بازی Age of Empires 4 جدیدترین عنوان از فرنچایز محبوب Age of Empires است که آمده تا بار دیگر نام خود را به عنوان یکی از بهترین بازیهای زیرژانر استراتژی همزمان بر سر زبانها بیندازد. آیا در این راه موفق بودهاست؟ در ادامه با نقد این بازی همراه ما باشید.
پس از عرضه نسخه ریمستر بازی Age of Empires 2، انتظارات از این فرنچایز قدیمی بالاتر رفت. علاقهمندان به سبک استراتژیک و مجموعه بازی Age of Empires منتظر بودند تا جدیدترین نسخه از این سری، بر هر آنچه ریمستر نسخه دوم ساخته بود بنا و انتظارات بالای آنها از این بازی برآورده شود.
- مطلب مرتبط: بهترین بازی های استراتژیک
توسعه دهندگان بازی Age of Empires 4، استدیوی Relic Entertainment خود از استدیوهای مطرح در ژانر بازیهای استراتژیک هستند. علاقهمندان زیرژانر استراتژی همزمان، نام این توسعه دهنده را کنار بازیهای ماندگار این سبک نظیر Company of Heroes و Dawn of War به یاد دارند. حال این استدیو عهدهدار ادامه سنت بیست سالهای Age of Empires شدهاست. این استدیو در ساخت Age of Empires 4 سعی کرده تا با نزدیک کردن سبک بازی به سادگی نسخه دوم این مجموعه و دور کردن آن از پیچیدگیهای عنوان سوم، تجربهای نزدیک به Age of Empires 2 و نسخه ریمستر شده آن ارائه دهد.
اولین چیزی که در بازی Age of Empires 4 نظرمان را به خود جلب میکند سادگی کنترل و رابط کاربری بازی است. دوستداران قدیمی این سری بازی بدون هیچ دردسری میتوانند با بازی جدید ارتباط برقرار کنند چرا که هیچ یک از مکانیکهای اصلی بازی تغییر نکردهاست. بازیکنهای جدید نیز با یک بازی استراتژی همزمان یکدست با رابط کاربری ساده طرف هستند که دسترسی به منابع و نیروها را برایشان آسان میکند تا با خیال راحت وقت خود را صرف مدیریت منابع، یا دفاع و حمله کنند.
مهمترین ویژگی که در این بازی تغییر نکرده و به همان کیفیت نسخههای قبلی وجود دارد مدیریت منابع فوقالعاده آن است. سیستم قدرتمند و نام آشنای اقتصاد مجموعه بازی Age of Empires بازگشته تا یکی از بهترین سیستمهای جمع آوری و مدیریت منابع در یک بازی استراتژی همزمان را به رخ سایر مدعیان این سبک بکشد.
چهار منبع اصلی بازی Age of Empires 4 چوب، طلا، سنگ و غذا است. فاکتور غذا عمق بسیار خوبی در تعیین استراتژیهای مدیریت منابع به صورت دفاعی یا تهاجمی در اختیارمان قرار میدهند. میتوان متکی به زمینهای کشاورزی بود یا با شکار حیوانات و جمعآوری گوشت آنها، غذای مورد نیاز را تامین کرد.
رقابتی که سر حیوانات و شکار آنها در نقشه بین سایر بازیکنها رخ میدهد، فضای مناسبی برای به کارگیری استراتژی تهاجمی در مدیریت منابع در اختیار بازیکنها قرار میدهد. سری بازیهای Age of Empires همواره در بخش استراتژیهای مدیریت منابع یکی از قویترین بازیهای این زیرژانر بودند و خوشبختانه جدیدترین نسخه این سری نیز دنبالهرو سایر بازیهای این مجموعه است.
تمدنهای قابل بازی اما در این بخش کاملا راضی کننده نیستند. علیرغم اینکه سعی شده تا تمدنها با داشتن فناوریها، ساختمانها و نیروهای اختصاصی با یکدیگر تفاوت داشته و هویتی مستقل داشتهباشند، متاسفانه تمدنهای موجود در بازی Age of Empires 4 چندان در بخش مدیریت منابع با یکدیگر تفاوتی ندارند.
مثلا چینیها طلای خود را از طریق مامورهای دولتی و اخذ مالیات کسب میکنند. این کمی با جمع آوری طلا به صورت سنتی با سایر تمدنها فرق میکند. اما در حقیقت از بین هشت تمدن حاضر در این بازی تعداد بسیار کمی هستند که سبک بازی در آنها کاملا متفاوت است. با این وجود تفاوت تمدنها در بخشهای دیگر نظیر فناوریها ارزش تکرار بازی و تجربه تمدنها را بالا میبرد.
البته در کنار نکات منفی و شباهتهای برخی تمدنها با یکدیگر در بخش اقتصاد، تمدنهایی نیز هستند که تنوع مثال زدنی آنها در مدیریت منابع و قرار دادن چالشهایی پیش روی بازیکن در این بخش، ارزش تجربه این بازی را بالا میبرد.
تمدنی نظیر مغولها که کل پایگاهشان را میتوانند با گاری به بخشهای مختلف نقشه منتقل کرده و اقتصادشان مبتنی بر یورش به منابع اقتصادی و مقرهای سایر بازیکنها است، مناسب بازیکنهایی است که به دنبال آزمایش راههای دیگری برای تجربه مدیریت منابع هستند. تجربه تمدنهای متفاوتی نظیر مغولها و روسها در این بازی مقابل اکثر تمدنهای یکسان در مدیریت اقتصاد، مانند نسیم خنکی است که در هوای گرم تابستان به صورتمان میوزد.
بخش دیگر گیمپلی بازی Age of Empires 4 پس از مدیریت منابع و گرداندن اقتصاد، مدیریت و تربیت واحدها و ساختوساز ساختمانهاست. پس از مدیریت اقتصاد خود و اطمینان از راه کسب درآمدی مطمئن، باید ساختمانهای خود را بسازید، نیرو تربیت کنید و از طریق ساختمانهای مخصوص این نیروها را ارتقا دهید.
در بازی عنصری به اسم عصرهای تاریخی وجود دارد. تمدنها میتوانند با ساخت بناهای مهم، خود را به عصر بعدی رسانده و به نیروها، ساختمانها و فناوریهای پیشرفتهتر دسترسی داشتهباشند. در این بخش نیز شاهد تفاوت برخی تمدنها با یکدیگر بوده که سبب هویت بخشی به تمدنها میشود و ارزش تجربه بازی با استراتژیهای مختلف را بالاتر میبرد.
برخی تمدنها مانند سلسه عباسی نیازی به هر بار ساختن یک بنای مهم برای رفتن به عصر بعدی نداشته و به جای آن با ساخت بیت الحکمه (House of Wisdom) در اوایل بازی، زحمت ساخت بناهای مهم در هر عصر را به خود نمیدهند. سلسه عباسی میتوانند به جای ساخت بناهای مهم قسمتهای مختلفی برای بیت الحکمه نظیر بخش نظامی، اقتصادی، فرهنگی و تجاری بنا کنند و با اینکار نه تنها به فناوریهای مختص این تمدن دسترسی پیدا میکنند، بلکه به عصر بعدی تاریخی نیز وارد میشوند.
عنصر عصرهای تاریخی، عمق جالبی به گیمپلی بازی Age of Empires 4 داده و گزینههای خوبی در اختیار بازیکنهایی که رویکرد تهاجمی یا تدافعی دارند قرار میدهد. میتوان با محدود کردن منابع حریف جلوی دسترسی او به عصرهای بالاتر را گرفت، یا حتی با سرمایهگذاری بیشتر روی نیروها به جای ساخت بناهای مهم مورد نیاز برای عصر بعد، رویکرد تهاجمیتری داشت.
این عمق گیمپلی و تکرارپذیری بالای آن است که ارزش مجموعه Age of Empires را به ما یادآوری میکند. ترکیب مدیریت منابع و اقتصاد با عنصر رفتن به عصر جدید و فرصتهایی که به بازیکنها با رویکردهای مختلف قرار میدهد از مهمترین دلایلی است که سری Age of Empires را از بهترین بازیهای استراتژی همزمان تاریخ قرار میدهد.
در ساخت ارتش بازی Age of Empires 4 به موردی بسیار آزار دهنده بر میخوریم و آن محدودیت تربیت نیروهاست. محدودیت 200 واحدی نیروها (برخی نیروها بیش از یک واحد جا میگیرند) سبب شده تا ارتشهای جمعآوری شده و نبردهای بازی اصلا درخور یک بازی استراتژی همزمان نسل حاضر به خصوص بازی که نام Age of Empires را به نسل جدید یدک میکشد، نباشند.
این محدودیت غیر قابل قبول تربیت نیرو روی نبردهای بازی نیز تاثیر گذاشتهاست. نبردهای خلوت بیشتر بازی را به سمت یک عنوان نسل قبلی هل داده و مانع از حماسیتر شدن مبازرات میشوند. متاسفانه هر قدر که اقتصاد و مدیریت منابع بازی Age of Empires 4 قدرتمند است، بخش نظامی بازی ضعیف بوده و از عمق کافی برخوردار نیست.
هنگامی که صحبت از جنبه نظامی و مبازات Age of Empires 4 به میان میآید، با بازی دیگر و ضعیفتر طرف هستیم. موضوع موقعی بیشتر توی ذوقمان میزند که انیمیشنهای ضعیف نیروها را میبینیم. در این ژانر بازیهایی نظیر Total War وجود دارند که چهره نیروها در آن با یکدیگر تفاوت داشته و این در صورتی است که در این قبیل بازیها نبردهایی وسیعتر از بازی Age of Empires 4 را شاهد هستیم. در کل مدل نیروها و انیمیشنهایشان، اصلا در حد یک بازی استراتژیک همزمان نسل حاضر نبوده و بیشتر شبیه نسخهای کپی از بازی Age of Empires 2 است.
به زخم نمایان شده باید نمک هوش مصنوعی ضعیف را نیز پاشید. ضعف در هوش مصنوعی نیروها در بازی Age of Empires 4 در مسیریابی فوقالعاده ضعیف نیروها قابل مشاهدهاست. کافی است یک یا چند عدد از نیروهایمان را انتخاب کرده و به آنها فرمان دهیم تا از درون یا کنار تعدادی درخت عبور کنند تا شاهد فاجعه باشیم. نیروها یک به یک بین درختها گیر کرده و از حرکت باز میایستند.
مسیریابی ضعیف نیروها در بازی موقعی واقعا آزاردهنده میشود که به نیروهایمان فرمان میدهیم تا به استحکامات دفاعی نظیر دروازه و دیوارهای دشمن حملهور شوند. نیروهایی که برای تخریب دیوارها اعزام شدهاند، در آنجا گیر کرده و شاهد قلع و قمع شدن نیروهایمان که به زحمت ساختهایم توسط نیروهای دشمن خواهیم بود. با در نظر گرفتن این موضوع که تربیت نیروها کاری زمانبر بوده و هر ساختمان توانایی ساخت یک نیرو در لحظه را دارد، از دست دادن نیروها در چنین شرایطی تلختر نیز میشود.
از دیگر معایب هوش مصنوعی در بازی Age of Empires 4، قابلیت حرکت و حمله است. استفاده از چنین عملکردی باعث میشود نیروهایی که انتخاب کردهایم تمامی نیروها و ساختمانهای دشمن در یک منطقه را مورد هدف قرار داده و به سمتشان یورش ببرند.
متاسفانه هوش مصنوعی در این قسمت آنقدر ضعیف است که نیروهای خودی توانایی شناسایی نیروهایی خطرناک را ندارند. یعنی ممکن است کمانداران دشمن نیروهایمان را هدف قرار دادهباشند و آنطرف کمانداران خودی، به جای کمک به نیروهایی که در میدان میجنگند، مشغول هدفگیری خانههای دشمن باشند. لحظاتی که در آن سوارکاران به جای زدن به دل دشمن همهگی به دور یه نیزهدار حلقه زدهاند، ما را مجبور میکند که کنترل تک تک نیروهای خود را بر عهده گرفته تا در نبرد شکست نخوریم. چنین هوش مصنوعی ضعیفی در بسیاری مواقع میتواند نتیجه مبارزات را عوض کند.
حتی در بخش گرافیک بازی Age of Empires 4 نیز، نیروهای نظامی نقطه ضعف آن محسوب میشوند. همانطور که پیشتر به آن اشاره شد، مدلها و انیمیشنهای نیروها ضعیف است. علاوه بر چهرههای یکسان و یکدست نیروها، کافی است کماندارانمان شروع به پرتاب تیرهای آتشین به سمت نیروها و ساختمانهای دشمن کنند، گویی که مشغول پرتاب چوبکبریتهای روشن هستند.با تماشای نبردهای بازی Age of Empires 4 گاهی اوقات فراموش میکنیم که مشغول تجربه جدیدترین عنوان از این مجموعه هستیم.
محیط بازی اما نسبت به نیروها، در وضعیت بهتری قرار دارد. درست است که گرافیک بازی میتوانست بهتر باشد، اما نمیتوان از نکات مثبت آن گذشت. از زمینهای سرسبز و زنده گرفته تا رودهایی که آب زلال در آن جریان دارد، با محیطهایی زنده و چشمنواز طرف هستیم. تماشای منظرههای بازی Age of Empires 4 سبب میشود تا برای مدتی، حداقل تا نبرد بعدی نیروهای بازی را فراموش کنیم و از طبیعت بازی لذت ببریم.
خاطره نقشههای جذاب و بخش چندنفره بازیهای Age of Empires در ذهن بسیاری از استراتژی دوستان هک شدهاست. توسعهدهندگان بازی جدید از این سری نیز سرمایهگذاری خوبی در بخش چندنفره بازی کردهاند. اما در بازی Age of Empires 4 به بخش کمپین تک نفره نیز توجه نشان داده شدهاست.
