حدود ۶ سال از عرضهی بازی The Last of Us میگذرد. حکایتی ماندگار از عشق، غم و وابستگی که توانست به یکی از بهترین آثار تاریخ دنیای بازی تبدیل شود. حال نیل دراکمن و تیم خلاقش بار دیگر قصد دارند تا در قالب ادامهی مستقیم این عنوان، شاهکار دیگری را برای علاقهمندان به هنر هشتم به ارمغان بیاورند.
داستان بازی The Last of Us Part 2 پنج سال پس از بازی اصلی اتفاق افتاده و مخاطبان در آن کنترل الی ۱۹ ساله را بر عهده میگیرند. جول نیز در بازی حضور داشته و نقش مهمی در داستان آن دارد. هنوز هدف کلی داستان بازی مشخص نشده و تنها چیزی که میدانیم این است که الی به دلایل نامشخصی بسیار عصبانی است. در تریلر معرفی بازی دیدیم که او در میان کوهی از اجساد در حال نواختن گیتار است. او پس از اتمام آواز خود به جول میگوید: «من همهی آنها را خواهم کشت.» هنوز مشخص نیست که «آنها» چه کسانی هستند، اما میتوان حدس زد که خشم و عصبانیت از مهمترین مسائل بخش روایی بازی خواهند بود. در آخرین تریلر بازی نیز الی و دوست صمیمیاش را در فضایی گرم و شاد میبینیم. البته همانطور که انتظار میرود این شادی دوام چندانی نداشته و همه چیزی به آشوب کشیده میشود. آیا ممکن است دلیل عصبانیت فراوان الی مرگ دوستش باشد؟

با نزدیک شدن به تاریخ انتشار بازی The Last of Us Part 2 در سال آینده، اطلاعات فراوانی از گیمپلی این عنوان مورد انتظار منتشر شده است. این بازی از بسیاری جهات مشابه با عنوان نخست، البته به همراه مقادیر فراوانی بلندپروازی بوده و چه از منظر روایی و چه از منظر گیمپلی، اثری عظیم است. مخاطبان در این بازی به گشت و گذار در دنیایی زیبا پرداخته و در این میان میتوانند با تک تک اجزای آن تعامل کنند.
برخلاف بازی نخست، به نظر میرسد که الی تنها قهرمان بازی بود و مخاطبان در تمامی طول The Last of Us Part 2 کنترل او را بر عهده خواهد داشت. با این حال استودیوی Naughty Dog در گذشته تصمیماتی غیر قابل پیشبینی گرفته و بعید نیست شاهد حضور مستقیم جول مسنتر نیز در بازی باشیم. الی همچنان جوانی کمتجربه است و به احتمال زیاد تصمیمهای فکر نشدهی زیادی در طول بازی خواهد گرفت، ویژگی شخصیتیای که آغاز ماموریت انتقامجویی او را در آغاز این بازی رقم میزند.
تاکید بازی بر انتقام، از نخستین نمایش آن مشهود بوده و باید انتظار ماجراجوییای ترسناک، خونین و غمگین را داشته باشیم. هنوز دلیل این عصبانیت الی به طور قطعی مشخص نشده، اما به نظر میرسد که نزدیکترین دوست او، دینا، توسط اعضای فرقهای مرموز به نام The Seraphites دزدیده یا کشته شده است. پیش از مشخص شدن سرنوشت دینا، تریلر تمام شده و مخاطبان را بار دیگر وارد دنیای تاریک حدس و گمان میکند. با توجه به دنیای خشن و بیرحم The Last of Us، بعید نیست که دینا سرنوشت بسیار دردناکتر و بدتری از مرگ داشته باشد.
