کنسولهای پلی استیشن 1 و 2 میزبان شماری از برترین بازیهای نقش آفرینی (RPG) تاریخ کنسولهای بازی بودند. در طول این مدت، Final Fantasy VII، Vagrant Story، Star Ocean 2، Wild Arms 2 و بسیاری موارد دیگر را داشتیم و این در حالی است که این بازیها تنها مربوط به پلی استیشن 1 میشوند. بعد از این که نینتندو با عناوین مختلف NES و Super Nintendo بازار را در اختیار خود گرفته بود، این سونی بود که با بازیهای پرتعداد و بسیار باکیفیت خود جایگاه نخست را از آن خود کرد. این موضوع تا حد زیادی مدیون جدایی Square از نینتندو و اقدام به ساخت بازیهای انحصاری PS1 برای چیزی در حدود یک دهه بود. بنابراین در این مدت، بازیهای RPG کنسل شدهی زیادی نیز وجود داشتند که هرگز به مرحله انتشار نرسیدند. در ادامه قصد داریم به فهرستی از 10 بازی نقش آفرینی پلی استیشن که هیچگاه منتشر نشدند، بپردازیم. همراه ما باشید.
The Legend Of Dragoon 2
بازی اورجینال The Legend Of Dragoon اولین بار در سال 2000 برای پلی استیشن 1 منتشر شد. زمانی که The Legend Of Dragoon 2 معرفی شد، انتظار میرفت این بازی در سال 2012 برای پلی استیشن 3 و PSP به صورت دیجیتالی عرضه شود. شوهی یوشیدا تهیه کننده وقت این پروژه در آن زمان توضیحات مختصری را در خصوص این بازی در وبلاگ پلی استیشن منتشر کرده بود.
در متن این بیانیه میخوانیم:
پروژه LOD2 بعد از این که من استودیوی ژاپن را ترک کردم به مرحله پیش تولید وارد شده بود؛ اما متأسفانه در نهایت به دلایل نامشخصی لغو شده و تیم توسعه دهندگان پروژه متفاوتی را شروع کردند.
در در شرایطی است که هیچگونه تصاویر یا دادههای اولیه خاصی از این پروژه منتشر نشده تا به آن نگاهی داشته باشیم.
Warrior’s Lair
بازی Warrior’s Lair اولین بار در E3 2011 با عنوان Ruin معرفی شد. استودیوی Idol Minds مسئولیت توسعه این بازی را بر عهده داشت. شرکتی که در سال 1997 تأسیس شده و در سال 1998 بازی Cool Boarders 3 را به عنوان یکی از بزرگترین آثار خود منتشر کرد. این استودیو امروزه نام برند خود را به Deck Nine تغییر داده و توسعه پیش درآمد Life is Strange را با نام Before the Storm برعهده داشته است. وقتی یک سال بعد از این رونمایی این بازی، مراحل آماده سازی محتوای داستانی پس زمینه آن تکمیل شد، سازندگان تصمیم به تغییر نام این بازی RPG برای PS3 و PS Vita گرفتند.
در این زمان، مسئولیت توسعه این بازی از Idol Minds سلب شده و نهایتاً در سال 2013، پروژه به طور کامل کنسل شد. شما میتوانید با مراجعه به وبسایت Unseen64، تصاویر و ویدیوهای متعددی از گیم پلی این بازی را مشاهده کنید.
Ushiro
اول از همه باید به این نکته توجه کرد که بازی Ushiro را نباید با Manga Ushio and Tora اشتباه گرفت. Ushiro یک بازی ترسناک و نقش آفرینی بود که توسط استودیوی Level-5 توسعه داده میشد. این بازی که در زمان خود به عنوان یکی از بازیهای انحصاری PSP در دست ساخت قرار داشت، راجع به یک موجود فراطبیعی بود که قادر به تغییر شکل به ظاهر انسانها و ورود به زندگی آنها بود. تریلری که در وبسایت Unseen64 آرشیو شده، چند کات سین از صحنههای این بازی را در کنار بخش کوتاهی از گیم پلی آن به تصویر میکشد. ضمن این که چند اسکرین شات نیز از مکانهای مختلف دنیای بازی در دسترس است.
