در حال حاضر دو شرکت سونی و مایکروسافت سخت مشغول توسعه کنسول نسل نهمی خود هستند و قصد دارند در این نسل عملکرد موفقیت آمیزی نسبت به رقبیب خود نشان دهند. از این رو نیاز است تا به استفاده از فناوریهای نوینی پرداخته تا بیشتر موردتوجه قرار گیرند.
سونی در سالهای گذشته تحت برند پلی استیشن محصولاتی توسعه داد که چندان عملیاتی نشدند تا بتوانند موفقیت بزرگی را برای شرکت ژاپنی رقم زنند. در طی 7 سال گذشته پی اس 4 موفق شد بیش از 105 میلیون دستگاه فروش داشته باشد و این موضوع نشان میدهد که نسل هشتم را سونی با موفقیت به اتمام رساند و مایکروسافت اگرچه فعالیتهای نوآورانه داشت اما برخی نقایص موجب شد تا از رقابت نسل هشتم باز بماند.
ما انتظار داریم در نسل نهم سونی محصولات نوآورانهای در کنار پلی استیشن 5 براساس برند پلی استیشن توسعه دهد تا بتواند باری دیگر همچون نسل هشتم، نسل جدید را هم با موفقیت به اتمام برساند. ما در این مطلب قصد داریم شما را با محصولاتی تحت برند پلی استیشن آشنا کنیم که چندان موفقیت آمیز نبودهاند و سودآوری بزرگی را برای سونی به دنبال نداشتند.
پلی استیشن کلاسیک
بدون شک یکی از جدیدترین شکستهای سونی کنسول پلی استیشن کلاسیک بود. سونی با الگوبرداری از نینتندو که توانست با NES و SNES Classic به محبوبیت بیشتری دست یابد، تصمیم گرفت چنین کنسولی را ارائه دهد.
سونی تصور میکرد با عرضه کنسولی کلاسیک بتواند علاقمندی طرفداران را به دنبال داشته باشد اما پلی استیشن کلاسیک نتوانست برای سونی موثر باشد و یک گزینه ارزنده به حساب بیاید. این کنسول میتوانست موفقیت آمیز محسوب شود اما عملکرد اشتباه سونی آن را شکستی دیگر برای سونی تبدیل کرد.
این کنسول بازیهای نوستالژیکی چونCrash Bandicoot ، Spyro Dragon، Castelevania، Tomb Raider،Pro Skater و موارد دیگر را دریافت کرد. سونی این کنسول را با قیمت 99 دلار همراه با باندلی از عناوین کلاسیک در بازار عرضه کرد اما استقبال چشمگیری از آن صورت نگرفت.
PlayStation Eye
حتما نباید کنسول بازی شما قدرت سخت افزاری بالا و قیمت مناسبی داشته باشد تا بتواند نظر مخاطب را جلب کند. کنسول بازی هر ساختاری که باشد، اگر منحصر بهفرد هم محسوب شود، قطعا موفقیت جدی در پیش خواهد داشت. در این بین باید به بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild و کنسول نینتندو سوئیچ اشاره داشت که موفقیت بزرگی را برای نینتندو به دنبال داشتند. موفقیتی که افراد را بر آن داشته تا به خرید یک کنسول خوش قیمت و سرگرمکننده فکر کنند.
یکی از لوازم جانبی پلی استیشن در چند سال اخیر دوربین حرکتی PlayStation Eye بود. دوربینی که قصد داشت برای کنسول پلی استیشن یک وسیله جانبی منحصر بهفرد باشد اما نتوانست نقش پررنگی داشته باشد و مورد توجه قرار نگرفت.
دوربینی که حتی بازی The Eye of Judgment هم برای آن منتشر شد اما آنچنان که سونی انتظارش را داشت، موفق عمل نکرد و باید آن را یکی از چندین پروژه ناموفق شرکت ژاپنی به حساب آورد. البته، خوشبختانه سونی با مشاهده وضعیت به سرعت آن را کنار گذاشت تا بر ضررهای این دوربین حرکتی افزوده نشود.
پلی استیشن ویتا
اولین نسخه از کنسول دستیPS Vita در تاریخ هفدهم دسامبر ۲۰۱۷ در ژاپن منتشر شد. پس از آن در تاریخ ۱۵ فوریهی ۲۰۱۲ شاهد عرضهی پلی استیشن ویتا در آمریکای شمالی بودیم. نسخهی جدیدتری از پلی استیشن ویتا در سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به بازار عرضه شد. پلی استیشن ویتا در زمان خود از تکنولوژی نسبتاً خوبی بهره میبرد و شاهد پیشرفتهای گرافیکی زیادی نسبت به PSP بودیم. تا این که گوشیهای همراه هوشمند وارد بازار شدند و انواع بازیهای مختلف برای اندروید و iOS عرضه شدند تا کمر کنسولهای دستی را خرد کند و فروش آنها را به حداقل برساند.