هنگامی که به بخش کمپین تک نفره وارد میشویم گویی مشغول تماشای مستندهای تاریخی هستیم. در بخش کمپین به شکلی مستند گونه شاهد روایت تاریخ تمدنهایی نظیر انگلیس، فرانسه، روس و مغول و نبردهای آنها هستیم.
درست است که تمدنهای انگلیس و فرانسه از حوصلهسربرترین تمدنهای موجود در این بازی هستند، اما روایت جالب و سرگرم کننده کمپین بازی سبب میشود که تا آخر بخشهای آنرا طی کرده تا از سرنوشت جنگها و تمدنهایشان مطلع شویم. البته نبردهای کمپین بازی به هیچ عنوان آسان نبوده و در حتی در حالت نرمال نیز چالش برانگیز هستند که طرفداران چالشهای از این قبیل را راضی میکند.
بازی Age of Empires 4 بیشتر از آنکه بازی جدید باشد که آمده تا تخت پادشاهی بازیهای استراتژیک همزمان را بگیرد، رنگی دوباره بر نسخه ریمستر بازی Age of Empires 2 است. مدلها و انیمیشن ضعیف نیروها که مقابل بازیهای اخیر این سبک نظیر Total War هیچ حرفی برای گفتن ندارند، در کنار هوش مصنوعی افتضاح نیروها و گرافیکی که در حد عناوین نسل حاضر نیست، سبب میشوند تا اینطور به نظر برسد که امپراتور، با پیژامه برای گرفتن تخت سلطنت آمدهباشد.
اما سیستم مدیریت اقتصاد و منابع لذتبخش که از بهترینها در یک بازی استراتژی همزمان هستند، به علاوه تمدنهای جالب که برخی از آنها سبکهای مختلف بازی را به چالش میکشند این بازی را به یک اثر استراتژی همزمان دلچسب تبدیل میکند. درست مثل نسخه ریمستر Age of Empires 2.
لازم به ذکر است که این بازی Age of Empires 4 از روز اول عرضه به سرویس Xbox Game Pass اضافه شدهاست. پس اگر اشتراک این سرویس را دارید، فرصت مناسبی است که بدون صرف هزینه اضافه این بازی را تجربه کنید.
نتیجهگیری
ایراداتی نظیر انیمیشنها و مدلهای ضعیف نیروها، محدودیت غیر قابل قبول در ساخت ارتش، هوش مصنوعی ضعیف نیروها و گرافیکی که یک بازی نسل حاضر را نمایندگی نمیکند، بازی Age of Empires 4 را به تخت پادشاهی زیرژانر استراتژی همزمان نمینشاند. اما یکی از بهترین سیستمهای مدیریت اقتصاد و منابع که در یک بازی استراتژی همزمان شاهدش هستیم، در کنار تمدنهای جالب برای تبدیل شدن این بازی به یک تجربه سرگرمکننده کافی است.
- مطلب مرتبط: بهترین بازی های 2021
خلاصه انگلیسی از نقد بازی
Problems such as poor unit models and animations, unacceptable unit cap, poor AI and graphics that do not represent a current-gen game, do not sit Age of Empires 4 on the throne of the real-time strategy subgenre. But one of the best economy and resource management systems in a real-time strategy game, along with interesting factions are enough to make it a fun experience.
The Review
Age of Empires 4
ایراداتی نظیر انیمیشنها و مدلهای ضعیف نیروها، محدودیت غیر قابل قبول در ساخت ارتش، هوش مصنوعی ضعیف نیروها و گرافیکی که یک بازی نسل حاضر را نمایندگی نمیکند، بازی Age of Empires 4 را به تخت پادشاهی زیرژانر استراتژی همزمان نمینشاند. اما یکی از بهترین سیستمهای مدیریت اقتصاد و منابع که در یک بازی استراتژی همزمان شاهدش هستیم، در کنار تمدنهای جالب برای تبدیل شدن این بازی به یک تجربه سرگرمکننده کافی است.
PROS
- یکی از بهترین سیستمهای مدیریت منابع و اقتصاد در یک بازی استراتژی همزمان
- وجود تمدنهایی متفاوت نظیر مغولها که سبکهای بازی مختلف را به چالش کشیده و ارزش تکرار بازی را بالا میبرد
- شباهت بخش کمپین بازی به مستندهای تاریخی که آنرا جذاب کردهاست
CONS
- هوش مصنوعی ضعیف بازی که بیشتر در مسیریابی بد نیروها قابل مشاهده است
- مدلها و انیمیشن ضعیف نیروها که در حد یک عنوان نسل حاضر نیست
- محدودیت غیر قابل قبول تولید نیرو در مقایسه با سایر بازیهای این ژانر