وظیفهی آرام کردن و کنترل الی در این سفر بر عهدهی جول است؛ شخصیتی که با دروغهای بیرحمانهاش دیدگاه الی به دنیای اطرافش را تغییر داد. او میداند که انتقامجویی تنها منجر به کشت و کشتار خواهد شد و این چرخه تا ابد ادامه خواهد داشت. شاید بتوان یکی از جذابترین عناصر داستانی این بازی را رابطهی پیچیدهی بین این دو شخصیت دانست. رابطهای که به احتمال زیاد پایانی غمانگیز خواهد داشت. الی به هیچ وجه در مسائلی که برایش پیش آمده مقصر نیست؛ او قربانی دنیای خشنی است که در آن بزرگ شده و به هیچ وجه به رستگاری نیاز ندارد. این موضوع به لحظات کوتاه، گرم و آرامِ صمیمیت در بازی قدرتی دو چندان بخشیده و دلایل خشونت و عصبانی بودن او را به خوبی توجیه میکند. استفاده از مرگ نزدیکترین فرد به شخصیت اصلی (دینا) راهی کلیشهای و پیش پا افتاده در زمینهی پیشبردن داستان است و شخصا امیدوارم که نویسندگان بازی The Last of Us 2 از چنین مسیری برای روایت ماجراهای بازی استفاده نکنند. انتظارات از سازندگان این بازی با توجه به نحوهی داستانگویی محتوای قابل دانلود Left Behind بسیار بالاست. اثری که توانست به تنهایی سطح داستانگویی در بازیها را چندین مرحله پیشرفت داده و به استانداردی موجه و ارزشمند بدل شود.
اگر بازی نخست را تجربه کرده باشید، قالب کلی The Last of Us Part 2 نیز برایتان تا حد زیادی آشنا خواهد بود. مقابله با دشمنان در این بازی ترکیبی از مکانیزمهای مخفیکاری، تیراندازی و مبارزات تن به تن بوده که همگی آنها به خشنترین نحو ممکن اجرا میگردند. بازی تا حد زیادی دست مخاطبان را در پیشروی آزاد گذاشته و حتی امکان دوری از درگیری در بسیاری از سکانسهای آن وجود دارد. الی میتواند با پرتاب کردن آجرها، بطریها و دیگر موارد در محیط بازی، حواس دشمنان را پرت کرده و سپس از پشت حسابشان را رسیده یا از کنارشان به آرامی گذر کند. او همچنین توانایی استفاده از تیر و کمان را داشته و میتواند از آن در کشتن بی سر و صدای دشمنان استفاده کند. هنوز جزییات چندانی از سلاحهای بازی منتشر نشده، اما تا کنون در نمایشهای آن نمونههای مختلفی از مسلسلها، سلاحهای کمری و تن به تن را دیدهایم.

یکی از بزرگترین مسائل در داستان بازی The Last of Us 2 مفهوم از دست رفتن انسانیت الی در تلاش او برای بقا و گرفتن انتقام است. انیمیشنهای مربوط به کشته شدن دشمنان و الی نسبت به بازی اصلی بسیار خشنتر شدهاند تا شرایط سخت الی برای زنده ماندن در دنیایی بیرحم را به خوبی به نمایش بکشند. از طرفی هر کدام از دشمنان بازی نیز دارای نام بوده و برای خطاب یکدیگر از آن استفاده میکنند. شنیدن صدای دردناک دشمنی که نام دوستش را، که شما به قتل رساندهاید، تجربهای متفاوت و البته تاریک خواهد بود. چنین حسی در هنگام کشتن سگها نیز به وجود میآید. البته این امور کاملا در راستای تلاش سازندگان در به تصویر کشیدن دنیایی تاریک، سرد و خشن انجام شده و میتوان با اطمینان گفت که آنها به هدف خود رسیدهاند.

حرکت در بازی بسیار ظریفتر و روانتر است و الی اکنون توانایی مخفی شدن در میان علفها، خزیدن با هدف مخفی شدن از دشمنان و موارد دیگر را دارد. تنوع دشمنان بازی نیز افزایش یافته و اکنون شاهد سگهایی هستیم که با حس کردن بوی الی به مکان احتمالی او حمله میکنند. نوع جدیدی از دشمنان آلوده نیز به بازی The Last of Us 2 اضافه شده است که با کوچکترین برخوردی منفجر شده و صدمهی زیادی وارد میکنند. چنین المانهایی میتوانند به کلی باعث تغییر گیمپلی بازی شوند.
همانطور که اشاره شد، دشمنان در این بازی از سگها برای شکار الی استفاده میکنند. این سگها نقش فراوانی در درگیریها خواهند داشت. آنها توانایی احساس کردن بوی الی را دارند که این یعنی هیچ جایی برای مخفی شدن امن نیست. این مسئله حرکت در سکانسهای درگیری بازی را به امری الزامی تبدیل میکند. امکان گیج کردن این سگها با استفاده از بطریها و آجرها وجود داشته و میتوانید با این کار، از چنگ آنها بگریزید. این سگها در مبارزات مستقیم نیز تهدیدی جدی به شمار آمده و با هجوم به سوی الی صدمهی زیادی به او وارد میکنند. آنها نسبت به دشمنان عادی سریعتر و کوچکتر بوده و استفاده از سلاحهای تن به تن در مقابل آنها بسیار سخت است.
