پی اس ارنا
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
پی اس ارنا
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

پروژه‌های بی فرجام هیلو؛ بازی های Halo که به نتیجه نرسیدند

از بازی آنلاین چندنفره وسیع استدیوی Ensemble گرفته تا بازی Halo Chronicles از کارگردان نام‌دار Peter Jackson و غیره

آرش سفیدی توسط آرش سفیدی
۱۹ آذر ۱۴۰۰
در بازی, ترند, مقاله بازی, منتخب سردبیر
0 0
1

خانه » پروژه‌های بی فرجام هیلو؛ بازی های Halo که به نتیجه نرسیدند

بازی های Halo بخش بزرگی از تاریخ بازی‌های کامپیوتری به شمار می‌روند. از زمانی که بازی Halo در مراسم Macworld سال 1999 معرفی شد، به بخش مهمی از صنعت بازی‌های کامپیوتری تبدیل شد. مسترچیف (Master Chief) به قهرمانی نمادین تبدیل شده و این مجموعه بازی پرطرفدار را برای بیست سال به دوش کشیده است.

در طول زمان برخی بازی های Halo وجود دارند که هیچ‌گاه به نتیجه نرسیدند. این موضوع در صنعت بازی‌‌های کامپیوتری موضوع تعجب‌آوری نیست و مسلما باز هم در آینده پروژه‌های نیمه‌کاره‌ای خواهند بود که حتی عمومی نیز نمی‌شوند.

به مناسبت عرضه بازی Halo Infinite و تب و تاب آن، تصمیم گرفته‌ایم تا نگاهی به گذشته انداخته، و آن دسته از بازی های Halo که هیچ‌گاه به نتیجه نرسیده و از آن‌ها خبر داریم را بررسی کنیم.

از تلاش برای آوردن مستر چیف به کنسول‌های دستی گرفته تا همکاری با کارگردان نام‌دار آقای پیتر جکسون، در این مقاله به تاریخچه شگفت‌انگیز پروژه‌های بی فرجام هیلو خواهیم پرداخت.

 

بازی بزرگ آنلاین چند نفره هیلو (Halo MMO)

سال‌ها پیش از عرضه بازی استراتژی هم‌زمان Halo Wars به دست استدیوی Ensemble، ایده بزرگ‌تری برگرفته از جهان بازی های Halo در دست و ذهن این استدیو بود.

این استدیو که به بازی‌های پرطرفداری چون Age of Empires و Age of Mythology معروف است، پروژه‌های بالقوه بسیاری در دست داشت که اکثرشان در مراحل اولیه مانده و به نتیجه نرسیدند. همواره نیمی از این تیم مشغول کار روی ایده‌هایی بزرگ بود

کمپانی مایکروسافت (Microsoft) در سال 2001 استدیوی Ensemble را خرید. گرفتن اجازه ساخت پروژه‌های بزرگ و پرخطر از مالک جدید، امری سخت بود. بنیان‌گذار این استدیو، آقای تونی گودمن (Tony Goodman) این ناشر و مالک جدید را ریسک گریز می‌دانست.

ریسک گریزی مایکروسافت و ایده‌های استراتژی هم‌زمان استدیوی Ensemble در نهایت منجر به بازی Halo Wars در میانه سال 2006 شد. اما این بازی تنها عنوان از بازی های Halo نبود که این استدیو روی آن کار می‌کرد.

در سال 2004، استدیوی Ensemble توسعه یک بازی بزرگ آنلاین چند نفره با کد تایتان (Titan) را آغاز کرد. بنابر کتاب Blood, Sweat, and Pixels، این پروژه پیش از این‌که از نام و جهان Halo استفاده کند، مفهوم مستقل و اورجینال بود.

حتی پس از پیوستن به جهان بازی های Halo نیز مایکروسافت علی‌رغم آگاهی از این پروژه، آن‌را رسما تایید نکرده و اجازه آن‌را صادر نکرده‌بود. به گفته مهندس ارشد نرم‌افزار سابق استدیوی Enemble آقای داستی مانک (Dusty Monk)، پروژه تایتان نود میلیون دلار بودجه داشت.

