بازی Starfield یک ای پی و فرانچایز جدید از استودیو خوش نام بتسدا (Bethesda) است که همانطور که از نام آن میتوانید حدس بزنید، این بار قرار است ما را به سفر فضایی بزرگ ببرد. شاید نام بتسدا و عملکردش در اسکایرم و فالوت به تنهایی برای اینکه بفهیم با چه بازی بزرگی طرف هستیم و چرا باید برای آن هیجان زده باشیم، کافی باشد. به گفته سازندگان، این بازی 25 سال است که در حال ساخته شدن است (مراحل ایده پردازی را هم حساب کنید) و در اصل محدودیتهای سخت افزاری باعث شده که تا به الان وجود نداشته و زودتر عرضه نشود. تیزر معرفی اولیه و تریلری از پشت صحنه ساخت بازی قبلا منتشر شده اما از تریلری که در آن بتوانید کمی محیط بازی را ببینید، برای اولین بار در مراسم 2021 E3 رونمایی شد. در ادامه اخبار بازی Starfield میتوانید این تریلر را تماشا کنید. لازم به ذکر است از هیچ ابزار سینمایی برای ساخت این تریلر استفاده نشده و کیفیت ارائه شده، کیفیت گیم پلی بازی است.
تاریخ انتشار بازی Starfield
همانطور که در تریلر فوق نیز دیدید، این عنوان قرار بود در تاریخ 20 آبان 1401 منتشر شود اما در حال حاضر تاخیر خورده و طبق آخرین اخبار بازی Starfield در اوایل 2023 و فقط برای ایکس باکس سری ایکس/اس و پی سی عرضه خواهد شد. از روز اول نیز روی سرویس گیم پس قرار خواهد گرفت. اما نکتهای که خاطر خیلی از طرفداران بتسدا را ممکن است آزرده کند، عرضه نشدن آن برای کنسول پلی استیشن است.
بتسدا هیچوقت چنین سیاستهایی نداشته، اما همانطور که احتمالا میدانید علت این اتفاق، خریداری شدن مادر کمپانی بتسدا، ZeniMax به قیمت 7.5 میلیارد دلار توسط مایکروسافت است. به هرحال ایکس باکس و مایکروسافت به شدت از این مسئله سود میبرند. خود بتسدا نیز اعلام کرده که ناراحتی و عصبانیت برخی از طرفداران را درک میکند و از آنها عذرخواهی کرده است.
علت اینکه فعلا بازی برای ایکس باکس وان نیز عرضه نمیشود، محدودیتهای سخت افزاری است که ذکر شد اما این بدین معنی نیست که انتشار بازی برای کنسولهای نسل 8 غیرممکن است؛ شاید بازی برای ایکس باکس وان نیز عرضه شود. البته این را میدانیم که بازی با استفاده از فناوری کلاد و به صورت استریمی روی ایکس باکس وان قابل تجربه است.
اما همانطور که گفتیم بازی 25 سال است که درحال ساخت است. در اصل کارگردان بازی، تاد هاوارد (Todd Howard) ایده ساخت یک بازی با تمرکز بر اکتشاف فضایی را از سالها پیش در سر داشته و برای آن ایده پردازی کرده است اما به دلایل محدویدتهای سخت افزاری از پیاده سازی آن ناکام مانده است. هاوارد در مصاحبهای در سال 2018 درباره بازی Starfield با The Guardian گفته است:
حدود یه دهه پیش صحبت کردن درباره آن شروع کردیم، حدود 5 الی 6 است که ایدههایمان روی کاغذ آوردیم و بعد اتمام بازی Fallout 4 (2.5 تا 3 سال پیش) توسعه آن را شروع کردیم.
یعنی باتوجه به گفته هاوارد در سال 2018، حدود 6 سال است که بازی استارفیلد در حال پیاده سازی است. آنها برای توسعه در حال استفاده از یک موتور جدید نیز هستند که Creation Engine 2 نام دارد.
