مایکروسافت (Microsoft) بهتازگی در وبسایت رسمیاش، از خرید کمپانی مادر Bethesda و همه بازیهایش خبر داد. قرارداد مایکروسافت و بتسدا اتفاقی غیرمنتظره است که بهزودی شرایط را در دنیای بازیها را تغییر میدهد.
بهروزرسانی:
خرید جدید مایکروسافت بهلطف بیانیهای که در روز دوشنبه منتشر شد، حالا جهانی شده است و موج عظیمی از واکنشهای گوناگون، از طرف گیمرهای مختلف و حتی صاحبان امتیاز و مردان اول شرکتهای مختلف بهسمت این پیک تازه و خبر جدید حرکت کردند. در این هیاهوی بزرگ که ظاهراً قرار بود بر تنش و درگیریهای میان دو کمپانی سونی و مایکروسافت، در آستانه ورود به نسل نهم و صفر شدن ماشینحسابها اضافه کند، تاد هاوارد (Todd Howard) برای آرام کردن شرایط درباره تاریخچه طولانی همکاری با مایکروسافت گفت:
از همان اول، ما برای رایانههای شخصی بازی میساختیم. در سال 1999، دو اتفاق (مهم) رخ داد: اول آنکه بتسدا به شرکتی بزرگتر و نوپایی با نام زنیمکس مدیا ملحق شد، و مایکروسافت به ساخت کنسول جدیدش پرداخت. من هنوز سفرم را به ردموند یه یاد میآورم که درجریان آن سفر، قرار شد ما بازی Morrowind را به ایکس باکس اوریجینال بیاوریم. مایکروسافت و تیم سازنده ایکسباکس دیدگاهی داشتند که با تیم ما مشترک بود. چرا نباید همه این عنوان را تجربه کنند؟ چه اهمیتی دارد اگر این بازی را روی کنترلر یا صفحه نمایشی متفاوت اجرا کنیم؟ بسیاری از مردم دارای امکاناتی مشترک و یکسان نیستند و ما میتوانستیم آنها را کنار یکدیگر جمع کنیم. بازی Morrowind پس از Halo، زمانی که کسی فکر نمیکرد روی این کسنول اجرا شود، منتشر شد و یکی از پرفروشترینهای ایکس باکس نام گرفت. این موضوع نشان داد که جدای از دستگاهی که خریداری میشود، مردم طرفدار این تجربهاند.
تاد هاوارد از عرضه بازی محبوبی مثل The Elder Scrolls IV: Oblivion روی ایکس باکس 360 یاد کرد؛ از تمامی همکاریهایی که او و تیمش تاکنون با مایکروسافت داشتند و محتوایی که آنها در طول اینهمه سال با توجه به خانواده ایکس باکس طراحی کرده بودند. هاوارد با دقت تمام، سعی بر لغو دیدگاه حاکم بر این نوع قراردادها را داشت و بهوضوح از دیدگاه متفاوت مایکروسافت نسبت به باقی نامهای صنعت بازی میگفت. این یعنی مایکروسافت خواب انحصاری شدن تمامی عناوین بتسدا را برای سونی ندیده و این تئوریهای خطرناک طرفداران است که باعث ساخت چنین جوی شده است. برای تأیید این موضوع، هاوارد دوباره از این دیدگاه متفاوت و مشترک گفت:
قرارداد میان ما (و مایکروسافت)، فراتر از یک سیستم خاص یا یک صفحهنمایش است. با باور عظیمی به قدرت بازیها داریم؛ به توانایی آنها برای متصل کردن مردم به یکدیگر و شادیآور بودنشان. ما معتقدیم که محتویات باید در دسترس همگان قرار بگیرند و فرقی ندارد که شما که هستید، کجا زندگی میکنید و چه پلتفرمی دارید. بدون توجه به صفحهنمایش، اندازه کنترلر و حتی تواناییهای افراد برای استفاده از آنها.
مایکروسافت خواب انحصاری شدن تمامی عناوین بتسدا را برای سونی ندیده و این تئوریهای خطرناک طرفداران است که باعث ساخت چنین جوی شده است.
