در دورانی از صنعت گیمینگ به سر میبریم که هرروزه تأثیر شبکههای اجتماعی و افراد بهاصطلاح Influencer بر آن بیشتر و بیشتر میشود. سرویسهای استریم یوتیوب و توییچ هر روز بزرگتر شده و بخش بزرگتری از بازار سرگرمی را به خود اختصاص میدهند و هر روز استریمرهای جدیدی وارد این صنعت میشوند. شرکتهای مختلف از طریق اسپانسر شدن و تبلیغات فراوان در این پلتفرمها، هایپ و هیجان در اطراف بازیهای خود را بالا برده و به فروشهای نجومی میرسانند درحالیکه شاید بسیاری از این بازیها کیفیتی درخور فروش چندمیلیونی خود نداشته باشند و تنها به دلیل استریم آنها از طرف استریمرهای معروف به این محبوبیت دست پیدا کردهاند. بازیهایی از قبیل Wolcen: Lords of Mayhem، H1Z1 و بسیاری دیگر. در طرف مقابل و در مواردی نادر اما این بر سرزبان افتادن بازیها باعث تولد دوباره بازیهای قدیمی و از یاد رفتهای میشود که حتی خود سازندگان نیز شاید آنها را فراموش کرده باشند. یکی از این پدیدهها که چندی است دنیای گیمینگ را شگفت زده کرده بازی Among Us است. با نقد و بررسی بازی Among Us همراه پی اس آرنا باشید.
از گور برخاسته
سازندهٔ بازی Among Us شرکت InnerSloth در سال 2018 در ابتدا این بازی را برای پلتفرمهای اندروید و iOS منتشر کرد. در ماههای اول، استقبال از بازی بسیار اندک بود بهطوریکه سازندههای بازی چندین بار تصمیم به رهاکردن بازی داشتند. اما بااینوجود به تولید محتوای جدید برای بازی ادامه دادند و پس از مدتی در همان سال بازی را برای پلتفرم استیم روی کامپیوترهای شخصی منتشر کردند. این حمایت از طرف سازندهها برای بازیهای که میتوان گفت در ابتدا تقریباً یک بازی مرده بود، باعث شد روزبهروز، تعداد بازیکنهای بازی افزایش پیدا کرده و محبوبیت بیشتری پیدا کند. در میانههای سال 2020 بود که این حمایت بالاخره نتیجه داد. در شرایطی که ویروس همهگیر کرونا باعث شده بود مردم ماهها از فعالیتهای اجتماعی و دورهمیها به دور باشند، صدای این بازی به پلتفرم توییچ رسید. در ماه جولای و پس از استریم این بازی توسط یکی از معروفترین استریمرهای توییچ به نام Sodapopping محبوبیت بازی Among Us به طور فزایندهای رشد کرد بهگونهای که در ماه سپتامبر تعداد دانلودهای بازی از صد میلیون فراتر رفت و بازیکنهای همزمان آن به عدد 1.5 میلیون رسید که موفقیت خارقالعادهای نهتنها برای چنین بازی سادهای بلکه برای هر بازی دیگری محسوب میشود. پس از این موفقیت سازندگان بازی که همانند بقیه افراد از موفقیت غیرمنتظره بازی جاخورده بودند ناگهان خبر از شروع مراحل ساخت ادامهٔ این بازی و در واقع بازی Among Us 2 را اعلام کردند که البته پس از مدتی از تصمیم خود برگشته و اعلام کردند تمام تمرکز خود را روی تولید محتوا و پرداختن بیشتر به نسخهٔ کنونی و برطرفکردن مشکلات آن میگذارند. حال در ادامه به بررسی گیمپلی و جنبههای مختلف این بازی میپردازیم تا دلایل موفقیت این بازی را پیدا کنیم.
بازی دسیسه و خیانت
در ایران همهٔ ما در دورهمیهای خانوادگی یا به همراه دوستان با بازی قدیمی مافیا آشنا هستیم و بهاحتمال زیاد حداقل یکبار آن را تجربه کردیم. در طی این سالها بازیهای مختلفی با الهام از سبک مافیا روی پلتفرمهای مختلف عرضه شدهاند از قبیل بازی Werewolf که در خانواده بازیهای کارتی جای میگیرد و Town of Salem که روی پلتفرم استیم عرضه شد. بازی Among Us نیز یکی دیگر از این بازیهاست که از فرمول مافیا استفاده کرده و با تغییراتی در مکانیسمهای آن توانسته است خود را از یک تقلید صرف به عنوانی متفاوت تبدیل کند.
در مافیا یک گروه در نقش شهروندان و گروهی دیگر در نقش مافیا ظاهر میشوند. افرادی که مافیا هستند باید در هر فاز شب بازی یکی از شهروندان را به قتل رسانده و شهروندان نیز باید در فاز روز بازی بر اساس سؤالوجواب و بحث با یکدیگر، هویت کسانی که مافیا هستند را حدس زده و آنها را از بازی حذف کنند. درصورتیکه شهروندان تمام افرادی که مافیا هستند را درست حدس بزنند برندهٔ بازی خواهند بود و در سمت مخالف نیز اگر مافیاها بتوانند قبل از حذف شدن با بهقتلرساندن شهروندان تعداد آنها را به اندازهٔ تعداد خود کاهش دهند، برندهٔ مسابقه خواهند بود.
بازی Among Us یک بازی 4 تا 10 نفره است که در شروع هر دست از بازی بازیکنها به دو گروه شامل Crewmate (خدمه) و حداکثر سه Imposter (شیاد) تقسیم میشوند. قبل از شروع هر نوبت از بازی میزبان، قوانین آن دست، از قبیل تعداد وظایف هر خدمه و فاصلهٔ زمانی مجاز بین هر قتل برای شیادها را مشخص میکند. همچنین هر پلیر میتواند رنگ خود را به همراه اسکینهای مختلف و حیوانات خانگیای که بهصورت افزونههای پولی در اختیار مخاطب قرار گرفته و خریداری شدهاند، انتخاب و در واقع آواتارهای خود را شخصیسازی کنند. بازی میتواند در سه محیط مختلف صورت بپذیرد که هرکدام از آنها اندازههای مختلف و موانع و چالشهای مخصوص خود را دارند. این سه نقشه شامل سفینه، مرکز فرماندهی و پایگاه فضایی میشوند. با شروع بازی از بین بازیکنها بهصورت شانسی و بر اساس تنظیمات میزبان بازی بین یک تا سه شیاد انتخاب شده و بقیه افراد خدمه میشوند. حال وظیفه هر خدمه انجام وظایفی است که برعهده اوست و وظیفهٔ هر شیاد کشتن خدمه. افرادی که خدمه هستند به دو صورت میتوانند پیروز بازی باشند، اولین روش انجام تمام وظایف توسط تک تک افرادی که خدمه هستند و دومین روش شامل شناسایی، رأی دادن و بیرون انداختن شیادها از بازی میشود. شیادها نیز باید در این حین با کشتن خدمه و فریب آنها و مخفی ماندن، تعداد خدمه را کاهش و برابر تعداد شیادها کنند، یا با انجام برخی خرابکاریها و جلوگیری از برطرفکردن آنها توسط خدمه به پیروزی برسند. تا اینجا بازی Among Us تفاوت چندانی با بازیهای این سبک قبل از خود نداشته است اما این شیوهٔ انجام وظایف و قابلیتهای دو تیم در مقابل هم است که باعث تازگی و جذاب شدن این اثر میشود.
وظایف خدمه که با علامت تعجب روی نقشهٔ بازی مشخص شدهاند از تنوع جالبی برخوردار بوده و شامل مینی گیمهایی در سه دستهٔ مشترک، کوتاه و طولانی میشوند. وظایف مشترک همانطور که از اسمش معلوم است بین تمام خدمه یکسان است اما وظایف کوتاه و طولانی برای هریک از خدمه متفاوت خواهد بود. این وظایف در نقشههای مختلف تفاوتهایی نیز با یکدیگر دارند که باعث هرچه بیشتر شدن تنوع مینیگیمهای بازی خواهد شد. این وظایف کارهای سادهای مانند خالیکردن آشغالها که با کشیدن یک دسته به سمت پایین انجام شده تا وظایفی طولانی نظیر زدن یک سری از دکمهها بر اساس ترتیب داده شده برای روشنکردن ژنراتور سفینه را در برمیگیرند. البته این تنوع هیچگاه باعث پیچیدگی بیش از حد و سردرگمی مخاطب نخواهد شد بلکه حتی پس از مدتی با یادگرفتن و بهقولمعروف حرفهای شدن در آنها میتوانید با مشاهدهٔ رفتار دیگران و سنجیدن مدتزمان انجام وظایفشان شیادهایی که در حال تظاهر هستند را پیدا کنید. در طرف مقابل شیادها از دو قابلیت، جابهجا و پنهان شدن در دریچههای تهویه و خرابکاری برخوردارند. خرابکاریها، کارهایی هستند که شما را در رسیدن به هدفتان که همان قتل خدمه بدون مشکوک شدن بازماندهها است کمک میکنند. این خرابکاریها شامل چندین مورد از قبیل خاموشکردن برق که باعث محدود شدن فضای دید خدمه شده یا بستن درها و خاموشکردن دستگاه اکسیژن و بسیاری دیگر میشوند. دراینبین دو مدل خرابکاری وجود دارد شامل خاموشکردن دستگاه اکسیژن و خرابکاری در راکتور باعث شروع یک شمارش معکوس در محیط شده که خدمه باید پیش از پایان آن سریعاً این خرابکاریها را رفع کرده زیرا در غیر این صورت و با پایان شمارش معکوس باعث پیروزی مستقیم شیادها میشود.
گاهی زیبایی در سادگی است!
گرافیک و صداگذاری در بازی Among Us باتوجهبه اینکه بازی در ابتدا برای پلتفرم گوشیهای هوشمند طراحی شده بود و همچنین هستهٔ گیمپلی بر تعامل و بحث بین پلیرهای بازی بنا شده است از درجه اهمیت چندانی برخوردار نیست. اما این باعث نشده تا ما با طراحی گرافیکی زشت و غیرقابل تحملی روبهرو باشیم بلکه برعکس، طراحی کارتون مانند بازی در مقابل انیمیشنهای قتل خشن شیادها تضاد جالبی را ایجاد کرده و سطح طنز در بازی را بالا برده است. علاوه بر این، آیتمهای گوناگون و حیوانات خانگیای که برای شخصیسازی آواتارها در نظر گرفته شده است باعث شده بازیکنان هرچه بیشتر بتوانند شخصیت خود را در بازی به نمایش گذاشته و به طرز عجیبی بهخاطر کشتهشدن آواتارهای خود و تنها ماندن حیوان خانگی خود غمگین شوند. موسیقی در بازی وجود ندارد و البته نبودش نیز در بازی احساس نمیشود. هرچند ثانیه با بلند شدن صدای آژیر خطر پس از انجام خرابکاریها یا صدای بوق جلسهٔ اضطراری پس از پیداکردن یک جسد و بحث افراد حاضر در جلسات جایی برای موسیقی در بازی نمیتوان متصور شد. سکوت گاه بیگاه در میان این موارد نیز به آرامش قبل از طوفانی میماند که به جذابیت هرچه بیشتر بازی Among Us کمک میکند.
سخن پایانی
شرکت InnerSloth توانست با پشتیبانی طولانیمدت از ساختهٔ خود، بازیای که در ابتدای عرضهٔ خود با استقبال بسیار ضعیفی مواجه شده بود و تقریباً یک بازی مرده بهحساب میآمد، سرانجام با کمک پلتفرمهای استریم و کمی هم وضعیت فعلی دنیا به موفقیتی باورنکردنی برسد. اما این بدان معنا نیست که بازی Among Us یک بازی ضعیف و تنها به دلایل شانسی به این موفقیت دست یافته است، بلکه سادگی گیمپلی و درعینحال تغییرات جزئی اما جذابی که شرکت سازنده روی هستهٔ اصلی بازی که همان بازی قدیمی مافیا است، انجام داده باعث تازگی و گیرایی هرچه بیشتر این بازی شده است و قادر است ساعتها شما و دوستانتان را در کنار هم مشغول و سرگرم کند و شخصیت واقعی و خبیث دوستانی که همیشه میشناختید را برایتان برملا کند. حال باید دید آیا این شرکت میتواند این موفقیت را در ماههای پیشرو حفظ کند یا با همان سرعتی که بر سرزبانها افتادند، از یاد نیز بروند.
The Review
بازی Among Us
موفقیت بازی Among Us از آن مورد داستانهای عجیب در تاریخ صنعت گیم محسوب میشود که باعث شگفتی بسیاری شد و دلایل بسیاری را نیز میتوان برای آن ذکر کرد. این دلایل هرچه باشند نمیتوان از زیبایی و جذابیت بازی بهعنوان یکی از آنها نام نبرد. همین سادگی و درعینحال گیرایی بازی نیز باعث ماندگاری این اثر در طی این چند ماه حتی پس از آن هیجانهای اولیه شده است. داستان شرکت InnerSloth مصداق بارز این مثل ایرانی است که میگوید «گر صبرکنی ز غوره حلوا سازی» اما آنها راه سختی برای نگهداشتن طرفداران و پلیرهای این بازی خواهند داشت.
PROS
- مکانیکهای گیمپلی ساده اما جذاب
- طراحی گرافیکی مناسب با حال و هوای بازی
CONS
- باگهای کوچک
برای بعضیا خیلی این بازی اعتیاد اوره، ولی به نظر من از زبان فارسی پشتیبانی نمیکنه که یکمی بازی رو کسل کننده تر میکنه. زمانی هم که من بازی میکردم، سه تا مپ داشت که کمه. ولی سبک بازیش خلاقانه اس
ممنون از این مطلب کاربردی