وقتی صحبت از گرافیک بازی ویدیویی میشود، اکثر مردم موافقاند که RTX تکنولوژی شگفتانگیز بعدی است که صنعت روی آن کار میکند و از آنجایی که کنسولهای PS5 و Xbox هر دو پشتیبانی از تکنولوژی پیگیری پرتوی را تأیید کردهاند، به نظر میرسد که ما به تبدیل شدن این تکنولوژی به یک استاندارد صنعتی نزدیک شدهایم. اما در حالی که کنسولها هنوز هم غافلگیرکننده و عالی هستند، صحنه بازی PC مدتی است که شامل بازیهایی با فناوری RTX است. چنانچه هر کسی که آن را تجربه کرده باشد، به شما خواهد گفت که این تکنولوژی میتواند جلوههای بصری یک بازی را کاملاً تغییر دهد. این ویژگی دقیقاً همان چیزی است که ما در موردش صحبت خواهیم کرد. در ادامه نگاهی به برخی از بازی های Nvidia RTX میاندازیم که به خاطر این تکنولوژی باورنکردنی به نظر میرسند.
بازی MINECRAFT

مردم معمولاً بازی ماینکرفت (Minecraft) را با جلوههای بصری موثر و پیشگام مرتبط نمیدانند، اما زمانی که آن را در PCهای گران و شیک بازی کنید، داستان کاملاً متفاوت است و ماینکرفت هم جز لیست بازی های Nvidia RTX ما قرار میگیرد که با این فناوری فوقالعاده بهنظر میرسند. به خصوص با داشتن RTX، این بازی سندباکس شما را شگفتزده خواهد کرد. نور واقعگرایانه و کنتراست انعکاس فوقالعادهی این بازی همراه با جلوههای بصری ساده اما خاص موجب خلق افکت خیرهکننده میشوند و دنیای این بازی را به نحوی زنده میکنند که چند سال پیش به نظر غیرممکن میرسید.
بازی JUSTICE ONLINE

ممکن است MMO JUSTICE ONLINE با محوریت هنرهای رزمی به اندازه بازارهای آسیا در غرب محبوب نباشد، اما نگاه سادهای به بازی در حال عمل با فناوری پیگیری پرتویی شما میگوید که چرا لیاقت قرار گرفتن در فهرست بازی های Nvidia RTX ما را دارد. دنیای پر جنب و جوش و رنگارنگ آن ممکن است فوتورئالیستیترین و واقعگرایانهترین تصاویر که تاکنون در یک بازی بدون رهگیری پرتو نور مشاهده کردهاید را دارا نباشد، اما آن یک نمونهی عالی برای نشان دادن این موضوع است که یک بازی برای بهره بردن از RTX لازم نیست از نظر جلوههای بصری، هایپررئالیسم باشد.
بازی METRO EXODUS

وقتی صحبت از بازیهای METRO میشود، بازیهای 4A همیشه جز برترین بازیها از نظر نوآوریهای فنی هستند؛ به گونهای همگی آنها از Nvidia RTX استفاده میکنند. این بازی تیراندازی اول شخص در حال حاضر نیز از نقطه نظر جلوههای بصری، بازی خیرهکنندهای است اما با وجود تکنولوژی RTX، میتواند خارقالعاده به نظر برسد. از تابش نور مهتاب بر سایبان جنگل گرفته تا نور سوزان خورشید بر بیابان بیبرگ آخرالزمانی و تا انعکاس ملایم پهنههای آب، بازی METRO EXODUS با بهکارگیری تکنولوژی Nvidia RTX واقعاً زنده میشود.
بازی CONTROL

CONTROL رمدی اینترتینمنت حتی اگر فوتورئالیسم را به گونهی کنونی دنبال نمیکرد، به خاطر صداها و تصاویر عجیب و غریب Oldest House، یک شاهکار بصری به شمار میرفت؛ اما دیدن زنده شدن این صداها و تصاویر با تکنولوژی موثر بازی موجب موفقیت و پیشرفت بازی شده است و این موفقیت با داشتن RTX دو برابر میشود. بازی ترسناک CONTROL نیز جز لیست بازی های Nvidia RTX ماست که اهمیت استفادهی درست از نور را میداند و این نور را به گونهای واقعگرایانه در خود بهکار میگیرد.
بازی STAY IN THE LIGHT

هر یک از بازی های Nvidia RTX لیست ما از این فناوری سود میبرند، اما STAY IN THE LIGHT تنها بازی است که از آن برای طراحی اساسی خود استفاده میکند. در حالی که رهگیری پرتوی نور غالباً برای اهداف زیباییشناسی توسط توسعهدهندگان بهکار میرود، بازی STAY IN THE LIGHT به RTX برای بازی نیاز دارد. این بازی همچنان یک بازی در فاز بتا توسعه خود است اما نمونهی عالی از این موضوع است که چگونه انعکاس، نور، سایه و غیره به خاطر وجود RTX نه تنها نحوهی نگاه کردن به بازی، بلکه نحوهی بازی کردن را نیز میتوانند تغییر دهند. این حقیقت که این عنوان توسط یک نفر ساخته شده است، موجب تأثیرگذارتر شدن کل این موضوع میشود.
بازی BATTLEFIELD 5

DICE همیشه دوست دارد با بازیهای خود در صدر پیشرفتهای فنی قرار گیرد و بازی BATTLEFIELD 5 نمونه دیگری از این مهم است. BATTLEFIELD 5 عنوانی است که از نظر طراحی بصری و صدا بالاتر از رقبای خود قرار گرفته، اما با وجود تکنولوژی Nvidia RTX، پیشرفت بهسزایی کرده است. نقشههای دقیق آن، بسیار بهتر به نظر میرسند، انفجارها حتی بیشتر به چشم میآیند، دود و انعکاسها به طور شگفتانگیزی واقعی به نظر میرسند و امواج آب به لطف انعکاسهای واقعی زنده میشوند.
بازی WOLFENSTEIN YOUNGBLOOD

