همکاری استودیوهای Toys for Bob و اکتیویژن (Activision) بالاخره مثمر ثمر واقع شد و بازی Crash Bandicoot 4: It’s About Time بالاخره عرضه شد. این بازی هماکنون در فضای مجازی سر و صدای زیادی کرده، اما سوال اصلی اینجاست: نظر منتقدین درباره جدیدترین نسخه فرنچایز کرش (Crash) چیست؟
از اولین نسخه این فرنچایز که در دهه 90 منتشر شد، میتوان با عنوان «ابداع شیوههایی جدید در مسیریابی فضای سه بعدی» یاد کرد. کرش در این نسخه، نمیتوانست آزادانه در فضای بازی راه برود و تنها قادر بود در تونلهای دیجیتال از قبل طراحی شده، قدم بزند. دوربین بازی که در زمان خود بسیار نوین و خلاقانه بهنظر میرسید، دور شخصیت اصلی میچرخید و در صحنههای اکشن و خاص، روی او زوم میشد. اما نکتهای که طبق استانداردهای بازیسازی امروزه، به نوعی محدودکننده بهنظر میرسید، طریقه حرکت کرش بود. به عبارت دیگر، گیمپلی بازی کرش بندیکوت، محصول آن فناوری محدود و دید نسبتا بسته بازیسازان بود. اما با این وجود عرضه این بازی، باعث ساخت چندی از خاطرهانگیزترین بازیهای پلتفرمر دهه 90 میلادی شد. بازی Crash Bandicoot 4: It’s About Time با بهکار گرفتن همان شیوه نسبتا قدیمی، اثبات میکند که این شیوه طراحی بازی هنوز هم جوابگو است!
این بازی روز گذشته برای پلتفرمهای پلی استیشن 4 و Xbox One منتشر و انتظار بسیاری از طرفداران بازیهای پلتفرمر دهه 90 را پایان داد. اما واقعا این بازی عملکرد قابل قبولی داشته و نسخه چهارم به خوبی سه نسخه اول قوی ظاهر شده است؟ آیا توسعهدهنده جدید این بازی، یعنی Toys for Bob توانسته همان قدر که استودیو Naughty Dog با عرضه اولین نسخه از این بازی روی کنسول پلی استیشن 1 عالی عمل کرد، موفق ظاهر شود؟ اینها، سوالاتی است که قصد داریم در ادامه این مطلب با نگاهی به نمرات بازی Crash Bandicoot 4: It’s About Time در وبسایت متاکریتیک (Metacritic) پاسخگوی آنها باشیم.
نسخه چهارم این بازی، در اصل ریبوتی از سه نسخه اول است و داستان بازی را دقیقا از انتهای نسخه سوم ادامه میدهد. جالب است بدانید که این بازی در روایت داستان، کاری به نسخههای فرعی این فرنچایز، اعم از Wrath of Cortex، Crash Team Racing، Twinsanity و دیگر نسخهها ندارد و به داستان سهگانه Crash Bandicoot وفادار است. بهگفته سازندگان، این بازی دنبالهای درست و حسابی برای نسخه سوم است، اما نظر منتقدین هم چنین است؟ پس از انتظاری طولانی برای نسخه چهارم این فرنچایز محبوب، بازیبازان و منتقدین، این بازی را موفق میدانند؟ در این مطلب، سعی کردیم تا اکثر نمراتی که منتقدین مطرح در زمینه نقد بازیهای ویدیویی به جدیدترین نسخه از فرنچایز کرش بندیکوت دادهاند را جمعآوری و در اختیار شما قرار دهیم. با ادامه مطلب، همراه پی اس آرنا باشید.
نقد و بررسی بازی Crash Bandicoot 4: It’s About Time از دیدگاه منتقدین متاکریتیک
تا بهاین لحظه برای بازی Crash Bandicoot 4: It’s About Time مجموع 39 نقد در وبسایت متاکریتیک بهثبت رسیده است. این بازی در وبسایت متاکریتیک از مجموع نقدهای ثبت شده، موفق به کسب میانگین امتیاز بسیار خوب 85 در پلتفرم پلی استیشن 4 و امتیاز 84 در پلتفرم Xbox One شده است. در وبسایت متاکریتیک، برای این بازی 37 نقد مثبت و 2 نقد متوسط به چشم میخورد. در مطلب پیش رو همچون همیشه، نگاهی به مهمترین و معتبرترین مجلاتی که این اثر را نقد کردهاند خواهیم داشت. با نگاهی مختصر به نمرات این بازی، متوجه میشویم که اکثر منقدین حضور یک عنصر خاص در این بازی را حس کرده و آن هم پایبندی به نسخههای پیشین است. برخی منتقدین از این اصل ایراد گرفته و خواستار طراحی جدیدتری در مکانیکها و فیزیک بازی بودهاند و برخی دیگر اقدام به تعریف از این اصل کردهاند.
VG247 – 60
واقعا حیف است که طراحی برخی مراحل که در این بازی میبینیم، با موتوری که استودیو Toys for Bob برای دنباله این بازی خاطرهانگیز به کار برده، هماهنگی لازم را نداشته باشد. فیزیک بیپایه و اساس، تعداد بسیار زیاد مکانیکهای این بازی که گاهی اوقات نیمهآماده ظاهر میشوند و برخی انتخابات در طراحی مراحل که آزارگرانه بهنظر میرسد، باعث شده تا این نسخه بیشتر حال و هوای یک اسپین-آف (Spin-off) از این فرنچایز را داشته باشد تا یک دنباله واقعی و حقیقی.
GamesRadar – 90
دنبالهای با سبک و سیاق جدید که نشان میدهد راهها و شیوههای قدیمی هنوز هم جوابگو هستند.
Destructoid – 90
امیدوارم که استودیو اکتیویژن از حالا به بعد برای ساخت قلمروی جدید بازی کرش، اجازه لازم را به استودیو Toys for Bob بدهد و به آن اعتماد کند.
Game Informer – 85
راههای زیادی وجود دارد که بتوان از بازی Crash Bandicoot 4: It’s About Time بهعنوان یک بازی ناموفق یاد کرد. یک بازی پلتفرمر نسبتا سخت تکنفره جایگاه چندان خوبی در گیمینگ امروزه ندارد، اما بازیهای دهه 90 به مرور زمان ریمستر شده و مجددا عرضه شدهاند و بهنظر من، نسخه چهارم این بازی نیز از این قاعده مستثنا نیست.
IGN – 80
این بازی، با افزودن ایدههایی جدید که روند نسبتا خشک نسخههای پیشین این بازی را بهبود میبخشند، بازگشتی خوب برای فرنچایز کرش به دوران اوج خود است.
VentureBeat – 100
نسخههای قدیمیتر فنچایز کرش، بازیهای کلاسیکی هستند. برای سالها گمان میکردم نسخهای جدید از این بازی را نخواهیم دید اما هماکنون، بهنظر من نسخه چهارم این بازی بهترین نسخه میان تمامی نسخههای این فرنچایز است.
Attack of the Fanboy – 90
فرنچایز کرش بندیکوت در دهه اخیر راه پر پیچ و خمی را طی کرده و تا پیش از عرضه سهگانه N’Sane Trilogy، راه پیشرو این فرنچایز دشوارتر از همیشه بود. عرضه بازی Crash Bandicoot 4: It’s About Time نشان داد که کرش، همچنان یکی از پادشاهان سبک پلتفرمر در دنیای بازیهای ویدیویی است.
Stevivor – 90
گردشی لذتبخشی، اما چالشبرانگیز
Polygon –
کرش بندیکوت 4 طوری بهنظر میرسد که گویی از دهه 90 آمده!
در انتهای این مطلب، از شما دعوت میکنیم تا نمرات این بازی را در وبسایت متاکریتیک برای هر پلتفرم مشاهده کنید (برای نمایش سایز کامل، روی تصویر کلیک کنید).
برای مطالعه جدیدترین مقالههای بازی، با پی اس آرنا همراه باشید.
به نظر من این بازی خیلی مزخرفه
این بازی حالمو بد میکنه