عرضه بازیهای بتسدا روی ایکس باکس گیم پس البته تغییر نمیکند؛ گیم پس همان دیدگاه مشترکی است که دو دهه پیش از زمان ساخت نخستین ایکس باکس شکل گرفته بود و حالا تبدیل به بازی در هرکجا و هرزمان، و با هروسیلهای شده است. مخصوصاً وقتی میبینیم که فیل اسپنسر، حالا سرویس Xbox Game Pass Ultimate را راهانداخته، بازار ایکس باکس به گوشیهای موبایل هم کشیده شده و مذاکرات برای عرضه بازیهای خانواده ایکس باکس روی برند اپل با وجود هم سختیها درحال انجام است.
در عین حال، بتسدا در کمال احترام، سعی دارد تا همان ناشری بماند که همیشه بود و حتی باوجود خریدی که انجام شده، کار خودش را انجام دهد و نام خودش را پای هر اثر بزند. حالا دیگر پیت هاینز (Pete Hines) میگوید که خبری از برچسب مایکروسافت روی بازیهای بتسدا وجود ندارد و این شرکت مثل یک ناشر عادی به کار خود ادامه میدهد:
مسئله اصلی این است که ما هنوز بتسدا هستیم. ما هنوز روی بازیهایی کار میکنیم که تا دیروز در دست ساخت بودند. بازیهایی که توسط همان استودیوهایی ساخته میشوند، که سالهای سال فعالیت داشتند و ما بازیهایشان را منتشر میکردیم. (اما همکاری با مایکروسافت) به ما اجازه میدهد تا در ادامه بازیهای بهتری نسبت به گذشته بسازیم. مایکروسافت یک همکار بینظیر است و به ما اجازه میدهد تا به منابعی دسترسی داشته باشیم تا به ناشر و سازنده بهتری تبدیل شویم. ما قصد داریم تا ایدههای جدیدی را امتحان کنیم و با همان قدرت و تلاشی که در گذشته بازی میساختیم، با کمک طرفداران، کاری را بکنیم که از پس آن بهخوبی برمیآییم.
درعوض، مایکروسافت ارزش سرویس ایکس باکس گیم پس را بهشدت بالا میبرد و وزنه بازیهای بزرگ مجموعهاش را سنگینتر میکند. میتوان دیگر مطمئن بود که گیم پس از مهمترین دلایل و بندهای موجود در قرارداد است که اهمیت کلانی دارد. بازیهایی مثل بازی The Elder Scrolls 6 و بازی Starfield از بزرگانی هستند که بهعلاوه تمامی بازیهای تحت اختیار بتسدا مثل بازی Fallout 76 و بازی The Evil Within و همچنین سری Dishonored به گیم پس میآیند. اما اگر فکر کنیم که نتیجه این قرارداد فقط در گیم پس خلاصه میشود، مرتکب اشتباه بزرگی شدهایم.
قرارداد تصاحب زنیمکس مدیا، بهطرز قابل توجهی باعث افزایش کیفیت بازیها آینده بتسدا میشود. حالا دیگر آنها درحال امتحان موتور بازیسازی جدید و ارتقایافتهای هستند که قرار است در بازی The Elder Scrolls 6 استفاده شود. حتی میتوانیم انتظار داشته باشیم که بازیهای بتسدا روی کنسولهای نسل نهمی مایکروسافت بهتر اجرا شوند؛ چراکه با منابع و هزینهای که مایکروسافت از الان در اختیار این شرکت قرار میدهد، باید انتظار کلاسهای فشرده و آموزشهای دقیق برای استفاده بهتر از سختافزار سری ایکس و اس داشته باشیم که نقشه راهی باشند برای کار با این کنسولها و رسیدن به بهترین توانشان. یعنی همان کاری که سونی خیلی خوب بلد است و با استودیوهای تحت فرمانش درطول دو نسل خیلی خوب انجام داده است.
اگر پدیدهای به نام مادها تا پیش از این، در قلمروی دایمی رایانههای شخصی چرخ میزدند، احتمالاً دورانی جدید از آزادیعمل سازندگان و بازیکنان را ببینیم که در آن ایکس باکسها در بارانی بیانتها از مادهای مختلف برای بازیهای بتسدا غرق شدهاند. البته هنوزهم درد و صدمهای که ممکن است قانون جنگل و چاقوکشی میان ناشران در عرصه بازیها ایجاد کند غیرقابل تصور است و خوشبختانه با صحبتهای جدید فیل اسپنسر و هاوارد میتوان به آینده امیدوار بود.
