ویروس کرونا، ویروس کرونا، ویروس کرونا… در هفتهها و ماههای اخیر، آن قدر در مورد بیماری و ویروسی به نام کرونا (CoronaVirus) صحبت شده که شاید پیش از این هیچگاه در مورد یک بیماری و طرز شیوع آن، اطلاعات خاصی را کسب نکرده بودیم. مشخص نیست که آیا این ویروس از خوردن چه غذایی توسط مردم چین به تمام دنیا صادر شد اما این موضوع را میدانیم که سال نو چینیها، بسیاری از سوالات ما را پاسخ میدهد و مردمی که برای سال نوی چینی به کشور چین سفر کرده بودند تا تعطیلات خوب و متفاوتی را برای خود بسازند، به سادگی هر چه تمامتر ویروس کرونا را با خود حمل کرده و به تمام نقاط جهان بردند. با این حال، در این مطلب قصد نداریم به جنبه پزشکی ویروس کرونا بپردازیم و آن را از دید علمی بررسی کنیم بلکه مانند همیشه، بحث اصلی ما در پی اس آرنا، بازیهای ویدیویی است و میخواهیم بدانیم که چرا ویروس کرونا میتواند برای گیمرها یا بازیبازان، نگران کننده باشد؟
در همین ابتدا، اجازه دهید بگوییم با این که بازیهای ویدیویی فوقالعاده هستند، سرگرمی، کار و حرفه ما را ایجاد میکنند، ما را از تنهایی و افسردگی نجات میدهند و اوقات و خاطرات خوبی را برایمان میسازند، باز هم نمیتوان به خاطر آنها، از مفهومی به نام ویروس کرونا به راحتی گذشت و آن را نادیده گرفت. ما هماکنون در سومین ماهِ شیوع ویروس کرونا قرار گرفتهایم که به “ویروس کرونای ووهان” (Wuhan Coronavirus Outbreak) نیز مشهور است. شاید بپرسید که چرا به این بیماری، ویروس کرونای ووهان گفته میشود؟ دلیل این نامگذاری بسیار ساده است چرا که ریشه کرونا در شهری به نام ووهان در چین یافت شده است که اولین رویارویی با این ویروس نیز به ماه دسامبر سال 2019 میلادی بازمیگردد. طبق اطلاعاتی که تا کنون در اختیار داریم، ویروس کرونا تا به حال حدود 40 هزار نفر را بیمار کرده و همچنین حدود 900 مرگ و میر بر اثر آن، گزارش شده است.
مشکل اصلی ویروس کرونا که آن را به یک نمونه خطرناک و نامحسوس تبدیل کرده، بدخیم بودن آن و البته واگیر دار بودن این ویروس است. جالب است بدانید (اگر نمیدانید!) که ویروس کرونا به مانند یک سرما خوردگی ساده، میتواند به شما منتقل شود اما به مراتب از یک بیماری سرما خوردگی، خطرناکتر و مهیبتر است و حتی میتواند به مرگِ فرد منجر شود. از آن جایی که این ویروس، از طریق هوا به سادگی منتقل میشود، حتی با نزدیک شدن به فرد بیمار، میتوان ناقل ویروس کرونا شد. طبق بررسیهای انجام گرفته، ثابت شده که درصد بالایی از کسانی که به این بیماری مبتلا میشوند، تنها در نزدیک فردی بودهاند که ناقل بیماری بوده است و همان طور که دست دادن با فرد سرما خورده، سرفه کردن او و به طور کلی، نزدیک شدن به او میتواند بیماری را به شما منتقل کند، نزدیکی به کسی که ویروس کرونا دارد نیز میتواند شما را بیمار نماید.
کشور چین در این مدتی که ویروس کرونا به موضوع اول بحث و جدل هر کشور و جامعهای تبدیل شده بود و همه از این بیماری و راههای پیشگیری از مبتلا به آن صحبت میکردند، کشور چین به صورت جدی و سراسری، درون یک قرنطینه غمانگیز قرار گرفت. این وضعیت در شهر ووهان که ریشه ویروس کرونا در آن قرار گرفته، حتی وخیمتر و بدتر نیز میشود. از زمانی که کرونا خود را به عنوان یک خطر بزرگ معرفی کرد، خیابانهای شهر ووهان به صورت کامل خالی و خلوت شدند و دولت چین به صورت مرتب، همه مردم را به ماندن درون خانههای خود دعوت میکرد. در زمینه بازیهای ویدیویی، دولت چین پا را فراتر گذاشته و تخفیفهای قابل توجهی را برای عناوین مختلف تعیین کرده تا مردم را درون قرنطینهای که قرار گرفتهاند، سرگرم و راضی نگه دارد.