باوجود این که استودیوی Level-5 نهایتاً تصمیم به لغو روند توسعه این بازی گرفت، یک مانگا با عنوان Ushiro: Fukigen na Shinigami از داستان این بازی به انتشار رسید. البته هیچوقت نسخه ترجمه شدهی آن به صورت رسمی منتشر نشد اما برخی از طرفداران اقدام به انتشار نسخههای غیر رسمی از آن کردهاند.
Ascendant
بازی Ascendant اولین بار توسط THQ در سال 2007 برای پی سی، پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360 معرفی شد. کن رولستون (Ken Rolston) در رأس روند توسعه این بازی اکشن و نقش آفرینی قرار داشت؛ کسی که قبلاً سابقه کار در بتسدا و مجموعه The Elder Scrolls را در کارنامه داشته تا این که به Big Huge Games پیوسته و توسعه این بازی را آغاز کرد.
شرکت THQ در سال 2009 تصمیم به لغو پشتیبانی مالی از این پروژه گرفت اما 38Studios بعد از فاصله اندکی اقدام به خرید Big Huge Games کرده و وعده داد تا فرایند ساخت این بازی را مجدداً از سر بگیرد.
براساس تصاویر و اسکرینشاتهایی که در وبسایت Unseen64 موجود است، میتوان به وضوح ارتباط میان محتوای این بازی با Kingdoms of Amalur: Reckoning که در سال 2012 منتشر شد را مشاهده کرد. براس شفافیت بیشتر این قضیه، باید به این نکته نیز اشاره کرد که کن رولستون طراح ارشد این بازی بود.
TwinBee Miracle
مجموعه TwinBee اولین بار در سال 1985 و در آرکیدها معرفی شد. این بازیها بعدها به عنوان یک shoot ’em up خوش ساخت از کونامی شناخته میشدند. البته یک سری اسپین آف در ژانرهای دیگر نیز از این مجموعه ساخته شده است. بازی TwinBee: Rainbow Bell Adventure یک بازی پلتفرمر برای کنسول سوپر نینتندو بود که بلافاصله بعد از عملکرد نسبتاً موفقیت آمیز خود یک دنباله معمایی از آن نیز ساخته شد. ژانر دیگری که از این مجموعه اقتباس شده بود، یک پروژه نقش آفرینی بود که با نام TwinBee Miracle شناخته میشد.
مجدداً در وبسایت Unseen64 میتوان مکانیزمهای مختلف گیم پلی این بازی را مشاهده کرد. در نهایت سازندگان بازی الهام گرفته از انیمه TwinBee Miracle تصمیم به لغو ادامه روند توسعه آن گرفتند اما یک بازی RPG دیگر که با نام TwinBee RPG به عنوان جایگزین آن در سال 1998 برای پلی استیشن 1 منتشر شد.
The Witcher: Rise Of The White Wolf
اولین بازی از مجموعه Witcher در سال 2007 توسط سی دی پراجکت رد برای پلتفرم PC منتشر شد. بازی The Witcher: Rise of the White Wolf در زمان خود چیزی مانند یک نسخه بازسازی شده و پورت این بازی برای PS3 و ایکس باکس 360 محسوب میشد. اما نهایتاً این بازی به دلیل یک سری مسائل مالی لغو شده و به جای آن تصمیم بر ساخت یک نسخه ارتقاء یافته برای پلتفرم پی سی گرفته شد. بعد از آن نیز پروژه ساخت یک دنباله کامل از این بازی استارت خورد. چند اسکرین شات نه چندان واضح و یک ویدیوی کوتاه از نسخه پلی استیشن 3 بازی CD Projekt Red در وبسایت Unseen64 موجود است.
Chronos Materia
درشرایطی که تاکنون هیچگونه ویدیویی از پروژه کنسل شدهی Chronos Materia به نمایش گذاشته نشده است، استودیوی Gust به عنوان توسعه دهنده و شرکت Koei Tecmo به عنوان ناشر این بازی در زمان رونمایی از آن در سال 2013 صحبتهای کوتاهی را در خصوص آن مطرح کرده بودند. ابن بازی نقش آفرینی PS Vita که با موضوع سفر در زمان توسعه داده میشد، حتی تاریخ 26 سپتامبر 2013 را برای عرضه رسمی نیز اعلام کرده بود. وبسایت Siliconera که به طور ویژه پوشش اخبار مربوط به بازیهای ژاپنی را در دستور کار دارد، یک سری اطلاعات آرشیوی را از این بازی جمع آوری کرده است.
بعد از این که تاریخ انتشار تعیین شده بدون عرضه بازی پشت سر گذاشته شد، Koei Tecmo هیچ زمان دیگری را برای انتشار این بازی تعیین نکرد. از ان زمان به بعد، تقریباً هیچگونه خبر خاصی از روند پیشرفت جریان توسعه بازی به گوش نرسید؛ تا این که در سال 2016 خبر لغو کامل آن اعلام شد.
Animal Wars
استودیوی Factor 5 مسئولیت توسعه بازی Animal Wars را به عنوان یکی از بازیهای انحصاری پلی استیشن 3 برعهده داشت. داستان این بازی در یک نسخه تخیلی و جایگرین از وقایع جنگ جهانی دوم جریان داشت. جایی که حیوانات در یک ژانر تاکتیکال و نقش آفرینی به جنگ علیه یکدیگر میپرداختند. این بازی به دلیل نقدها و امتیازات پایینی که بازی Lair به عنوان دیگر انحصاری PS3 دریافت کرده بود، نهایتاً کنسل شد. هیچونه ویدیوی خاصی از محیط این بازی در دست نیست اما در وبسایت Unseen64 میتوان تصاویر هنری متعددی را در ارتباط با آن مشاهده کرد.
جالب اینجاست که بازیهای دیگری که از همین ایده استفاده کردند نیز وجود دارد. یکی از این موارد Hogs of War بود که در سال 2000 برای پلی استیشن 1 و پی سی منتشر شده بود. علاوه بر این یک بازی استراتژیک با مضمون جنگ نیز وجود داشت که فقط درباره خوکها ساخته شده بود. بعد از آن یک بازی دیگر به نام Tooth and Tail را داشتیم که در سال 2017 و برای پلتفرمهای مختلف منتشر شد. این بازی درباره RTS قرن نوزدهم و جنگ شخصیتهای حیوانی با هم بود.
Aliens: Crucible
استودیوی آبسیدین اینترتینمنت نیز مانند Factor 5 چند بازی لغو شده را در کارنامه دارد. یکی از مشهورترین این موارد، بازی Aliens: Crucible بود که یک بازی نقش آفرینی با مضامین ترسناک و سبک بقا که قرار بود به خوبی از ارزشهای این لایسنس استفاده کند.
این بازی برای پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360 در دست توسعه قرار داشت ولی نهایتاً تصمیم به لغو پروژه ساخت آن گرفته شد. اطلاعاتی که از این پروژه باقی مانده، به بیانیه لغو توسعهدهندگان و چند کانسپت که در Unseen64 نیز آرشیو شده محدود میشود. لذا هیچگونه تصویر یا ویدیوی خاصی از گیم پلی آن منتشر نشده است.
Skies Of Arcadia 2
این فهرست، با حضور یک دنباله مورد انتظار از بازی Skies of Arcadia به پایان میرسد. هیچ کانسپت هنری یا تصویر اولیه خاصی از محتوای این بازی در دست نیست و به نوعی باید گفت که معرفی این بازی نیز تنها به گزارش IGN و GameSpy در میان سایر منابع محدود میشود که این موارد نیز در Unseen64 جمعآوری شده است. حتی پلتفرم خاصی هم برای این بازی تعیین نشده بود، هرچند انتظار میرفت این بازی را در GameCube و PS2 ببینیم. البته باتوجه به این که نسخه اول این بازی تنها برای GameCube پورت شده بود، عرضه آن برای پلی استیشن 2 نیز در هالهای از ابهام قرار داشت.
برای مطالعه آخرین مقالات بازی همراه پی اس آرنا باشید.