بازیهای چندنفره همکاری یا CO-OP معمولاً بیشتر لذت بخش هستند تا چالش برانگیز و هدف آنها در اصل استفاده از این اصل است که هر کاری در کنار دوستان لذتبخشتر خواهد بود، حتی خیره شدن به دیوار! این مسئله مخصوصاً در مورد بازی های اول شخص CO-OP صادق است و حتی عنوانی مانند L4D با وجود دنیای سیاه، بیشتر لذت بخش است تا چالشبرانگیز و ترسناک. طراحان بازی GTFO ولی اصلاً به این قضیه اعتقاد نداشتهاند و تمام تلاش خود را کردهاند تا بازی عرضه کنند که تمامی این کلیشهها را باقدرت خرد میکند.
داستان بازی GTFO در پسزمینه مراحل و در حین تعدادی دیالوگ بیان میشود. این داستان بیشتر بهانهای برای ارایه گیمپلی بازی است. داستان این بازی در مورد تعدادی زندانی است که توسط فردی مرموز به نام Warden به سازههای علمی از اعماق زمین فرستاده میشوند تا مأموریتهایی را انجام دهند. این سازهها مملو از موجودات عجیب غریب و خطرناک هستند که در تمامی این مکان پخش شدهاند.

بازی سعی میکند در قسمتهایی با پخش چند دیالوگ سرنخهایی در اختیار مخاطب قرار دهد ولی باید اقرار کرد که استرس و هیجان شدید بازی باعث شد که ما چندان به آنها توجه نکنیم چون با اضطراب در حال برنامهریزی برای حمله بعدی دشمنان بودیم. مراحل بازی به حدی چالشبرانگیز و استرسزا هستند که واقعاً نمیتوان بر چیزی به جز گیمپلی تمرکز کرد.
روال بازی GTFO ساده است. در ابتدا تیم اسلحهها و وسایل جانبی خود را انتخاب میکنند و سپس به قسمتی به نام Rundown میروند. در این قسمت مراحل مخصوص هر «فصل» بازی وجود دارند که به شکل درختی در دسترس خواهند بود. این مراحل ثابت با مأموریتهای از پیش تعیین شده هستند، ولی سازندگان قول دادهاند که هرچند وقت یکبار مراحل در دسترس تغییر میکنند و ممکن است حتی از این مسئله برای گسترش بهتر داستان بازی استفاده شوند.

تعداد اسلحهها و Gadgetهای بازی قابلتحسین است. اسلحهها همگی با یکدیگر تفاوت دارد و مناسب موقعیتهای خاصی خواهند بود. در کنار اسلحهها، مهمتر Gadgetهای مختلف هستند که در موفق بودن بسیار مهم خواهند بود. اینها شامل Turretهای خودکار، اسکنر و دستگاه ژل پخشکن است که آخری برای کمکردن سرعت دشمنان بسیار مناسب است. با توجه به وجود Gadget با کارایی مختلف، ترکیب آنها با یکدیگر بهترین شانس برای زنده ماندن در مراحل خواهد بود.
انتقادی که به اسلحههای بازی GTFO وارد میشود این مسئله است که بیشتر حس سنگین بودن میدهند و تأثیر مورد انتظار را ندارند. این نکته بهخصوص در مورد شاتگان بازی صادق است که شلیک کردن با آن چندان راضیکننده نیست. شاید مهمترین دلیل برای حس و حال نهچندان خوب اسلحهها در کل این است که بازی بهخوبی به بازیکن اطلاع نمیدهد که تیرهای او به هدف میخورد یا خیر. اکثر دشمنان بدون توجه به تیرها به حرکت خود ادامه میدهند و آیکون رنگی که به نظر برخورد تیر به هدف را نشان میدهد به نظر تصادفی ظاهر میشود. در مواردی که از دید بازیکن حداقل تیرها باید به هدف بخورند از حضور این آیکون خبری نیست ولی به نظر تیرها در حال برخورد به هدف هستند.
اگر بخواهید با ذهنیت بکش بکش به بازی GTFO وارد شوید، قطعا سرنوشت خوبی نخواهید داشت و در دالانهای تنگ و تاریک این بازی میمیرید. دشمنان بازی بسیار قوی هستند و در صورت شلوغ بازی ناگهان مانند مور و ملخ به معرکه می آیند. بهترین و مناسبترین استراتژی این است که در تمام قسمتهای ممکن با مخفی کاری به جلو پیش رفت. دشمنان همگی در حالتی خواب مانند قرار دارند و میتوان با استفاده از اسلحه سرد آنها را کشت. نور زیاد این دشمنان را بیدار میکند پس باید با هماهنگی کامل بدون سر و صدا و نور اضافه یکی یکی موانع را از سر راه برداشت.