یکی از تفاوتهایی که در گیمپلی بازی نسبت به عنوان اصلی وجود دارد، تواناییهای حرکتی متنوعتر الی و سرعت بیشتر او نسبت به جوئل است. این تفاوتها در سکانسهای مبارزات و مخفیکاری بازی به خوبی احساس میشوند. از دیگر موارد اضافه شده میتواند به توانایی الی در بالا رفتن از موانع و خزیدن از زیر آنها اشاره نمود. این بدین معنی است که دیگر نیازی نیست مدام به دنبال نردبان بگردید و با پریدن میتوانید به لبههای غیر قابل دسترس برسید. این تواناییهای حرکتی جدید همچنین در حل پازلهای محیطی بازی نیز کاربرد خواهند داشت. توانایی خزیدن بر روی زمین در بخشهای مخفیکاری بازی بسیار تاثیرگذار خواهد بود. دشمنان از فواصل مشخصی توانایی تشخیص الی را، در صورتی که در میان علفها مخفی شده باشد، ندارند. با این حال در صورت نزدیک شدن بیش از حد به آنها لو خواهید رفت. این المان به الی اجازهی حرکت بی سر و صدا و مخفیانه در محیط را داده و عمق فراوانی به آنها میبخشد.
یکی از دشمنان جدیدی که بازی اضافه شده، The Shambler نام دارد. زامبیهایی بزرگ که بسیار جانسخت هستند. این دشمنان از فواصل دور تهدیدی جدی به حساب آمده و با پاشیدن ابرهای اسیدی در اطراف خود صدمهی زیادی به الی میزنند. به نظر میرسد که بهترین راه برای مقابله با این مزاحمان جدید استفاده از تلهها یا شلیک از راه بسیار دور باشد.
از حرکات جدیدی که به بازی اضافه شده توانایی جاخالی دادن با فشردن یک دکمه است. این حرکت به الی اجازهی گریز از حملات دشمنان آلوده یا آتش تفنگها را داده و امکان ضد حمله را برای او ایجاد میکند. درمجموع سرعت بالای الی نقش شایانی در زندن ماندن او خواهد داشت و مخاطب برای پیشروی در بازی باید بر این المانهای جدید تسلط یابد.

Crafting همچنان یکی از مهمترین بخشهای بازی خواهد بود. الی اکنون توانایی ساخت تیرهای انفجاری برای کمانش و دیگر مهمات مخصوص را دارد. این مسئله فضای کافی برای استفاده از استراتژیهای مختلف در مبارزات بازی را ایجاد میکند. الی توانایی گیج کردن دشمنان با سوت زدن را نیز دارد که تا حد زیادی یادآور بازی Uncharted 4 است.
یکی از بهبودهای بازی The Last of Us 2 نسبت به بازی نخست، بزرگتر شدن وسعت درگیریها و به کلی طراحی مراحل بازی است. هر کدام از لوکیشنهای بازی شامل تعدادی مکان داخل و خارجی شده که همگی آنها شامل مواردی چون چالهها، درها، پنجرههای شکسته و راهروهای تاریک میشوند. تواناییهای حرکتی جدید الی و هوش بیشتر دشمنان نیاز به حرکت در محیطها را به شدت افزایش داده است. علاوه بر این، بسیاری از بخشهای محیطی بازی میتوانند به الی در درگیریها کمک کنند. محیطهای بازی بسیار بزرگتر از قبل به نظر رسیده و دیگر خبری از کوچههای تنگ شهرهای متروک و باریکهراههای جنگلی نخواهد بود. هر کدام از دشمنان انسانی بازی روتینهای به خصوصی دارند؛ آنها در مورد زندگی روزانهی خود و ماموریتهای شرورانهی مختلف خود با یکدیگر صحبت کرده و ممکن است حتی در آن میان به الی یا دیگر شخصیتهای آشنای بازی اشاره کنند.
