پی اس ارنا
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
پی اس ارنا
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

خانه » نقد فیلم شنای پروانه

نقد فیلم شنای پروانه

نیما نباتی توسط نیما نباتی
۱۸ فروردین ۱۴۰۰
در سینما, مقاله, نقد فیلم
0 0
0
فیلم شنای پروانه

شنای پروانه اولین فیلم داستانی بلند محمد کارت است که اولین‌بار در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و در آن بازیگرانی از جمله جواد عزتی، طناز طباطبایی و امیر آقایی به ایفای نقش پرداخته‌اند. ماجرای فیلم درباره زنی به نام پروانه است که فیلمی از او در حال شنا در فضای مجازی پخش می‌شود و حالا شوهرش هاشم و برادرش حجت به دنبال انتقام گرفتن از پخش‌کنندگان آن فیلم هستند.

شنای پروانه در نگاه اول تفاوتی با انبوه ساخته‌های سیاه‌نمایانه سال‌های اخیر سینمای ایران ندارد، ولی ویژگی بزرگی در آن وجود دارد که شنای پروانه را به اثری قابل احترام تبدیل می‌کند: کارت کارگردانی است که سابقه‌ی زیست خودش را به تصویر می‌کشد و دوربین دروغ‌گویی ندارد و نیازی به نمایش تصاویر دروغین در اثرش ندارد.

محمد کارت سابقه ساخت مستندهای تحسین‌شده‌ای از جمله آوانتاژ و خون‌مردگی و فیلم کوتاه بچه‌خور را در کارنامه دارد و با توجه به آثار قبلی‌اش می‌دانیم که با سوژه فیلم جدیدش بیگانه نیست و به همین خاطر تصاویر و داستان واقع‌گرایانه‌‌تری از نمونه‌های مشابهش را به نمایش می‌گذارد. اتفاقی که شنای پروانه را علیرغم داشتن صحنه‌های آزاردهنده به فیلمی قابل تماشا تبدیل کرده است.

شنای پروانه شروع چندان جالبی ندارد و حتی قاعده مهم (نگو، نشان بده) را زیر پا می‌گذارد، و البته دو نفر از شخصیت‌های مهم فیلم را بسیار کوتاه به ما معرفی می‌کند. پروانه (طناز طباطبایی) که فیلم پخش‌شده‌اش محرک شخصیت‌های ماجرا است صرفا حضوری ده دقیقه‌ای در فیلم دارد و از طرفی هاشم (امیر آقایی) که در تمام طول فیلم درباره‌ش صحبت می‌شود و پیش‌برنده داستان محسوب می‌شود چند دقیقه کوتاه به ما نشان داده می‌شود.

در همان ابتدا، هاشم بعد از هجوم به استخر ناگهان متوجه می‌شود که باید به رگ غیرتش بربخورد و در ماشین حجت (جواد عزتی) پروانه را به قتل می‌رساند. خانواده هاشم برای رضایت‌گرفتن پیش پدر پروانه می‌روند و او از آن‌ها می‌خواهد که پخش‌کننده فیلم دخترش را پیدا کنند تا رضایت بدهد. حالا می‌فهمیم که حجت قهرمان اصلی فیلم است و باید او را دنبال کنیم.

از اولین نکات منفی‌ای که در شنای پروانه توجه ما را به خود جلب می‌کند، استفاده نادرست از ابعاد کادر است. فیلمی که نیاز به معرفی محله و شخصیت در کنار هم دارد، مدام از کادرهایی استفاده می‌کند که گاها حتی خود شخصیت اصلی به شکل کامل در آن حضور ندارد.

در ادامه با خانواده هاشم و حجت آشنا می‌شویم، پدر و مادری که هنگام سوگواری هم مشغول مشاجره هستند و البته که از شخصیت‌های حساب‌شده و منطقی فیلم به شمار می‌روند. دونفری که تا اواسط فیلم نفشی کاملا منفعل دارند و انفعال مادر خانواده تا انتها ادامه دارد ولی در صحنه‌ای که پدر خانواده در ماشین با حجت گفت و گو می‌کند، نقطه اوج این شخصیت را شاهد هستیم.

محرک مشترک تمام شخصیت‌ها و تیپ‌های شنای پروانه خشونت است، از معتادها تا ساقی‌ها و به اصطلاح بزرگ‌های محله میل به ارضای خشونت دارند. حتی می‌بینیم که پدر مقتول برای رضایت نیازمند ارضای خشونت است. در صحنه دیگری که حجت با خون پروانه روی صندلی ماشین مواجه می‌شود هم شاهد خشونت او و پاره‌کردن روکش صندلی هستیم و می‌فهمیم که حجت حتی تطهیر مقتل را هم با خشم انجام می‌دهد.

  به خاطر چند گِرم بیشتر: نقد و بررسی فیلم «حمال طلا»

در پرده میانی فیلم شاهد تغییر رویه داستان هستیم، حالا حجت تمام محله را زیر پا می‌گذارد تا بتواند برادرش را از زندان آزاد کند. ابتدا به بیغوله‌هایی می‌رود تا شخصی دروغین به نام رضا زارع را بیابد و بعد هم سر از کارگاه تولید نوشیدنی‌های الکلی تقلبی و قمارخانه درمی‌آورد. در طول این سفر حجت به گوشه و کنار محله با تیپ‌های مختلفی آشنا می‌شویم، تیپ‌هایی که کارت سابقه به تصویرکشیدن مستند آن‌ها را دارد و به همین خاطر در دام سانتی‌مانتالیسم و یا نمایش اگزجره تصاویر نمی‌افتد.

تصاویر شنای پروانه واقعی هستند و مانند نمونه‌های ساخته‌شده توسط سعید روستایی یا هومن سیدی تصویرهای اغراق‌شده‌ای ندارند. همین واقع‌گرایی مفرط و دوربین مستند شنای پروانه باعث می‌شود تصاویر آزارهنده باشند و تحمل آن برای بیننده سخت شود. نکته‌ای مثبت در فیلم که کارکرد مثبتی ندارد و صرف نمایش می‌شود.

در این بخش شنای پروانه گویی کارت فقط به دنبال نشان دادن چهره‌هایی از محله است بدون آن‌که خود محله به ما معرفی شده باشد. محله فیلم شنای پروانه عملا یک هتروتوپیا به شمار می‌رود، ناکجاآبادی که قربانی استفاده اشتباه از کادر و معرفی بیش از حد تیپ شده است.

یکی از شخصیت‌های نوآورانه فیلم شنای پروانه شاپور (پانته‌آ بهرام) است. شخصیتی که در دنیای کاملا مردسالارانه فیلم به میدان می‌آید و با شمایل مردانه‌اش زن‌ستیزی آشکار این سبک زندگی را به نمایش می‌گذارد. زنی که برای دوام آوردن در فضای محله موهای خود را تراشیده است. انگار که همین معدود کاراکترهای مونث حاضر در فیلم هم شخصیتی مردانه دارند.

در شنای پروانه شخصیت‌های زن زیادی نمی‌بینیم، و اگر در فیلم حضور دارند هم کاملا منفعل هستند. از پروانه که در کم‌تر از ده دقیقه کشته می‌شود تا مادر حجت که تمام کارش در طول داستان شیون و ناله است. حتی داستان بچه‌دار نشدن همسر حجت به نام افسانه (مه‌لقا باقری) در حد دو یا سه دیالوگ کوتاه به اتمام می‌رسد و دیگر خبری از او در طول فیلم نیست.

سوال اصلی این‌جاست که آیا محمد کارت برای نمایش اگزجره محله تصمیم گرفته که شخصیت‌های مونث را با حضوری حداقلی در فیلم جا بدهد و یا خود او هم قربانی این محیط مردسالار شده و ناآگاهانه این نقص در فیلمش وجود دارد؟

برای جلوگیری از لورفتن کامل داستان از روایت ادامه آن خودداری می‌کنیم.

یکی از تکنیک‌هایی که به تعدد در فیلم به کار گرفته شده و به آن آسیب زده است، تکنیک قطع ناگهانی صدا و اسلوموشن شدن تصویر است. اتفاقی که گویی هر کارگردان ایرانی باید از آن استفاده کند تا بتواند احساسات مخاطب را جریحه‌دار کند! در پرده میانی و بعد از ضربه‌خوردن به سر حجت بعد از هجوم به خانه، به‌جای این‌که ببینیم او روندی منطقی برای ادامه حرکتش انتخاب می‌کند می‌بینیم که حتی دست به عملیات Man hunt می‌زند و به کمک برادرش به خبرچین‌های محله شلیک می‌کند! اتفاقی که در سیر تغییر شخصیت حجت و آن تصمیم عاقلانه انتهایی‌اش نقطه ضعف بزرگی به حساب می‌رود.

در نهایت می‌توانیم عنوان کنیم شنای پروانه فیلمی قابل احترام است که واقعیت مطرود جامعه را به خوبی به نمایش می‌گذارد. به عنوان فیلمی که دغدغه دارد و از دل افکار یک مستندساز بیرون آمده، توانسته مخاطب را با خود همراه کند و تصاویری واقعی از محیط‌های فراموش‌شده شهری مثل تهران را به خوبی به تصویر کشیده است. دغدغه‌ی شنای پروانه با تصاویر مستند کارت به خوبی هم‌خوانی دارد و در دام اگزجره بودن نمی‌افتد.

  نقد سریال می خواهم زنده بمانم

شاید اگر در فیلم شاهد معرفی کامل محله می‌بودیم و این مکان صرفا به یک ناکجاآباد و هتروتوپیا تقلیل داده نمی‌شد، با اثر قابل باورتری مواجه می‌شدیم. فیلمی که از کمبود شخصیت‌های زن و بی‌توجهی به آن‌ها، دیالوگ‌های شعاری و استفاده نادرست از کادر به شدت ضربه می‌خورد.

The Review

شنای پروانه

5 Score

شنای پروانه فیلمی است که حداقل نسبت به ساخته‌های مشابهش تصاویر باورپذیرتری را به مخاطب ارائه می‌دهد. داستان قابل‌تاملی دارد، تیپ‌های پرتکرار در سینمای ایران را با نگاهی واقع‌گرایانه‌تر نمایش می‌دهد ولی در نهایت نمی‌توان از اشتباهات تکنیکی و نقص داستانش چشم‌پوشی کرد.

Review Breakdown

  • بد
برچسب ها: شنای پروانهفیلم شنای پروانهمحمد کارتنقد فیلم ایرانی
ShareTweetShare
نوشته قبلی

موسیقی متن بازی Nioh 2

نوشته‌ی بعدی

بازی Deathloop با تاخیر مواجه شد

نیما نباتی

نیما نباتی

مرتبط نوشته ها

لیست بهترین بازی های استراتژی : برترین بازی های استراتژیک کدام‌اند؟
لیست بازی

لیست بهترین بازی های استراتژیک

۱۳ آذر ۱۴۰۳
بهترین فیلم های روابط عمومی | 5 فیلم برای مدیران روابط عمومی و مارکتینگ
ریپورتاژ

بهترین فیلم های روابط عمومی | 5 فیلم برای مدیران روابط عمومی و مارکتینگ

۲۸ مرداد ۱۴۰۳
بهترین انیمه های عاشقانه
انیمه و انیمیشن

معرفی بهترین انیمه های عاشقانه

۸ مرداد ۱۴۰۳
انیمه‌های به یادماندنی دهه 90-80 میلادی
انیمه و انیمیشن

بهترین انیمه های کلاسیک : انیمه‌های به یادماندنی دهه 80 و 90 میلادی

۳۰ خرداد ۱۴۰۳
فیلم پروین
خواندنی‌های سینما

یادداشتی بر فیلم پروین

۱۶ فروردین ۱۴۰۳
سیزده روز، سیزده فیلم | بهترین فیلم ها برای تماشا در عید
سینما

سیزده روز، سیزده فیلم | بهترین فیلم ها برای تماشا در عید

۶ فروردین ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربحث‌ترین‌های هفته

هیچ محتوایی موجود نیست

شنای پروانه

  • مدت زمان 120 دقیقه
  • کشور سازنده ایران
  • بازیگران طناز طباطبایی، جواد عزتی، امیر آقایی، پانته‌آ بهرام
  • کارگردان محمد کارت
  • ژانر درام
  • نویسنده محمد کارت و...
  • تهیه‌کننده رسول صدرعاملی
  • آهنگساز مسعود سخاوت‌دوست
  • زبان فارسی
  • افتخارات و جوایز سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین نقش مکمل زن، بهترین تدوین، بهترین صداگذاری و میکس، بهترین صدابرداری، بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در جشنواره فجر 98
  • پوستر https://dl.psarena.ir/wp-content/uploads/2021/04/Shena_Parvaneh_Poster.jpg
  • امتیاز پی‌اس ارنا 5

درباره ما

پی‌اس‌ارنا یکی از رسانه‌های محبوب و تاثیرگذار فارسی زبان سرگرمی‌های قصه‌محور است که در حوزه‌های بازی‌های ویدیویی، انیمه و انیمیشن، سینما، تلویزیون و ادبیات به صورت جدی فعالیت می‌کند.
رسانه پی‌اس‌ارنا به عنوان تنها رسانه کاملا مستقل حوزه سرگرمی کشور، کار خود را از سال 1396 شروع کرد و در تلاش است تا به جمع تاثیرگذارترین رسانه‌های فارسی زبان دنیا بپیوندد.

  • درباره ما
  • تبلیغات
  • تماس با ما

کلیه حقوق برای پی‌اس ارنا محفوظ است.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب

کلیه حقوق برای پی‌اس ارنا محفوظ است.

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

فرم های زیر را برای ثبت نام پر کنید

تمام فیلدها مورد نیاز است. ورود به سیستم

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم