متریا (Materia) بخش مهم و تاثیرگذاری از سیستم مبارزات بازی Final Fantasy VII است که قدرت مهارتهای پایهای حملات کاراکتر را تقویت میکند و تجهیز شدن آنها به قابلیتها، جادوها و احضار کردنهای متنوعی را فراهم میکند. شما تا آنجا که میتوانید باید با هرچه بیشتر از این گویهای رنگی تجهیز شوید. لازم به ذکر است که انتخاب حساب نشدهی ترکیب متریاها میتواند عواقب زیادی برای شما داشته باشد و از آنجا که انتخابهای زیادی از این متریاها در اختیار دارید ممکن است به راحتی سردرگم شوید.
در این مطلب اطلاعاتی را با شما به اشتراک میگذاریم که به شما کمک میکند چه موقع چه ترکیبی را برگزینید. اگر اطلاعات زیر کمی برایتان مبهم است، پیشنهاد میکنیم بعد از تجربه فصل سوم بازی به مطالعه آنها بپردازید.
از همه نوع جادو در تیم خود استفاده کنید
در مواجه با دشمنان و باسها در بازی Final Fantasy VII معمولا فرصت عوض کردن ترکیب متریا مناسب آنها را پیدا نمیکنید و بلافاصله با همان تجهزیات قبلی خود وارد محیط مبارزه میشوید. البته در بعضی شرایط خاص و بین mid-cutscene ممکن است فرصتاش را پیدا کنید، ولی به هرحال به دلیل شرایط فوق بهتر است که همه اعضای تیم را با جادو متفاوت و یونیکی تجهیز کنید تا بتوانید پوشش خوبی روی نقاط ضعف پیشبینی نشده دشمن داشته باشید. در اوایل بازی جادوهای اصلی آتش (fire)، کولاک (blizzard)، رعد (thunder) و باد (wind) را در اختیار دارید. در مبارزات اولیه در Shinra، آتش و رعد بهترین انتخاب هستند. آتش علیه انسانها خوب عمل میکند و روباتها نیز نسبت به رعد ضعیف هستند.
خیلی مهم نیست که چه جادویی را به چه شخصی بدهید، فقط مطمئن شوید همه جادوها به طور برابر بین اعضا توزیع شدهاند. درضمن، باید بدانید اگر در یک مبارزه به متریاهای مناسبی تجهیز نشدهاید، همیشه از طریق Pause Menu میتوانید به صحنه قبل از مبارزه برگردید!
نقاط ضعف را پیدا کنید
شاید بپرسید چگونه باید این کار را بکنیم؟ در فصل سوم Final Fantasy VII پسری به اسم Chadley را ملاقات میکنید که در مرحله فرعیاش به شما متریای ارزیابی (Assess Matera) را میدهد که با آن میتوانید دشمن را اسکن کرده و نقاط ضعف و نکاتی مفید برای ضربه زدن به آن را پیدا کنید. این متریا یکی از ضرروریترین متریاهای بازی است که همیشه باید به یک نفر تجهیزش کنید. اینکه چه کسی را برای داشتن Assess Matera انتخاب میکنید خیلی فرقی نمیکند، فقط مطمئن شوید که به این متریا همیشه مجهزید. البته بهتر است Assess Matera را به لیدر تیم مجهز کنید، چون بعد از شروع مبارزه اولین کاراکتری که کنترل میکنید، لیدر است و اسکن کردن دشمن نیز بهتر است بلافاصله بعد از شروع مبارزه آغاز شود تا نقاط ضعف را پیدا کنید و بدانید چطور قرار است بجنگید.
همه را با Healing Materia تجهیز کنید
کار عاقلانهای است که همه اعضا تیم را با Healing Materia تجهیز کنید تا وقتی بقیه در تنگا بودند و فرصت heal کردن نداشتند، یک نفر بتواند HP بقیه را بازیابی کند. ما به شما پیشنهاد میکنیم حداقل حتما دو نفر از اعضا تیم را با این متریا تجهیز کنید. مسلما مشکلی هم نیست اگر همه Healing Materia داشته باشند.
وقتی که Aerith به شما ملحق میشود اوضاع کمی تغییر میکند. در کل انتخاب خوبی است که از Healing Materia استفاده کنید، ولی باوجود مهارتهای طبیعی Aerith میتوانید پروسه احیا کردن را به او بسپارید و به جای Healing Materia کاراکترهای دیگر از جادوهای حمله-محور استفاده کنید. Aerith یک Spellcaster مادرزاد است و با متریایی به اسم Pray Materis وارد تیم میشود که میتواند به همه اعضا یک احیا سطح پایین بدهد و replenish بسیار خوبی هم در حین مبارزات نصیبتان کند.
در ارتقا متریایی که انتخاب میکنید دقت کنید
در بازی Final Fantasy 7 Remake متریاها تاثیر بسیار زیاد و مهمی در هر مبارزه دارند، بنابراین این مسئله به شدت مهم است که کدام متریا را ارتقا یا لول-آپ میکنید. هرچه که بیشتر از یک متریا استفاده کنید، آن متریا تجربه بیشتری کسب میکند و سطحاش بالاتر میرود که این بالا رفتن سطح روی قدرت آسیب یا اثربخشی کلی آن متریا تاثثیر میگذارد. بهطور مثال ارتقا جادوهای fire ،blizzard و cure آنها را به fira، blizzara و cura تبدیل میکند که تمامشان قدرت بیشتری نسبت به نسخه اولیه خود دارند.
اگر هم در پایان ارتقا بعضی از متریاهای خود به آنها احتیاج نداشتید میتوانید آنها را به قیمت خوبی به مغازه داران بازی بفروشید چون متریاهایی که تا سطح آخر ارتقا یافتهاند جزو با ارزشترین آیتمهای بازی هستند.
متریای Deadly Dodge را به کلود (Cloud) بدهید
یک متریا به اسم Deadly Dodge هست که در اوایل بازی میتوانید بخرید. این متریا به شما این امکان را میدهد که یک حرکت سریع فیزیکی همه جانبه بعد از انجام یک dodge انجام دهید. به دلیل پتناسیل بالای ضربه فیزیکی کلود باید این متریا را به او بدهید. همچنین با توجه به اینکه کلود را برای مبارزات فیزیکی نزدیک میخواهید بهتر که مبارزه با یک Deadly Dodge مرگبار شروع کنید.
Elemental Materia را روی اسلحه کلود بگذارید
Elemental Materia یک متریای مناسب برای وصل کردن Elemental Power به یک سلاح برای تزریق Elemental Power جهت حمله یا یک زره برای افزایش مقاومت Elemental Power جهت دفاع است. سلاحها و زرهها در اصل یکسری سوکت دارند که از دو نوع است: isolated و joint. متریا Elemental میتواند به سوکت joint وصل شود تا Elemental Power را برای زره یا سلاح مورد نظر فعال کند.
بعد از اینکه Elemental Materia را در اواخر فصل ششم دریافت کردید، پیشنهاد میکنیم که آن را بلافاصله به سلاح کلود وصل کنید تا به عنوان حملهکننده اولیه شما در خط مقدم از داشتناش سود ببرد. همچنین اگر بدانید نقطه ضعف دشمن چیست و Elemental Power مربوط به آن را قبل از شروع نبرد به سلاح کلود وصل کنید، میتوانید ضربات به شدت مرگباری را به دشمن وارد کنید. البته باتوجه به اینکه قبل از فهمیدن نقطه ضعف دشمن وارد نبرد میشوید ممکن است Elemental Power مناسبی را نتوانید به شمشیر کلود وصل کنید؛ ولی همانطور که گفته شد میتوانید از طریق Pause Menu به لحظه قبل نبرد برگردید و در آنجا Elemental Power مناسب را به سلاح وصل کنید. به هرحال هرچند که Elemental Materia مزایای بسیار خوبی دارد ولی این خیلی مهم است که چه زمانی آن را به سلاح وصل میکنید.
از سوی دیگر، اگر ایده ضربه از راه دور را ترجیح میدهید میتوانید Elemental Materia را به برت (Barret) نیز بدهید ولی ما همچنان کلود را به شما پیشنهاد میدهیم چون انتخاب مؤثرتری است.
Magnify Materia را به اریت (Aerith) بدهید
Magnify Materia دقیقا مثل Elemental Materia کار میکند، فقط مقاومیت به شما نمیدهد ولی درعوض جادوها را به چند هدف کست میکند. بنابراین اگر Magnify Materia را به اریت بدهید، او میتواند همزمان چند نفر را درمان کند. Magnify Materia برای جادوهای تهاجمی نیز همین طور عمل میکند. البته واضح است که اغلب میزان قابلتوجهای از آسیب به حملهکننده اولیه وارد میشود و او بیشتر از بقیه heal شدن احتیاج دارد.
اریت به عنوان Spellcaster اولیه تیمتان میتواند بهترین منفعت را از Magnify Materia ببرد. پیشنهاد میکنیم بعد از در دسترس قرار گرفتن در فصل 9 این متریا را به او بدهید.
Barrier Materia را ارتقا دهید
سعی کنید Barrier Materia را هرچه سریع تر خریداری کنید یک Barrier Materia در آخر فصل 4 دریافت میکنید) و خیلی زود هم آن را ارتقا دهید. Barrier Materia نه تنها دفاع شما را در برابر ضربات فیزیکی تقویت میکند بلکه وقتی که آن را به Manaward ارتقا دادید آسیبهای جادویی را نیز نصف میکند. این پرک (Perk) علیه باس Chadley’s VR برای شما بسیار سودمند خواهد بود.
همیشه یک Summon Materia به همراه داشته باشید
پیشنهاد میشود بعد از اینکه اولین Summon Materia را در آغاز فصل دریافت کردید، آن را به یکی از اعضای تیمتان برای همیشه تجهیز کنید. احضار کردن در شرایطی که فشار مبارزه خیلی بالاست و چند لحظهای نیاز به استراحت و درمان شدن دارید، خیلی مفید عمل میکند. فقط این نکته را در نظر داشته باشید که اگر چندین انتخاب برای احضار کردن دارید، چیزی را احضار نکنید که دشمن در مقابل آن ضعیف نیست.
شما از چه ترکیبی از متریاها در Final Fantasy VII استفاده میکنید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.