همچون دیگر بخشهای بازی، سازندگان برای ارائهی تجربهای انسانیتر، سطح هوش مصنوعی دشمنان را به میزان قابل توجهی بالا بردهاند. آنها اکنون علاوه بر دو حالت ذهنی آگاهی از حضور شما و بیخبری، میتوانند در حالتی میانی نیز قرار بگیرند که سازندگان آن را «آگاهی مبهم» میخوانند. اگر از مکانی مخفی یکی از دشمنان را به قتل برسانید، دوستان او که در آن نزدیکی قرار دارند متوجه شده و سعی میکنند به مکان احتمالیتان هجوم ببرند. آنها با استفاده از هوش خود سعی بر یافتن شما کرده و این مسئله میتواند تا حدی به نفعتان نیز باشد؛ چرا که آنها را همچون انسانهای واقعی، قابل پیشبینی میکند. این مسئله در مورد یاران حاضر در بازی The Last of Us 2 نیز صدق میکند. یکی از این یاران دینا، نزدیکترین دوست الی است. دینا مبارزی کارآمد بوده و چه در بخشهای مخفیکاری و چه در درگیریها، تواناییهای خوبی دارد. شما میتوانید از یاران خود به صورت استراتژیک بهره گرفته و از روشهای مختلف برای پیشروی استفاده کنید.
همچون بازی نخست، امکان ارتقای تواناییهای الی با یافتن قرصهای مکمل (Supplement Pills) وجود دارد. این قرصها در دنیای بازی پراکنده شدهاند. این سیستم نسبت به بازی نخست تغییراتی کرده و اکنون الی از چندین Skill Tree بهره میبرد که هر کدام شامل تواناییهای مختلفی میشوند. مخاطبان میتوانند با استفاده از این سیستم برای پیشروی در بازی از استراتژیهای شخصی خود استفاده کنند. علاوه بر این، امکان ارتقای سلاحهای الی با استفاده از میزهای کار و قطعاتی که میتوانید در طول بازی آنها را بیابید، وجود دارد. این موارد تواناییهای تفنگها را به میزان قابل توجهی افزایش میدهند. برای مثال اتصال دوربینی به سلاح شکاری، محدوده دید را به میزان قابل توجهی افزایش و درصد خطا را کاهش میدهد. سازندگان قصد داشتند تا این بخش همچون ارتقای شخصیت اصلی بازی به نظر رسیده و باید انتظار وجود حالتهای مختلفی را که با شیوههای بازی مختلف سازگار هستند، داشت. Training Manualها نیز همچنان در بازی حضور داشته و با یافتن آنها میتوانید تواناییهای جدیدی را به دست آورید. خنجرها (Shiv) نیز از بازی حذف شده و به جای آنها الی از چاقوی جیبی کوچکی که نمیشکند استفاده میکند.

جستجو همچنان بخش مهمی از بازی The Last of Us 2 خواهد بود. ماجراجویی الی بسیار عظیم و طولانی است و مخاطبان در آن از مناطق گستردهی فراوانی عبور خواهند کرد. در آخرین نمایش از بازی، لوکیشنهایی چون شهرهای متروکه و دیگر موارد نشان داده شدند که وعدهی بزرگترین بازی استودیوی ناتیداگ تا کنون، دست کم از منظر اندازهی دنیا، میدهند. انتظار میرود بخش داستانی بازی همچنان به صورت خطی دنبال شود و در آن راههایی فرعی برای انجام اهداف اضافی، جمعآوری Collectibleها و دیگر موارد وجود داشته باشد. برای جستجو در این محیطهای بزرگ، الی نیاز به وسیلهی نقلیهای قابل اعتماد دارد و این مورد در قالب اسب شخصی او در بازی گنجانده شده است. یکی از بزرگترین تغییرات بازی را نیز باید حذف کامل بخش چند نفره بدانیم.
بازی The Last of Us یکی از محبوبترین و بهترین بازیهای سالهای اخیر بود که توانست قلب بسیاری از مخاطبان هنر هشتم را تسخیر کند. به همین دلیل سازندگان در بازی The Last of Us 2 وظیفهای دشوار و خطرناک در جلب رضایت مخاطبان و ناامید نکردن آنها دارند. باید تا بیست و یکم فبریهی سال آینده منتظر ماند و دید که آیا دیدار مجددمان با یکی از دوستداشتنیترین شخصیتهای دنیای بازی به خوبی پیش خواهد رفت یا خیر؟


