اژدها، جادو و سناریویی حماسی؛ اینها عناصری هستند که برای خلق یک اثر فانتزی خوشساخت به آنها نیاز دارید. بهترین بازی های نقش آفرینی تاریخ با پیادهسازی مناسب این ترکیب در تار و پود گیمپلی و داستان خود، تجربهای فراموشنشدنی را برای مخاطبان رقم میزنند؛ تجربهای که استودیو دوستداشتنی Larian با آخرین بازی خود موفق به خلق آن گشته است. این اثر برای همیشه دنیای عناوین نقشآفرینی را تغییر داد. با ما در نقد و بررسی بازی Divinity Original Sin 2 همراه باشید.
میراث نخستین گناه

اگر از علاقهمندان قدیمی ژانر نقشآفرینی باشید، به احتمال زیاد با Divinity آشنایی دارید؛ مجموعهای طولانی از بازیهای خوشساخت و عمیق که سالها مخاطبان را در دنیای خود غرق کرده است. شاید بتوان مهمترین نسخه از این سری را بازی Divinity Original Sin دانست؛ اثری متفاوت، عظیم و خلاقانه که تجربهای ماندگار را برای علاقهمندان به آثار نقشآفرینی رقم میزد. با این حال، آن اثر عاری از مشکلات نبود. برخی محدودیتها و مکانیزمهای نصفه و نیمه در کنار شخصیتهای نه چندان جذاب، از قرار گرفتن آن عنوان در کنار بهترین بازیهای نقشآفرینی تاریخ چون Baldur’s Gate 2، Dragon Age Origins و The Witcher 3 جلوگیری میکردند.
موفقیت نسبی آن عنوان، برای استودیو جاهطلب و بلندپرواز Larian کافی نبود. آنها به دنبال اثری فراموشنشدنی و جاودانه بودند. بازی Divinity Original Sin 2 را میتوان تجلی ایدهآلهای هیجانانگیز اعضای این استودیو دانست. داستان چندلایه، طولانی و پر فراز و نشیب این اثر، بهشتی برای عاشقان سناریوهای فانتزی است. در جهان غنی این بازی، عنصری به نام Source نقشی محوری ایفا میکند. تمامی جنگها، درگیریها، کشتارها، فجایع و جنایتها، ناشی از وجود این عنصر هستند. در این میان، افرادی با عنوان جادوگران (Sourcerers)، توانایی فراخوانی و استفاده از این انرژی قدرتمند را دارند. پیامدهای استفاده از این انرژی، هم خونین و هم معجزهآسا هستند. ماهیت Source هر شخصیت، به ریشهها و تصمیمهای او بازمیگردد.
اشکها و لبخندهای اژدهایان

داستان بازی Divinity Original Sin 2 در سه پرده (Act) روایت میشود. هر کدام از این بخشها در نقشهای جداگانه و مملو از جزییات ریز و درشت جریان دارند. برای جلوگیری از لو رفتن جزییات، از اشاره به بخشهای خاص آن خودداری خواهیم کرد. پیچشهای داستانی متعدد و تاثیر قابل توجه تصمیمهای کاربر در شکلگیری جهان و شخصیتها، منجر به خلق تجربهای شخصی و هیجانانگیز میشوند. در کنار داستان اصلی، خطوط روایی هر کدام از شخصیتها و سناریوهای فرعی نیز با وسواس و دقت فراوانی طراحی شدهاند. جادوی بیمانند این بازی را میتوان در ترکیب سکانسهای گرم و دوستداشتنی با دنیا و شخصیتهایی تراژیک دانست. هر کدام از شش قهرمان این اثر، داستانی عمیق، منحصر به فرد و چندلایه دارند. این المان در ترکیب با سیر تکامل تمامی آنها، حاکی از نبوغ نویسندگان و طراحان این عنوان است. از نقش مرکزی فین (Fane) در شکلگیری دنیای بازی گرفته تا داستان انتقام سبیل (Sebille)، همگی به شکلی هوشمندانه طراحی شده و آغاز و پایانی عالی دارند. شاید بتوان گل سرسبد این داستانها را خط روایی شخصیت لوحسه (Lohse) دانست. در واقع ماجرای او به قدری کامل و مملو از نقاط عطف تاثیرگذار بوده که به تنهایی پتانسیل پرداخت در یک اثر جداگانه را دارد؛ به طوری که سکانس پایانی داستان این شخصیت، پس از ساعتها درگیری با یک نیروی شیطانی شرور، از راضیکنندهترین و لذتبخشترین لحظات دنیای بازی در سالهای اخیر است.

علاوه بر این موارد، نمیتوان از جزییات به کار رفته در دنیا و شخصیتهای غیر قابل بازی این عنوان چشم پوشید. تمامی شخصیتها، از گرث (Gareth) گرفته تا دلیس (Dallis)، از پرداختی عالی و جذاب بهره میبرند. سیر تکامل شخصیتی چون الکساندر (Alexander)، شگفتانگیز و استادانه است؛ این امر در کنار اتمسفر فوقالعاده، دنیای غنی و تپنده و محیطهای زنده نقش مهمی در القای جادوی بیمانند بازی Divinity Original Sin 2 دارند. مخاطبان در طول داستان، علاوه بر ماموریت اصلی خود در راستای تسلط بر نیروی Source، درگیر جنگهای داخلی و روایتهای فرعی فراوانی خواهند شد. تصمیمهای آنها، نقش محوری در شکلگیری جهان اطراف داشته و ممکن است منجر به مرگ شخصیتی مهم شود. یکی دیگر از المانهای تحسین برانگیز این اثر را میتوان شجاعت استودیو سازنده در محوریساختن تمامی این تصمیمها دانست. در واقع، هیچکدام از آنها منجر به پایان بازی نشده و این امر، ارزش تکرار آن را به بالاترین سطح ممکن میرساند. بدون شک، مخاطبان در اولین ماجراجویی خود در این دنیا، موفق به تجربه تمامی جنبهها و بخشهای آن نخواهند شد و این حاکی از وفادارای دیوانهوار سازندگان به پایهها و اصول بازیهای نقشآفرینی رومیزی است.
شطرنج قهرمانان

بدون شک، مهمترین بخش یک بازی نقشآفرینی ایزومتریک، مبارزات آن هستند و خوشبختانه استودیو Larian در این حوزه عالی عمل کرده و با یکی از بهترین، اعتیادآورترین و سرگرمکنندهترین سیستمهای مبارزات در این سبک روبرو هستیم. مخاطبان پس از انتخاب شخصیت مورد نظر خود از بین شش قهرمان از پیش طراحی شده یا خلق قهرمانی جدید، تواناییها و قابلیتهای او را از بین انبوهی از کلاسهای متنوع انتخاب خواهند کرد. هر کدام از شخصیتها و نژادها، از تواناییهای ذاتی مخصوص به خود بهره میبرند. علاوه بر اینها، در تمامی بخشهای بازی، کلاس و تواناییهای شخصیتها قابل تغییر بوده و مخاطب در صورت نارضایتی از عملکرد تیم خود، میتواند با مراجعه به بخش پایینی کشتی به ویرایش آنها بپردازد. شما میتوانید از حداکثر چهار شخصیت در تیم خود استفاده کرده و بسته به استراتژیهای مد نظرتان، تواناییهای آنها را تغییر دهید. علاوه بر این، وجود یک قابلیت ویژه به نام Lone Wolf، اجازه خلق تیمهای دو نفره قدرتمند را نیز به مخاطبان خواهد داد. تجربه بازی Divinity Original Sin 2 به تنهایی، تفاوت قابل توجهی با انجام آن به صورت چند نفره داشته و هر کدام از این حالتها از جذابیتهای مخصوص به خود بهره میبرند.

اساسیترین فاکتور در مبارزات این عنوان، عناصر هستند. ترکیب عناصر مختلف، چون آب و برق یا آتش و خاک، آسیب بیشتری به دشمنان وارد کرده و تاثیر حملات شما را افزایش میدهد. حملات شخصیتها به دو دسته جادویی و فیزیکی تقسیم شده و هر کدام یک نوار دفاعی از حریف را خالی خواهند کرد. تعدادی از دشمنان از دفاع جادویی قدرتمند بهره برده و در عوض از نظر فیزیکی ضعف دارند و برخی دیگر نیز جنگجویانی قدرتمند بوده که از لایه محافظ جادویی ضعیفی رنج میبرند. با تخلیه هر کدام از این نوارها، دشمنان وارد حالتی آسیبپذیر شده و زمینه برای وارد نمودن حملات پیدرپی به آنها ایجاد میشود. در واقع، تسلط بر این سیستم و استفاده مناسب از آن، کلید پیروزی در مبارزات بازی است. علاوه بر اینها، نمیتوان از نقش زمین زیر پای شخصیتها نیز غافل شد. بازیکنان میتوانند با استفاده از جادوهای خود، نقطهای از میدان مبارزه را به تلی از آتش یا سرسرهای یخزده تبدیل کرده و از این طریق صدمهای تدریجی و مرگبار به دشمنان وارد کنند. همانطور که احتمالا میدانید، این مبارزات بر پایه قوانین بازیهای رومیزی Dungeons & Dragons بنا شده و یکی از معیارهای مهم در این قوانین، Action Point است. APها نشاندهنده میزان حرکات قابل انجام توسط شخصیتها بوده و نقشی اساسی در رقم زدن نتیجه نهایی مبارزات دارند. دیگر مورد مهم، Initiative است که نشاندهنده اولویت حمله و حرکت در مبارزات بوده و با ارتقای توانایی Wit، افزایش مییابد. سلاحها و زرهها نیز از اهمیت بسیار زیادی در بازی برخوردار بوده و یکی از نکاتی که با پیشروی در مبارزات باید به آن توجه کنید، ارتقای مداوم آنها است. توصیه میکنیم همیشه از تجهیزات همسطح شخصیت خود استفاده کنید.
تهدیدهایی از جنس جهنم

یکی دیگر از نقاط قابل توجه بازی Divinity Original Sin 2 را میتوان تنوع قابل توجه دشمنان و باسفایتهای موجود در آن است. ذات غیر قابل پیشبینی درگیریها و تناسب هر کدام از آنها با ساختار کلی بازی منجر به نوعی پیوستگی جالب در بین اجزای مختلف آن شده است. باسفایتهای این اثر، مبارزاتی نفسگیر، دشوار و به یاد ماندنی بوده و نقش قابل توجهی در نمایش دینامیک پیشروی مخاطب دارند. شکست این دشمنان قویتر، نیاز به ارتقای تواناییهای قهرمانان و تجهیزات آنها دارد. به عنوان مثال، باسفایت Eternal Aetera یکی از جذابترین و هیجانانگیزترین مبارزات بازی بوده که در فصل نخست قرار داده شده است. برای دسترسی به این باس، باید از مجموعهای از دشمنان عادی و نسبتا قدرتمند گذر، دیواری را منفجر و معمایی کهن را حل کنید. تمامی اینها در کنار دیالوگهای پیش از مبارزه، این شخصیت را به حریفی قابل و ترسناک تبدیل میکنند. شکست این حریف با استفاده از ترفندها و ابتکارهای استراتژیک، لذتی وصفناپذیر را به همراه خواهد داشت؛ لذتی که نمونه آن تنها در ساختههای استودیو From Software پیدا میشود.
یکی دیگر از باسهای جذاب بازی Divinity Original Sin 2، آدرمالیک (Adramahlihk) نام دارد؛ شیطانی قدرتمند که پیوند مستقیمی با لوحسه دارد. در صورت انتخاب این شخصیت به عنوان قهرمان اصلی، آدرمالیک از همان ابتدا نقشی محوری و مهم در تصمیمگیریها و روند کلی داستان ایفا کرده و در طول تمامی ماجراجوییهای مخاطب، حضور خواهد داشت. مبارزه نهایی با این شیطان، پس از یک تصمیم دشوار و سخت، از تاثیرگذارترین و بهترینها در این اثر است. این دو درگیری، در کنار مبارزه نهایی، تاثیر قابل توجهی در افزایش بعد ماندگاری بازی داشته و جایگاه آن را به عنوان یکی از خوشساختترین بازیهای نقشآفرینی تاریخ، تثبیت میکنند.
شرلوک هولمز فانتزی خود باشید

یکی دیگر از اجزای مهم بازی Divinity Original Sin 2، معماهای آن هستند. این معماها در سرتاسر بازی پراکنده شده و با استفاده از تواناییهای متنوع شخصیتها حل میشوند. آنها را میتوان تنفسی مناسب در بین مبارزات هیجانانگیز و داستان حماسی بازی دانست که تنوع خوبی در آن ایجاد میکنند. مخاطبان، برای حل این معماها، نیاز به توجه به اجزای محیطی، دیالوگهای شخصیتها و توضیحات آیتمها خواهند داشت. تصمیم سازندگان مبنی بر گنجاندن چنین بخشهایی در بازی، ریسکی بزرگ بوده که در صورت پیادهسازی نامناسب منجر به پارگی ریتم کلی آن میشد. خوشبختانه طراحی هوشمندانه این معماها، آنها را به نشانهای دیگر از نبوغ اعضای استودیو Larian تبدیل کرده است.
گشت گذار در سرزمین سحر و اژدهایان

بازی Divinity Original Sin 2 را میتوان یکی از زیباترین عناوین نقشآفرینی ایزومتریک این نسل دانست. در صورت اجرای این بازی روی سیستمی قدرتمند یا کنسولهای PS4 Pro و Xbox One X، از جزییات نفسگیر محیط، زرهها و شخصیتها لذت خواهید برد. نسخههای دیگر نیز علیرغم رنج بردن از افت فریم در سکانسهای شلوغ و برخی بافتهای بیکیفیت، عملکرد خوبی داشته و تجربهای چشمنواز را برای مخاطبان رقم میزنند. در مجموع، شاید جلوههای بصری بازی Divinity Original Sin 2 با زیباترین عناوین موجود در بازار فاصله داشته باشند، اما در نوع خود مناسب و تاثیرگذار هستند.
اما موسیقی حوزهای است که بازی Divinity Original Sin 2 مانند الماسی تراشخورده در آن میدرخشد. قطعات حماسی، جذاب و استادانه بوریسلاو اسلاووف (Borislav Slavov) نقشی اساسی در درگیر ساختن مخاطبان با دنیای کمنظیر بازی داشته و اتمسفری گرم و فراموشنشدنی را خلق میکنند. علاوه بر این، هنرنمایی تیم صداپیشگان نیز در سطح بسیار خوبی قرار داشته و بهترین عملکرد در این میان به برایان باولز (Brian Bowles) در نقش راوی و تمرین پین (Tamaryn Payne) در نقش لوحسه تعلق دارد. جلوههای صوتی نیز به شکلی مناسب و هماهنگ با حال و هوای بازی انتخاب شده و شاهد عملکرد خوب سازندگان در این حوزه هستیم. در واقع، بعید است مخاطبان تجربیات خود از سفر به دشتهای سرسبز، قبرستانهای سرد، دخمههای تاریک، جزایر جادویی و تالارهای ارواح در این اثر را فراموش کنند. در این میان، شاید بتوان تنها نقطه ضعف بازی را حلقههای دیالوگ (Dialogue Loops) تکراری اهالی شهرهای بازی دانست؛ مشکلی که راه خود را از نسخه نخست به این عنوان پیدا کرده است.
سخن پایانی

بازی Divinity Original Sin 2 یکی از بهترین و خوشساختترین عناوین سالهای گذشته دنیای بازی بوده که با حجم بالای محتوای خود، ساعتها مخاطبان را درگیر و سرگرم خواهد کرد. داستان چندلایه، تصمیمهای دشوار، شخصیتهای دوستداشتنی، مبارزات بینظیر و دنیای جذاب، این عنوان را به اثری ماندگار و جاودان تبدیل کردهاند. اگر به دنبال داستان فراموشنشدنی، گیمپلی اعتیادآور و جهانی غنی هستید، لیوان آب دستتان را بر زمین گذاشته و به تجربه این بازی بپردازید.
The Review
Divinity Original Sin 2
بازی Divinity Original Sin 2 یکی از جذابترین و بهترین عناوین نقشآفرینی سالهای گذشته بوده و تجربه آن بر تمامی علاقهمندان به این ژانر و آثار فانتزی از واجبات است.
PROS
- داستان عالی
- شخصیتهای دوستداشتنی
- موسیقی بینقص
- طراحی زیبای محیطها و زرهها
- اتمسفر عمیق
- حجم زیاد محتوا
- ارزش تکرار بالا
CONS
- حلقههای دیالوگ تکراری