پی اس ارنا
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
پی اس ارنا
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

خانه » گزارش صنعت بازی ایران در سال ۱۴۰۰

گزارش صنعت بازی ایران در سال ۱۴۰۰

محمدجواد محسنى توسط محمدجواد محسنى
۵ اسفند ۱۴۰۱
در اخبار بازی, بازی, گزارش
0 0
0
گزارش صنعت بازی ایران در سال ۱۴۰۰

سازمان دایرک که زیرمجموعه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است، هر ساله گزارشی از صنعت بازی ایران منتشر می‌کند. آماری که در ادامه مشاهده می‌کنید، از ۸۶۹۰ خانوار ایرانی در تمام استان‌های کشور جمع‌آوری و سپس به کل جامعه ایران تعمیم داده شده است.

طبق گزارش صنعت بازی ایران در سال ۱۴۰۰، در بین این ۸۶۹۰ خانواده که جمعیت آن‌ها به ۳۰ هزار نفر می‌رسد، در ۳۰۰۰ خانواده یک فرد یا افرادی گیمر وجود داشته‌اند.

"
این گزارش‌ها با استفاده از استانداردهای سازمان ESA (مرکز پژوهاش‌های بازی آمریکا) تهیه می‌شوند

طبق این گزارش، در کل ۳۴ میلیون نفر گیمر در ایران وجود دارد که این عدد نسبت به گزارش سال گذشته، بیش از ۲ میلیون نفر افزایش یافته است. درواقع هر فردی که در هفته ۱ ساعت به تجربه بازی‌های ویدیویی پرداخته باشد، یک گیمر محسوب می‌شود. حال چه آن فرد فقط در مترو و بین رفت و آمد محل کارش به تجربه بازی‌ها بپردازد و چه گیمرهای حرفه‌ای (Hardcore) که شاید ۲۰ ساعت در هفته مشغول تجربه بازی باشند.

البته که در گزارش امسال، یک کار جدید صورت گرفته است و این ۳۴ میلیون نفر به چند دسته تقسیم شده‌اند:

  • گیمرهای تفننی: بین ۱ تا ۵ ساعت در هفته (۴۵٪)
  • گیمرهای مصمم پایدار: ۵ تا ۲۱ ساعت در هفته (۴۳٪)
  • گیمرهای حرفه‌ای: بیش از ۲۱ ساعت در هفته (۱۲٪)

طبق گزارش صنعت بازی ایران در سال ۱۴۰۰، پلتفرم موبایل همچنان محبوب‌ترین پلتفرم بازی در ایران به شمار می‌رود، زیرا ۹۶ درصد از بازیکنان با گوشی‌های هوشمند خود به تجربه بازی‌های ویدیویی می‌پردازند. در ادامه ۲۵ درصد از گیمرهای ایرانی از کنسول‌های بازی استفاده می‌کنند که ۸۸ درصد از آن‌ها با کنسول‌های خانگی و ۱۳ درصد از آن‌ها با کنسول‌های دستی بازی می‌کنند. در اخر هم ۱۹ درصد از بازیکنان ایرانی با کامپیوتر و لپ‌تاپ به تجربه بازی‌های ویدیویی می‌پردازند. لازم به ذکر است که بیشتر جامعه مخاطبان بازی‌های ویدیویی با بیش از یک پلتفرم بازی می‌کنند و به همین دلیل جمع درصد این جامعه اماری به بیش از ۱۰۰ درصد می‌رسد.

طبق نتایج این گزارش، ۵۸ درصد از بازیکنان به صورت آنلاین به تجربه بازی‌ها می‌پردازند. همچنین از بین این جامعه آماری، ۴۱ درصد از بازیکنان ایرانی را زنان و ۵۹ درصد از آن‌ها را مردها تشکیل می‌دهند.

یک آمار مهم دیگر رده‌بندی سنی جامعه گیمرهای ایران است. طبق این آمار، ۹ درصد از بازیکنان در رده‌بندی سنی خردسال قرار دارند، ۱۷ درصد از آن‌ها کودک هستند، ۱۹ درصد از آن‌ها در دوران نوجوانی خود به‌سر می‌برند، جوانان که اکثریت جامعه بازی ایران را تشکیل می‌دهند با ۳۴ درصد و در نهایت ۱۸ درصد میان‌سال و ۳ درصد کهن‌سال به تجربه بازی‌های ویدیویی می‌پردازند.

"گزارش صنعت بازی ایران در سال ۱۴۰۰

یکی دیگر از قسمت‌های جالب و مفید این گزارش، سبک بازی‌هایی است که هر رده سنی به تجربه آن‌ها می‌پردازد. این آمار دید خوبی از بازار بازی ایران به توسعه‌دهندگان بازی می‌دهد که می‌توانند طبق این آمار جامعه هدف خود را بهتر بشناسند.

گزارش صنعت بازی ایران در سال ۱۴۰۰

یکی دیگر از آمار حیاتی این گزارش، هزینه‌ای است که بازیکنان در صنعت بازی ایران می‌پردازند. مجموع هزینه‌کرد بازیکنان ایرانی برای سخت افزار و نرم افزار در سال ۱۴۰۰ به ۱۹،۲۷۹ میلیارد تومان می‌رسد. از این بین، ۱۶،۷۰۰ میلیارد تومان در بازار سخت افزار خرج شده است که ۱۴،۳۱۳ میلیارد تومان برای خرید کنسول‌ها صرف شده و باقی بین لوازم جانبی کامپیوترها و کنسول‌ها تقسیم شده است.

  محمد امین حاجی هاشمی؛ مدیر عامل جدید بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای

همچنین ۲،۶۱۲ میلیارد تومان حجم بازار نرم افزار ایران است که سهم بازی‌های کنسولی حدود ۱۶۴۴ میلیارد تومان، بازی‌های موبایلی ۵۱۲ میلیارد تومان و بازی‌های کامپیوتری ۴۵۶ میلیارد تومان است. از بین سهم بازی‌های موبایل بومی ۴۰ درصد (۲۰۲ میلیارد تومان) بوده و باقی بین بازی‌های رایانه‌ای بومی و بازی‌های کنسولی بومی تقسیم می‌شود.

شما می‌توانید گزارش کامل صنعت بازی ایران در سال ۱۴۰۰ را از طریق این لینک دانلود کنید.

برچسب ها: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای
ShareTweetShare
نوشته قبلی

تریلر فصل سوم انیمه Uma Musume Pretty Derby منتشر شد

نوشته‌ی بعدی

بازی OCTOPATH TRAVELER II منتشر شد

محمدجواد محسنى

محمدجواد محسنى

من به خلق تجربه‌های ارزشمند و منحصر به فرد علاقه وافری دارم و بازی، موسیقی و سینما جزو ارکان اصلی زندگیم هستن. تو دنیای سینما به دنیل دی لوییس و کوروساوا ارادت خاصی دارم و به نظرم بازی‌های پرسونا ۵، بلادبورن، ویچر ۳ و دیوینیتی اورجینال سین ۲ جزو شاهکارهای اخیر دنیای بازی‌های ویدیویی هستن. همینطور یه متال‌هد سفت و سخت‌ام و متالیکا گروه مورد علاقمه.

مرتبط نوشته ها

برگزاری نخستین دوره لیگ بازی‌های موبایلی ایرانی به میزبانی برج میلاد
اخبار بازی

برگزاری نخستین دوره لیگ بازی‌های موبایلی ایرانی به میزبانی برج میلاد

۲۹ مرداد ۱۴۰۴
رفع مشکلIP بازی‌های بین‌الملل و داخلی
اخبار بازی

رفع مشکلIP بازی‌های بین‌الملل و داخلی

۲۷ مرداد ۱۴۰۴
تخصیص تسهیلات به بازی‌سازان آسیب‌دیده از جنگ 12 روزه تحمیلی
اخبار بازی

تخصیص تسهیلات به بازی‌سازان آسیب‌دیده از جنگ 12 روزه تحمیلی

۲۰ مرداد ۱۴۰۴
بازی «Realm of Fame» معرفی شد؛ تجربه‌ای نو از کشتی سنتی در دنیایی فانتزی
اخبار بازی

بازی «Realm of Fame» معرفی شد؛ تجربه‌ای نو از کشتی سنتی در دنیایی فانتزی

۱۶ مرداد ۱۴۰۴
مشکل اتصال بازی EA Sports FC 25 حل شد
اخبار بازی

مشکل اتصال بازی EA Sports FC 25 حل شد

۲۲ تیر ۱۴۰۴
نقد بازی Doom the dark ages
بازی

نقد بازی Doom: The Dark Ages – سلاخی شیاطین در قرون وسطی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربحث‌ترین‌های هفته

هیچ محتوایی موجود نیست

درباره ما

پی‌اس‌ارنا یکی از رسانه‌های محبوب و تاثیرگذار فارسی زبان سرگرمی‌های قصه‌محور است که در حوزه‌های بازی‌های ویدیویی، انیمه و انیمیشن، سینما، تلویزیون و ادبیات به صورت جدی فعالیت می‌کند.
رسانه پی‌اس‌ارنا به عنوان تنها رسانه کاملا مستقل حوزه سرگرمی کشور، کار خود را از سال 1396 شروع کرد و در تلاش است تا به جمع تاثیرگذارترین رسانه‌های فارسی زبان دنیا بپیوندد.

  • درباره ما
  • تبلیغات
  • تماس با ما

کلیه حقوق برای پی‌اس ارنا محفوظ است.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب

کلیه حقوق برای پی‌اس ارنا محفوظ است.

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

فرم های زیر را برای ثبت نام پر کنید

تمام فیلدها مورد نیاز است. ورود به سیستم

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم