Roger Craig Smith را کمتر کسی است که نشناسد. او صداگذار شخصیتهای محبوبی همچون Ezio Auditore da Firenze و Sonic The Hedgehog بود. راجر موفق شده تا صدای بیش از 600 شخصیت خیالی را به گوش ما برساند. جالب است بدانید که راجر یک استند-آپ کمدین نیز است. جدیدترین نقشی که راجر مسئولیت صداگذاری آن را برعهده داشته، شخصیت بتمن (Batman) در انیمیشن Superman: Red son بوده است. در ادامه مطلب بهصورت مختصر مختصری راجر و زندگی او صحبت شده. با مصاحبه Roger Craig Smith همراه پی اس آرنا باشید.

راجر در کالیفرنیا جنوبی (SoCal) بزرگ شد و در کلاس هشتم، توسط همکلاسیهایش بهعنوان دلقک کلاس شناخته شد. وی از خلاقیت خود حداکثر استفاده را برد و در تئاتر موسیقایی مشغول به تمرین شد. راجر در مراسم فارغالتحصیلی از کلاس هشتم و دوازدهم، سخنرانی مفصلی داشت و در بدو ورود به سال اول دبیرستان، بهعنوان نماینده کلاس منصوب شد. وی در دانشگاه چپمن (Chapman University) در رشته فیلمنامه نویسی، در مقطع لیسانس شروع بهتحصیل کرد و در همین رابطه نیز موفق شد تا مراسم میزگرد زندهای را نیز میزبانی کند و درنهایت، مدرک خود را از این دانشگاه دریافت کرد. اما علاقه وی به استند-آپ کمدی بود و در تمامی دوران تحصیلاش بهدنبال این حرفه بود. راجر 5 سال بهعنوان یک کمدین استند-آپ توانست بهزندگی خود ادامه دهد و از این راه امرار معاش کند اما در سال 2005، وی این شغل را برای صداگذاری بهصورت تمام وقت ترک کرد.
راجر میداند که در فضای مجازی طرفداران مختلفی با سن سالهای متفاوت دارد و بههمین دلیل پستهای منتشر شده از جانب او، همه غیرسیاسی و خانوادگی هستند. وی یکی از پشتیبانان مشتاق و دوستدار بیمارستان کودکان شهرستان اورنج (Children’s Hospital Orange County) است و بههمین دلیل، هرازچند گاهی به بیماران بستری در این بیمارستان سر میزند. در حال حاضر، او مشغول یادگیری زبان اشاره آمریکایی (American Sign Language) است و از بیرون رفتن از خانه بسیار لذت میبرد، چرا که او اشتیاق زیادی برای گشت و گذار در طبیعت، کوهنوردی و دوچرخهسواری کوهستانی، اخترشناسی دارد. میتوانید در توییتر و اینستاگرام او، ماجراجوییهای او را دنبال کنید. در ادامه، به مصاحبه با Roger Craig Smith میپردازیم.

مصاحبه با Roger Craig Smith
- سلام راجر. ممنون که دعوت ما را پذیرفتی و به ما ملحق شدی. مطمئنم که بسیاری از طرفداران رسانه The ones who came before از این موضوع در حال حاضر مطلعاند اما با این وجود، میتوانی مقداری از خودت و دوره کار با پروژه «اساسینز کرید» (Assassin’s Creed) برای ما بگویی؟
بسیار ممنونم که من را دعوت کردید. من زاده لس آنجلس هستم و هماکنون بهعنوان صداپیشه در تبلیغات، بازیها و کارتونها مشغول بهکارم. این حرفه را از سال 2003 دنبال میکنم و در سال 2009 این موقعیت بسیار فوقالعاده را داشتم تا عضوی از تیم سازندگان نسخه دوم سری بازی Assassin’s Creed، یعنی اساسینز کرید 2 باشم. زندگی پس از پایان این پروژه دیگر هیچوقت مانند سابق نشد! کار کردن روی بازی اساسینز کرید 2 تجربهای بینظیر بود. باعث افتخارم بود تا عضو تیمی از بازیسازان باشم که بازی در حال توسعه آنها برایشان بسیار ارزشمند و عزیز بود. اشتیاق و ذوق آنها برای ساختن این بازی از همان ابتدای کار کاملا واضح بود. همچنین باید بگویم که تجربه کار با متخصص لهجه عزیزم، خانم Ida Darvish-Gadd و یادگیری بسیار سریع برای حرف زدن بهزبان ایتالیایی، کسب کردن مهارت کافی برای سخن گفتن بهلهجه ItaliaSpanglish که لهجه ترکیبی شخصیت اتزیو بود و رسیدن به نتیجه مشخص در ذهن خودم برای درک کردن میزان مشکلاتی که اتزیو در حال دست و پنجه نرم کردن با آنها بود، همه و همه تجربههایی بسیار چالشبرانگیز بودند. اما تمامی این لحظات بسیار ارشمند بودند و در نهایت میتوانستم بگویم ارزشش را داشت! همهی این لحظات و حرکات اولیه در دنیای بازیهای AC همیشه بهترین پروژه من خواهند بود.
