من قصد دارم نقد و بررسی Shadowbringers، آخرین دنبالهی Final Fantasy XIV را با آنچه که احتمالاً بزرگترین ایراد این دنباله و در تمامی بازیهای سری FFXIV خواهد بود، شروع کنم. این گله مندی مربوط به مشکلی است که من به هیچ وجه نمیتوانم کاری در قبال آن انجام دهم اما مطمئنم روزی تیم توانمند توسعه دهندگان این بازی چارهای برای آن خواند یافت.
به نظر من باید راهی برای معرفی کاربران جدید به عمق داستانهای Final Fantasy XIV وجود داشته باشد. (البته بدون هیچگونه چشم پوشی از بخشهای خوب داستان و یا پرداخت هزینهی اضافی) البته خود من از زمان A Realm Reborn درگیر داستانهای Final Fantasy بودهام و این مسئله مشکلی برای من ندارد اما همیشه به این فکر میکردم که کاش میشد این بازی را به راحتی به دوستانم معرفی کرده و آنها را در این تجربهی بی نظیر شریک میکردم.
Final Fantasy XIV: Shadowbringers نه تنها بهترین دنبالهی سری FFXIV بلکه یک شاهکار تمام عیار و لایق حضور در میان قسمتهای اسطورهای و ماندگار سری Final Fantasy مانند VI، VII، IX و X خواهد بود. در حال حاضر، Shadowbringers بدون شک بهترین و جذابترین نسخهی Final Fantasy برای من به شمار میرود.
من درمورد مطلبی که بالاتر مبنی بر پیشنهاد انتشار دنبالههای Final Fantasy به صورت مستقل به آن اشاره شد کمی دودل بودم. چراکه اگر قرار بود توسعه دهندگان چنین مسیری را در پیش بگیرند، با چیزی مشابه سری Elder Scrolls رو به رو بودیم. اما داستانهای Final Fantasy XIV محتوای بسیار غنی و خط داستانی پیوسته و بسیار منظمی دارند که همین موضوع علت منحصر به فرد بودن این بازیهاست.
Final Fantasy XIV: Shadowbringers ارتباط تنگاتنگی با گذشته، حال و آیندهی سری Final Fantasy XIV دارد به گونهای که اتفاقات و داستانهای آن، برای افرادی که تا به اینجای کار، شانس تجربهی صدها ساعت از داستانها و گیم پلی سری Final Fantasy را داشتهاند، جذابیت بسیار بیشتری را به همراه دارد. تحت هیچ شرایطی نمیتوان بدون خراب کردن سورپرایزها و اتفاقات کلیدی بازی، به جزئیات داستان Final Fantasy XIV: Shadowbringers اشاره کرد. لذا افرادی که قصد دارند تا با مطالعهی این مطلب در مورد خرید یا عدم خرید این بازی تصمیم گیری کنند، ممکن است با خطر اسپویل اتفاقات مهم بازی مواجه شوند. بنابراین خوانندگان این مطلب به طور کلی به دو دسته تقسیم میشوند. گروهی که به دلیل عدم آگاهی از اطلاعات کامل و جزئیات تاریخ بازیهای Final Fantasy اصلاً نمیفهمند که در مورد چه چیزی صحبت میکنیم، و افرادی که به نشر بیش از حد اطلاعات، در این مقاله اعتراض خواهند کرد.
از این رو در حال حاضر به این موضوع بسنده میکنم که داستان Shadowbringers، پر از بالا و پایینها و چرخشهای غیر منتظره در سرنوشت اتفاقات دنیای Final Fantasy است به طوری که احساسات مخاطب را بر انگیخته و هوش از سر او میپراند.
در داستان این بازی، اشارات بسیاری به اتفاقات گذشتهی سفر شما در این مسیر خواهد شد و شما را از موضوعاتی که تا کنون شاید به آن فکر هم نمیکردید با خبر میسازد. مهم تر از آن، آیندهی سرنوشت حوادث بازی است که مملو از توطئه چینیها و دسیسههای غیر منتظرهای است که مطمئناً شما را غافلگیر خواهد کرد. من در این قسمت نسبت به اطلاعات بسیار زیادی که انتظار پرداختن به آن را حداقل تا پایان خط داستانی Final Fantasy XIV نداشتم، بسیار شوکه شدم.
صرف نظر از عدم ارتباط و برخوردی که خط داستانی این بازی با کاراکترهای جدید The First’s Novrandt برقرار میکند، روند کلی بازی در ایجاد دغدغه و اهمیت درمورد شخصیتهایی که در طور مسیر با آنها مواجه میشویم، موفق عمل میکند و رابطهی بازیکنان را با کاراکترهای اصلی بازی مانند Scion ها، قویتر از قبل میسازد.
سیستم جدید و ارتقا یافتهی دیالوگهای بازی، به کاربران این امکان را میدهد که بیش از پیش به اعمال خصوصیات اخلاقی خود در رفتار کاراکترهای بازی بپردازند. داستان بازی نسبت به این تغییرات بسیار منعطف بوده و حالا نحوهی برخورد کاراکتر های اصلی با Warrior of Light شما طبیعی تر از همیشه به نظر میرسد. ارتباط میان Scion ها حالا بهتر از همیشه بوده و رفتار آنها با یکدیگر مانند بهترین و قدیمیترین دوستانی است که تا کنون دیدهاید.
آنچه که دوست دارم بیش از دیگر موضوعات به آن بپردازم، تمجید و تحسین عملکرد کاراکتر Emet-Selch است که مطمئناً یک سر و گردن بالاتر از دیگر شخصیتهای Final Fantasy XIV: Shadowbringers قرار میگیرد. این کاراکتر که اولین بار در حماسهی Stormblood و به عنوان Ascian ای که امپراطوری Garlean، آنتاگونیست بازی را کشف میکند، به مخاطبان معرفی میشود، نقش بسیار مهمی را در داستان Shadowbringers بر عهده دارد. در آینده مقالهی جداگانهای را دربارهی نقاط قوت و شخصیت منحصر به فرد Emet-Selch در دنیای Final Fantasy منتشر خواهیم کرد. اما در حال حاضر، باید به این جمله بسنده کنم که Emet-Selch پیچیدهترین و شگفت انگیزترین کاراکتری است که در تاریخ Final Fantasy XIV حضور داشته است. به جرأت میتوان او را جزء برجستهترین تبهکاران و کاراکترهای منفی تاریخ Final Fantasy به حساب آورد.
خصوصیات شخصیتی این کاراکتر، بسیار عالی و با دقت ساخته و پرداخته شده و تمامی اتفاقات احساسی و سرنوشت ساز بازی Final Fantasy XIV: Shadowbringers با شخصیت این کاراکتر گره میخورد. آخرین چیزی که میتوان قبل از لو دادن داستان بازی به آن اشاره کرد، این است که این بازی تنها قصد کش دادن بیش از حد یک داستان محبوب را ندارد بلکه در بسیاری از مواقع به نظر میرسد که Shadowbringers یک بازی مستقل است که از داستان غنی و قدرتمند خود بهره میگیرد؛ در حالی که اینگونه نیست. در تجربهی شخصی خود، لحظات بسیار محدودی را به یاد میآورم که کندتر از حد انتظار به توصیف اتفاقات داستان بازی بپردازد. (شاید در بخش Ahm Areng) اما به طور کلی باید گفت که تک تک لحظات بازی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و چشمها را به خود خیره میکند.
پایان بندی داستان Shadowbringers بهترین قسمت آن، در طول تجربهی بازی است. اتفاقات پایانی Final Fantasy XIV: Shadowbringers احتمالاً تأثیرگذارترین و احساسی ترین دقایقی بودند که در طول بیش از ۲۰۰۰ ساعت تجربهی کاربری من در تاریخ بازیهای Final Fantasy با آن مواجه شده ام.
مسلماً یکی از مهمترین بخشهای بازیهای Final Fantasy موسیقی متن و جلوههای بصری آن است. Final Fantasy XIV: Shadowbringers در مقایسه با نسخههای Stormblood و Heavensward در حوزهی موسیقی و جلوههای ویژهی بصری پیشرفتهای چشمگیری را به خود میبیند. موسیقی متن این بازی توسط خود Masayoshi Soken ساخته و پرداخته شده است. تک تک ترکهای این آلبوم فوقالعاده و کاملاً مناسب با اتمسفر بازی تدوین شده است. این آلبوم در هر لحظهای که فکر میکنید با بهترین بخش آن آشنا شدهاید، چیز جدیدی برای رو کردن خواهد داشت. به عنوان مثال ترک Crystarium سرشار از حس امید و پیام آور آیندهای درخشانتر است و یا Eulmore احساس غرور و انرژیهای مثبت را به روح انسان تزریق میکند. اکثر این ترکها با استایل و سبک مشابهی ساخته شدهاند اما وجود چرخشها و تکنیکهای جزئی در تدوین آنها موجب میشود هرکدام، احساسات منحصر بفردی را به کاربر القا کنند.
جلوههای تصویری و محیط بازی Stormblood بسیار زیبا و چشم نواز بودند اما اکثراً مشابه یکدیگر طراحی شده بودند و اگر بخواهم صادقانه نظر بدهم، باید گفت که بعد از گذشت دو سال، دیگر واقعاً از کوههای Ala Mihgo و یا منطقهی Yanxia خسته میشوید. تنوع طراحی در لوکیشنهای Shadowbringers از مجموع دو نسخهی Stormblood و Heavensward بیشتر است.
من به شخصه یک هنرمند نیستم و حتی در دورهی مدرسه هم در این بحث مشکل داشتم لذا در جایگاهی نیستم که درمورد طراحی هنری و یا جزئیات مسائل فنی این بازی در حوزهی هنر نظر بدهم. از این رو، شما میتوانید از اسکرین شاتهایی که پایینتر در اختیار شما قرار گرفته برای مشاهدهی زیباییها و خلاقیت سازندگان این بازی در بحث طراحی هنری استفاده کنید.
خب، بالاخره زمان صحبت درمورد گیم پلی و رابط کاربری بازی فرا رسیده است. اگر بخواهیم در یک جمله به توصیف این مطلب بپردازیم باید گفت که رابط کاربری بازی Final Fantasy XIV: Shadowbringers تغییرات گسترده و موفقیت آمیزی را به خود میبیند. برخی از قسمتهای بازی که در مقایسه با عناوین مطرح دیگری مانند Raid نیاز به تغییر و ارتقا داشتهاند، با ارتباط خوبی که بین توسعه دهندگان و جامعهی کاربران Final Fantasy ایجاد شده، دستخوش تغییرات مثبت شده است. از سوی دیگر بخشهایی که به استایل خاص و مشخص بازیهای Final Fantasy مربوط میشوند همچنان بدون تغییر ماندهاند؛ که این اتفاق خوبی به شمار میرود. در بازی Stormblood به عینه مشاهده کردیم که تیم توسعه دهندگان بازی، در راه مفیدتر ساختن مهارتها و Skillهای ضعیف بازی، تلاشهای مؤثری را در بازی اعمال کرده بودند. این بار نیز، سخنگوی تیم توسعه دهندگان بازی، به این موضوع اشاره میکند که “لازم دانستیم تا نسبت به حذف برخی از مأموریتها و نقشهای کم کاربردی که در خطوط داستانی بازی وجود داشتند اقدام کنیم. یکی از این قسمتها همان بخش موسوم به Protect است.”
باید اعتراف کرد که معمولاً حذف یک Job (نقش) در خط داستانی Final Fantasy امر خوشایندی نیست اما میتوان فرض کرد که این کار به منظور صرف جویی در زمان و یا اختصاص زمان بیشتر برای کارهایی مانند Dancer و Gunbreaker صورت گرفته است.
بعد از انجام مأموریت اصلی خط داستانی بازی، یک مرحلهی لول ۸۰ برای هر یک از نقشها ( Job ها) ظاهر میشود. اما این مرحله، حداقل برای نقش Summoner که من آن را تجربه کردهام، چیزی جز اتلاف وقت به همراه نداشت. من دقت زیادی را در جریان این مأموریت به کار گرفتم اما هنوز متوجه نشدم که چرا تنها میتوان Demi-Phoenix را احضار کرد. در حالی که درگذشته، امکان احضار شخصیتهای مختلف نه تنها نقش مهمی را در جریان بازی ایفا میکرد، بلکه با جزئیات کاملی نیز به توضیح آن پرداخته شده بود.
فکر میکنم نقشهای جدیدی مانند Gunbreaker و Dancer تغییرات مثبتی برای Shadowbringers به شمار میروند. تجربهی هر دوی آنها بسیار سرگرم کننده و لذت بخش خواهد بود. به خصوص درمورد Dancer که متمایز از دیگر نقشها به نظر میرسد. Dancer یک نقش مکمل عالی به نظر میرسد و همیشه با ارتقای DPS در مأموریتها، از حضور آن در گروه رضایت خواهید داشت. Gunbreaker نیز شباهت زیادی به Dark Knight در بازیهای قبلی این عنوان دارد.
سیستم جدید Shared FATE یکی دیگر از تغییرات مثبت بازی Shadowbringers بوده است. علاوه بر این که زمان مورد نیاز برای کسب EXP از این طریق، در مقایسه با Duty Finder نصف میشود، میتوانید rewardها و جوایز آن را در دستفروشیهای اطراف Novrandt به فروش برسانید.
نمیشود گفت که این قابلیت نقش مهم و اساسی را در سرنوشت بازی ایفا میکند اما حداقل علاوه بر مزایایی که به شما میرساند، بار دیگر شما را به نواحی زیبای Noverandt بازمیگرداند.
نظر شخصی من در مورد قابلیت Eureka نیز با وجود بحث و جدلهای زیادی که پیرامون خود ایجاد کرده بود، مثبت است. به شخصه از امکان ارتباط طولانیتر با دیگر بازیکنان لذت بردم. خوشبختانه تیم توسعه دهندگان فعالیت خوبی در ارائهی ایدههای جدیدی مانند Shared FATE به بازی داشتهاند و این نوید یک آیندهی روشن را برای سری Final Fantasy میدهد.
همچنان میتوان بخشهای متعددی از بازی Final Fantasy XIV: Shadowbringers را مستعد تغییر و بهبود معرفی کرد اما در حال حاضر آنچه که اهمیت دارد، تجربهی بینظیر خط داستانی اصلی این بازی و ساعات لذت بخشی است که طرفداران قدیمی این عنوان در حین تجربهی آن سپری خواهند کرد.
تیم توسعه دهندگان Final Fantasy با ارائهی بازی Shadowbringers ثابت کرده اند که شناخت کاملی از علایق و سلایق کاربران و آنچه که این سری از بازیها را به این سطح از محبوبیت رسانده دارند. با اینحال به عنوان یک هوادار انتظار دارم که در عناوین آیندهی این سری، ریسک پذیری بیشتری را از سوی سازندگان شاهد باشیم. به شخصه دوست ندارم که با معرفی هر یک از عناوین جدید Final Fantasy تنها به جنبههای مثبت خط داستانی اصلی بازی اشاره کنم. اما با تمامی این اوصاف باید اعلام کنم که Final Fantasy XIV: Shadowbringers یک عنوان کاملاً موفق بوده و من قصد انکار این موضوع را ندارم.
منبع: Twinfinite