 

بازی چندنفره بزرگ آنلاین Halo

تایتان قرار بود که یک بازی بزرگ آنلاین چند نفره برگرفته از جهان بازی های Halo باشد. این پروژه بخشی از تایم‌لاین هیلو که بازیکن‌ها می‌دانستند نبود، بلکه صد هزار سال پیش از ماجراهای هیلو اتفاق می‌افتاد. این بازی برای چند سال در دست تولید قرار داشت و مکانیک‌هایی عرضه کرد که جلوتر از زمان خود بودند. چیزی شبیه به سیستم کاورگیری در بازی Star Wars: The Old Republic. یکی از ایده‌های ناب این پروژه ماموریت‌های عمومی بودند که بازیکن‌ها می‌توانستند تا زمانی که در منطقه مشخص شده‌باشند، در آنها شرکت کنند. در کنار یک‌سری تصاویر هنری، چیز زیادی از این بازی به عموم نشان داده نشد.

در طول زمان، کمپانی مایکروسافت آماده‌سازی‌ها برای انتقال تیم Ensemble به دفتری جدید به منظور پشتیبانی از توسعه بازی‌شان و نگهداری از بازی بعد از زمان عرضه را کلید زد. اما موفقیت کنسول Xbox 360 به عدم علاقه به کامپیوتر به عنوان یک پلتفرم مناسب برای کمپانی مایکروسافت منجر شد. بنابراین سخت می‌شد تایتان را پذیرفت.

از دید استدیوی Ensemble، این عنوان چندنفره بزرگ آنلاین از دنیای بازی های Halo قرار بود که به رقیبی برای بازی World of Warcraft تبدیل شود. در مصاحبه‌ای با IncGamers (که اکنون با نام PC Invasion) شناخته می‌شود، آقای مانک اظهار داشت که بازی‌های Ensemble، با فرنچایزهای استراتژی هم‌زمان کمپانی بلیزارد Blizzard Entertainment هم‌چون Warcraft و Starcraft رقابت می‌کرد. اما در حالی که کمپانی بلیزارد همواره در عرضه بازی‌های کامپیوتر حضوری برجسته داشت، مایکروسافت چشم‌اش به جای دیگری بود.

بخش بازی‌های کمپانی مایکروسافت واقعا در حال تغییر مسیر بود. آن‌ها سخت به کنسول Nintento Wii نگاه می‌کردند و از اعداد و ارقامی که این کنسول برای سازندگان‌اش می‌آورد هیجان‌زده شده‌بودند. این زمانی بود که کمپانی مایکروسافت تصمیم گرفت که پلتفرم اکس باکس و سرویس اینترنتی‌اش باید به جهتی برود که مورد علاقه بخش غیر جدی‌ و وسیع‌تری از مردم واقع شود

آرتی از بازی Halo Chronicles

بازی Halo Chronicles

فیلم کنسل شده Halo را به خاطر دارید؟ فیلمی که قرار بود به کارگردانی نیل بلوم‌کمپ (Neil Blomkamp) و تهیه‌کنندگی پیتر جکسون (Peter Jackson) ساخته شود؟ این پروژه در سال 2006 به بن‌بست رسید، اما تنها پیوند پیتر جکسون با جهان بازی های Halo نبود.

بازی Halo Chronicles که در سال 2006 و در نمایشگاه تجاری XO کمپانی مایکروسافت معرفی شد، یک بازی اپیزودیک روایت محور بوده که قرار بود به دست استدیوی بانجی (Bungie) و استدیوی جدید پیتر جکسون، وینگ نات اینترکتیو (Wingnut Interactive) توسعه یابد. این بازی در سال 2009 بدون هیچ رد یا عکس و فیلمی از آن کنسل شد.

همان‌طور که در وبسایت Vice گزارش داده‌شد، بازی Halo Chronicles با سایر بازی های Halo یا ماجراجویی‌های مسترچیف متفاوت بود. اول از همه، تمرکز این بازی روی مبارزات تن‌به‌تن و دو اسلحه غیر کشنده بود.

شخصیت اصلی قابلیت‌های روی هوا را یاد می‌گرفت که از خیزهای در فواصل طولانی در هوا شروع شده و به تبدیل شدن به موشکی که سفینه‌های دشمن را هدف قرار می‌داد، ختم می‌شد. تمامی این‌ها به خط داستانی اصلی بازی های Halo مرتبط بود. شخصیت اصلی این بازی در نهایت به موجودی نیمه‌ خدا تبدیل شده و بدن‌اش در جریان بازی تغییر می‌کرد.