- زمانی که تیم سازندگان برای اولین بار ایده بازی اساسینز کرید 2 را با شما مطرح کرد، نظر شما چه بود؟
من واقعا نمیدانستم به چه چیزی فکر کنم. من با نسخه اول بهاندازه کافی آشنا بودم و با کسانی نیز که این بازی را تجربه کرده بودند و نظرات خاص خود را داشتند نیز بسیار صمیمی بودم. بههمین دلیل کاملا مطمئن نبودم که نسخه دوم این بازی چه حرفی برای گفتن خواهد داشت. من با امید اینکه بتوانم بهترین و بیشترین میزان از تواناییهایی خود را، دقیقا همانطور دیگر پروژههای روزانهام ارائه کنم و همچنین برای تحت تاثیر قرار دادن کسانی که این شانس را به من داده بودند، وارد این پروژه شدم. معمولا این روند کاری است که من در بدو ورود به هر پروژهای انجام میدهم و آن هم ارائه خدمات مورد نیاز کارفرما بهبهترین شیوه است. اگر به بزرگی و سنگینی این پروژه و میزان دقتی که روی کار من خواهد بود فکر کنم، احتمالا حواسم پرت جزییات بیارزش خواهد شد و نمیتوانم آنطور که باید، شغل خود را در حد و اندازه استاندارد انجام دهم. بنابراین، تصمیم میگیرم تا سرکار بهصورت کاملا آماده حاضر شوم و آماده انجام هر کاری که کارفرما از من تقاضا کند باشم، بهامید آنکهبتوانم بهترین ارائه را داشته باشم.

- قبل از صداپیشگی برای شخصیت اتزیو، آیا در نقشهای دیگری نیز به ایتالیایی صحبت کردهاید؟
البته که نه! من در اصل اهل ایرلند و اسکاتلند هستم و بازی در نقش یک فرد ایتالیایی، معمولا چیزی نیست که با آن مواجه شوم. اما از آشنایی با Ida و همکاری با وی در پروژه، بسیار شوکزده شده بودم. تمامی اعضای تیم پس از ساخته شدن این بازی همچون اعضای خانواده به من نزدیک شده بودند. حتی پس از گذشت 11 سال، ما هنوز هم در ارتباطیم!
- آیا با دیگر صداپیشههای سهگانه اتزیو در ارتباط بودهاید؟ و آیا از آن زمان با هرکدام آنها در بازیها و پروژههای دیگری همکاری داشتهاید؟
اجتماع صداپیشههای در بازیها، خوشبختانه چندان گسترده نیست، بنابراین بله. من با بسیاری از صداپیشههایی که در آن بازی مشغول بهکار بودند و حتی با تیم دیگر بازیهای اساسینز کرید که من عضوی از آن نبودم، ارتباط دارم. این موضوع بسیار خوبی است که اگر شما درحال ساخته شدن یک سری بازی فوقالعاده باشید برایتان اتفاق میافتد، چرا که در این حین ارتباطات بهوجود میآیند و قوی میشوند.

- نظر شما درباره تمرینهای لهجهشناسی چیست؟ آیا کلمهها یا ساختارهایی وجود داشتند که در تلفظ آنها با مشکل مواجه شوید؟
قطعا این موضوع یکی از چالشبرانگیزترین نقاط این پروژه بود، اما من روند این امر و همچنین در نهایت مورد قبول تیم واقع شدن را دوست داشتم. میتوانم بگویم که تلفظ بدونغلط کلمه Savonarola در بعضی جملات کاملا باعث شد تا در بعضی اوقات با مشکلاتی مواجه باشم. ساختارهای زیادی وجود داشتند که برایم چالشهایی ایجاد کردند. همه آنها الان ناپدید شدهاند!
