بازی Gears Tactics بازی جدیدی از مجموعه محبوب و موفق Gears Of War است که توسط استودیو Splash Damage با همکاری The Coalition و Xbox ساخته شده است و امسال عرضه میشود.
با دیدن مراحل اولیه این بازی میتوان گفت که این بازی یک بازی استراتژیک نوبتیست که نه تنها به دیگر مجموعهها مانند XCOM شباهتی ندارد بلکه کاملا روحیه مجموعه Gears Of War را حفظ کرده است. همچنین این بازی حس یک بازی رومیزی را میدهد چراکه این بازی روند ساخت خود را به عنوان یک بازی رومیزی شروع کرده است.
Steve Venezia، کارگردان خلاق بازی، در مصاحبه اخیرش با Polygon گفته است که در سال 2017 با استفاده از پرینتر دفترشان، یک بازی رومیزی کاغذی درست کردند تا بتوانند تجربه یک بازی ویدیویی نوبتی را به خوبی القا کنند. طبق گفته او، این نمونه اولیه به تیم سازنده بازی ایدههای بسیار زیادی داد و به تجربهای لذتبخشی تبدیل شد. او در تماس تلفنی اش با Polygon گفت:
ما نمیخواستیم که همانند دیگر بازیها عمل کنیم. ما میخواستیم که واقعا مجموعه Gears Of War را به سبک استراتژیک و تاکتیکی وارد کنیم.
فرایند ساخت بازی با حضور Tyler Bielman، طراح استودیو The Coalition، شروع شد که استیو راجع به او میگوید:
تایلر در دوران ساخت بسیار مفید واقع شد و از چیزهای زیادی مثل پلتفرمینگ افقی صحبت کرد که به عبارتی یعنی چگونگی حرکت یک واحد از یک کاور به کاوری دیگر. وقتی که کار مکانیکهای بازی را شروع کردیم متوجه شدیم که باید به بازیکنان اجازه حرکات اضافی بدهیم. با مطالعه و بررسی محیط بازی، بازیکن حس میکند که در حال تقلب است و روی حرکات و نتیجه حرکاتش فکر میکند و به نتیجه میرسد. آنها در نهایت به حرکت اضافیشان میرسند و در این لحظه، حس Gears Of War القا میشود.
در ابتدا، نمونه اولیه یک نقشه بزرگ و تاس بود که با مینیاتورهای بازی رومیزی Gears Of War ساخه شده بود. طراحی مرحله در این بازی به این صورت بود که 4 بازیکن ماموریت دارند که ماشینی را تعمیر کنند و همزمان دشمنانی که به سمتشان حمله میکنند را بکشند. اعضای تیم سازنده چند بار این بازی را امتحان و تجربه کردند.
در این موقع بود که ما به این ایده رسیدیم که به بازیکنان اهداف مختلفی بدهیم. این موضوع حتی ارزش تکرار مراحل را هم بالا میبرد و هر دفعه نقش متفاوتی ایفا میکرد. رسیدن به این ایده، تاثیر بسیار مثبتی در روند ساخت داشت و به ما قوت قلب داد.
نمونه آزمایشی این بازی رومیزی نقش خوبی در روند ساخت ایفا کرد اما از طرفی، دارای یک صفحه شطرنجی بود. چیزی که در ابتدا وقت و سرمایه زیادی از پروسه ساخت را به خود مشغول کرد همین صفحه شطرنجی بود که برای بازیکنان محدودیتهایی ایجاد میکرد اما در نهایت سازندگان تصمیم گرفتند که مانند بازی وارهمر 40000 بدون این صفحه بازی را بسازند و برای بازیکنان و بازی محدودیتی ایجاد نکنند. البته این موضوع ممکن است در حین امتحان پس دادن بازی مشکلاتی را برای بازیکنان ایجاد کند که استودیو قرار است با پشتیبانی پس از عرضه به این موضوع رسیدگی کند.
به نظرم ما تصمیم درستی گرفتیم. هنوز هم باورم نمیشود که قصد داشتیم صفحه شطرنجی و چنین محدودیتی روی بازی اعمال کنیم. بدون این صفحه، بازیکنان انعطاف پذیری و آزادی بیشتری خواهند داشت. حالا که به این موضوع فکر میکنم، تصور قرار دادن چنین صفحهای واقعا بازی را احمقانه میکرد.
بازی Gears Tactics در روز 9 اردیبهشت (28 آوریل) برای ایکس باکس وان و پی سی منتشر میشود.
برای اطلاع از آخرین اخبار بازی و سرگرمی با پی اس ارنا همراه باشید.