 

تصویر پیتر جکسون
پیتر جکسون

اما در طول توسعه، ایده‌ها آن‌گونه که انتظار می‌رفت با یک‌دیگر ترکیب نشدند. مشکلی که برای فیلم کنسل شده Halo نیز اتفاق افتاده‌بود. در طول زمان کارگردان سینماتیک جو استتن (Joe Staten) به این نتیجه رسید که او و پیتر جکسون، در کنار تیم نویسندگان نمی‌توانند به متنی برسند که رضایت‌شان را جلب کند.

پس از چندین بار تلاش و تکرار، در نهایت این پروژه کنار گذاشته‌شد. اگرچه به نظر می‌رسد که برخی ایده‌های این پروژه در عنوان‌های آتی، از جمله نسخه‌های بعدی از بازی های Halo و فیلم‌ها به کار گرفته‌شدند.

موجودات نیمه‌ خدا در بازی Halo 4 به طور برجسته به نمایش درآمدند. در حالی‌ که فیلم‌نامه فیلم District 9 به کارگردانی بلوم‌کمپ شباهت‌هایی با فیلم‌نامه فیلم Halo داشت.

حتی برخی از لوازم استفاده شده در فیلم District 9، نسخه‌های تغییر یافته وسایل ساخته شده برای فیلم Halo بودند. به عنوان مثال اسلحه Battle Rifle همان است، فقط رنگ سفید به آن زده‌اند و دست موجود بیگانه نیز به فیلم راه یافته‌است.

 

بازی Halo DS

پیش از آن‌که کمپانی مایکروسافت بازی‌هایی نظیر Minecraft را روی سخت افزارهای ساخت نینتندو (Nintendo) به فروش برساند، تلاشی عجیب و نافرجام برای آوردن بازی های Halo روی کنسول دستی Nintendo DS صورت گرفت.

این تجربه Halo روی کنسول‌های دستی که نام Halo DS روی آن گذاشته شده‌بود، برای اولین بار توسط یکی از بنیان‌گذاران وب‌سایت IGN آقای مت کاساماسینا (Matt Casamassina) به جهان نشان داده‌شد. او این اخبار را در سال 2007 در یک پست وبلاگ IGN که اکنون دیگر در دسترس نیست به اشتراک گذاشت. در آن مقاله، او حتی گفت که این پروژه را تجربه نیز کرده است.

کاساماسینا در مصاحبه‌ای با Polygon گفت:

این اتفاقی نسبتا معمولی بود. شما به استدیوی توسعه دهنده بازی می‌روید که فلان بازی که روی‌اش کار می‌کنند را ببینید و آن‌ها بعد از نشان دادن بازی به شما، معمولا یک بازی دیگر که فوق سری است را نیز نشان‌تان می‌دهند. از آن ماجرا زمان زیادی می‌گذرد اما به یاد دارم که این‌گونه برای اولین بار بازی Halo DS را پیش‌نمایش کردیم.

 در آن زمان، فکر مشاهده یکی از عناوین اختصاصی کمپانی مایکروسافت به بزرگی بازی های Halo روی پلتفرم نینتندو موجب خشم جامعه IGN شد. پس از این‌که مخاطبین این وب‌سایت کاسامینا را دروغ‌گو خطاب کردند، او ویدیویی در کانال یوتوب IGN قرار داد که در آن مشغول تجربه دموی این بازی به همراه دبیر سابق IGN مارک بوزون (Mark Bozon) بود (ویدیو را در بالا تماشا کنید).

در آن ویدیو، کاسامینا بازی Halo DS را روی کنسول دستی نینتدو بازی کرده و مسابقه‌ای چندنفره داخلی علیه بوزون را ترتیب داده بود. صفحه‌ی بالایی تصویری نسبتا نزدیک به تجربه معمول بازی های Halo نشان داده و تصویر پایین، اجازه کنترل دوربین با قلم مخصوص و اطلاعاتی نظیر میزان جان و مهمات را نشان می‌داد.

کاسامینا بازی را سرگرم کننده اما فقط در حد اثبات یک مفهوم توصیف کرد. این چیزی نبود که استدیوی بانجی در آن نقشی داشته‌باشد. در عوض طرحی ناخواسته از یکی از ناشران بزرگ بود که نماش ذکر نشده است. هنگامی که در سیلیکون ارا (Siliconera) از اعضای بانجی رایان جرارد (Brian Jarrard) و فرانک اوکانر (Frank O`connor) درباره این پروژه سوال شد، آن‌ها به این موضوع اشاره کردند که در گذشته چندین طرح برای بازی های Halo روی کنسول‌های قابل حمل دریافت کرده‌اند.