یک روش دیگر برای دیدن مسئله، که اتفاقاً محتملتر است، عرضه بازیهای بتسدا روی پلی استیشن 5 است. مایکروسافت خیلی راحت میتواند با عرضه بازیهایش روی پلی استیشن 5، نسخههای بیشتری بفروشد و از همه مهمتر، یک ستاد تبلیغاتی عظیم برای خودش در قلمروی ژاپنیها تأسیس کند و گیمپس مشتریپسند را درمقابل The Elder Scrolls با قیمت 70 دلار قرار دهد. در این صورت به اصطلاح نه سیخ میسوزد و نه کباب و علاقه سونی برای انتشار برخی از انحصاریهایش روی رایانههای شخصی هم توجیه میشود، و هم به احتمال زیاد بیشتر. مایکروسافت به خرید استودیوهای بیشتر ادامه میدهد و نگاهش هنوز روبه آینده است.
اما پاسخ به یک سوال محکمهپسند چه میشود؟ آیا بازیهایی مثل بازی Deathloop و بازی GhostWire: Tokyo که تا پیش از این رسماً انحصاری زمانی پلی استیشن 5 بودند زنده میمانند؟ پاسخ ایکس باکس احترام به قراردادهای سابق بتسدا است. تمامی بازیهایی که پیش از این برای پلی استیشن 5 تأیید شده بودند برای این کنسول منتشر میشوند و بهنظر میرسد که مایکروسافت و بتسدا برخلاف طبیعتشان عمل نکردهاند.
مقاله اصلی
دوشنبه، 21 سپتامبر (31 شهریور)، مایکروسافت در بیانیهای در وبسایت اینترنتیاش، از خرید کامل کمپانی مادر شرکت Bethesda، ناشر بزرگ بازیهای ویدیویی خبر داد. نبردهای تجاری در روزهای پایانی نسل هشتم به اوج خود رسیدهاند. مایکروسافت از مدتها پیش برای افزایش استودیوهای بازیسازی تحت اختیارش تلاش میکرد و حالا در آستانه ورود به نسل جدید بازیها و عرضه کنسولهای نسل نهمی، کمپانی مادر بتسدا یعنی ZeniMax Media با تمام زیرمجموعههایش به جمع استودیوهای بازیسازی این نام آشنا وارد شد. حالا مایکروسافت به سری بازیهای بزرگ و پرطرفداری مثل The Elder Scrolls، سری Fallout و بازیهای نمادین و تأثیرگذاری مثل ولفنشتاین و دووم دسترسی دارد. بخشی از بیانیه رسمی مایکروسافت به مناسبت خرید زیرمجموعههای کمپانی ZeniMax Media:
با توجه به اینکه صنعت بازیهای ویدیویی، از تمرکز روی دستگاه به سمت تمرکز روی بازیکن، با توجه به تکنولوژی مدرنی که اجازه میدهد تا هرزمان که بازیکن دوست دارد، با دوستانش و روی هر دستگاهی بازی کند پیش میرود، مایکروسافت در روز دوشنبه، از برنامههای خود برای تصاحب ZeniMax Media، کمپانی مادر فعلی شرکت Bethesda Softworks، یکی از بزرگترین، بازیسازان و ناشران خصوصی در دنیا خبر داد. سازندگان فرانچایزهای موفق و پرفروشی مثل The Elder Scrolls و Fallout و بسیاری دیگر؛ بتسدا یک مجموعه شگفتانگیز از بازی، تکنولوژی و استعداد، بههمراه سابقهای (طولانی) از موفقیتهای اقتصادی را با خود به خانواده ایکس باکس میآورد. با توجه به شرایط توافق، مایکروسافت ZeniMax Media را با قیمت 7.5 میلیارد دلار نقد تصاحب میکند.
سیاستهای جدید و منحصربهفرد مایکروسافت برای ارائه بازیها، درهرزمان و هرمکان با سرویسهایی مثل Xbox Game Pass شکل گرفتهاند که حالا بنابراعلام رسمی، دارای 15 میلیون مشترک است. رقم مهمی که نماینده آینده استفاده از سرورها و خدمات ابری برای استریم بازی محسوب میشود و با حضور بتسدا و بازیهایش، لیست مهمی از بزرگترین و محبوبترین بازیهای تاریخ، اکنون روی ایکس باکس گیم پس قابل تجربه هستند و بازیهای آینده این شرکت نیز از روز عرضه دراختیار مایکروسافت خواهند بود. مایکروسافت با مبلغ 7.5 میلیارد دلاری که برای خرید کمپانی مادر بتسدا خرج کرده، حق انتشار و ساخت تمامی بازیهای این شرکت را دارد و ممکن است در ادامه شاهد عرضه انحصاری عناوین بتسدا باشیم.
با چیزی حدود 2300 کارمند در سرتاسر جهان که پیش از این نیروی Bethesda بودند، رقم استودیوهای بازیسازی مایکروسافت از 15 به 23 عدد رسیده است که حالا همگی نیروی این کمپانی محسوب میشوند. یعنی استودیوهای بزرگی مثل استودیوی id Software و شرکت Arkane، یا استودیوی MachineGames و حتی Gameworks بازیهایشان را مستقیم زیرنظر مایکروسافت و با بودجهای سفارشی تولید میکنند. مدیر عامل مایکروسافت در بخشی از بیانیه رسمی این کمپانی توضیح میدهد:
بازیهای ویدیویی پرهزینهترین بخش از صنعت سرگرمی قلمداد میشوند. مردم همه جا به بازیها روی میآورند تا با دوستانشان ارتباط برقرار کنند و به تجربه بازیها بپردازند. محتوای قابل تشخیص و باکیفیت، مهمترین نیروی پشت سرویس گیم پس است؛ از بازی Minecraft تا عنوان Flight Simulator. بهعنوان یک ناشر و توسعهدهنده قابل اعتماد، بتسدا رنگ موفقیت را در هربخش و عرصهای از بازیها دیده است و بههمراه یکدیگر، به مسیر خود برای پشتیبانی از (افزون بر) سه میلیارد گیمر در سراسر جهان ادامه میدهیم.
فیل اسپنسر نیز در ادامه بهمناسبت این رویداد گفت:
زمان بسیار خوبی برای طرفدار ایکس باکس بودن است. ما به تنهایی در 10 روز گذشته، اطلاعاتی از دو کنسول جدیدمان منتشر کردیم که فردا برای پیشخرید حاضر میشوند؛ همچنین سرویس Xbox Game Pass Ultimate را ارائه دادیم که برپایه سرویسهای ابری است و حالا یک قدم روبه جلوی دیگر برای مهمترین بخش از استراتژیهایمان که بازیهای ویدیویی نام دارند برداشتیم. نسلهای متوالی از بازیها بهلطف فرانچایزهای پرطرفدار بتسدا متحول شدند و ما این مسیر را همراه با Bethesda به عنوان بخشی از (خانواده) ایکس باکس برای سالهای آینده ادامه میدهیم.
کمپانی مادر بتسدا یعنی ZeniMax Media در سال 1999 توسط آقای Robert A. Altman بهعنوان مدیرعامل و رئیس شکل گرفت که دربخشی از بیانیه مایکروسافت، از علاقهاش به همکاری با این نام گفته است:
امروز روز بسیار خوشایندی برای این کمپانی، کارمندان و طرفداراناش است. ما از همکاری نزدیک با مایکروسافت برای نزدیک به یک دهه لذت بردیم و این قرارداد ادامه مسیری طبیعی پس از آنهمه سال کار درکنار یکدیگر است. امروز پیروزی اصلی برای طرفداران ما است. ما همچنان به ساخت بازیهای AAA ادامه میدهیم؛ اما با پشتیبانی گسترده مایکروسافت ما فقط بهتر میشویم.
حالا باید دید واکنش دنیای بازیهای ویدیویی، و کمپانیهای دیگر، از جمله رقبای نسل نهمی مایکروسافت نسبت به این اتفاق چگونه خواهد بود. بدون شک اتفاقی بزرگ در جهان بازیها رخ داده که توابع کلانی برای این صنعت بزرگ دارد. مایکروسافت در حال ساخت سکوی پرتابی بزرگ است تا با همراهی سرویسهای ابری و نگاه به آینده، امضایی برای خود رقم بزند. هرچه که هست، مسیر جدیدی آغاز شده که احتمالاً به همین سادگی حکایتش تمام نمیشود.