به عقیدهی آقای »شاون لیدن»، رئیس بخش سرگرمی کمپانی سونی زمان تولید ویتا، این محصول نتوانست آنطور که باید و شاید با مخاطبین ارتباط برقرار کند و روی آنها تاثیر بگذارد. همچنین جامعهی سازندگان و توسعهدهندگان پشتیبانی مناسبی از آن نکردند. یکی از مشکلات اصلی پلی استیشن ویتا کمبود عناوین انحصاری خوب برای این کنسول بود. در حالی که PSP بازیهای انحصاری بسیار قدرتمندی را به خود دید. عناوینی مانند God of War: Chains of Olympus و یا God of War: Ghost of Sparta که هر کدام اسپین آفهای قدرتمندی بر این فرنچایز به حساب میآمدند، یا دو نسخهی مختلف از مجموعه بازیهای Metal Gear Solid که حجت را بر این کنسول تمام میکردند. به هر حال این کنسول در اوج غربت خداحافظی کرد
با تمام این تفاسیر پی اس ویتا نتوانست برای سونی کنسولی باشد که موفقیت فراوانی به دنبال داشته باشد و یک پروژه شکست خورده دیگر برای این شرکت ژاپنی به حساب میآید.
پی اس تی وی
سونی که در سالهای گذشته دستگاه تلویزیون پلی استیشن خود را به خانوادهها و نوجوانان معرفی کرده است، قصد داشت جواب محکمی به اپل تی وی بدهد. آن چه میشناسید، دستگاه بازسازی شده ویتا تی وی است که سونی به قیمت 100 دلار در پاییز 2014 آن را با نام Playstation TV راهی بازار کرد.
قرار بود این دستگاه با اپل تی وی و روکو و آمازون فایر تی وی رقابت کند و طبق برنامهریزی انجام شده در پاییز 2014 در اختیار کاربران آمریکای شمالی و اروپا قرار گیرد. گفتنی است که این محصول تنها دستگاهی بوده که قابلیت تجربه ویدیو گیم را در کنار بازیهای کژوال داشت.
ویژگی دیگر این محصول، دسترسی به آرشیو فیلمها به صورت استریم بود. با محتوای مناسب کودکان، سونی قصد داشت با پلی استیشن تی وی وارد خانههایی شود که گیم بازی نمیکنند و با چینش محتوایی، سایر کاربران خانواده را به خود جلب کند.
متاسفانه پی اس تی وی اگرچه میتوانست پروژه موفقی برای سونی باشد، اما چندان موفق ظاهر نشد و سونی هم با مشاهده وضعیت آن سعی کرد به عمر این دستگاه پایان دهد تا ضرر دیگری به این برند چندین سال ژاپنی وارد نیاید.
پلی استیشن ماوس
بدون شک یکی دیگر از پروژههای شکست خورده سونی در دهههای گذشته پروژهای به نام پلی استیشن موس بود. همانطور که از نام این پروژه پیداست، سونی قصد داشت تحت برند پلی استیشن ماوسهایی راهی بازار کند اما این ماوسها چندان کاربردی نبودند و با وجود برندهای مطرح سونی حرفی برای گفتن نداشت.
شرکت ژاپنی تصور میکرد به دلیل محبوبیت کنسول پلی استیشن میتواند در کنار آن دستگاههای دیگری هم تولید کند که خوشفروش باشد. اما پلی استیشن ماوس آن ابزار مناسبی نبود که سونی تصورش را میکرد. در دسامبر سال 1994 بود که اولین ماوس پلی استیشن راهی بازار شد.
این ماوس برای محیط کار و خانه مناسب بوده و طراحی مطلوبی هم متناسب با دیگر ماوسهای هم رده خود داشت. متاسفانه عدم پشتیبانی از بازیهای لازم موجب شد تا استقبال خوبی نسبت به این ماوس صورت نگیرد و باید آن را دیگر پروژه بدون فرجام سونی به حساب آورد.
