پی اس ارنا
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
پی اس ارنا
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

داستان شکل گیری شخصیت واریو

همه چیز با یک اسم شروع شد...

حسن زارعی توسط حسن زارعی
۱۹ آبان ۱۴۰۰
در بازی, مقاله بازی, منتخب سردبیر
0 0
0

خانه » داستان شکل گیری شخصیت واریو

اگر از طرفدارن قدیمی بازی‌های سوپر ماریو یا همان قارچ خور باشید، حتما با شخصیت واریو (Wario) آشنایی دارید. واریوی بداخلاق حریص اولین بار به عنوان نسخه شرور Mario معرفی شد. او وقتش را صرف پول درآوردن از تجارتش می‌کند و با آن‌هایی که متنفر است به رقابت در مسابقه می‌پردازد. وسط این کارها هم به سراغ ناهار درست شده از سیر خود رفته یا با دماغش ور می‌رود! ما همه او را می‌شناسیم ولی آیا درکش هم می‌کنیم؟ واریو چطور به چنین شخصیتی تبدیل شده و اصلا چه کسی او را به وجود آورده است؟

 

شخصیت واریو اولین بار در سال 1992 با بازی Super Mario Land 2: 6 Golden Coins پا به دنیای سوپر ماریو گذاشت. او نتیجه بخش R&D نینتندو بود؛ بخشی که خالق ماریو، آقای Shigeru Miyamoto نظارت چندانی بر آن نداشت.

آقای Hiroji Kiyotake یکی از همکاران کارگردان و هنرمندان بازی درباره واریو می‌گوید که ایده شکل گیری این کاراکتر با خلق نام او شروع شد و همه ویژگی‌های شخصیتی او بر اساس این نام شکل گرفت.

واژه “warui” در زبان ژاپنی معادل واژه «بد» است و از طرفی Wario شبیه و هم وزن Mario هم است. بنابراین در اصل Wario نسخه منفی و شرور شخصیت Mario است. همچنین طبق گفته او، ماریو و واریو دوستان دوران کودکی بوده‌اند که بعدا از یکدیگر جدا شده و مسیر زندگی خود را پیش گرفتند.

Wario چهره شرور Mario
Wario نسخه منفی و شرور Mario بود.

دو سال بعد، در سال 1994، Wario این بار به عنوان شخصیت اصلی داستان به بازی Wario Land: Super Mario Land 3 آمد که بازی‌ای متفاوت نسبت به بازی‌های ماریو بود. جاه طلبی واریو از اینجا شروع می‌شد و هدف در بازی این بود که تا آنجایی که می‌توانید گنج و پول پیدا کنید.

واریو با ماریو فرق‌های خیلی زیادی داشت. به طور مثال برخلاف ماریو که می‌خواست پرنسس را نجات دهد، واریو دنبال دزدیدن مجسمه‌های او بود تا با فروش آنها خود را ثروتمند کند!

تفاوت‌ها صرفا به داستان و اهداف شخصیت‌ها ختم نمی‌شد و در توانایی‌ آنها در گیم پلی نیز قابل مشاهده بود. واریو بر خلاف ماریو نمی‌توانست با پریدن روی دشمنان آنها را نابود کند، بلکه باید آنها را به این طرف و آن طرف پرتاب می‌کرد.

بازی محیط کندتری داشت و دکمه‌ای برای با سرعت دویدن تعیین نشده بود. در کل درحالی که بازی‌های ماریو بیشتر یک پلتفرمر مسابقه‌ای بودند، بازی واریو جنبه‌های اکتشافی داشت. سازندگان با این بازی می‌خواستند بگویند که واریو صرفا نسخه معکوس ماریو نیست بلکه می‌تواند یک جایگزین برای وی باشد اما این قضیه خیلی خوب پیش نرفت.

در اوایل سال 1995، کنسول‌های PlayStation سونی و Saturn سگا عرضه شدند که قابلیت اجرای بازی‌های سه بعدی را داشتند. از آن طرف کنسول سه بعدی نینتندو یعنی Nintendo 64 هنوز حداقل یک سال تا عرضه عمومی کار داشت و نینتندو هم به یک بازی سه بعدی برای رقابت با رقبای خود احتیاج داشت.