اینجا است که بسیاری ممکن است از بازی خسته شوند. به هیچ وجه نمیتوانید روش بازی کشت و کشتار را انتخاب کنید، مراحل همگی تاریک و پیچ در پیچ هستند و شاید تا 1-2 ساعت طول بکشند. طرفداران بازی های اکشن خالص به طور یقین از این مسئله خسته خواهند شد. در کنار آن پیدا کردن منابع مختلف که فقط در مراحل پیدا می شوند (مانند مین، healthpack و جعبه تیر) و کلید نیازمند استفاده از کامپیوتر مرکزی است که در برخی قسمت ها قرار دارد. کار کردن با این کامپیوتر حالت DOS قدیمی دارد و باید دستور ها در آن دستی تایپ شوند. این متوقف کردن روال بازی برای دقایقی در حالی که یک نفر در حال تایپ دستورات مختلف است خود می توانند مزید بر علت شود و بازی خسته کننده به نظر بیاید.
البته بازی از اکشن خالی نیست. در قسمتهای اصلی درهایی وجود دارند که بهمحض تلاش برای بازشدن آژیر میزنند اعضای گروه بایست در قسمتهای مختلف جلوی در قرار گیرند و اسکن شوند. در این مکان است که بازی کاملاً به اکشن تبدیل میشود و جهنم روی زمین ظاهر! بهترین قسمت بازی GTFO آمادگی و چینش امکانات و اعضای گروه برای مبارزه با لشگر دشمنان است. در این قسمت خواهد بود که بازیکنها باتجربه کسب کرده باید به نحوه مناسب استراتژی بریزند که با کمترین تلفات از مهلکه جان سالم به در ببرند.
با توجه به طولانی بودن و سخت بودن مراحل، باید شکرگزار بود که سازندگان در مراحل، چکپوینت یا بخشهای ذخیره پیشرفت قرار دادهاند. این قابلیت در نسخه Early Access وجود نداشت و واقعاً تجربه آن را کلافهکننده میکرد. البته باید اشاره کرد که این مسئله چندان بازی را سادهتر نمیکند زیرا در صورت ذخیره بازی در هنگامی که Health اعضای گروه کم شده و منابع برای پرکردن تیر و Health در دسترس نباشد، احتمال موفق شدن بسیار ناچیز خواهد بود. با اینوجود دانستن این که میتوان در صورت شکست خوردن دوباره از قسمت ذخیره شده ادامه داد این امکان را میدهد تا راه دیگری برای موفقیت امتحان کرد یا به دنبال منابع گشت.
تغییر مهم دیگر نسبت به نسخه Early Access بازی اضافهکردن مراحل روی سطح زمین و دشمنان جدید است. با توجه به یکنواخت شدن مراحل در زیرزمین و اوج تاریکی، این تغییر قدم مناسبی در عوضکردن هم حس و حال بازی و هم استراتژی تحتتأثیر حضور این دشمنان جدید است. اولینبار که حضور در فضای باز را تجربه کردیم بسیار جالب و غافلگیرکننده بود. امید است که سازندگان همینگونه تغییر در مراحل بازی را در برنامه خود داشته باشند تا یکنواخت نشود.

بازی GTFO مناسب هرکسی نیست و شاید تعداد بیشتری از آن بهزودی زده شوند تا جذب. تکراری شدن مأموریتها حداقل در این زمان چندان دور از چشم نیست و البته بستگی به وفای عهد سازندگان در راستای طراحی مراحل جدید دارد. با وجود این، نمیتوان انکار کرد که تجربه این بازی بسیار منحصربهفرد و خاص است و صددرصد طرفداران پروپاقرص خود را خواهد داشت. محبوبیت بازیهای چالشبرانگیز برای قشر بهخصوص در این اواخر غیرقابلانکار است و موفقیت نسبی اولیه GTFO تأکیدی بر این مسئله.
خلاصه انگلیسی نقد بازی:
GTFO is the culmination of Souls-likeification of games in general. It takes the fun formula of titles such as L4D and makes it a highly challenging and miserable experience. It might sound bad but it is exactly what some section of gamers wants! An action game with extreme stealth requirements that expects an extreme level of caution and coordination.
The Review
GTFO
بازی GTFO بر خلاف جریان معمول سبک COOP عمل میکند و تجربهای بسیار چالشبرانگیز و متفاوت در این سبک در اختیار مخاطب قرار میدهد. ترکیب گیمپلی مخفیکاری و اکشن بسیار استرسزا در فضای ترسناک با مراحل که هرچند وقت یکبار آپدیت میشوند منجر به اثری شده که با وجود خاص بودن طرف دارد خود را کاملاً راضی خواهد کرد.
PROS
- اکشن بسیار هیجانی و درعینحال چالشبرانگیز
- کلکسیون بزرگی از اسلحههای متفاوت و کاربردی در کنار Gadgetها
- طراحی و تغییر کردن مراحل هرچند وقت یکبار که از یکنواخت شدن بازی جلوگیری خواهد کرد
CONS
- روال مخفیکاری بازی به مذاق اکشن پسندها خوش نخواهد آمد
- روال بسیار آهسته و پیوسته بازی در بخش بزرگی از هر مأموریت