بازیهای چندنفره Asymmetrical (نا متقارن) که با عنوان از بین رفته Evolve بیشتر و بیشتر به عرصه وارد شدند اواخر خانه بسیار مناسبی در سبک ترسناک پیدا کردهاند. پادشاه این سبک البته Dead by Daylight است که حدود 6 سال باقدرت به زندگی ادامه میدهد. در همان اوایل سازندگان متوجه شدند که منبع نامحدودی از بین فیلمهای بهقولمعروف درجه B دارند، در حدی که این روزها بالای 50 درصد شخصیتها از فیلمها و بازی های ترسناک دیگر در بازی قرار داده شدهاند. حال بعد از Friday the 13th و Predator، طبیعتاً نوبت فیلم کلاسیک Evil Dead بود که به این صحنه وارد شود.
اگر با فیلم های ترسناک Evil Dead آشنایی داشته باشید، میدانید که دشمن اصلی در فیلم نیروی شیطانی با موجودی غیرفیزیکی است که تخصص او کنترل کردن جنازهها و افراد دیگر است. در این بازی، گروهی 4 نفره برای ازبینبردن نیروی شیطانی که توسط یک بازیکن دیگر کنترل میشود تلاش میکنند. روال کلی پیداکردن 3 تکه نقشه، سرهم کردن نقشهها و پیداکردن خنجری (توسط نگهداشتن منطقه برای دقایقی کوتاه) در پایان ازبینبردن چند موجود شیطانی که در عکس زیر دیده میشوند است.
گروه 4 نفره در قسمتی در نقشه تقریباً بزرگ ظاهر میشوند و در حین حرکت به سمت تکههای نقشه، میتوانند بهقولمعروف با loot کردن، هم اسلحه (دو نوع گرم و سرد!) پیدا کنند و هم با پیداکردن نوشیدنیهای مخصوص تواناییهای خود را ارتقا دهند. شخصیتهای مختلف طبیعتاً از سهگانه کلاسیک Evil dead و سریال Ash VS Evil Dead انتخاب شدهاند. البته متأسفانه حداقل در حال حاضر خبری از بازسازی سال 2013 فیلم نیست. شخصیتها در چند کلاس مختلف (Warrior, hunter, support و غیره) باقدرتهای مخصوص هستند.
یکی از حرکات جالب در انتخاب شخصیتها قراردادن نسخه خاص از شخصیت اصلی این فیلمها یعنی Ash Williams در هر کلاس است. البته این مسئله به این نکته اشاره میکند که سری Evil Dead آنچنان شخصیت بهیادماندنی در چنته ندارد که در بلندمدت برای گسترش محتوا استفاده شود. بههرحال ملاقات این شخصیتها برای کسانی که با فیلمها آشنایی دارند خالیازلطف نیست.
در نقطه مقابل، نیروی شیطانی است که از بین سه گروه حق انتخاب دارد. یکی Evil Ash از Army of darkness، یکی puppeteer از Ash VS Evil Dead و سومی که حداقل اینجانب به یاد نمیآورم از منبع خاصی باشد. اینجا هم هر گروه قدرت خاصی دارد و شامل دو نیری معمولی و Boss است که برعکس بقیه، فقط توسط خود بازیکن قابلکنترل است.
بدینگونه است که در طول بازی گروه 4 نفره در حال گشت گذار هستند و نیروی شیطانی به دنبال پیداکردن آنها و استفاده از انرژی شیطانی برای قراردادن تله و ظاهر کردن نیروهای خود در سر راه است. شاید بهترین و موفقیتآمیزترین قسمت بازی وفاداری آن به حال و هوای دنیای Evil Dead است. از طراحی محیط گرفته تا استفاده از دست قطع شده معروف و Mini Ashها بهعنوان تله یا کنترل درختها برای حمله!