تمام این موارد را گفتیم تا شما را از وخیم بودن اوضاع مطلع کنیم و زمانی که با نینتندو سوییچ خود در حال تجربه پوکمان هستید، به فکر فرو بروید که شاید تولید و تهیه بازی و کنسولی که در اختیار شما است، ممکن است با زحمت و چالش فراوانی همراه شده باشد. حال، بیایید به بررسی این موضوع بپردازیم که ویروس کرونا، به طور مستقیم چگونه برروی صنعت بازیهای ویدیویی تاثیر میگذارد و آن را مختل میکند. همه ما میدانیم که کشور چین به دلیل جمعیت زیادی که دارد و کارگران بسیاری که مرتب در حال کار هستند، خط تولید شرکتهای بزرگی را از تمام نقاط جهان در دست دارد. به عنوان مثال، خط تولید کنسولهای سونی و نینتندو (پلیاستیشن 4 و نینتندو سوییچ) که هر دو شرکتهایی ژاپنی هستند، به دست چین است و هزینه کمتری که تولید در کشور چین به همراه دارد، شرکتها را به سپردن خط تولید به کارخانههای این کشور، تشویق میکند. حال، در نظر بگیرید که با تعطیل شدن کارخانهها به خاطر ویروس کرونا، هیچ کارگری در کارخانهها مشغول به کار نیست و همین موضوع، تقریبا صنعت چین و به صورت کلی، صنعت جهانی را تحت تاثیر خود قرار داده که شامل صنعت ویدیو گیم نیز میشود.
شرکت نینتندو به تازگی طی یک گزارش اعلام کرد که عرضه نسخه نینتندو سوییچ سری بازی محبوب Animal Crossing که قرار است با بازی Animal Crossing: New Horizons عرضه شود، با تاخیر مواجه شده و دلیل اصلی آن نیز تعطیلی تمام کارخانهها و شرکتها است تا کارمندان در خانههای خود قرار بگیرند و وضعیت به شکل کنترل شدهای پیش رود. علاوه بر این، شرکت ناشر Private Division مدتی پیش اعلام کرد که نسخه نینتندو سوییچ بازی The Outer Worlds که یکی از بهترین عناوین سال گذشته میلادی به شمار میرفت و طرفداران کنسول نینتندو سوییچ برای آن انتظار میکشیدند، به دلیل شیوع ویروس کرونا با تاخیر رو به رو شده است و هنوز نمیدانیم تاریخ انتشار جدید این بازی به چه زمانی موکول شده است.
با این که بسیاری از مردم در مورد خطرات ویروس کرونا اطلاعات نسبتا خوبی دارند و میدانند که خللهای ایجاد شده در خطوط تولید و به صورت کلی، صنعتها، جدی و برای ایمن نگه داشتن جامعه هستند، به نظر میرسد که برخی دیگر از مردم، هنوز از میزان وخامت اوضاع خبردار نیستند و درک درستی از قضیه ندارند و به همین دلیل است که در فرومها، انجمنها و رسانههای اجتماعی مختلف، از این اختلال ایجاد شده در عرضه بازی ویدیویی محبوب خود، گله میکنند و از شرکتهای سازنده (Developer) و ناشر (Publisher) شاکی هستند. برای این دسته از افراد، قصد داریم یک فرضیه مطرح کنیم تا درک درستی از وضعیت موجود، ایجاد شود.
تصور کنید در شرکتی کار میکنید که 100 کارمند یا کارگر دارد و آنها به صورت معمولی کار خود را انجام میدهند. حال، زمانی میرسد که به شما میگویند ویروسی به سرعت در حال شیوع است که میتواند به صورت میانگین، دو نفر از این صد نفر کارمند را “به کام مرگ بکشاند” و دیگر کارکنان نیز به شدت بیمار میشوند و زندگی برایشان سخت و طاقت فرسا میشود. حال، با توجه به این وضعیت، آیا حاضرید در مکانی شبیه به این کارخانه یا شرکت فرضی کار کنید؟ قطعا پاسخِ این سوال، یک “نه” محکم است. حال، در همین وضعیت، انتظار دارید تا شخص دیگری به کار و صرف زمان بپردازد تا بازی مورد انتظار شما آماده شود؟ آیا میتوان انتظار داشت که شرکتهای سازنده و ناشر تظاهر کنند همه چیز خوب و عادی است، در حالی که ویروسی کشنده و بسیار مرمور میتواند سلامتی و جان کارمندان را به خطر میاندازد؟
نینتندو تنها شرکتی نیست که تجارت و خط تولید کنسول و داراییهای خود را در چین تعطیل کرده بلکه شرکت گوگل (Google) نیز شرکتها و دفترهای خود را به دلیل شیوع ویروس کرونا در این کشور بسته است. زمان زیادی از تعطیلی دفاتر چینی این شرکتها سپری نشد که IKEA نیز به صورت کامل کار خود در چین را تعطیل کرد. خیلی راحت میتوان گفت که شرکتهای بینالمللی و جهانی بزرگ و کوچک در چین که تعدادشان اندک هم نیست، عملیات و فعالیتهای خود را به حالت تعلیق درآوردهاند و به نوعی فلج شدهاند. ممنوعیتهای سفر هوایی به چین نیز مزید بر علت میشود که بسیاری از پروژهها و فعالیتهای تجاری تحت تاثیر شدیدی قرار بگیرد. در میان این بحبحه که تجارت و تولید را تحت تاثیر قرار داده، صنعت یا به صورت کلی، مقوله ورزشهای الکترونیکی یا e-Sports نیز ضررهای شدیدی کرده است. پس از اعلامِ خطر ویروس کرونا، تمام ورزشهای الکترونیکی که قرار بود در کشور چین برگزار شود، لغو شدند یا به تعویق افتادند که قطعا ضرر بسیاری به تیمها، لیگها و درآمدی که از طریق تورنمنتها و رقابتها به دست میآید، وارد میشود.
هنوز مشخص نیست که ویروس کرونا تا چه زمانی قصد دارد تجارت، اقتصاد و صنایع مختلف، از جمله صنعت بازیهای ویدیویی را تحت تاثیر خود قرار دهد و آنها را محدود نماید. برخی از افراد کارشناس و متخصص میگویند که ویروس کرونا در بهترین حالت ممکن، در نیمه دوم سال 2020 میلادی از بین میرود و تا اواخر سال جاری، خبری از آن نخواهد بود. برخی دیگر از متخصصان میگویند که ویروس کرونا به سادگی به یک ویروس فصلی تبدیل میشود و باید برای پیشگیری از مبتلا شدن به آن، واکسنهای سالیانه را تزریق کرد. ویروس کرونا قطعا به یک بیماری غافلگیر کننده و خطرناک تبدیل شده و همه افراد در همه جای دنیا، باید با رعایت موارد بهداشتی، از مبتلا شدن به این ویروس پیشگیری کنند. با این حال صدمهای که کرونا به صنعت و تجارت جهانی وارد کرد، تا مدتها در ذهن تولید کنندگان و مصرف کنندگان خواهد ماند. در صنعت ویدیو گیم که سرگرمی، شغل، حرفه و بهترین دوستمان محسوب میشود، ضررهای بسیاری وارد شده اما باید امیدوار باشیم که این خللها، ادامه دار نباشند و در نقطهای پایان بیابند. به عنوان مثال، هیچکس دوست ندارد عرضه کنسولهای نسل بعدی به خاطر ویروس کرونا، با مشکل مواجه شود و میلیونها بازیباز در سراسر جهان، ناراحت و غمگین شوند. با این حال، حداقل برای افرادی که از تاخیر در عرضه برخی از بازیها شاکی بودند و ویروس کرونا را عاملی نه چندان مهم میپنداشتند، امیدواریم این مطلب بتواند درک بهتری از تاثیر کرونا روی صنعت بازیهای ویدیویی به وجود بیاورد و افراد بیشتری را آگاه نماید.