به عنوان دومین سایت پربازدید جهان، جای تعجب نیست که تولید کنندگان محتوا به سراغ سایت یوتیوب (YouTube) بروند.با 2 میلیارد کاربر فعال ماهانه، تنها آدرسی که کاربران بیشتری دارد، گوگل، کمپانی مادر یوتیوب است. این سایت اشتراک ویدیو میتواند هم سرگرم کننده باشد و هم به شما شهرت و پول وعده دهد، اما تنها به افرادی که بتوانند یک یوتیوبر موفق تبدیل شوند.
اما یک یوتیوبر چیست، یک یوتیوبر خوب چقدر درآمد دارد و شما چگونه میتوانید یکی از این افراد موفق باشید؟ اگر سوال شما این است که «چگونه یک یوتیوبر شویم»، به جای درستی سر زدهاید.
ما در این مطلب در 10 پله به شما راه و رسم یوتیوبر شدن را آموزش میدهیم. با پیاسارنا همراه شوید.
جدول محتوا
یک یوتیوبر چیست؟
یک یوتیوبر شخصی است که برای مخاطبان این سایت اشتراک ویدیو، محتوای ویدیویی تولید میکند. این مهم برای برخی از افراد تنها یک سرگرمی است، برای این که میخواهند تخصص خود را به اشتراک بگذارند و در این راه کمی خوش بگذارنند. اما برای برخی دیگر یک کار تمام وقت است که میتواند درآمد خوبی را هم به همراه داشته باشد.
اگر شما به صورت مرتب در این سایت محتوای ویدیویی تولید میکنید یا از طریق این کار درآمد کسب میکنید، میتوانید خود را یک یوتیوبر بدانید.
در سال 2021، اصطلاح «یوتیوبر» هم معنی افراد میلیونر و میلیاردری است که به آنباکس کردن وسایل مختلف میپردازند، محصولات مختلف را مورد بررسی قرار میدهند و دیگر کارها که احتمالا شما هم مشتری آنها بودهاید. اما، همانطور که حدس زدید، تمام یوتیوبرها میلیونر یا میلیاردر نیستند، که به این سوال منتهی میشود:
یوتیوبرها چقدر درآمد دارند؟
هیچ عدد مشخصی برای این که یک یوتیوبر متوسط چقدر پول درمیآورد وجود ندارد، زیرا هیچ یوتیوبر متوسطی نداریم.
یوتیوبرها از راههای زیادی پول کسب میکنند، یک یوتیوبر موفق میتوانید از طرق مختلفی درآمد کسب کند:
- تبلیغات- ملحق شدن به برنامه YouTube’s partner
- مرچندایز (Merchandise): فروش محصولات خود مانند ماگ، تیشرت و اسباب بازی
- تامین مالی جمعی (Crowdfunding): ملحق شدن به سایتهایی چون Patreon یا استفاده از سرویسهای دونیت آنلاین
- لایسنس کردن: لایسنس کردن محتوایتان برای رسانهها
- اسپانسرشیپ: تولید محتوای اسپانسر شده برای برندها
تاکنون، تمام یوتیوبرهای موفق از چند مورد از این روشها برای کسب درآمد استفاده میکنند. برای مثال میتوانیم به Ryan Kaji، یک پسر بچه 9 ساله اشاره کنیم که در یک سال، فقط از طریق بازی کردن با اسباب بازیهایش توانست به درآمد 29.5 میلیون دلاری دست پیدا کند یا MrBeast، یک بدلکار آماتور که در سال 2020 درآمدی بالغ بر 17.5 میلیون دلار کسب کرد.
اما نکته مهم اینجا است که درآمد رایان از بیش از 5000 برند اسباب بازی میآید، و MrBeast لیستی طولانی از اسپانسرهای مختلف دارد.
اگر بخواهیم فقط در مورد برنامه شرکای یوتیوب صحبت کنیم،تولید کنندگان محتوای یوتیوب به طور متوسط از هر 1000 بازدید، 18 دلار درآمد کسب میکنند. این یعنی یک یوتیوبر که هر ماه 100 هزار بازدیدکننده دارد، 1800 دلار عایدش میشود.
