تا جایی که به سبک بقا (Survival) مربوط است، اکثر بازیهای آن اولشخص و Sandbox هستند که البته این اواخر اضافهشدن قسمت داستانی به این عناوین روال معمول شده است. در کنار انواع و اقسام بازیهای سهبعدی در این سبک، بازی Don’t Starve با حالت دوبعدی و ایزومتریک یکی از بهترین نمونههای گیمپلی را در کنار دیگر بزرگان ارائه داد که خود به استانداردی تبدیل شده است و بعد از حدود 7 سال هنوز باقدرت پیش می رود. Team 17 یک سازنده و ناشر است که با الهام از بازی قبلی خود The Escapists 2 به میدان آمده تا شانس خود را در این سبک شلوغ و پرطرفدار امتحان کند. همین اول باید اشاره کرد که در این نقد دو بازی Don`t Starve و بازی The Survivalists مستقیم در مقابل هم قرار داده میشوند. شاید این مسئله تاحدی غیرمنصفانه باشد چون Don`t Starve هفت سال فرصت داشته تا محتوای خود را گسترش دهد، ولی بههرحال برای مشتری انتخاب متناسب به قیمت و محتوا مهم خواهد بود. بازی The Survivalists با رسیدن شخصیت اصلی بیهوش و روی کرجی شکستهای به جزیره متروک و استوایی آغاز میشود. روال بازی کاملاً سیستمهای پایهای سبک را دنبال میکند: جمعکردن مواد اولیه که نیاز به ابزار ندارد، ساخت ابزار مختلف از این مواد اولیه (در اینجا سنگ تیز)، جمعآوری مواد اولیه مختلف دیگر، ساخت ابزار پیشرفتهتر و… پس از مدت کوتاهی، برای ساخت ابزار و وسایل بیشتر نیاز به میز کار و کوره است و همینطور کمکم توانایی در ساخت بهتر میشود. در کنار این، با گشتوگذار در جزیره اولیه و دسترسی به جزایر اطراف توسط ساخت کرجی جدید، دسترسی به مواد اولیه مانند فلزات و غیره میسر میشود.
اولین تفاوت بازی The Survivalists و بهنوعی نوآوری آن در نحوه دسترسی به روش ساخت وسایل مختلف است. بازکردن نحوه ساخت هر وسیله و مواد اولیه بهصورت خطی تکبهتک امکانپذیر است. برای مثال برای ساخت چکش باید اول قسمت دسته چوبی ابزار را ساخت. مشکل این سیستم این است که اولاً تمام Icon های وسیلههای مختلف بهصورت علامت سؤال قرار دارند و بدون بازکردن آنها نمیتوان دید کجا هستند و دوما مخاطب مجبور به ساخت چیزهایی میشود که شاید نیاز به ساخت آن نداشته باشد. برای مثال شاید برای خیلیها حداقل در اوایل بازی ساخت وسایل تزئینی مانند قالی پوشالی اهمیتی نداشته باشد ولی برای دسترسی به برخی از وسایل ضروری مجبور به ساخت آن شوند. در کنار آن، برای ساخت وسایل روی میز کار و یا پخت غذا، ابتدا باید آن را انتخاب کرد، سپس یکییکی مواد موردنیاز بهاضافه کرد و بعد با استفاده از چکش مخصوص ساخت. خوشبختانه میتوان این کار را بهصورت ناقص انجام داد و برای جمعآوری بقیه مواد موردنیاز به اطراف رفت.
علاوه بر ساختوساز، بازی The Survivalists مبارزه هم دارد. در کنار حیوانات وحشی مختلف مانند گزار، پلنگ و گوزن، دشمنان مختلفی نیز در جزیره وجود دارند که بهمحض دیدن بازیکن به او حمله میکنند. برخی از این دشمنان در دانجنهایی هستند که در جایجای جزیره پیدا میشوند. این دانجنها سری بازی زلدا را به یاد میآورند و از چند اتاق تشکیلشدهاند. با شکست دشمنان هر اتاق قسمت بعدی باز میشود و در قسمت پایانی جعبه گنج و قسمتی برای ساخت بهترین سلاحهای بازی وجود دارد. همینجا باید اشاره کرد که باتوجهبه وجود قفل روی این جعبهها ابتدا فکر میکردیم باید برایشان کلید پیدا کرد که پس از مدتی متوجه شدیم که با زدن چند ضربه جعبه میشکند و محتوای آن در دسترس قرار میگیرد! این دانجنها البته بسیار کوتاه هستند، پس از مدتی تکراری خواهند شد و چندان در روال بازی تأثیر ندارند. پس از ساعاتی چیزهای بهدستآمده در آنها چندان ارزش ریسک ندارد و دلیلی برای ورود به این دانجن ها وجود نخواهد بود.
قسمت دیگر بازی The Survivalists برای متفاوت کردن روال بازی وجود محیطهای مختلف دیگر در بازی است. تا آنجا که ما دیدیم این محیطها محدود به قسمت مرداب مانند و آتشفشانی هستند که هرکدام برای عبور کردن نیاز به مواد مخصوصی خواهند داشت. برای مثال محیط پر از پشه مرداب نیاز به مصرف معجونی دارد که بتواند بازیکن را در مقابل حمله پشهها محافظت کند. چیزی که عدم وجودش عجیب و بسیار محدودکننده است، فصلهای مختلف یا حداقل آبوهوای مختلف مانند باد و بوران و یا باران است. این مسئله سبب میشود که گشت و گزار در این سه محیط محدود بهزودی تکراری شود.
سیستم Survival بازی The Survivalists نیز چنگی به دل نمیزند. برخلاف بازیهای معمول این سبک، خبری از نیاز به آشامیدن و خوابیدن، بیماری و غیره نیست. در کل بازی در دو قسمت Health و گرسنگی خلاصه میشود که هر دو با خوردن غذا پر میشوند پسنیازی به ساخت وسایل برای Health نیست. در کنار آن، پخت غذا آنقدر وقتگیر است که ارزش جمعکردن مواد اولیه مختلف را ندارد زیرا در حین جمعآوری برای مثال نارگیل برای ساخت سالاد میوه، تعداد بیشتری از حد موردنیاز میتوان جمع کرد. با توجه به اینکه مصرف تعداد زیادی از آن میوهها بهصورت مکرر فرقی با مصرف یک سالاد میوه با سه مواد اولیه مختلف ندارد، پس بهصرفه است که دقایقی را برای جمعکردن تعداد بالایی از آنها گذراند. در Inventory باوجود محدود بودن قسمتهای خالی، از یک جنس خاص میتوان تا 99 عدد داشت پس میتوان بهاندازه کافی برای مدت طولانی میوه جمع کرد که باگذشت زمان خراب هم نمی شوند.
با توجه به این محدودیتها، بازی The Survivalists چه حرفی برای گفتن دارد؟ روی کاغذ مکانیک جدید و متفاوت آن سیستم تربیت کردن میمونهای جزیره است. در قسمتهای مختلف جزیره میمونها در قفس قرار دارند که با آزاد کردن آنها به دنبال بازیکن راه میافتند یا میمونهای آزاد با گرفتن غذا این کار را میکنند. ازنظر تئوری میمونها پس از دیدن بازیکن در حین انجام کارهای مختلف مانند مبارزه، ساختوساز و جمعآوری مواد اولیه این کار را یاد میگیرند و میتوان از این میمونها برای انجام این کار استفاده کرد. ولی در عمل این مکانیک محدودیتهای بسیار زیادی دارد. اولین مسئله این است که برای انجام کارهای مختلف میمونها نیاز به ابزار مخصوص آن رادارند و هر میمون فقط میتواند یک وسیله داشته باشد. پس قبل از آن باید هر میمون را یکییکی انتخاب کرد و وسیله مختلف را در اختیار او قرارداد. در مواردی بازی اشتباهی وسیله را به میمون کناری میدهد که خود کلافه کننده است. علاوه بر آن، موارد زیادی برایتان پیش میآید که در حین انجام کارهای مختلف، به اشتباهی دکمه مخصوص جمعآوری مواد از روی زمین را بزنید و در صورت وجود میمون در نزدیک، اشتباهی ابزار در دست را به او بدهید!
علاوه بر سختی مسلح کردن میمونها، هوش مصنوعی آنها نیز بهخوبی عمل نمیکند. برای مثال میمونها قاعدتاً باید وقتی مواد اولیه موردنیاز برای ساخت وسیلهها قرار داده شد بهسوی ساخت آن بروند که اکثر موارد این کار را نمیکنند. به نظر برای این کار ابتدا باید بازیکن یکبار عمل مورد انتظار را انجام دهد تا میمونها تقلید کنند. ولی در مواردی که نیاز به ساخت یک عدد از وسیلهای خاص است، این کار چندان معقول نیست و فقط بیشتر وقت میگیرد. طبق گفته بازی میمونها باید خود بتوانند مواد اولیه را از نزدیکی جمع کنند، ولی حداقل در تجربه ما از بازی به نظر میآید که نمیتوانند مواد اولیه پیشرفتهتر را تولید کنند و شروع به جابهجا کردن مقداری چوب و علف از این قسمت به آن قسمت کردند! در پایان حتی استفاده از میمونها برای مبارزه که در کل بهخوبی عمل میکند خود مشکلدار است. میمونها نیاز دارند که در هر مورد بدانند چکار باید کنند. حتی اگر موردحمله لشگری از دشمنان قرار گیرید و تمام میمونها مسلح باشند تا هنگامیکه به همه دستور ندهید حرکتی انجام نمیدهند. پس گشت گزار و قرار دادن میمونها در حالت جمعآوری مواد اولیه ریسک بسیاری خواهد داشت.
بازی The Survivalists بیشتر حالت Early Access دارد تا بازی کامل. حداقل من بهعنوان طرفدار بازیهای این سبک باور نمیکنم که چگونه سازندگان بازی آن را با این وضعیت بازار فرستادهاند. بازی Don`t Starve حتی در ابتدای عرضه و بدون هیچ DLC چندین برابر محتوا داشت. چیزی که در The Survivalists کاملاً خالی است، نبود حس اکتشاف و چیزهای جذاب و عجیب غریب است. در بازی Don`t Starve انواع و اقسام موارد مختلف برای کشف کردن وجود داشت، ولی در بازی The Survivalists حتی قابلیت کِشت و کار وجود ندارد که از عناصر پایهای این سبکها هستند. تنها چیزی که میماند گرافیک پیکسلی زیبا و جذاب آن است که واقعاً جای تحسین دارد ولی طبیعتاً کافی نخواهد بود.
کد بازی از طرف سازندگان برای سایت پی اس آرنا ارسال شده است.
خلاصهای از نقد بازی The Survivalists به انگلیسی:
The Survivalists is almost offensively generic. A survival game without any of the conventional basic elements from the genre (farming for example), without any of the mystery of the likes of Don`t Starve, this game feels more like an Early Access game than a full-fledged release. Weird design choices leaves only one interesting mechanics in game: Taming and employing monkeys to so your bidding. But this aspect is also severely lacking to the point of being more work than an improvement. Right now, most this game has going for it a pretty graphics and a somewhat engaging early gameplay, which ends up getting boring in a few hours. I really hope Team 17 is planning to add much more to the game
The Review
The Survivalists
بازی The Survivalists بیشتر بهمانند عنوانی Early Access به نظر میآید تا محصولی کامل. تمام پیشنیازهای سبک Survival در آن قرار دارند ولی حس ناقص بودن در تمام اجزای آن وجود دارد. ساده کردن بیشازحد ارکان این سبک، عدم وجود حس اکتشاف و گشت گزار باعث میشود که با عنوانی مواجه باشیم که کاملاً متوسط است و بهجز زیبایی خیرهکننده ظاهری چیزی در مقابل بزرگان این سبک برای گفتن ندارد.
PROS
- گرافیک پیکسلی شاد و زیبا
- ساعات اولیه سرگرمکننده
- مکانیک استفاده از میمون ها حداقل بر روی کاغذ جالب است
CONS
- بسیار ساده و محدود بدون هیچکدام ازپیچیدگی های سبک Survival
- مکانیک استفاده از میممون ها مشکلات زیادی دارد و بیشتر موارد ارزش استفاده نخواهد داشت
- فقط سه محیط مختلف
- عدم وجود دلیل برای گشت و گزار و اکتشاف های جذاب
- بهطور خلاصه، بازی بیشتر به حالت Early Access میخورد