داستان بازی Starfield
طبق آخرین اخبار بازی Starfield میدانیم داستان بازی به شدت مبتنی بر اکتشاف و گشت و گذار در یک کهکشان است. روشی که بتسدا در آن استادانه عمل میکند و این را با بازیهای قبلی خوده به همه ثابت کرده است. ایده اصلی داستان پی بردن به راز یک شئ اسرار آمیز است که معلوم نیست از کجا آمده ولی ظاهرا قدرتی دارد که میتواند مسیر دنیا و انسانیت را به شدت دچار تغییر و تحول کند. این کار تحقیق و اکتشاف که حتی کمی علمی به نظر میرسد بر عهده سازمانی به اسم Constellation گذاشته شده است و شما عضو جدید آن هستید.
اما این داستان اصلی بازی است که طبقه گفته سازندگان 30 تا 40 برای کامل کردن آن نیاز است. بخش بزرگی از داستان، درست مثل بازیهای قبلی Bethesda داستان خود شماست که با انتخابهای ریز و درشتتان سرنوشت خود، دیگران یا حتی دنیا را تغییر داده و شخصیت خود را با این اعمال شکل میدهید. بخش بزرگ دیگر ماموریتهای فرعی و کهکشانی بسیار وسیع برای اکتشاف است که حالا با 20 درصد بزرگتر بودن نسبت به بازیهای قبلی بزرگترین بازی بتسدا است. 200 هزارخط دیالوگ، خود گواه این جهان بزرگ و ماموریتهای فرعی زیاد آن است.
حالا که صحبت از جهان بزرگ بازی شد، اجازه دهید درباره جنجالیترین حرفی که تاد هاوارد درباره استارفیلد زده است صحبت کنیم؛ جهان بازی چه قدر بزرگ است؟ طبق گفته تاد هاوارد بازی Starfield بیش از 100 منظومه شمسی و بیش از 1000 سیاره دارد. هیچ یک از آنها هم سیارههای گازی نیستند که نتوان روی آن فرود آمد. 1000 سیاره عدد بسیار بسیار بزرگی است و هیچ راهی ندارد که همه آنها به صورت دستی طراحی شده باشند. مسلما بخشی بسیار بزرگی از بازی به صورت اتوماتیک و رویهای با کمک هوش مصنوعی تولید شده و شامل محتواهای تکراری و بسیار کم محتواست.
البته این قضیه لزوما به این معنی نیست که با بازی بدی طرف هستیم. همین الان هم طبق آخرین اخبار بازی Starfield این عنوان بیشترین محتوای دستی طراحی شده را بین تمام آثار بتسدا داشته و 4 شهر بزرگ دارد. وقتی یک بازی در مقیاس یک کهکشان ساخته میشود، طبیعی است که در همه سیارهها شهرهای بزرگ با آدمهای زیاد وجود نداشته باشد. اصلا همه سیارهها شرایط حیات مناسبی ندارد و صرفا به درد استخراج منابع میخورد. تکراری بودن محتوای چنین سیاراتی کاملا طبیعی است.
در خود یک سیاره پرجمعیت نیز، انسانها در تمام نقاط سیاره پراکنده نمیشوند. بخش بزرگی از سیاره خالی از سکنه است و ساده و تکراری بودن آن طبیعی به نظر میرسد. حتی اگر هر 1000 سیاره پرمحتوا بودند، آیا شما حوصله گشت و گذار یا حتی سر زدن به تک تک آنها را داشتید؟ البته اما امیدواریم که این سادگی و تکراری بودن محیطهایی که به صورت اتوماتیک و رویهای تولید شدهاند و نسبت محتوای دستی تولید شده نسبت به آن بیش از حد نبوده و توی ذوق نزنند.
لازم به ذکر است که سازمان Constellation حزب یا گروه اصلی بازی است و طبق آخرین اخبار بازی Starfield میدانیم که حزبهای دیگری هم با نامهای The United Colonies و The Freestar Collective یا دزدان دریایی Crimson Fleet و گروهکهای افراطی Xenofresh Corporation در بازی وجود دارند که میتوان به آنها ملحق شده یا به مقابله با آنها پرداخت.
مثل بازی فالوت که یک سگ همراه همیشگی شما بود، در بازی Starfield یک همراه دارید که البته یک ربات است و Vasco نام دارد. او یک ربات عظیم الجثه است و هدف اصلی آن این است که در اکتشاف کردن و استخراج منابع به شما کمک کند. شاید بتوانید از آن سواری نیز بگیرید! البته تمرکز قابلیتهای کمکی Vasco بر گشت و گذار به این معنا نیست که قابلیتهای دفاعی با سلاح گرم از خود ندارد.
جالب است بدانید که تاد هاوارد برای ارائه تجربهای واقع گرایانه از این موضوع، از شرکت SpaceX بازدید کرده و با ایلان ماسک صحبتهایی داشته. به هرحال تجربه اکتشاف کردن، چیزی است که بتسدا همیشه آن را عالی اجرا کرده و این بار قرار است خیلی بزرگتر باشد.
همچنین تاد هاوراد در یک مصاحبه درباره این اکتشاف و جهان بازی صحبت میکند که ممکن است ذهن ما را به سمت داستانهایی ببرد:
شاید این حرفها کلیشه به نظر برسد اما وقتی به آسمان نگاه میکنید، سوالاتی ممکن است برایتان به وجود بیاید. چه چیزی آنجاست؟ آیا ما تنها هستیم؟ منشاء فضا و زمان و همه چیزها چیست؟ دین چه نقشی در این وسط ایفا میکند؟ به نظر من یک بازی مثل این میتواند جای خوبی برای پاسخ دادن به این سوالها باشد. فیلمها و کتابها این کار را قبلا انجام دادهاند اما بازیای نداریم که این راه را رفته باشد. و ما خواهیم دید که این چه قدر موفقیت آمیزتر خواهد بود.
گیم پلی بازی Starfield
تا مدتها بعد از معرفی اولیه استارفیلد، اطلاعات خاصی درباره گیم پلی بازی Starfield منتشر نشده بود تا اینکه به کنفراس مخصوص بتسدا و مایکروسافت در سال 2022 رسیدیم. تا قبل از این اتفاق فقط یکسری تصاویر از آیتمهای درون بازی و اسکرین شاتها و Concept Artها لو رفته بود ولی الان بلاخره یک تریلر مفصل 15 دقیقهای داریم که میتوانید آن را در ادامه تماشا کنید.
بازی Starfield یک بازی جهان باز با المانهای نقش آفرینی بسیار زیاد و عمیق است که تاثیرات بسیار زیادی در روند بازی دارند. اجازه دهید با توضیح المانهای RPGای شروع کنیم با بازی با آنها آغاز میشود: ساخت شخصیت.
شخصیت اصلی بازی Starfield مثل بازیهای فالوت و اسکایریم، توسط خودتان در ابتدا ساخته و نامگذاری میشود. شخصی سازی ظاهر و چهره بازیکن هم نسبت به بازیهای قبلی پرجزئیاتتر شده است. لازم به ذکر است طبق آخرین اخبار بازی Starfield شخصیت اصلی این عنوان برخلاف فالوت 4 و مثل اسکایریم شخصیتی بدون صداست. یعنی دیالوگهای انتخابی شما با یک صدا بازخوانی نخواهند شد. به هرحال اینکه صدها شخصیت مختلف با ظاهر متفاوت، همه و همه یک صدا یا نهایتا دو صدا (برای مرد و زن) داشته باشند، خیلی جالب به نظر نرسد. در بین بازیهای بتسدا، فقط فالوت 4 از این قضیه مستثنی بود.
