بازی Humankind به میدان آمده است تا پوز سری قدیمی و اصیل Civilization را به خاک بمالد، و واقعا ممکن است در این کار موفق شود. وقتی که دموی گیمپلی این بازی را در Gamescom دیدم، نسبت به این بازی استراتژیک ۴X بسیار امیدوار شدم. حدس من این است که Sega استودیوی Amplitude را خرید تا بتواند ایدههای جدیدی به فرمول اعتیاد آور ۴X سری Civilization وارد کند و به این سبک تکامل ببخشد.
تصویر کلی بازی یکسان به نظر میرسد، اما این جزئیات کوچک است که تفاوت بین Humankind و Civilization را مشخص میکند. من با یک Settler بر روی یک نقشهی ۶ ضلعی که با رودخانهها، جنگلها، تپهها و منابع خاصی بازی را شروع کردم. یک شهر ساختم، شروع به تحقیق در تکنولوژیهای مختلف کردم و نیروهای نظامی ساختم، شروع به اکتشاف در دنیای بازی کردم، با دشمنان جنگیدم، عجایب مختلف جهان را ساختم و در کل سعی کردم که به بهترین تمدن در جهان تبدیل شوم.
اما اینجاست که موضوع جالب میشود، بجای این که فقط یک تمدن مانند آزتکها یا آلمانها را انتخاب کنم، میتوانم از بین فرهنگهای مختلف در طی ۶ دوره از تاریخ بشریت یکی را در هر دوره انتخاب کنم. پس در دوره برونز من میتوانم مصر، هیتی، Olmec یا ۷ فرهنگ و تمدن دیگر را برگزینم. هر کدام از این تمدنها فواید خاص خود را از لحاظ نیروها و ویژگی دارند. یکی از آنها ممکن است در تکنولوژی بهتر باشد و دیگری در موارد نظامی دست بالاتر را دارد.
پس اگر من تمدن مصری را را انتخاب کنم، از رودخانهها سود میبرم و میتوانم اهرام مصری بسازم. ارتش من بیشتر بر روی ارابهها تمرکز دارد. وقتی که دورهی کلاسیک آغاز میشود، به من ۱۰ تمدن دیگر از جمله رومیها پیشنهاد میشود. وقتی که من انتخابهای خود را انجام دادم، تمام کارهایی که با مصر انجام دادم را نگه داشتم، اما در عصر جدید به سراغ رومیها رفتم تا از صنعت آنها، نیروی معروفشان، لیجن، و جادههایشان بهره ببرم. در هر ۶ عصر بازی ۱۰ فرهنگ مختلف به ما پیشنهاد میشود.
اگر به صورت استراتژیک فکر کنیم، به سراغ فرهنگهایی میرویم که با نیازهای ما سازگاری داشته باشند. اگر به عصر مدرن رسیده باشیم و در زمینه نوآوریهای علمی عقب باشیم، مجبوریم که به سراغ ملتی برویم که جایگاه ما را بهبود بخشد. البته جا برای سلیقه هم باز است، مثلا تمدن ما فقط یک مزهی فرانسوی کم دارد، پس به سراغ فرانسه میرویم.
همینطور که در بازی پیش میرویم، شهرهای ما، فرهنگمان و ارتش ما تلفیقی از فرهنگها و کشورهای مختلف است. ارابههای ما در اوایل بازی به دورههای بعد راه مییابد، اما از قافله عقب نمیمانند و مدرنیزه میشوند اما اصالت مصری خود را از دست نمیدهند. عجایب آفریقای شمالی در کنار کلیساهای اروپای قرون وسطایی در کنار هم تصویری بسیار زیبا میسازند.
وقتی که در دورهی ششم انتخابهایمان را از بین ۱۰ موردی که در هر دوره به ما پیشنهاد میشد، انجام دادهایم، فرهنگی که ساختهایم ترکیبی از بسیاری فرهنگهای مختلف است و با نتیجه نهایی فرد دیگری کاملا تفاوت دارد. البته، دشمنانمان، چه انسان باشند یا هوش مصنوعی، در حال ساخت فرهنگ منحصر به فرد خود هستند.
آقای Romain de Waubert از استودیوی Amplitude میگوید:
تاریخ دربارهی ترکیب فرهنگهای تمدنهای متفاوت است. آنها مدام در حال ترکیب با یکدیگرند.
او برای مثال به دو تمدن روم و یونان باستان اشاره میکند، این که چطور یونانیها بر رومیها، رومیها روی دوره رنسانس و هر سهی آنها بر دورهی روشن فکری تاثیر خود را گذاشتند.
نقشهی بازی شبیه یک بوم آبرنگ میماند، یک تصویر شبه واقعی. شهرها یک تصویر تمیز و ارضا کننده دارند. حیوانات دکوری بازی که در چمنزارهای آن مخفی شدهاند و جایی که نیروهای نظامی آن از ضلعی به ضلع دیگر میروند، و این مورد ما را به سمت سیستم مبارزه بازی Humankind سوق میدهد.
هر ارتش ترکیبی از نیروهای مختلف است که در طول بازی از فرهنگهای متفاوت، طبق نیازهای تاکتیکی تشکیل داده شده است. پس ممکن است توپهای دوره قرون وسطی در کنار جنگجوهای اسب سوار باستانی بجنگند.
در نقشه اصلی، هر ارتش به عنوان یک واحد حرکت میکند اما وقتی با دشمن درگیر میشود، این واحد به یک نقشهی جنگی دیگر منتقل و باز میشود. اینجاست که ترکیب نظامی هر ارتش مشخص میشود و جزئیات زمین بازی نیز افزایش مییابد.
مبارزات بازی نوبتی هستند، چیزی شبیه به مبارزات بازی X-Com. متاسفانه دموی Gamescom در همینجا تمام میشود، پس نمیدانیم که دقیقا این سیستم چطور کار میکند، اما آنطور که گفتهاند، هر بازیکن ۹ نوبت در اختیار دارد تا ارتش دشمن را نابود کند. چیزی که مشخص است، مبارزات بازی کاملا با سیستم مبارزات سری Civilization تفاوت دارد، و از این مورد بسیار خوشحالم.
استودیوی پاریسی Amplitude برای سری بازیهای ۴X کهکشانی خود با نام Endless Space معروفاند، اما طبق گفتههای de Waubert، بازی Humankind پروژه رویایی تیم سازنده بازی بوده است.
هر چیزی که ما بر روی ان کار کردهایم برای این بوده است که بتوانیم این پروژه و ایده را عملی سازیم.
در طی ماههای بعد اطلاعات بیشتری از بازی Humankind در دسترس قرار میگیرد، مانند جزئیات سیستمهای هنر، معامله، فرهنگ و دین بازی. بازی Humankind قرار است در سال ۲۰۲۰ منتشر شود.
منبع: Polygon