چگونه یک یوتیوبر شویم- در 10 قدم
اما بیایید فعلا از رویاپردازی درباره کسب درآمد نجومی از یوتیوب صرف نظر کنیم. زمان زیادی برای فکر کردن درباره چگونگی کسب درآمد از یوتیوب خواهید داشت، اما وقتی که کارهای لازم برای یوتیوبر شدن را انجام داده باشید.
حال ببینیم چگونه میتوانیم به یک یوتیوبر حرفهای تبدیل شویم:
1. انتخاب یک موضوع و حوزه خاص
تمام یوتیوبرهای موفق یک حوزه خاص یا نیچ دارند.
یک نیچ درواقع حوزه تخصص شما و موضوعی است که تمام ویدیوهای شما روی آن موضوع تمرکز میکنند؛ و این حوزه رسما میتواند هرچیزی باشد.
حرف ما را باور نمیکنید؟ به این یوتیوبرهای خاص و حوزه تخصصشان برای کسب ایده نگاهی بیندازید:
Unbox Therapy
همانطور که از اسماش پیدا است، این یوتیوبر موفق محتوای آنباکسینگ تولید میکند. یعنی محصولاتی مانند گوشیها، سخت افزار بازی و دیگر محصولات را از جعبهشان درمیآورد و آنها را بررسی میکند.
این یوتیوبر با 18.1 میلیون نفر مشترک، جزو 3 یوتیوبر برتر آنباکسینگ در این سایت است (تعدادشان از چیزی که فکر میکنید بیشتر است!).
Linus Tech Tips
کانال Linus Tech Tips مثال واضح یک کانال نیچ است که مخاطب خود را میشناسد و محتوای خوب تولید میکند. این کانال برای گیکهای سخت افزار ساخته شده و تقریبا در آن هرچیزی درباره سخت افزار کامپیوتر میتوانید پیدا کنید، از آنباکس گرفته تا ویدیوهای اسپاسنر شده توسط اینتل و آموزشهای مختلف.
این کانال هماکنون 14.6 میلیون نفر کاربر دارد و یکی از بزرگترین کانالهای سخت افزاری یوتوب است.
2. چرای کار خود را تعریف کنید
حوزه نیچ شما هرچیزی میتواند باشد، اما شما باید مشخص کنید که چرا میخواهید این نوع محتوا را بسازید. حال وقتی که یک دلیل واضح برای ساخت حوزه نیچ خود داشتید، میتوانید:
- در حین تولید ویدیو، تمرکز خود را جمع کنید و از مسیر خود خارج نشوید.
- با تحقیقات در مورد ترندهای روز، زمان و انرژی خود را ذخیره میکنید.
- باید مشخص کنید که وقتی مردم کانال شما را سابسکرایب میکنند، چه چیزی عایدشان میشود و به آن پایبند باشید.
بیایید همان موضوع آنباکس کردن را بررسی کنیم. بیشتر آنباکسرها فقط برای سرگرمی مردم محتوا تولید نمیکنند، بلکه آنها ادعا میکنند که بررسی دقیق و صادقانهای از محصول ارایه میدهند که در نهایت به مخاطبانش در تصمیم گیری برای خرید آن محصول کمک میکند.
پس حتا اگر شما میخواهید یک یوتوبر موفق شوید تا پول درآورید، باز هم مهم است که هدف پشت تولید محتوایتان را بدانید.
3. مخاطبتان را بشناسید
بعد از این که تصمیم گرفتید که میخواهید چه نوع محتوای ویدیویی بسازید و مشخص کردید که چرا، حال وقت آن است که به سراغ مخاطب خود بروید و آنها را بشناسید.