اما این ساخت شخصیت صرفا مختص به موارد ظاهری نبوده و حتی میتوانید شغل قبلی شخصیت را نیز انتخاب کنید که این مسئله روی گیم پلی تاثیرگذار است. هر شغل 3 مهارت به همراه خود داشته و در کل حدود 20 شغل در بازی وجود دارد که از آنها میتوان به جایزه بگیر، شکارچی هیولا، آشپز، دیپلمات و … اشاره کرد. همچنین علاوه بر شغل، 3 ویژگی را هم میتوانید برای خود اتخاب کنید که باز هم مسلما روی گیم پلی موثر خواهند بود. هریک از این ویژگیها یک مزیت و یک ضرر را به طور همزمان با خود دارند. از ویژگیها میتوان به درون گرا بودن، اهل یک سیاره یا منطقه خاص بودن یا حتی زنده بودن پدر و مادر و داشتن یک خانه اشاره کرد.
به عنوان یک بازی RPG غنی، استارفیلد درخت مهارتهای بسیار بزرگی هم دارد. جدای از وسیع بودن تعداد مهارتها، هر مهارت چندین لول یا سطح نیز دارد که با انجام دادن چالشها میتوانید آنها را ارتقا دهید. خود این مهارتها هم در چندین دسته مثل دسته مبارزه، اجتماعی، علمی و … قرار میگیرند. به طور مثال برخی از مهارتهای دسته مبارزه دقت هدف گیری را افزایش میدهند، قدرت سلاح یا سرعت پرکردن خشاب را بیشتر میکنند.
بازی Starfield سیستم کرفتینگ پیچیدهای دارد. بعد از اسکن کردن محیط، پیدا کردن و استخراج منابع مختلف میتوانید با آنها چیزهایی زیادی بسازید. از تجهیزات و سلاح و امکانات پایگاه گرفته تا دارو و نوشیدنی و غذا. خیلی از اینها برای زنده ماندن شما در یک محیط متخاصم ضروری هستند. صحبت از پایگاه شد؛ بله شما میتوانید در یک سیاره یک پایگاه بزرگ هم بسازید و در آن زندگی کنید. افرادی را نیز میتوانید در آن استخدام کنید تا برخی از کارها مثل استخراج منابع به جای شما انجام دهند.
اما این پایان المانهای نقش آفرینی و شخصی سازی نیست. شما حتی میتوانید سفینه فضایی خود را ساخته و آن را به با توجه به نیاز خود تغییر دهید. فقط بحث ظاهر سفینه نیست، بلکه موتور، سپر، سلاحها، حجم، ظرفیت بار و سرعت و … همه و همه قابل دستکاری هستند. شما سفینه بزرگی دارید و میتوانید افراد زیادی را هم در آن استخدام کرده تا در ناوبری و نگهداری از آن کمکتان کنند. مسلما شاهد جنگهایی فضایی با سفینه هم هستیم. حتی میتوانید سفینه بقیه را بدزید!
اما چیزی که درباره سفینه ممکن است توی ذوق برخی از بازیکنان بزند این است که بر خلاف بازی No Man’s Sky شما نمیتوانید مستقیما از جو سیاره وارد فضا (یا برعکس) شوید. احتمالا این مسئله یک پیچیدگی یا مشکل فنی دارد و با توجه به کم اهمیت دانستنه شمرده شدن این موضوع از طرف کارگردان بازی، تاد هاوارد تمرکز توسعه دهندگان از همان ابتدا روی بخشهای دیگری گذاشته شده است. اینکه از ابتدا بازی اینطور توسعه داده شده ممکن است اضافه کردن این ویژگی به بازی را غیرممکن کند. شما چه قدر به این موضوع اهمیت میدهید؟
برای مطلع شدن از تمام اخبار بازی Starfield کافی است که همین مطلب را دنبال کنید، زیرا با انتشار اخبار جدید این پست بهروز میشود. برای مشاهده مطالب «چه خبر» عناوین دیگر از این لینک استفاده کنید.
بینهایت عالی بود