به نظر میرسد که بازی Diablo 4 از طرق مختلف به دنبال بازگرداندن برخی از ویژگیهای بازی کلاسیک Diablo است. این از این قابلیتها، سیستم ویرایش و شخصی سازی کاراکترهای بازی است. توسعه دهندگان این بازی، در رویداد BlizzCon 2019 جزئیات بیشتری از دنبالهی جدید این سری را با طرفداران به اشتراک گذاشتند. Luis Barriga، کارگردان Diablo 4 اعلام کرده برخی از سیستمها و مکانیزمهایی که در Diablo 3 حذف شده بودند، در این بازی مجدداً بازخواهند گشت. Barriga در صحبتهای خود میگوید:
«ویرایش و شخصی سازی، یکی از ویژگیهایی است که در این بازی بازمیگردند. ما قبلاً مکانیزمهای مختلفی برای تغییر ویژگیهای کاراکترهای بازی داشتیم: Talent Trees، skill ranks و Rune Words از جملهی آنها بودند. ما علاقه داریم تا بازیکنان آنچه که در ذهن دارند را در بازی پیاده کنند. ایدههای شما ممکن است با ما خیلی تفاوت داشته باشد.»
Rune words یکی از عناصر در ال سی Lord of Destruction در بازی Diablo 2 بود. این ویژگی به کاربر اجازه میداد تا طلسمهای بازی را با آیتمهای دیگر ترکیب کرده و به افزایش کارایی آنها منجر شود. از سوی دیگر Talent Trees امکان ویرایش و شخصی سازی کاراکتر شما در Diablo 2 را فراهم میکرد. اما در بازی Diablo 3، این ویژگی، با سیستمهای Active و Passive قفل گشایی از مهارتهای کاراکترها جایگزین شده بود.
Phil Hornshaw در وبسایت Gamespot مینویسد:
« Diablo 4 مجدداً این فرنچایز را به مسیر تاریک خود بازمیگرداند. در حالی که Diablo، الهام بخش بسیاری از بازیهای loot-chasing امروزی محسوب میشود، به نظر میرسد که Blizzard قصد دارد تا با الگو برداری از شماری از این بازیها، Diablo 4 را به تجربهای عمومیتر تبدیل کند.»