WOLFENSTEIN YOUNGBLOOD از جهات مختلفی محبوب است. در حالی که این بازی به طور کلی برای طرفداران این مجموعه ناامیدکننده تلقی میشود، هیچکس نمیتواند چشمانداز بصری آن را انکار کند. این بازی یک دستاورد شگفتانگیز بود و با بکارگیری تکنولوژی رهگیری پرتو حتی چشمگیرتر هم شد. اگر کسی را میشناسید که بر این باور است که تکنولوژی پیگیری پرتو تفاوت چندانی ایجاد نمیکند، در عمل بازی WOLFENSTEIN YOUNGBLOOD را به او نشان دهید. از اکشن دیوانهکننده و انفجاری آن گرفته تا شیوهای که در آن گودالهای موجود در خیابانهای پاریس به واسطهی انعکاسهای واقعی رنگ حقیقت میگیرند، YOUNGBLOOD یک نمونه عالی از میزان تاثیرگذاری RTX بر جلوههای بصری در یک بازی است.
بازی QUAKE 2

تنها بازیهای درخشان جدید نیستند که از شگفتیهای تکنولوژی رهگیری پرتو نور نهایت استفاده را میکنند. در سال 2019، Nvidia و Lightspeed Studios نسخهی جدید بازی Quake 2 RTX را منتشر کردند؛ یک بازسازی گرافیکی از عنوان کلاسیک id Software که در سال 1997 منتشر شد. باور آن سخت است که نتیجهی کار تا چه اندازه خوب میتواند خوب باشد. بازی به طرز قابل توجهی خوب به نظر میرسد. در این نسخه نیز بافتها و متعلقات بلوکبندی شده همچنان وجود دارند (گرچه بهتر شدهاند) اما تنها یک نگاه به بازی در حال اجرا نشان میدهد که نورپردازی واقعی و زیبای آن شاید مهمترین نکته در گرافیک بازیهای ویدیوئی باشد.
بازی DELIVER US THE MOON

DELIVER US THE MOON همین حالا نیز به لطف تصویر تاریک ارائه شده از فضای علمی-تخیلی آیندهگرای خود از جلوههای بصری زیبایی برخوردار است، اما با وجود تکنولوژی رهگیری پرتو، این بازی از عمق افزودهای بهره میبرد که به محیط آن حیات جدیدی میبخشد. تاثیر آن ممکن است خیلی به چشم نیاید و به نظر شما خیلی شبیه به Quake 2 یا Control قبلی باشد اما جزئیات کوچک با هم ترکیب شدهاند تا یک بازی با ظاهری به مراتب بهتر را ارائه دهند.
بازی GHOSTRUNNER

بازی اکشن اول شخص Cyberpunk به نام GHOSTRUNNER هنوز منتشر نشده است، اما به لطف دموی تازه منتشر شده آن، از همین حالا نیز میدانیم که تکنولوژی رهگیری پرتو برای دنیای پر تحرک و پر جنب و جوش این بازی فوقالعاده خواهد بود. خیابانهای بارانی دنیای خیالی آن، محیط غرق در نور چراغهای نئونی، اکشن دیوانهکننده و انفجاری که مبارزه را تعریف میکنند، همگی جزئیات خیرهکنندهای هستند که هنگام بازی و به لطف تکنولوژی پیگیری پرتوی ظاهر میشوند. تا به امروز تنها بخشی از آن برای ما به نمایش درآمده است، اما همین حالا نیز منتظر هستیم تا ظاهر کلی بازی را ببینیم.
بازی MECHWARRIOR 5

MECHWARRIOR 5، مشکلات زیادی دارد و به احتمال زیاد بازگشتی نیست که طرفداران انتظارش را داشتند اما ظاهر زیبای آن قابل انکار نیست. در واقع توصیف خوبی از فایدهی تکنولوژی رهگیری پرتو نور برای بازیهاست به گونهای که اگر قبل از بهکارگیری RTX آن را بازی کنید و یکبار دیگر بعد از RTX آن را امتحان کنید، نسخهی قدیمی برای شما یکنواخت و خستهکننده به نظر میآید. روی کاغذ، انعکاسها، سایه و روشنها و نورپردازی بهتر ممکن است جزئیات کوچکی به نظر آیند اما تماشای کلیپهای کوتاه از این بازی با و بدون تکنولوژی رهگیری پرتوی، اثباتی بر مزایای RTX است. چنین جزئیات کوچکی میتوانند جلوههای بصری یک بازی را تا حد زیادی دستخوش تغییر کنند.
بازی BRIGHT MEMORY

ما به تازگی بازی ویدئویی BRIGHT MEMORY INFINITE را در ایکس باکس سری X دیدیم و بیشتر از همه تحت تاثیر این موضوع قرار گرفتیم که این بازی توسعه یافته توسط یک فرد تا چه اندازه ظاهر خوبی دارد. در اوایل سال جاری، مخاطبان PC بخشی از بازی با یک اپیزود قابل اجرا به نام BRIGHT MEMORY را امتحان کردند و همانطور که انتظار میرفت، تماشای بازی در حال اجرا با بهرهگیری از تکنولوژی رهگیری پرتو نور یک تجربه خارقالعاده بود. به هر حال BRIGHT MEMORY نمونهای از جلوههای بصری خیرهکننده است که با افزودن RTX به آن حتی چشمگیرتر نیز شده است.
برای مطالعه آخرین مقالات بازی پی اس آرنا را دنبال کنید.