سونی اریکسون Xperia Play
نمایشگر Xperia Play بسیار شبیه به نمایشگر گوشی Xperia X10 است و این را باید گفت که هر دو عملکردی بسیار خوب در کیفیت دید از زاویه و تولید رنگ دارند. ولی از نگاهی موشکافانهتر متوجه شدیم که نمایشگر Xperia Play شیشهایتر است که به همین دلیل نیز کیفیت و غلظت رنگ مشکی در آن بهتر است. همچنین شایعاتی نیز وجود دارد که احتمالا این نمایشگر همانند نمایشگر Xperia Arc از فنآوری Bravia بهره میبرد که منجر به افزایش کیفیت تصویر به خصوص در هنگام پخش ویدیو میشود و البته از این موضوع اطمینان کافی نداریم و در آینده حتما شما را در جریان قرار خواهیم داد.
مدلی که ما در دست داریم از چیپست Qualcomm MSM8655 با سرعت ساعتی یک گیگاهرتز بهره میبرد و مجهز به جی پی یو Adreno 205 است. همهی اینها همراه با 512 مگابایت حافظهی رم قدرت بسیار زیادی را برای اجرای بازیها به این گوشی میدهند، به طوری بنچ مارکهای بسیار بالایی را در تستهای مختلف به خود اختصاص میداد. البته هماکنون هم گوشیهای دیگری در بازار وجود دارند که از سختافزارهای مشابه بهره میبرند و حتی HTC Desire Z حافظهی رم 726 مگابایت دارد و LG Optimus 2X از پردازندهی فوقالعادهی دو هستهای 1.2GHz بهره میبرند. با این حال هیچ کدام با تخصص اجرای بازی ساخته نشدهاند. پیش از این که دستهی بازی را به صورت کشویی از زیر نمایشگر خارج کنیم، نخست متوجه چهار دکمهی معمول ادروید در قسمت زیر نمایشگر میشویم.
با تمام این مشخصات، اگرچه سونی رویای ارائه گوشی هوشمند گیمینگ را در سالهای گذشته داشت، اما سونی اریکسون اکسپریا پلی نتوانست موفقیتی را به دنبال داشته باشد و یک پروژه شکست خورده برای شرکت ژاپنی محسوب میشد.
PlayStation Now
PlayStation Now سرویسی برای اجرای بازی بهصورت آنلاین و در بستر اینترنت است که به شما به عنوان یک گیمر این امکان را میدهد تا بدون داشتن کنسولهای پلی استیشن و با استفاده از دستگاههایی که توسط این سرویس پشتیبانی میشود، بازیهای موجود برای کنسولهای ۳ PlayStation و PlayStation 4 را اینترنتی تجربه کنید.
شما میتوانید با استفاده از این اکانت، بازیهای مورد پشتیبانی سونی از جمله بازی محبوب The Last of Us و … را بهصورت استریم و بدون نیاز به دیسک بازی روی کامپیوتر یا کنسول تجربه کنید. حداقل سرعت اینترنت مورد نیاز برای اجرای بازیها 5Mbps است و لازم به ذکر است برای بازی نیاز به کنترلر PS4 یا PS3 دارید.
شرکت سونی در بهروز رسانی اخیر خود امکان دانلود برخی از عناوین سرویس PS now و بازی کردن آنها به صورت آفلاین در کنسول PS4 را اضافه کرده است.
با تمام ویژگیهای مثبتی که این بازی دارد، PS Now میتوانست موفق باشد، اما عملا یک پروژه شکست خورده تلقی میشود.
نظر شما درباره این پروژه و محصولات پلی استیشن چیست؟ به نظر کدامیک از بقیه شکستخوردهتر است!؟ برای مطالعه آخرین مقالات بازی همراه پی اس آرنا باشید.
سونی فقط شرکتی هست که در یک زمان خوب ظاهر شد، در واقع مثل افرادی که روی یک پل در حال ریزش هستن و همه کشته میشوند ولی یک نفر بر اساس بخت و اقبال در جای درست ایستاده.
شرکت سونی طی دو دهه اخیر اثبات کرده که دارای مهندسین لایق نیست، و عموم تجهیزاتی که درست میکنه بدون پشتیبانی هستند مثال سری لب تاب های وایو که آمدند بازار تصرف کردند ولی هیچ وقت نه درایور و نه آپدیت بایوس سیستم عامل های آینده برای اونها عرضه نشد و این ثابت میکنه که سونی از تولید هر محصول هیچ هدف بلند مدتی رو دنبال نمیکنه. یا مثل دوربین هاش که کد خطای تقویم دارن. و پس از گذشت ده سال بایوس این دوربین ها از کار میوفته و باید ریست کنید تا مموری شناسایی کنه.
سونی فقط در صوتی و تصویری موفق هست و امیدوارم همین روند ادامه بده و بیخیال سایر محصولاتی بشه که مهندسین خوش فکری برای اونها ندارم.