علی‌رغم تمام این‌ها، هنوز عده‌ای فکر می‌کنند که این ویدیوی IGN ساختگی بوده‌ است.

کاسامینا در این‌باره گفت:

باعث خنده‌مان شد که وقتی این بازی را روی سخت‌افزار دستی نشان دادیم و با یکی از دبیرها مسابقه‌ای چندنفره نیز انجام دادیم، عده‌ای تصمیم گرفتند که فکر کنند IGN این ویدیو را برای شوخی ساخته‌ است. یا ما بازی GoldenEye: Rouge Agent را برداشتیم و آن‌را به این شکل درآوردیم؟ بگذارید بعد از این‌همه سال شفاف بگویم: ما مسلما آن کارها را انجام ندادیم. ما اصلا نمی‌دانستیم از کجا شروع کنیم. آن‌چه شما دیدید نسخه‌ای آزمایشی از بازی بود که استدیوی سازنده‌اش احتمالا می‌خواست از آن طرح برای ارائه یک مفهوم کامل استفاده کند. این اتفاقات همیشه می‌افتند، با این تفاوت که شما معمولا آن طرح‌ها را نمی‌بینید.

از دید کاسامینا، این طرح به دلیل عدم وجود پتانسیل نبود که پیش نرفت، بلکه عدم دست‌یابی به قرارداد همکاری و تجاری که چنین پروژه‌ای می‌طلبید، منجر به عدم پیش‌روی این طرح شد. کاسامینا، همین موضوع را دلیل این‌که استدیوی توسعه‌دهنده به IGN اجازه افشای طرح را داد می‌داند. چرا که آخرین تلاش برای برانگیختن علاقه عمومی و کمک به طرح‌شان به حساب می‌آمد.

هنگامی که از او پرسیده‌ شد که آیا عرضه بازی Halo روی کنسول سوییچ نینتندو (Nintendo Switch) هم‌چنان خشم هوادارن بازی های Halo را بر می‌انگیزد یا نه، او گفت که احتمالا اثری که روی هواداران بگذارد، مثل سابق نخواهد بود.

فکر می‌کنم زمان خاصی بود. اولا دوران مهمی برای نینتندو بود چرا که تصمیم گرفته‌بود که از شرکت در نبرد تولید کنسول‌های قوی‌تر دست بکشد و این‌که ایده‌های متفاوتی در زمینه ابتکار و نوآوری به میدان بیاورد. در نتیجه بسیاری از طرفداران دو آتیشه نینتندو، حداقل آن‌طور که من به یاد دارم و از احساسات‌شان که در پیام‌های‌شان می‌شد دید، اوقات‌شان تلخ شده‌بود. حداقل در IGN انجمنی از هوادارانی بی‌نهایت جدی و مصمم بود. هنگامی که چیز خارق‌العاده‌ای پیش آمد، که مخصوصا آن چیز برای سونی یا مایکروسافت رقابت ایجاد می‌کرد، هواداران نینتندو پشت آن قرار گرفتند. این موضوع کمی برای بازی Halo DS پیش آمد و فکر نمی‌کنم که امروزه ابزار تکرار آن وجود داشته‌باشد.

پروژه استدیوی Certain Affinity

پروژه دیگری از بازی های Halo که در مقاله سال 2017 وب‌سایت Vice به آن اشاره شد، پروژه‌ای در دست استدیوی سرتن افینیتی (Certain Affinity) بود. بین سال‌های 2007 تا 2009، استدیوی 343 Industries از Certain Affinity تقاضای همکاری برای تولید عنوانی از بازی های Halo کرد.

قرار بود تا این اثر خارج از خط داستانی اصلی باشد و ایده‌های بسیاری در آن زمان دور آن دیده می‌شد. اما قبل از این‌که کار به امضای قرارداد بین دو استدیو رسیده و توسعه بازی آغاز شود، وب‌سایت رسمی بازی Halo به نام Halo Waypoint بر این پروژه اولویت پیدا کرد.

آقای مکس هابرمن (Max Hoberman) به Vice Story گفت:

یک سری ایده را در قالب طرح مطرح کردیم. یک‌سری ایده واقعا جالب داشتیم. هنوز یکی از آنها را دارم که بی‌صبرانه می‌خواهم بازی‌اش را بسازم. همه روی آن ایده‌ای که خیلی برای‌اش هیجان داشتیم متمرکز شدیم. خیلی به بستن قرارداد نزدیک شدیم و بعد وب‌سایت Halo Waypoint آمد و تبدیل شد به اولویت. پس قید کارهایی دیگری که می‌خواستیم انجام دهیم زده‌ شد و در نهایت مشغول کار روی Waypoint شدیم. دروغ نمی‌گویم، حسابی حالم گرفته‌شد. اما این سبب تجدید رابطه‌مان با کمپانی مایکروسافت شد، و بعد ما را از کار روی وب‌سایت برداشتند و مشغول کار روی بسته نقشه برای بازی Halo Reach شدیم.

 

بازی Halo Mega Bloks

اوایل سال 2017، کانال یوتوبی به نام PtoPOnline ویدیوی از یک پروژه با کد Haggar به اشتراک گذاشت. این کد روی بازی Halo Mega Bloks گذاشته شده‌بود که بنابر گزارش‌ها توسعه‌اش از سال 2013 در استدیوی ان اسپیس (n-Space) برای کنسول Xbox 360 شروع شده‌بود. همان‌گونه که از نام‌اش پیداست، این بازی جهان بازی های Halo و Mega Bloks را با یک‌دیگر ترکیب می‌کرد و هدف‌اش جمعیتی جوان‌تر از جمعیتی که معمولا سمت بازی های Halo می‌روند بود.

همانند سری بازی‌های لگو از استدیوی تی تی (TT Games)، بازی Halo Mega Bloks اتوموبیل‌ها و دشمنانی شبیه به اسباب بازی به نمایش گذاشت. بازیکن‌ها می‌بایست برای ساخت ساختمان‌هایی از پل گرفته تا برجک‌ها، آجر جمع می‌کردند. این پروژه مود دو نفره‌ای نیز داشت.

در آن زمان، جامعه بازی های Halo از انتشار این ویدیو شگفت‌زده شدند و از این‌که چرا این پروژه به نتیجه نرسید تعجب کردند. خانم بانی راس (Bonnie Ross) از استدیوی 343 Industries در انجمن‌های وبسایت Halo Waypoint درباره این موضوع پستی منتشر کرد.

طی روزهای گذشته ویدیویی منتشر شد از پروژه‌ای با کد Haggar که چند سال پیش برای کنسول Xbox 360 کار می‌کردیم. پس از آن بازخورد عالی از جامعه Halo دریافت کردیم. Haggar چیزی بود که با دوستان‌مان در Mega Bloks آزمایش کردیم و روی عناصر اکشن، کاوش محیط و ابتکار بازیکن‌ها درون جهان Halo تمرکز داشت. ایده‌های بامزه و ابتکار بسیاری پشت پروژه Haggar بود، اما در نهایت فراتر از مراحل آزمایشی که در ویدیوی اخیر می‌بینید نرفت. این فقط نمونه‌ای بود از چندین پروژه مشابه که در طول سالیان ارزیابی کردیم. فرآیندی که هم‌اکنون هم به طور مداوم ادامه می‌دهیم.

  معرفی بهترین بازی های سال 2021 | 50 بازی برتر سال 2021

بازی Halo Online

آخرین عنوان کنسل شده از بازی های Halo در فهرست ما، در ماه مارس 2015 به عنوان یک عنوان انحصاری کامپیوتر برای عرضه در روسیه معرفی شد. بازی Halo Online توسط استدیوی سیبر (Sabre Interactive) در دست توسعه قرار داشته و قرار بود انووا (ANOVA Systems) آن‌را منتشر کند. قرار بود این عنوان از زیر تراکنش‌ها (Microtransactions) پشتیبانی کند.

بازی Halo Online یک بازی رایگان بود که روی موتور تغییر یافته بازی Halo 3 بنا شده‌بود. این بازی قرار بود تعدادی از نقشه‌های بازی Halo 3 را استفاده کرده و در کنار آن تعدادی نقشه منحصر به فرد نیز داشته‌باشد. هم‌چنین قرار بود این بازی بخشی از داستان اصلی بازی های Halo باشد و داستان آن پس از وقایع Halo 3 اتفاق بیفتد.

بتای بسته‌ای نیز از بازی Halo Online در اوایل سال 2016 برگزار شد، اما پیشرفت بازی در همین‌جا متوقف شده و از این بیش‌تر پیش نرفت. این بازی بالاخره پس از چندین بار تاخیر کنسل شد. دوره‌ای که بازی در آن چندین بار به تاخیر خورد، به گفته یکی از کارکنان ملقب به Fogeyman در پستی در شبکه اجتماعی VK، دوره‌ای بود که مایکروسافت نمی‌توانست در مورد آینده پروژه تصمیم‌گیری کند.