مطلب مرتبط: نگاهی به 6 بازی سگا که می‌توانند به فیلم‌های شگفت‌انگیزی تبدیل شوند (کلیک کنید)

نینتندو به فکر یک بازی 3 بعدی جدید با کاراکتر Wario بود اما در آن طرف استویدو یک بازی دو بعدی با شخصیت ماریو در حال توسعه بود که با وجود همچنان دو بعدی بودن، کمی از مرزهای بازی‌های دو بعدی فراتر رفته بود. در واقع ماریو در این بازی می‌توانست به یک لایه دو بعدی جلوتر یا عقب‌تر از لایه اصلی برود. اسم این بازی Virtual Boy Mario Land بود که واریو نیز ظاهرا در آن نقش آنتاگونیست بازی را ایفا می‌کرد. این بازی هیچوقت عرضه نشد و در عوض با عوض شدن آنتاگونیست با پروتاگونیست و تغییراتی دیگر به بازی Virtual Boy Wario Land تبدیل گشت.

  فرانچایز Metroid پایان نیافته است

کارگردانی بازی Virtual Boy Wario Land را Kiyotake و Hirofumi Matsuoka بر عهده گرفتند. راهروهای طویل، اتاق‌های فراوان، پشتیبانی از دویدن و اضافه کردن حرکت به قابلیت shoulder bash واریو از ویژگی‌های جدید این بازی بود.

درحالی این تغییرات باعث اکشن محورتر و سریع‌تر شدن بازی شدند، Wario همچنان ماهیت اکتشاف محور بودن خود را با الزام پیدا کردن کلیدهای مخفی، حفظ کرد.

همچنین Virtual Boy Wario Land اولین بازی بود که شخصیت واریو به تنهایی و بدون وجود ماریو عرضه شده بود. این مسئله بلاخره باعث استقلال واریو از ماریو شد و کمی شخصیت‌اش را شکل داد. موفقیت این نسخه باعث شد که سه نسخه دیگر نیز به عنوان دنباله این بازی ساخته شود.

 

شخصیت واریو

بعد از نسخه اول، بازی‌های Virtual Boy Wario Land 2 و 3 به ترتیب در سال‌های 1998 و 1999 عرضه شدند و توانستند گام‌های بزرگی برای این سری بردارند.

شاخه بندی ساختار مرحله‌ها و آوردن ارتقاها، سری را به یک مسیر غیر خطی وارد کرد. کارگردان این بازی‌ها، Takehiko Hosokawa بود که امروزه بیشتر او را با Metroid می‌شناسند در حالی که از اوایل خلق Wario در پروژه‌ها حضور داشت.

در سال 2001، بازی Virtual Boy Wario Land 4 منتشر شد. این بازی با توجه به محیط‌ها و کاراکترهای به یاد ماندنی‌اش مثل پرنسس خود واریو، پرنسس Shokora و پررنگ‌تر کردن نقش اکشن و اکتشاف در بازی، به بهترین بازی سری تبدیل گشت.

کارگردانی این نسخه آخر را Matsuoka بر عهده داشت. همچنین نینتندو در طول توسعه بازی Ko Takeuchi و Goro Abe را به عنوان برنامه نویس استخدام کرد که بعدا نقش بسیار مهمی را درباره آینده فرنچایز ایفا کردند.

چند سال بعد، نینتندو به دنبال ساخت یک سری مینی‌گیم برای کنسول GBA بود؛ یک کالکشن از مینی‌گیم‌های مختلف که همه در یک بازی قرار دارند.

آن‌ها شخصیت واریو را با توجه به کارهای همیشه احمقانه‌اش، بهترین شخصیت قابل بازی برای این مینی‌گیم‌ها دیدند. بنابراین آنها واریو را از کار جستجوگر گنج برکنار کرده و با یک لباس جدید و طمع بیشتر راهی بازی WarioWare, Inc.: Mega Microgame کردند که با رهبری Abe و Takeuchi ساخته و درسال 2003 برای GBA منتشر شد. توسعه هر مینی‌گیم هم بر عهده یک تیم مجزا گذاشته شده بود.

خیلی زود، WarioWare خود به یک مجموعه تبدیل شد و همانطور که روی سبک‌های بازی مختلف تمرکز می‌کرد، به سمت استفاده از ویژگی‌های سخت افزاری کنسول‌ها مثل صفحه لمسی و دوربین کنسول DS و motion control کنسول Wii U نیز رفت. همچنین آخرین بازی این مجموعه، WarioWare: Get it Together پا را فراتر گذاشت و برای اولین بار امکان بازی با شخصیت‌های مختلف نینتندو را در این بازی فراهم کرد.

شخصیت واریو

بازی WarioWare به خاطر داشتن مینی‌گیم‌ها به نوعی یک بازی فرعی از واریو بود؛ به هرحال همه ما او را به عنوان یک جستجوگر گنج می‌شناسیم.