برای این که از خودتان این سوالها را بپرسید:
- چه کسی ویدیوی من را تماشا میکند
- چند سالشان است؟
- شغلشان چیست؟
- این افراد چه زمانی به تماشای ویدیوهای من مینشینند؟
- چرا دارند این ویدیوها را تماشا میکنند؟
- چه چیزی از تماشای این ویدیوها عایدشان میشود؟
با جواب دادن به چنین سوالهایی، درواقع شما دارید یک پرسونای مخاطب میسازید. یک پرسونای مخاطب، یک شخصیتی ساخته ذهن شما است و مشخصههای رفتاری مخاطب ایده آل شما را در بر دارد.
به آنها یک نام اختصاص دهید و سپس شغلشان، انگیزهشان و حقوقشان را مشخص کنید. زیرا وقتی که به آنها جان ببخشید، بهتر است بدانید که روی صحبت محتوای شما چه افرادی هستند و باید بتوانید نیازهایشان را توسط محتواهای ویدیویی برطرف کنید.
4. رقبای خود را بشناسید
محتوای شما باید یک جایی بین «محتوایی که جواب داده است» و «محتوای اورجینال» باشد. به زبانی دیگر، شما باید بدانید در حوزه نیچ شما چه چیزی جواب میدهد و چه کاری میتوانید بکنید که از بقیه متمایز شوید.
برای پیدا کردن محتوای مناسب میتوانید نگاهی به رقیبهایتان بیندازید. 10 یوتیوبر اول حوزه نیچ خودتان را پیدا کنید. سپس ببینید در محتوای آنها چه چیزی مشترک است و چه چیزی متفاوت.
اشتراکات آنها ممکن است یکی از موارد زیر باشند:
- افکتهای ویدیویی (برای مثال جلوههای ویژه و افکتهای صوتی)
- فرمت محتوایشان (پرسش و پاسخ، مصاحبه با افراد خاص حوزه، قصهگویی و…)
- مکان ظبط ویدیو (استودیو، محیط باز، یا در یک ست)
- ستها (خانه، مکان کار، ست طراحی شده، انیمیت شده)
اما احتمالا آنها در برندینگ، نوع ارایه و دیگر مشخصات با یکدیگر متفاوتاند.
برای مثال Channel Awesome و Jeremy Jahns هر دو کانال نقد فیلم محبوبیاند.
هر دو بیشتر از 1 میلیون فالوور دارند و فیلمها را با نشان دادن کلیپی از آنها و صحبت رویشان، نقد میکنند اما همینجا وجه مشترکشان به اتمام میرسد.
کانال Channel Awesome از چندین منتقد مختلف استفاده میکند که سریال و فیلمهای قدیمی و جدیدی را نقد میکنند که کارتونها و فیلمهای لایو اکشن هم جزوشان است.
مکان ظبط ویدیو هم از محل کار خانگی تا اتاق خواب آنها متفاوت است. همچنین منتقدان بیشتر کمدیمانند به نقد فیلمها میپردازند.
از طرف دیگر کانال Jeremy Jahns تنها یک نفر به نقد فیلمها میپردازد و تنها فیلم و سریالهای جدید را نقد میکند.
او تقریبا همیشه از یک بکگراند قرمز استفاده میکند که اکنون یکی از امضاها او محسوب میشود. همینطور درحالی که خودش آدم بامزهای است، بیشتر نگاهی آنالیزی به فیلمها و سریالها دارد.
خب از این دو مورد چه نتیجهای میگیریم؟ شما باید بدانید که با توجه به نقطه قوتتان چه ابزار و چه نوع نگاهی به درد حوزه نیچتان میخورد و چگونه میتوانید از این ابزارها به طوری استفاده کنید که برند خودتان را بسازید.
5. کانال یوتیوبتان را بسازید
وقتی که میخواهید یک کانال یوتیوب بسازید، ممکن است وسوسه شوید که تمام قدمهای گفته شده را رد کنید و به سراغ ساخت کانالتان بروید. اما این کار اشتباه محض است.
کانال یوتیوب شما مانند ویترین مغازهتان است. باید با توجه به استایلتان ساخته شود و همچنین برای مخاطب هدف شما شخصی سازی شود. پیدا کردن حوزه نیچ، تعریف کردن چرایی کارتان، شناخت مخاطب هدف و آنالیز رقبایتان به شما کمک میکند که یک کانال یوتیوب منحصر به فرد بسازید.
حال بعد از گذارندن این قدمها، نوبت آن است که برندتان را بسازید. شما برای این کار به موارد زیر نیاز دارید:
- نام کانال
- لوگو
- تصویر بنر
- رنگ سازمانی
اینها حداقلهای کانال شما هستند. سپس شما میتوانید با استفاده از این موارد کانال یوتیوب خودتان را با گذراندن مراحل زیر بسازید:
یک حساب گوگل بسازید
از آنجایی که گوگل صاحب یوتیوب است، شما باید یک حساب گوگل داشته باشید تا بتوانید یک حساب یوتیوب بسازید. پس روی این لینک کلیک و اطلاعاتی از شما درخواست میکند را وارد کنید.
یک حساب یوتیوب بسازید
حساب یوتیوب شما در باندل حسابهای گوگل وجود دارد. اما با این حساب باز هم باید کانال خود را بسازید. برای انجام این کار، به صفحه حساب یوتیوب از طریق این لینک بروید و روی گزینه Create a Channel کلیک و اکنون فقط باید نام برندتان را وارد کنید.
صفحه کانال را شخصی سازی کنید
شما میتوانید خیلی از قسمتهای کانالتان را شخصی سازی کنید مانند نام کانال، لوگو، بنر صفحه و درباره کانال.
برای این که صقحهای بسازید که بیننده را درگیر خود کند، میتوانید از این تمپلتهای آماده استفاده کنید و مطمئن شوید که:
- دیسکریپشن کانال را تکمیل کنید (یا همان درباره کانال)
- در برندینگتان همیشه ثابت قدم و برندینگ منسجمی داشته باشید
- یک لوگوی مناسب یا یک عکس باکیفیت از خود بگذارید
- اطلاعات تماس با خودتان را در صفحه قرار دهید
همه یوتبیوترهای موفق این کارها را انجام میدهند و این مورد ربطی به نیچ ندارد. برای مثال بیایید نگاهی به کانال Learn Your Land بیندازیم. یک کانال قدرتمند با 345 هزار مشترک که به مردم کمک میکند تا با طبیعت ارتباط برقرار کنند.
لوگوی صفحه، بنرش و عکسهای ویدیو (video thumbnail) کاملا منسجم صفحه Learn Your Land حس یک کانال حرفهای را به مخاطب میدهند، که به درگیر کردن کاربران کمک میکند.
6. یک تقویم محتوا درست کنید
یک تقویم محتوا یا تقویم فضای مجازی، یک نگاه کلی از پستهای فضای مجازی به شما میدهد.
این مهم ممکن است در یک دفتر، یک صفحه در Google calendar یا یک داشبورد مدیریت محتوای مجازی مانند Hootsuite قرار بگیرد. شما از این تقویم برای زمان بندی محتوا و ذخیره اطلاعات درباره محتوایتان استفاده میکنید.
همیشه محتوای یک ماهتان را از قبل برنامه ریزی کنید. این کار ممکن است سخت به نظر برسد، اما بسیار آسانتر از تولید محتوا برای کانالتان است.
این کار دو دلیل دارد: یکی این که صبح درحالی که به این فکر میکنید که «خب امروز چی پست کنم؟» از خواب بیدار نمیشوید، و 2 این که میتوانید کانال منسجمتری بسازید و تمرکز بیشتری رو کارتان داشته باشید.
7. ویدیوها را از قبل زمان بندی کنید
یادتان است که قبلتر در مورد پرسونای مخاطب صحبت کردیم؟ این جا جایی است که این پرسونا اهمیت خود را نشان میدهد.
اگر میدانید که بینندگانتان چه افرادی هستند، آنگاه میدانید که آنها چه زمانی برای پیدا کردن محتوای آنلاین به یوتیوب سر میزنند، چه روزهایی از هفته و چه ساعتهایی در هر روز.
آنگاه میتوانید از ابزارهای مختلف برای زمان بندی ویدیوهایتان استفاده کنید.
8. از CTA یا Call to Action استفاده کنید
یوتیوب به کانالهایی که بینندگان را در پلتفرم نگه میدارند، با پروموت کردن محتوای آن کانالها و نشان دادن آنها در جستجوی کاربران پاداش میدهد. به کلامی دیگر، هرچه محتوای شما مردم را در یوتیوب بیشتر نگه دارد، یوتیوب هم از آن طرف بیشتر محتوایتان را پروموت میکند.
پس در ویدیوهایتان برای نگه داشتن مدرد در کانال از CTA استفاده کنید. CTA درواقع همان چیزی است که به مخاطب میگوید «هی، این ویدیو هم درباره این موضوع صحبت میکند، روی آن کلیک و آن را تماشا کن». اگر در قرار دادن CTA موفق شوید به طوری که مردم روی آنها کلیک کنند، درواقع بیشتر مخاطبتان را در کانال نگه داشتهاید.
در اسکریپت ویدیو از CTA استفاده کنید
از قابلیتهایی مانند پلی لیست استفاده کنید که اکشنهای بعدی کاربران را خودکار میکنند
در انتهای ویدیو از کارتها و صفحههای پایانی استفاده کنید
در دیسکریپشن ویدیوها، به محتوای دیگر کانال لینک بگذارید
پلی لیست، کارتها و صفحههای پایانی قابلیتهای پیشرفته یوتیوب هستند، اما یاد گرفتن آنها ساده است (از YouTube’s Creator Academy برای دستورالعمل این قابلیتها استفاده کنید).
عکس پایین نشانگر صفحهای با کارتهایی است که میتوان روی آنها کلیک کرد:
9. به کامنتها پاسخ دهید
درست مانند هر پلتفرم مجازی دیگری، یوتیوب engagement یا درگیری کاربران با صفحه را در اولویت قرار میدهد. پس وقتی که شما شروع به اضافه کردن محتوا به کانالتان میکنید، باید برنامهای برای پاسخ دادن به کامنتها داشته باشید.
این که خودتان به همه آنها پاسخ دهید ممکن است در ابتدا کار کند، اما احتمالا وقتی کانالتان رشد کرد از این کار خسته میشوید. برای مدیریت کامنتها هم ابزارهایی مانند ابزار Hootsuite وجود دارد.
10. کانال خود را پروموت کنید
وقتی که پایههای کانال را درست چیدید، اکنون میتوانید تبلیغ کردن کانال خود را شروع کنید. یوتیوبرهای موفق همیشه کمی در تبلیغ کانال سرمایهگذاری میکنند.
شما میتوانید کانال یوتیوب خود را از طریق روشهای زیر پروموت کنید:
تبلیغ کردن: یک راه ساده و سریع. به سادگی به یوتیوب پول پرداخت کنید تا در نتیجههای جستجو محتوای شما را بیارود.
- نتورک کردن: این روش رایگان است، اما در ابتدا باید دوست پیدا کنید. سپس میتوانید ویدیوهایی مانند کراساورها، مهمان شدن در ویدیوهای دیگر یا برعکس، کاورهایی با یوتیوبرهای دیگر و از این دست کارها برای نشان دادن چهره خود به مخاطبان جدید انجام دهید.
- کراس-پروموتینگ: یک راه ساده اگر که در پلتفرمهای دیگر هم حضور خوبی دارید. از دیگر صفحههای مجازی خود، وبسایت یا لیست ایمیل خود برای تبلیع کانال یوتیوبتان استفاده کنید.
در عکس پایین نمونهای از کراس پروموتینگ را مشاهده میکنید:
امیدواریم اگر قصد دارید که یک یوتیوبر شوید، این مطلب در سفرتان به شما کمک کرده باشد. اگر نکته دیگری به ذهنتان رسید حتما در قسمت کامنتها آن را با ما به اشتراک بگذارید.