- بهنظر شما اولین قدم برای ورود بهحوزه صداپیشگی چیست و افراد مشتاق این حوزه چگونه باید برای آن آماده شوند؟
به به، سوال طلایی!
حقیقتا من نمیدانم به مردم بگویم از کجا شروع کنند. من زمانی که این صنعت بسیار کوچکتر از زمان حال بود، وارد آن شدم. فناوری و پیشرفت بیوقفه آن باعث شده که هرکسی که دارای یک میکروفون USB مرغوب و یک اینترنت پرسرعت باشد و بتواند بهسرعت خود را یک صداپیشه تلقی کرده و از خانه مشغول بهکار شود. افراد تاثیرگذار در فضای مجازی این فرصت را داشتهاند تا در بازیهای مختلف، نقش صداپیشه را ایفا کنند و در همین حال، افراد بسیاری چنین شانسی را نیافتهاند! متاسفانه این صنعت در حال اشباع شدن با بسیاری از افراد است که بسیاری از آنها تجربه تمرین بسیار ناچیز از بازیگری را دارند و بعضی دیگر بدون هیچگونه تمرین در این زمینه، وارد آن شدهاند. مسئله صداپیشگی نیز کاملا جدا از این موضوع است.
بنابراین، برای اینکه بتوانید راه خود را از این بازیگران کوتاهمدت و بهاصطلاح تاریخمصرفدار جدا کنید و خود را در این صنعت بهعنوان یک فرد متخصص، مهم، تمریندیده، بااستعداد، باتجربه و زبده در زمینه صداپیشگی معرفی کنید، برای این کار شما نیاز دارید تا به خود زمان بدهید، بهاندازه کافی تلاش کنید و بهخودتان ایمان داشته باشید. روی خودتان سرمایهگذاری کنید: تمرین دیدن، انجام دادن، دوباره تمرین کردن، روند را با شیوه خود پیش بردن، کار خود را جدی و دقیق گرفتن و بهمیزان لایک و ریتوییت از فضای مجازی بسنده نکردن. تا زمانی که قرار باشد شما کسی باشید که تمامی اتفاقات را برایتان رقم میزند، من نمیتوانم به شما اطلاعاتی بدهم که به دردتان بخورد. کاری که من انجام دادم، برای خودم جوابگو بود و هرکس در این صنعت داستان مخصوص بهخود را برای شروع در این زمینه دارد. مطلع شدن و استفاده از شیوهای خاص، به شما بستگی دارد! شما هیچوقت زندگی کاری من را تجربه نخواهید کرد و من نیز هیچوقت زندگی کاری شما را تجربه نمیکنم. اگر شما میخواهید برای خود در صنعت صداپیشگی جایگاه مهمی را دست و پا کنید، من برای شما در این مسیر آرزوی موفقیت میکنم.

- بهجز اتزیو، علاقه داشتید تا صدای کدام شخصیت دیگر در بازیها باشید؟
عمو ماریو! تنها برای جملهای که آقای Fred Tattasciore در آن گفت: من … هستم، ماریو!
- بهنظر شما چرا اتزیو پس از گذشت این همه سال هنوز نیز در جایگاه یکی از محبوبترین شخصیتهای بازی باقی مانده است؟
این امر کاملا مربوط به نویسندگی و دنیایی است که یوبیسافت (Ubisoft) اتزیو را در آن قرار داد. داستانی که برای این شخصیت نوشته شد بسیار عمیق، پیچیده و تکاندهنده است. همچنین اتزیو یکی از کمتر شخصیتهایی است که بیش از رونمایی کامل از داستان بازی، به او زمان زیاد و ارزشمندی داده شده. ما از بدو تولد با او همراه میشویم و در انیمیشن Embers، در اواخر ماجراجوییهایش پیش او میمانیم. به ما بازیبازان یک شانس بسیار خاص و منحصربهفرد داده شد تا زندگی کاملا متفاوت و جدیدی را از چشمهای یک شخصیت دیگر نجربه کنیم. یوبیسافت در روند تولید این بازی به این نتیجه رسیده بود که میتوان با ساخت بازیهای قوی، روی بازیبازان تاثیرهای فراوان داشت. بهنظر من این دلیل تبدیل شدن او به یک شخصیت بهیادماندنی است. تمام تلاشهای تیم یوبیسافت برای ساختن بازی ACII بهعنوان یک تجربه کاملا درگیرکننده و بینقص برای بازیبازان، واقعا غیرقابل بیان است. نقطه قوت این بازی آن است که اگر به این بازی از دید کلی نگاه کنیم، عالی بهنظر میرسد. این مسئله برای شخصیت اصلی آن، یعنی اتزیو نیز صدق میکند.
- اگرمیتوانستید در دنیای واقعی با اتزیو ملاقات کنید، از او چه سوالی میپرسیدید؟
پسر، با من راحت باش! زمانی که از برجهای بلند روی کوهی از بستههای یونجه فرود میآیی درد دارد، نه؟
- آیا تا بهحال لباس شخصیتهایی که نقش صداگذاری آنها را داشتهاید، بهتن کردهاید؟ برای مثال تاکنون لباس اتزیو را پویشیدهاید؟ اگر جواب منفی است، امکان دارد تا برای رویدادهای آینده این کار را انجام دهید؟
من تا حالا بهصورت کامل لباس اتزیو را بر تن نکردهام! در وبسایت من، چندین عکس از من قرار دارد که در آنها، لباسهای مختلفی از مهمترین نقشهایم در پروژههای مختلف را بهتن کردهام، اما تاکنون بهصورت کامل لباسهای هیچکدام از شخصیتهایی که وظیفه صداپیشگی آنها را داشتهام، نپوشیدهام. تا حالا چندین بار به انجام این کار فکر کردهام، اما برای اینکه من بتوانم لباس شخصیتم را بپوشم، آن لباس باید بسیار دقیق و باجزییات ساخته شده باشد و البته راحت باشد. من نمیخواهم تا با شکل نامعمول خودم بهعنوان یک انسان و لباس بیکیفیت و مشکلدار، تصور مردم از شخصیت افسانهای اتزیو را خراب کنم.
- اگر یوبیسافت از شما درخواست کند، در پروژه دیگری در رابطه با اتریو بازخواهید گشت یا خیر؟ آیا دلتنگ نقش سابقتان هستید؟
البته!
- به کدامیک بیشتر علاقه دارید: مخفیکاری یا حمله مستقیم؟
مخفیکاری. بالاخره باید جایزه را بهدست بیاوریم!
- آیا موفق بهتماشای فیلم اساسینز کرید که چند سال پیش بهروی پردههای سینما رفت، شدید؟ اگر جواب مثبت است، نظر شما درباره این فیلم در وهله اول چیست؟
هیچوقت موفق بهتماشای آن نشدم. اما اگر دقت کنید، من آن را زندگی کردم!
- در حال حاضر وسیلهای از این سری بازی را در دنیای واقعی در اختیار دارید؟ دقیقا چه چیزی؟
من دسترسی بیشازحد به اقلام استفاده شده در بازیهای AC را دارم. در اصل Apple of Eden که در آن لامپ LED استفاده شده، برای من جالب است.
- آیا نسخههای جدید این سری بازی را نیز دنبال کردهاید؟ درنظر دارید که این سری در آینده به ماجراجویی در چه محل و مکانهایی برود؟
خدای من! از اینجا به کجا میرویم؟ این امر دقیقا زیبایی خاصی است که سری بازی AC موفق به آفرینش آن شده است. اساسینز کرید میتواند تقریبا به همه جا سفر کند و تاریخ آن را بهشکلی عالی بازگو کند. من حقیقتا هیچ ایدهای از اینکه نسخه بعدی این بازی به کجا سفر خواهد کرد، ندارم. اما من همیشه میبینم و منتظرم!
نظر شما درباره Roger Craig Smith چیست؟ آیا شما نیز یکی از طرفداران او هستید؟ نظرات خود را در قسمت کامنتها با ما در میان بگذارید.
برای مطالعه آخرین مقالات بازی همراه پی اس آرنا باشید.