بدون شک دو قطب فوتبال در دنیای بازی را میتوان سری بازیهای فیفا و PES دانست. EA با سری بازیهای فیفا توانسته به لطف حق و حقوق لایسنسهای تیمها و ورزشگاهها و البته گیمپلی شبیهسازی شدهی بهتر در کنار بخشهای جذابی چون Ultimate Team گوی سبقت را از رقیب شرقی خود برباید. با این حال کمپانی کونامی سال گذشته با عرضهی بازی PES 2019 و با ایجاد بهبودهایی قابل توجه در گیمپلی و بخش آنلاین بازی توانست تا حدودی جایگاه از دست رفتهی خود را در بین طرفدران مستطیل سبز رنگ بیابد. حال این کمپانی در نسخهی جدید این سری تصمیم به ایجاد تحولات بیشتر و بنیادینتری گرفته است.
نخستین مورد این تحولات نام بازی است. جدیدترین نسخه از سری بازیهای PES با نام کامل eFootball PES 2020 منتشر خواهد شد. هدف کونامی از این تغییر معرفی این بازی به عنوان بهترین نمونهی الکترونیکی از ورزش فوتبال است و به نظر میرسد که آنها میخواهند برچسب “آرکید” را از سری جدا کنند. شاید بتوان یکی از اصلیترین دلایل برتری سری بازیهای فیفا نسبت به PES را شبیهسازی واقعگرایانهتر آن دانست. این در حالی است که بازیهای PES همواره به گیمپلی آرکید و غیر طبیعی شناخته میشدند. مسبب این برچسب المانهایی چون تکلهای غیرطبیعی، فیزیک خندهدار توپ و انیمیشنهای عجیب و غریب بازیکنان بودند. در واقع این بازیها به عنوان یک شبیه ساز بیش از حد روان بودند و عنوان آرکید کاملا برازندهی آنها خواهد بود. با این حال به نظر میرسد که این رویه در بازی eFootball PES 2020 کاملا عوض خواهد شد.
در جریان رویداد E3 2019 دموی قابل بازیای از این عنوان در دسترس قرار گرفت که به خوبی تغییرات ایجاد شده را به نمایش میگذاشت. هوش مصنوعی بازی پیشرفت قابل ملاحظهای کرده است و کمتر در حقههای تاریخ گذشته میافتد. یکی از بزرگترین المانهای اضافه شده به بازی درگیریهای تن به تن بازیکنان و توانایی دریبل در فواصل نزدیک هستند. مخاطبان با استفاده از این تکنیک میتوانند با فشردن کلید مربوطه به بازیکن حریف را گیج کرده و با حرکت سریع او را پشت سر بگذارند. البته همانطور که انتظار میرفت این تکنیک عمدتا با بازیکنان سرعتی جواب میدهد و مشخصا بر اساس حرکات لیونل مسی مشهور طراحی شده است. اجرای این دریبل بسیار واقعگرایانه و حس ناشی از انجام موفقیتآمیز آن بسیار راضیکننده میباشد.
در واقع باشگاه بارسلونا به عنوان مهمترین امتیاز بازی eSports PES 2020 به بهترین نحو ممکن شبیهسازی شده و به طرزی بیمانند مشابه با نمونهی حقیقی خود میباشند. تمامی حرکات بازیکنان این تیم چون نحوهی پاسکاریها و حملات کاملا وفادار به واقعیت میباشند. در این بازی بازیکنان این تیم به راحتی در میان زمین به تیکی تاکای مشهور خود پرداخته و توپ را به جلو میبرند و واکنشهای بدنهای آنها و به کلی حرکاتشان حس کنترل این تیم بزرگ را به مخاطب میدهند.
طراحی حرکات پا به توپ بازیکنان نیز بهبود فراوانی یافته و به واقعیت نزدیک شده است. مخاطب میتواند با حرکت سریع مسی به سمت راست و پشت سر گذاشتن مدافعان حریف به وسیلهی حرکات تکنیکی مختلف موقعیتی مناسب را برای بازیکنانی چون سوآرز و کوتینهو ایجاد کرده و ارسالی مناسب گلی ارضاء کننده را به ثمر برساند. دیگر تغییر قابل توجه بازی نسبت به نسخهی پیشین کند شدن کلی آن میباشد. اکنون دیگر خبری از سرعت آرکیدگونهی بازی نیست و شتاب کلی مسابقات همچون واقعیت بسته به موقعیتها تغییر مییابد. تمامی اینها به معنی ترغیب مخاطب به در نظر گرفته عواملی چون فضای خالی و بازیکنان دیگر و ریتم کلی حرکت میباشد؛ تمامی مواردی که سرمربی یک باشگاه فوتبال حرفهای باید در نظر بگیرد. با این حال هنوز برای قضاوت در مورد کارکرد مکانیزمهای جدید بازی زود است و باید برای ارزیابی منطقی آن تا زمان انتشار منتظر بمانیم. با این حال از همین الان میتوان بازی eFootball PES 2020 را قدمی در مسیر مناسب برای این سری گرفت.
با توجه به دموی نمایش داده شده میتوان گفت بازی از لحاظ تکنیکی و فنی در سطح مناسبی قرار دارد. بازیکنهای بزرگی چون مسی، سوآرز و کوتینهو به خوبی طراحی شده و انیمیشنهای بدن و صورت قابل قبولی دارند. با این حال در این بازی علاوه بر این بازیکنان، اساطیر افسانهای فوتبل چون کرایف، مارادونا، رونالدینهو و بکهام، هر کدام با سبک بازی خاص خود نیز حضور دارند. این بازیکنان در بخش داستانی بازی حضور خواهند داشت. این نخستین بار در سری بازیهای PES است که چنین بخشی را میبینیم. در این بخش قابلیت انتخاب دیالوگهای مختلف و پیشبرد دلخواه داستان وجود دارد که در نوع خود ابتکار نو و جدیدی است.
متاسفانه شمار تیمهای لایسنس شده، حداقل در حال حاضر، بسیار کم میباشند و علاوه بر بارسا تنها شامل تیم آرسنال و تیم ملی فوتبال فرانسه میشوند. قوانین قرارداد بین EA و FIFA محدودیتهای فراوانی را برای کونامی در این زمینه ایجاد کرده است. آنها میتوانند تنها دو تیم از لیگ برتر انگلستان و سه تیم از بوندسلیگا را به طور رسمی در بازی خود قرار دهند. اما در این کار باید از نامهایی ساختگی برای آنها، چون Manchester Reds به جای Manchester United، استفاده کنند.
بخش محبوب Master League نیز بهتر و کاملتر از همیشه در بازی eFootball PES 2020 بازمیگردد. سیستم دیالوگهای جدیدی به این بخش اضافه شده است که به مخاطب توانایی سخنرانی برای بازیکنان برای افزایش روحیهی تیم، صحبت خصوصی در مورد زمان بازی یک بازیکن و رسیدگی به هدفهای باشگاه را میدهد. علاوه بر این دستیاری به این بخش اضافه شده که پیشنهادهای سازندهای را به مخاطب میدهد. سخنان انتخابی شما بر روحیه و کیفیت کلی بازی بازیکنان تاثیر خواهد داشت. اکثر این مفاهیم در بازیهای پیشین سری نیز حضور داشتند اما این بار نقشی کلیدی و در دسترستر پیدا خواهند کرد.
یکی از مشکلات دائمی بازیهای سری PES را میتوان بخش آنلاین ضعیف و زیرساختهای ناتوان آن دانست. طبق برخی منابع با یکی از تاکیدهای کونامی در این بازی بهبود این بخش و در نتیجه نزدیکتر شدن به استانداردهای ورزشهای الکترونیکی خواهد بود. یکی از حالتهای جدید بازی Match Day نام دارد که به مسابقات حساس و رقابتهای تنگاتنگ دنیای واقعی چون داربیها خواهد پرداخت. در هفتهی پیش از برگزاری مسابقهی مربوطه، مخاطبان میتوانند با انتخاب تیم مورد علاقهی خود به رقابت بپردازند و در نهایت مجموع اعمال آنها، از جمله پاسها و شوتها، جمعبندی شده و مخاطب پیروز مشخص میشود. در نهایت نیز دو بازیکنی که بیشترین امتیاز را در هر یک از دو تیم دارند در مسابقهای نهایی به مصاف یکدیگر میروند. جوایز این بخش بسیار متنوع خواهند بود.
تمامی این تغییرات نشاندهندهی جدی بودن کمپانی کونامی در عرضهی رقیبی قابل برای سری بازیهای فیفا هستند. بازی eFootball PES 2020 دهم سپتامبر سال جاری برای پلتفرمهای Xbox One، PC و PS4 منتشر خواهد شد.