مبارزه در نقش نیروی شیطانی تجربه بسیار متفاوتی است. سازندگان بهخوبی موفق شدهاند حالت خاص حرکت این «شخصیت» در فیلم را در بازی پیاده کنند. حرکت در محیط و تخریب چیزهایی مانند فنس سر راه حس قدرتمند بودن را انتقال میدهد که البته با گیرکردن در مقابل کوچکترین بلندی سر راه از بین میرود. هیچچیز بدتر از این نیست که در نقش نیروی اهریمنی قوی ناتوان از بالارفتن از اندکی بلندی بود یا در حین حرکت به درون چالهای در غار سقوط کرد!
به طور کل به نظر میرسد که توازن بازی بیشتر به سمت گروه 4 نفره انسانها است. اسلحه اصلی نیروی شیطانی جمعآوری انرژی در طول محیط و ترساندن بازیکنهای دیگر است تا موقعی که بتوان به طور موقت افرادی که بیش از حد ترسیدهاند را کنترل کرد. مشکل اصلی اینجاست که روال کند جمعکردن انرژی به همراه زمان طولانی شارژ ظاهر کردن نیروهای کمکی مبارزه با گروه حتی نیمهحرفهای را بسیار سخت میکند.
ترساندن بقیه بازیکنها به جز توانایی کنترل کردن آنها تأثیری در توانایی مبارزه و حرکتکردنشان ندارد؛ بنابراین یکی از استراتژیهای بسیار کارآمد این است که یک نفر از گروه (معمولاً کلاس Warrior) جدا شده و بهتنهایی به سراغ انجام اهداف میرود. در اوایل بازی که دسترسی به قدرتهای مختلف امکان ندارد، تنها کار ممکن ترساندن این بازیکن تنها است که بهتنهایی هیچ نتیجه خاصی ندارد! بازیکن میتواند در اوج خوف و ترس بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه دهد…
مشکل دیگر نبود هیچ پیآمد منفی برای کشتهشدن گروه انسانها است. وقتی با تلاش فراوان یکی کشته میشود، بقیه میتوانند بهراحتی دوباره او را زنده کنند. حتی اگر بهقولمعروف کاملاً از خون ریزی بمیرد (Bleed out)، پلیرها میتوانند با برداشتن روح این بازیکن، او را دوباره به میدان آورند بدون اینکه تغییر در برای مثال تواناییها و یا مقدار Health او ایجاد شود. از نظر تئوری میتوان به مقدار بینهایت این دایره را تکرار کرد و تنها مانع در مقابل این استراتژی زمان 30 دقیقهای بازی است.
قسمت دیگری که میتوانم به آن اشاره کنم، سیستم مبارزات تنبهتن در بازی Evil Dead است. در این بازی شما نمیتوانید روی هدف قفل کنید. به همین دلیل پیداکردن نقطه تمرکز در شلوغی بسیار کار مشکلی بهخصوص برای بازیکن نقش نیروهای شیطانی است. همچنین تمامی انیمیشنها حالتی کند دارند که البته قابلدرک است. سازندگان نمیخواهند همانند بازیهای سرعتی کمبو زد و به قولی حریف را Stun lock کرد.
بااینوجود نمیتوان انکار کرد که سیستم مبارزه حس و حال خوبی ندارد و بیشتر منجر به تندتند دکمه فشردن میشود. در اوج شلوغی بسیار مشکل است که بتوان فهمید در چه زمانی میتوان از قدرتهای مختلف استفاده کرد و از آن بدتر هدف مناسب برای این قدرتها را انتخاب کرد. پیداکردن مثلاً حریفی که در اواخر عمر خود است در شلوغی مبارزه تقریباً غیرممکن است و این قضیه بهخصوص بازیکردن در نقش نیروهای شیطانی را بسیار مشکلتر میکند.
با وجود این مسائل، نمیتوان انکار کرد که تجربه بازی در سبک خود بسیار سرگرم کننده است. خوشبختانه برخلاف همتایاناش، بازی Evil Dead the Game از سطح گرافیکی بالایی برخوردار است و دیدن قسمتهای مختلف فیلمهای کلاسیک برای آشنایان با این سری جالب خواهد بود. در کنار آن، همیشه دانستن اینکه در پی نیروی شیطانی یک بازیکن دیگر قرار دارد حس و حال خاصی به تجربه اینگونه بازیها میدهد.
