در سیارهای ناشناخته در اعماق تاریک کهکشان هستید، باران شدیدی میبارد و دشمنان از هر طرف به سمتتان میآیند. همرزمانتان یکی پس از دیگری میمیرند و نوبت به شما میرسد. سعی میکنید با تیراندازی دشمنان را به عقب رانده و منتظر باقی همرزمانتان میشوید. سرتان را بالا میگیرید و به فضای وسیع خیره میشوید. اما همین کافی است تا دشمنانتان حسابتان را برسند. کنسول را خاموش کرده و عرق پیشانیتان را خشک میکنید، به خودتان میگویید این فقط یک بازی است و نه بیشتر. اما آیا حق با شماست؟
حدود سه سال پیش، استودیوی Bungie که بخاطر خلق سری مشهور Halo و پیاده سازی سبک شوتر اول شخص برای کنسولها جای خود را تثبیت کرده است، پرده از عنوان خلاقانه و گستردهی خود، Destiny برداشت و توانست با عرضهی آن موفقیت خوبی در زمینهی بازیها شوتر چند نفره کسب کند. با این حال بازی بینقص نبود و مشکلات عدیدهای که زمان لانچ بازی گریبانگیر آن شد و تاکید بیش از حد بازی بر Grind کردن و نیز ضعف شدید داستانی باعث شد تا عدهی زیادی از طرفداران قید بازی را زده و وقت خود را صرف عناوین دیگری بکنند. برگ برندهی Bungie و Destiny سیستم شوتینگ فوقالعاده روان و لذت بخش و تنوع سلاحها و جذابیت کلاسهای متفاوت بازی بود.
اکنون پس از سه سال و عرضهی چندین بستهی قابل دانلود، دومین قسمت سری در راه است و آن طور که از اطلاعات در دسترس و تیزرهای بازی معلوم است، Bungie تمام تلاشش را کرده تا ضعفهای نخستین قسمت را برطرف کند و این بار تجربهای کامل و بینقص در اختیار مخاطبان قرار دهد.
همانطور که گفته شد، از بزرگترین ایراداتی که بر نخستین قسمت وارد میشد و میشود، داستان بینهایت ضعیف آن بود که به هیچوجه مخاطب را درگیر خود نمیکرد. اما بنظر میرسد که در این قسمت شاهد همچین چیزی نخواهیم بود و Bungie تمرکز بیشتری بر روایت و داستان بازی کرده است. طبق نمایشهای بازی داستان از جایی شروع میشود که نیروهای Cabal به زمین حمله کردهاند و در نابودی Last City (هاب بازی اصلی) موفق میشوند. نکتهی جالب حضور شخصیتی چون Commander Zavala در نمایش بازی بود که در نسخهی اول تنها نقش راهنما داشت و بنظر میرسد در این نسخه شاهد حضور شخصیتهای بیشتری از باری اول خواهیم بود.
شخصیت منفی اصلی بازی، فرماندهی نیروهای لژیون سرخ کابال، Dominus Ghaul، خواهد بود که گویا باور دارد The Traveler، گوی سفیدی که بر فراز Last City وجود دارد، باید بجای انسانها از کابالها محافظت کند و نابودی کامل نسل انسانها را راهی برای نشان دادن هدف خود میداند. در کل آنچا تا کنون از داستان بازی به نمایش در آمده بسیار سینمایی است و گویا میتوانیم انتظار بخش داستانی قابل قبولی را داشته باشیم.
همچون عنوان نخست در زمان عرضه، در این قسمتهم چهار سیاره(یا شبه سیاره) وجود دارد که مخاطبان میتوانند در آنها به گشت و گذار بپردازند و ماموریتهای مختلف بازی را انجام دهند. نکتهی بسیار خوب این که دیگر برای انتقال به سیارههای مختلف بازی نیازی به رفتن به مدار و تحمل صفحات لودینگ متعدد نیست و مخاطبان میتوانند مستقیما از یک لوکیشن به لوکیشن دیگر منتقل شوند که در زیر به بررسی آنها میپردازیم:
• زمین: مناطقی از زمین که در این نسخه خواهیم دید با مناطق قسمت اول متفاوت خواهد بود و دیگر پا بر خاک روسیه نخواهیم گذاشت. درواقع هیچ کدام از مناطق قسمت نخست بازنگشتهاند و تمامی لوکیشنهای بازی جدید خواهند بود. منطقهای از زمین که در این قسمت آن را خواهیم دید به مناطق جنگلی اروپا تغییر یافته که شاید برای بازیبازان کهنهکار قسمت قبل آشنا باشد، زیرا دو تا از مپهای بخش رقابتی قسمت قبل در این مناطق جریان داشتند. در هر صورت این نقطه از زمین آخرین نقطهی امن برای بشریت و آن طور که به نظر میآید هاب جدید بازی است.
• تایتان:بزرگترین ماه زحل، دیگر لوکیشن بازی خواهد بود که تفاوتهای زیادی با زمین دارد. سطح تایتان پوشیده از متان مایع است و کمتر خاکی بر سطح آن یافت میشود و بازیبازان در جزایری که توسط دریاهایی از متان احاطه شدهاند پیشروی میکنند. طبق گفتهی کارگردان هنری بازی، تایتان در گذشته محل یکی آرمانشهرهای بشریت بوده که اکنون تا مرز نابودی پیشرفته و در حال غرق شدن در دریاست.
• نسوس: شبهسیارهای که در حوالی نپون و اورانوس، در مداری حول خورشید میچرخد. این لوکیشن تحت که تحت سلطهی Vex است، عمدتا شامل مناطق کوهستانی و بعضا سرسبز است.
• آیو: آخرین لوکیشن بازی، داخلیترین ماه مشتری و آخرین مکان در منظومهی شمسی است که The Traveler، قبل از فروپاشی با آن برخورد میکند و به همین دلیل رمز و رازهای زیادی راجع به آن وجود دارد و به نظر میرسد که نقش کلیدی در داستان بازی داشته باشد.
از دیگر نقاط ضعف عنوان اول، کمبود فعالیتهای موجود و تکراری شدن آنها پس از مدتی بود. اما طبق وعدهی Bungie در قسمت دوم نهتنها شاهد فعالیتها و ماموریتهای اصلی و فرعی متنوع و جدیدی خواهیم بود، بلکه آنهایی که از قسمت قبلی بازگشتهاند نیز دستخوش پیشرفت و تغییر شده اند تا تجربهای نو و متنوع برای مخاطبان پدید آورند. برای مثال از ماموریت فرعیهای بازی میتوان به فعالیتهایی تحت عنوان ماجراجوییها (Adventures) اشاره کرد که توسط شخصیتهای مختلفی به بازیبازان داده میشوند و همچنین سیاهچالههایی که تحت عنوان مناطق گمشده (Lost Sectors) طراحی شدهاند و هر کدام میتوانند بر ساعتهای مفید بازی اضافه کنند. در ماجراجوییها درگیریهای جدیدی با دشمنان خواهیم داشت که هرکدام پاداش و ساختارهای خاصی دارند. مناطق گمشده طبق گفتهی سازندگان، مناطق مرموزی هستند که در هر کدام از آنها باسهایی را شاهد هستیم که با شکست آنها کلیدهای به خصوصی به دست میآوریم که میتوان از آنها برای دسترسی به صندوقهای گنجی که در هر کدام از این مناطق وجود دارند استفاده کرد. از تغییرات مربوط به المانهای قدیمیتر میتوان به رویدادهای پابلیک اشاره کرد که اکنون اهداف چالش برانگیرتری را پیش روی مخاطب قرار میدهند و همچنین نقشهی جدید بازی که برخلاف قسمت نخست در هنگام بازی نیز میتوان از آن استفاده کرد که مکان ماموریتها و رویدادهای مختلف بازی را نشان میدهد. بر خلاف قسمت اول که شامل یک هاب بزرگ و دو هاب کوچکتر بود، در این قسمت سازندگان برای جلوگیری از پیچیدگیهای بیمورد و گیج شدن مخاطبان، تنها یک هاب و بخش مرکزی طراحی کردهاند که همانطور که اشاره شد در لوکیشن جنگلهای اروپایی زمین قرار دارد.
طبق آنچه که تاکنون از بازی منتشر شده، بنظر میرسد تنها تغییری که در زمینهی کلاسهای بازی ایجاد شده جایگزین کردن سه کلاس فرعی بازی با سه کلاس فرعی جدید است. بنابراین در قسمت دوم نیز همچنان با سه کلاس تایتان، وارلاک و هانتر رو برو هستیم. Bungie برای هر کدام از این کلاسها یک کلاس فرعی نیز معرفی کرده است. Sentinel Titan که یک کلاس دفاعی است و تمرکزش روی مبارزات از فاصلهی نزدیک است. Dawnblade Warlock که متخصص مبارزات هوایی است و Arcstrider Hunter که کلاس سرعتی بازی است و از حرکات آکروباتیک استفاده میکند. این سه کلاس با این که به ترتیب جایگزین Defender Titan، Sunsinger Warlock و Bladedancer Hunter شدهاند اما Bungie به کلی ویژگیهای سه کلاس قدیمی را کنار نگذاشته و برای مثال سنتینلها با این که از سپرهای حبابی دیفندرها استفاده نمیکنند اما توانایی اسفاده از سپرهای دیوار مانندی را دارند و داونبلید وارلاکها به جای دوباره زنده شدن میتوانند همتیمیان خود را Heal کنند. از طرفی چون این تواناییها Super Class Ablity محسوب نمیشوند، بنابراین بازیبازان میتوانند بیشتر از آنها استفاده کنند و کاربرد بیشتری دارند.
بخش سلاحها و تجهیزات و تیراندازی در نخستین دستینی را میتوان نسبتا کامل و بینقص دانست که بخش مبارزات بازی را بسیاری روان و لذتبخش کرده بود. در نگاه اول نیز بنظر میرسد که Bungie طبق منطق تغییرات زیادی در این بخش نداده و تغییرات اصلی مربوط به بخش دستهبندی سلاحها و تفنگها میشود. در قسمت اول سلاحها به سه دستهی اصلی (مسلسلها، تفنگهای کمری و …)، تخصصی(تکتیراندازها، شاتگانها و …) و سنگین(شمشیرها و…) تقسیم میشدند. این دستهبندیها به اندازهی کافی کارآمد بودند و از اتلاف وقت و گیجشدن مخاطبان جلوگیری میکردند. اما در این قسمت Bungie به کلی دسته بندیها را تغییر داده و اکنون آنها بسته به نوع و مقدار صدمهای که میزنند به سه دستهی حرکتی، انزژی و قدرتی تقسیم میشوند. نارنجک و موشکاندازها علاوه بر سلاحهایی مانند شاتگان و تکتیراندازها در دستهی قدرتیها قرار دارند. عمدهی سلاحهایی که در نسخهی اول در دستهی اصلیها بودند میتوانند هر کدام از دو دستهی اول را بسته به استفاده از گلوله یا بستههای انرژی اشغال کنند. تفاوت دیگر این که سلاحهای حرکتی توانایی زدن صدمهی Elemental ندارند، و تمام سلاحهایی که Elemental هستند محدود به بخش انرژی میشوند. این نحوهی دسته بندی کمی گیجکننده بنظر میرسد اما Bungie وعدهی آزادی بیشتر در این زمینه را داده است.
بخش رقابتی قسمت قبل که با نام Crucible شناخته میشود، از نکات مثبت آن بود که میتوانست ساعتها مخاطبان را مشغول کند. در قسمت دوم نیز شاهد این بخش هستیم، با این تفاوت که برخلاف قسمت قبل که حداکثر از دوازده نفر در هر بازی پشتیبانی میکرد، اکنون تمام حالتهای بخش رقابتی محدود به هشت نفر و تیمهای ۴ نفره میشوند. طبق گفتهی عوامل Bungie، تمرکز آنها در بخش رقابتی بر حالتهایی با تیمهای کوچکتر بوده تا هماهنگی و همکاری بین اعضای تیم راحت تر باشد و بازیهای تاکتیکیتری را شاهد باشیم. از دیگر تغییرات میتوان به تغییر اندک HUD این بازی اشاره کرد که اکنون اطلاعاتی در مورد حریف نیز در اختیار بازیباز میگذارد. تنها حالت جدید رقابتیای که تاکنون نمایش داده شده Countdown نام دارد که به نظر میرسد ساختاری شبیه به Capture the Flag کلاسیک داشته باشد. در این حالت یک تیم اقدام به بمبگذاری در مقر تیم دیگر میکند و وظیفهی تیم مدافع این است که قبل از انفجار بمب تمام اعضای تیم مقابل را کشته و آن را خنثی کنند.
در نهایت بنظر میرسد که Bungie از اشتباهاتش در قسمت قبلی درس گرفته و این بار میخواهد تجربهای کامل و بدون اشکال ارائه دهد و با توجه به سابقهی این سازنده و پتانسیل فراوان سری، انتظارات از دومین قسمت Destinyبه شدت بالاست. دو ماه دیگر تا عرضهی بازی مانده و بتای بازی نیز بزودی عرضه خواهد شد. امیدواریم که بتوانیم شاهد بازگشت Bungie به اوج باشیم.