
استفاده از تبلیغات کلیکی، بنری، همسان، گوگل ادز و شبکههای اجتماعی تاثیر شگفتی بر دیده شدن کسبوکار، رشد برند و فروشتان خواهد داشت. بعد از تکمیل سایت، اجرای سئو و تولیدمحتوا کافی میتوانید سراغ تبلیغات بروید.
ایمیل مارکتینگ
بازاریابی ایمیلی یک ابزار قدرتمند و نوعی بازاریابی مستقیم است که از ایمیل برای تبلیغ محصولات یا خدمات کسب و کار شما استفاده میکند. این بازاریابی برای یافتن سرنخهای کسبوکار و هدف گرفتن مشتریان بالقوه روشی کمهزینه و پربازده است.
ایجاد یک استراتژی بازاریابی ایمیلی قوی به شما کمک میکند تا با مخاطبان هدف خود به شیوهای شخصیسازی شده دسترسی پیدا کرده و با آنها ارتباط برقرار کنید.
گوگل ادز
گوگل ادوردز کانال محبوب دیجیتالی است که خیلی از شرکتها برای آگاهی برند، افزایش ترافیک و در نهایت فروش روی آن سرمایهگذاری میکنند تا وبسایتشان بر اساس کلمات کلیدی با بهترین نتایج جستجوی ارگانیک رتبهبندی شود.
خوبی آن این است که شما کسبوکار خود را بر اساس کلمات کلیدی مرتبط کسبوکارتان تبلیغ میکنید.
کلمه کلیدی کلمه یا عبارتی است که کاربر جستجو میکند تا تبلیغ شما را میبیند.
استراتژی دیجیتال مارکتینگ
یکی دیگر از شاخهای قدرتمند و حیاتی بازار دیجیتال، استراتژی دیجیتال مارکتینگ است . این شاخه با علم کامل بر ابزارهای گوگل و دادهکاوی استوار است. این شاخه به کسبوکار شما کمک میکند تا هزینههای خود را از طریق کانالهای بازاریابی مانند کانالهای پولی، کسب درآمد و مالکیت به اهداف خاصی محاسبه کنید.
چطور یادگیری دیجیتال مارکتینگ را شروع کنیم؟
آموزش دیجیتال مارکتینگ به شما کمک میکند تا مجموعه متنوعی از مهارتهای ارزشمند در بازارکار آنلاین فعلی را توسعه دهید.
اگر میخواهید دیجیتال مارکتینگ را یاد بگیرید و به دیگران کمک کنید تا بازخورد مناسب بگیرند و به اهداف تجاریشان برسند.چند نکته عالی را با شما به اشتراک میگذارم که میتوانید بازاریابی دیجیتال را یاد بگیرید.
سایر شاخهها را نیز در حد نیاز یاد بگیرید
یادگیری زیرشاخههای دیجیتال مارکتینگ یک دید کلی به شما میدهد تا ارتباط با بقیه واحدهای مختلف این بازاریابی را بهخوبی درک کنید.
یک دیجتال مارکتر قهار، کسی است که جدای تخصص در یک زیرشاخه یا مبحث دیجیتال مارکتینگ ، سایر مبحثهای آن را مثل دروس عمومی دانشگاه خوانده است.
یک شاخه را انتخاب کنید و در آن عمیق شوید
برای کسب تخصص در دیجیتال مارکتینگ بهتر است یک شاخه موردعلاقه خود را در نظر بگیرید و در آن آموزش ببینید. چون بازاریابی دیجیتال شاخههای متعددی دارد شما زمان لازم برای تخصص در همه آنها را نخواهید داشت. مگر آنکه تصمیم بگیرید چندسال یکبار، روی یک تخصص عمیق شوید.
مطالعه شخصی داشته باشید
مطالعه شخصی زمانی موثر است که به منابع معتبر و قوی دیجیتال مارکتنیگ دسترسی داشته باشید. استفاده از سایتهای خارجی مثل هاب اسپات و سایر سایتهای ایرانی معتبر میتواند تاثیر عمیقی بر یادگیری شما در شاخههای مختلف بازاریابی دیجیتال داشته باشد.
در دوره های آموزشی شرکت کنید
دورههای آموزشی خوب و جامع به شما این امکان را میدهند بدون اتلافوقت و سردرآوردن از منابع نامعتبر، سریعتر قدم در این مسیر بگذارید و به یک دیجتال مارکتر حرفهای تبدیل شوید.
پیشنهاد میشود در پرسابقهترین و منظمترین آموزشگاهها یا دورههای آنلاینی شرکت کنید که سرفصلها را بطور شفاف ارائه میدهند. همچنین، اساتید باسواد و باتجربه از مهمترین عوامل پیشرفت و یادگیری موثر شما در بازاریابی دیجیتال است.
کاراموزی
بعد از یادگیری و گذراندن دوره دیجیتال مارکتینگ، حالا نوبت کارآموزی است. کارآموزی فرصت غنیمتی است که میتواند آموختههای تا به اینجا شما را، به نمایش بگذارد. کارآموزی را دست کم نگیرید، زیرا برای ورود به بازارکار و کسب این تجربه و درگیر شدن با مسائل عملی و نمونههای متفاوت و چالش برانگیز این دوره موثر خواهد بود.
کارآموزی 3 تا 6 ماهه در محیطی مناسب، با هدف استخدام میتواند بهترین روش برای یادگیری بازاریابی دیجیتال باشد. هرچند ممکن است مدت یادگیری طولانی شود.
ایجاد یک پروژه شخصی
اجرای یک پروژه شخصی یا راهاندازی یک کسبوکار هرچند کوچک میتواند مهارتهای دیجیتال مارکتینگ شما را تقویت کند.
مراحل ایجاد یک برنامه بازاریابی دیجیتال شامل موارد زیر است:
- اهداف تعیین کنید.
- مخاطب خود را تعریف کنید.
- تجزیه و تحلیل رقبا انجام دهید.
- تجزیه و تحلیل SWOT انجام دهید.
- بودجه خود را تعیین کنید.
- کانالهای دیجیتال خود را شناسایی کنید
- تاکتیک های خاصی را توسعه دهید.
- یک تقویم محتوایی ایجاد کنید.
کلام آخر
مسیر یادگیری دیجیتال مارکتینگ، شامل شناختن و فعالیت در کانالهای مختلف دیجیتال و کسب تجربه است.
همانطورکه گفتیم، اجرای پروژه شخصی یا کارآموزی در یک محیط مناسب میتواند بازدهی و اثربخشی عالی را برای شما بهدنبال داشته باشد.
تنها نکته مهم این است که شاخه موردعلاقه خود را از میان 13 زیرشاخه بازارایابی دیجیتال پیدا کنید و با استفاده از دورههای آموزشی و مطالعه سایتهای معتبر خود را در آن قوی و قویتر کنید.