بازی Halo Online

جالب است بدانید که جامعه بازی های Halo این بازی را تا چند سال بعد، هم‌چنان زنده نگه داشت. گروه ElDewrito گروهی که مسئول ساخت مادی برای بازی Halo Online بود، این بازی را تا سال 2018 زنده نگه ‌داشت و از آن نگه‌داری ‌کرد. موفقیت رسیدن به دوازده هزار بازیکن هم‌زمان با تلخی همراه شد، چرا که نظر مایکروسافت را به خود جلب کرد و این کمپانی با تهدید به پیگیری قانونی، از گروه ElDewrito خواست که پروژه را متوقف کند. اما این پایان اتصال این گروه به بازی های Halo نبود.

در آخرین پست وبلاگ گروه ElDewrito که می‌توان از آرشیو به آن دسترسی پیدا کرد، این گروه خبر همکاری‌اش با 343 Industries برای مجموعه بازی Master Chief Collection که اواخر سال 2019 روی کامپیوتر منتشر شد، را به اشتراک گذاشت.

ما نمی‌دانیم که آینده فرنچایز Halo پس از عرضه بازی Halo Infinite چه می‌شود. اما با توجه به سابقه بازی های Halo خبر کنسل شدن پروژه‌های دیگری مربوط به این بازی، چندان شوکه‌مان نخواهد کرد.

منبع: Polygon
برچسب ها: HaloMicrosoft
ShareTweetShare
نوشته قبلی

برندگان مراسم The Game Awards 2021 مشخص شدند

نوشته‌ی بعدی

کالین فارل قرار است در اسپین‌آف «بتمن» از شبکه اچ‌بی‌او مکس بازی کند

آرش سفیدی

آرش سفیدی

مرتبط نوشته ها

آپدیت «Massive Interaction & Content Expansion» برای Island Market Simulator منتشر شد
اخبار بازی

آپدیت «Massive Interaction & Content Expansion» برای Island Market Simulator منتشر شد

۲۶ آبان ۱۴۰۴
Call of Duty: Black Ops 7
اخبار بازی

لانچ بازی Call of Duty: Black Ops 7 فاجعه بار بود و این دلیل‌اش است

۲۵ آبان ۱۴۰۴
بهترین بازی ها برای لپ تاپ های ضعیف | 36 بازی برتر برای لپ تاپ ها
معرفی بازی

بهترین بازی ها برای لپ تاپ های ضعیف | 36 بازی برتر برای لپ تاپ ها

۲۴ آبان ۱۴۰۴
نگاهی به دنیای جدید بازی Metroid Prime 4: Beyond با تریلری جدید
اخبار بازی

نگاهی به دنیای جدید بازی Metroid Prime 4: Beyond با تریلری جدید

۲۴ آبان ۱۴۰۴
بازی Restore Your Island را در Steam Next Fest تجربه کنید!
اخبار بازی

بازی Restore Your Island را در Steam Next Fest تجربه کنید!

۱۶ مهر ۱۴۰۴
نقد بازی Blood of Mehran؛ یک تراژدی به تمام عیار
بازی

نقد بازی Blood of Mehran؛ یک تراژدی به تمام عیار

دیدگاه‌ها 1

  1. خرید فوری سیم کارت می‌گوید:
    قبل 4 سال

    خیلی جالب بود و عجیب برای یک شرکت گیم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

پی‌اس‌ارنا یکی از رسانه‌های محبوب و تاثیرگذار فارسی زبان سرگرمی‌های قصه‌محور است که در حوزه‌های بازی‌های ویدیویی، انیمه و انیمیشن، سینما، تلویزیون و ادبیات به صورت جدی فعالیت می‌کند.
رسانه پی‌اس‌ارنا به عنوان تنها رسانه کاملا مستقل حوزه سرگرمی کشور، کار خود را از سال 1396 شروع کرد و در تلاش است تا به جمع تاثیرگذارترین رسانه‌های فارسی زبان دنیا بپیوندد.

  • درباره ما
  • تبلیغات
  • تماس با ما

کلیه حقوق برای پی‌اس ارنا محفوظ است.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب

کلیه حقوق برای پی‌اس ارنا محفوظ است.

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

فرم های زیر را برای ثبت نام پر کنید

تمام فیلدها مورد نیاز است. ورود به سیستم

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم