امکان ندارد از طرفداران بازیهای سبک شوتر (تیراندازی) باشید و نام آخرین محصول کمپانی اکتیویژن (Activision) یعنی بازی Call of Duty: Black Ops Cold War که در سال ۲۰۲۰ برای کنسولهای نسل هشتم و نهم منتشر شد را نشنیده باشید. بازیای که با انبوهی از نقدهای اکثراً مثبت و خریدهای میلیونی روبه رو شد. این نسخه از مجموعه بازیهای Call of Duty مانند نسخههای دیگر بازی، دارای بخش داستانی (کمپین)، بخش زامبی و همچنین حالت مولتی پلیر است. اگر گیمپلی و صحبت گرافیک و همچنین بحث داستان بازی را کنار بگذاریم، قطعاً یکی از مهمترین اهداف تمام بازیهای شوتر، القای حس هیجان و حضور در یک جنگ واقعی و تمام عیار است؛ فرقی نیز ندارد که این جنگ و عملیات مخفیانه باشد، یا مانند نسخههای قدیمی CoD به دل دشمن بزنید و با دریایی از گلولهها مواجه شوید، در هرصورت آن چیزی که گیمپلی بازی را میتواند برای هرکسی چندین مرتبه بهبود بخشد، موسیقی متن بازی Call of Duty: Black Ops Cold War است. موسیقیای که اگر نبود، ممکن بود هیچوقت ریتم داستانی و گیمپلی، آنطور که باید، جذابیت پیدا کند.
ساخت موسیقی Call of Duty: Black Ops Cold War را جک وال (Jack Wall) برعهده داشته است. شخصی که مسئولیت ساخت موسیقی بیش از ۲۰ بازی مانند Splinter Cell، Mass Effect و چندین نسخه از Call of Duty را عهدهدار بوده. در ادامه علاوه بر اینکه به آلبوم کامل بازی دسترسی خواهید داشت، میتوانید نگاهی به زندگی حرفهای جک وال و نقل و قولی از او دربارهی ساخت موسیقی بازیها داشته باشید.
دانلود آلبوم موسیقی متن بازی Call of Duty: Black Ops Cold War
مروری بر زندگی Jack Wall
جک وال در سال ۱۹۶۴ در پنسیلوانیا به دنیا آمد و همانجا شروع به تحصیل کرد. در رشته مهندسی داخلی تحصیل کرد و با مدرکی از دانشگاه Derexel فارغ التحصیل شد. پس از فارغ التحصیلی در شغل فروشندگی مشغول بکار شد و همزمان در یک گروه موسیقی راک نیز فعالیت میکرد. حضور او در این گروه، به خودی خود گویای علاقهمندی او به موسیقی بود؛ علاقهمندی که پس از ضبط اولین دِمویِ نوارشان، منجر به تصمیمگیری او جهت عوض کردن شغل خود، و اشتغال در صنعت موزیک بصورت دائم شد.
وال در ابتدا در استودیو Skyline مشغول بکار شد، تا اینکه نهایتاً در سال ۱۹۹۱ از آن استودیو جدا، و بعنوان یک موزیسین مستقل، فعالیت خویش را آغاز کرد. فعالیت او تا سال ۱۹۹۴ به شکل مستقله به طول انجامید و در این ۳ سال با افراد مختلفی چون جان کِیل (John Cale) کار مشترک انجام داد.
وال در سال ۱۹۹۴ با سیندی شاپیرو (Cindy Shapiro) ازدواج کرد، و سیندی به دلیل آشناییاش با ران مارتینز (Ron Martinez) که در آن زمان مشغول راه اندازی یک کمپانی بازیهای ویدیویی بود، همسر خود، جک وال را با او آشنا کرد. پس از آشنایی وال و مارتینز، او چندین ترک موسیقی برای کمپانیِ بازیِ مارتینز که PostLinear نام داشت، ساخت. اولین بازی آن کمپانی که اثر وال روی آن بکار رفت، بازی Vigilance برای سال ۱۹۹۷ بود.
وال در همان سال از PostLinear جدا شد و با ساخت موسیقی بازی Myst III: Exile، طبق گفته خودش، نامش بعنوان موزیسین بازیهای ویدیویی بر سر زبانها افتاد؛ به عبارتی دیگر، Myst III: Exile شروع کار جک وال بعنوان مسئول ساخت موسیقی متن بازیهای ویدیویی در مقیاسی بزرگ بود چراکه بازی در بخش موسیقی متن در همانسال نامزد جایزه جشنواره Academy of Interactive Arts & Sciences شد که از رقیب خود یعنی Tropico شکست خورد.
فعالیت وال در عرصه موسیقی بازیهای ویدیویی تا آنجایی ادامه پیدا میکند که ما صدای آثارش را در نسخههای ۲، ۳ و Cold War از مجموعه بازیهای CoD را میشنویم. وال در مصاحبهاش با NME که از او دربارهی ساخت موسیقیها و روند کارش سوال شده بود، گفته است: « برای من بیشتر بحث زنده کردنِ داستانئه که مطرحئه. ایجاد کردن امکان اینکه تجربهی سینمایی موجود در بازی رو حس کنی و باهاش تعامل داشته باشی، همیشه هدف اصلی ساختن بازیها بوده و کار باحالی هم هست. اگر موسیقی بتونه به بهترین نحو جایگذاری بشه و به اجرا در بیاد، این یک دستاورد بزرگئه.»
نظر شما درباره موسیقی بازی چیست؟ آیا آن تجربه و حال و هوای همیشگی را برایتان رقم زد؟ برایمان بنویسید.
برای آخرین اخبار و مقالات بازی و سینما با پی اس آرنا همراه باشید.