تلهگذاری نیروی شیطانی هم نکته قوت دیگری در تجربه این بازی است. باوجوداینکه پس از مدتی بازیکنان با نحوه کارکرد تلهها آشنا میشوند، ندانستن اینکه کی و کجا با این تلهها مواجه خواهند شد همیشه حس و حال ترسیدن Jump scare را ایجاد خواهد کرد. آیا این جعبه تلهگذاری شده؟ ورودی این خانه چه؟ کدام مسیر ممکن است امنتر باشد؟ این سؤالاتی است که همیشه ذهن بازیکن را به خود مشغول میکند و همیشه استرس را بالا میبرد!
بازی Evil Dead the Game از هر نظر وفادار به سری فیلمها است و حتی این بازی بهقولمعروف حالت درجهدو بودن کیفیت این فیلمها را به ارث برده است. تکراری بودن روال بازی در کنار قابلیت اپگرید کردن شخصیتها چندان بد نیست و البته در حال حاضر Matchmaking مناسبی در بازی نیست که سبب میشود برخی بازیکنان با levelهای متفاوت در کنار هم قرار بگیرند. در حرکتی بسیار عجیب قابلیت Push to talk در بازی وجود ندارد که برای گیمپلی متکی بر همکاری نکته منفی محسوب میشود.
به طول کل انتشار بازی در حال حاضر موفقیتآمیز بوده و میتواند ساعات طولانی مخاطبان رو سرگرم کند. باتوجهبه محدود بودن منبع استخراج محتوا، شاید در آینده برای گسترش بازی استفاده از منابع دیگر (چه فیلم، چه بازی) بهترین راه باشد که البته با توجه پیچیدگی قراردادهای اینگونه در دنیای لیسانسها چندان ساده نباشد. بههرحال، بازی Evil Dead شروعی مناسب برای ورود به عرصه سبک Asymmetrical است و باید دید در آینده چگونه بهبود مییابد.
خلاصه انگلیسی نقد بازی:
Evil Dead the Game was bound to be released sooner or later after the massive success of Dead by Daylight and shortlived Friday the 13th. While it has inherited the jank and B movie feel from the source material, the game is actually fun, especially for those familiar with The (limited) Evil Dead universe. It is insanely fun to play as the Dark One and mess with the survivor, watch them panic and turn on each other (literally!). We have to wait and see how the devs progress and expand the game after the initial success.
The Review
Evil Dead the Game
بازی Evil Dead the Game دیریازود باید به دنیای Asymmetrical ترسناک وارد میشد. در کنار مشکلات معمول عرضه بازیها بهخصوص بازیهای آنلاین که معمولی شده، در کل تجربه اولیه این بازی موفق شده هم سرگرمکننده و هم وفادار به منبع اصلی باشد. باید بود و دید در بلندمدت سازندگان برای گسترش محتوای بازی چه برنامهای دارند بهخصوص اینکه منابع استخراج محتوا در دنیای Evil Dead تا حدی زیادی محدود هستند.
PROS
- وفاداری کامل به منبع الهام که مخصوصاً برای طرفداران سری جذاب خواهد بود
- حضور حس ترس حتی بعد از گذشتن ساعات طولانی از تجربه بازی
- بازیکردن در نقش نیروی شیطانی بسیار متفاوت و جالب است
- ارتقا شخصیتهای مختلف هدف خوبی برای سرگرم شدن در طول ساعات بازی است
CONS
- گیمپلی بازی به نظر بیشتر به سمت گروه 4 نفره انسانها بالانس شده است
- روان نبودن سیستم مبارزه که منجر به درگیریهای شلوغ و بیبرنامه میشود
- عدم وجود قابلیت Push to talk در بازی متکی بر همکاری میان همتیمیها گناه کبیره است!