بنابراین نینتندو در ادامه سری Wario Land، واریو را دوباره وارد یک تجربه جستجوی گنج دیگر کرد که البته این بار بر خلاف سری قبلی، یک بازی سه بعدی بود. این بازی که Wario World نام گرفت در همان سالی که اولین نسخه از WarioWare منتشر شد، یعنی سال 2003 برای کنسول GameCube عرضه گردید.

  اخبار و شایعات رویداد E3 2017

همچنین جنبه‌های اکشن و مبارزه‌ای بازی Wario World نسبت به چالش‌های پلتفرمینگ بیشتر شده بود. بعد از یک نسل کنسولی کامل، بازی Wario: Master of Disguise در سال 2007 و بازی Wario Land: Shake It! Master of Disguise در سال 2008 عرضه شدند و کار Kiyotake را با دنیای واریو پایان دادند. در بین این دو بازی، Wario Land: Shake It از همه بیشتر واریو را به ریشه‌های جستجوگر گنج‌اش بازگرداند.

همانطور که دیدید، شخصیت واریو که اول به عنوان نسخه شرور Mario معرفی شد، در طی سال‌ها استقلال خودش را به دست آورد و با سرک کشیدن به سبک‌های مختلف بازی و ملاقات با کارگردان‌های مختلف، فرنچایز خود را تشکیل داد.

واریو چه در بازی Wario Land، چه در بازی WarioWare و چه در حضورش در هر بازی دیگری، دنبال گسترش کسب و کار خود با راه‌های عجیب و غریب بود. به نظر شما او در بازی‌های آینده چطور این کسب و کار را رونق خواهد داد؟

برای مطالعه  مقالات بازی دیگر با پی اس ارنا همراه باشید.

منبع: polygon
برچسب ها: marionintendoWario
ShareTweetShare
نوشته قبلی

تاریخ شروع پارت ششم انیمه جوجو به طور رسمی اعلام شد

نوشته‌ی بعدی

ویدیوهای جدیدی از مجموعه بازی GTA: The Trilogy – The Definitive Edition به بیرون درز کرد

حسن زارعی

حسن زارعی

مرتبط نوشته ها

آپدیت «Massive Interaction & Content Expansion» برای Island Market Simulator منتشر شد
اخبار بازی

آپدیت «Massive Interaction & Content Expansion» برای Island Market Simulator منتشر شد

۲۶ آبان ۱۴۰۴
Call of Duty: Black Ops 7
اخبار بازی

لانچ بازی Call of Duty: Black Ops 7 فاجعه بار بود و این دلیل‌اش است

۲۵ آبان ۱۴۰۴
بهترین بازی ها برای لپ تاپ های ضعیف | 36 بازی برتر برای لپ تاپ ها
معرفی بازی

بهترین بازی ها برای لپ تاپ های ضعیف | 36 بازی برتر برای لپ تاپ ها

۲۴ آبان ۱۴۰۴
نگاهی به دنیای جدید بازی Metroid Prime 4: Beyond با تریلری جدید
اخبار بازی

نگاهی به دنیای جدید بازی Metroid Prime 4: Beyond با تریلری جدید

۲۴ آبان ۱۴۰۴
بازی Restore Your Island را در Steam Next Fest تجربه کنید!
اخبار بازی

بازی Restore Your Island را در Steam Next Fest تجربه کنید!

۱۶ مهر ۱۴۰۴
نقد بازی Blood of Mehran؛ یک تراژدی به تمام عیار
بازی

نقد بازی Blood of Mehran؛ یک تراژدی به تمام عیار

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

پی‌اس‌ارنا یکی از رسانه‌های محبوب و تاثیرگذار فارسی زبان سرگرمی‌های قصه‌محور است که در حوزه‌های بازی‌های ویدیویی، انیمه و انیمیشن، سینما، تلویزیون و ادبیات به صورت جدی فعالیت می‌کند.
رسانه پی‌اس‌ارنا به عنوان تنها رسانه کاملا مستقل حوزه سرگرمی کشور، کار خود را از سال 1396 شروع کرد و در تلاش است تا به جمع تاثیرگذارترین رسانه‌های فارسی زبان دنیا بپیوندد.

  • درباره ما
  • تبلیغات
  • تماس با ما

کلیه حقوق برای پی‌اس ارنا محفوظ است.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب

کلیه حقوق برای پی‌اس ارنا محفوظ است.

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

فرم های زیر را برای ثبت نام پر کنید

تمام فیلدها مورد نیاز است. ورود به سیستم

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم