در سری مقالات «داستان موفقیت» نگاهی کوتاه به سیر موفقیت مجموعهها و استارتآپهای حوزهی ورزش های الکترونیک در دنیا میاندازیم؛ در قصهی موفقیت این استارتآپها، نقل قولهای مهمی شنیده میشود پس همراهمان بمانید. در قسمت اول این مجموعه مقالات، میخواهیم به داستان شکل گیری و موفقیت شرکت iTero Gaming و دانشمند دیوانه پشت آن بپردازیم.
این قسمت: شرکت iTero Gaming
Jack J Williams، یک دانشمند بریتانیایی کارکشته در حوزهی Data بود که در صنعت مالی بریتانیا کار میکرد. او در کمال شگفتی اطرافیانش تصمیم گرفت تا شغل اصلی خود را ترک کند و در زمینهی کمک به بازیکنان League of Legends برای انتخاب کاراکتر بهتر و استراتژی مناسب فعالیت داشته باشد. دوستان و خانوادهی وی همگی فکر میکردند که او عقلش را از دست داده و دیوانه شده است.
اکنون سال ۲۰۲۳ است و Williams، مدیرعامل و دانشمند ارشد Data در شرکت تازه تاسیس خود یعنی iTero Gaming است. او به توسعه و لانچ یک سیستم مربی مجازی مبتنی بر Data با نام The iTero Drafting Coach روی پلتفرم کمپانی Overwolf میپردازد. این سیستم مربی مجازی به بازیکنان بازی League of Legends کمک میکند تا پیش از آغاز بازی خود، به انتخاب کاراکتر و استراتژی مناسب بپردازند و البته نرخ برد خود را افزایش بدهند. Williams اولین بار ایدهی خود را در طرح The Clutch مطرح کرد که به مقام نخست این طرح دست یافت و ایدهاش مورد توجه قرار گرفت. این اتفاق مثبت باعث شد تا برنامهی کاری خود را خلوت کند و شروع به توسعهی الگوریتم این سیستم بپردازد. البته رسیدن به موفقیت به همین سادگی نیست و نکات زیادی وجود داشتند که Williams باید به آنها توجه میکرد.
موانع اولیه شرکت iTero Gaming
برنامهی اولیهی Williams، ساخت یک ابزار مجازی برای انتخاب استراتژی و کاراکتر متناسب با استراتژی بازیکن پیش از آغاز بازی بود که میتوانست با تحلیل مناسبی، نرخ برد تیمهای حاضر در مسابقات Esports افزایش یابد و کمک کند تا تصمیم گیری بهتری برای اتخاذ بهتر سبک بازی خود داشته باشند. او یک تجربهی چندین ساله در تجربهی بازیهای ژانر MOBA استودیو Riot Games داشت که در ساخت این الگوریتم به او کمک میکرد.
پس از مدتی، Jack J Williams مدل اولیهی خود را ساخت اما میدانست که باید آن را برای طرفداران Esports و البته سرمایه گذاران به نمایش بگذارد و دربارهی آن توضیح بدهد. در نهایت، طرح او مورد توجه بسیاری قرار میگیرد اما بودجه و سرمایهی ویژهای به او تعلق داده نمیشود که بتواند به صورت تمام وقت روی پروژهی خود کار و امرار کند. Williams مضطرب شده بود، او سه راه بیشتر نداشت؛ یا تا زمانی که بازار و صنعت Esports به بلوغ میرسید و به اهمیت پروژهی وی که مبتنی بر Data است پی میبرد باید صبر میکرد، یا به طراحی یک اپلیکیشن که میان اپلیکیشنهای روزمره مورد استفاده قرار میگیرد با همین مبنا و هدف بپردازد. البته او چیزی از UI/UX نمیدانست و حتی چیزی از بازاریابی و مهارتهای لازم برای توسعهی این پروژه در قالب یک اپلیکیشن بهرهمند نبود که انجام این کار را برای او، طاقتفرسا و سخت میکرد. در نهایت، راه سوم! راهی که در آن باید به آغوش خانواده بازگردد و ابراز ندامت و دیوانگی کند و کار سابقش را ادامه دهد.
پس از مدتی فکر کردن به این راهها بود که Kesem Fine، مدیر توسعهی کسب و کار کمپانی Overwolf او را کشف کرد. کار اصلی کمپانی Overwolf ، کمک به توسعه دهندگان و سازندگان مختلف برای بهبود تجربهی گیمپلی بازیها از جمله League of Legends در میان بازیکنان بود و خب، این پروژهی Jack J نیز در همین راستا قرار داشت. Kesem Fine دربارهی همکاری خود با Williams میگوید که ما، موارد مختلفی در فروشگاه خود داشتیم اما ایده و فناوری جک، چیز جدید و دارای جایگاهی منحصر به فرد برای بازیکنان بود.
خب بهتر از این نمیشد! Jack J Williams اکنون در بستر فوقالعادهی کمپانی Overwolf میتواند به توسعهی پروژهی خود بپردازد. او یک توسعه دهندهی Front-end و یک Designer از سوی شرکت دریافت کرد تا خود وی تنها روی بخش تخصصی خود متمرکز شود: الگوریتم و هوش مصنوعی.
آغاز موفقیت
این دانشمند بریتانیایی با کمپانی مذکور توانست پروژهی خود را در قالب یک اپلیکیشن بسازد و در کمتر از سه ماه آن را منتشر کند. تنها چند ماه پس از عرضهی این اپلیکیشن بود که میزبان ۷۵۰۰۰ کاربر و بازیکن شد. این دانشمند Data توضیح داد که تضمین اعطای نرخ پنج درصدی برد در رقابتهای بازی League of Legends با استفاده از این اپلیکیشن، چیزی بود که تعداد کاربران آن را افزایش داد. اما Williams به این موفقیت راضی نبود و فهمید که مقیاس کار باید افزایش یابد. او معاش خود را با موفقیت این پروژه تضمین کرده بود اما در سطحی حداقلی و اینجا، وی به افزایش بودجهی پروژه و تعداد نفرات توسعه دهنده آن نیاز داشت. کمپانی Overwolf هم یک بودجهی ۵۰ میلیون دلاری نیز به این پروژه تزریق کرد و باعث شد تا برنامهریزیها و تلاشهای Jack J Williams برای توسعهی نسل بعدی اپلیکیشن iTero Gaming آغاز شود. جالب است که او نحوهی کار کردن خود را با توسعه دهندگان، تنها در حین جلسات و تست آن در بازی، آن هم از راه دور و به صورت همزمان توصیف کرده است.
آخرین مقالات بازی را از سایت پیاس آرنا بخوانید.