فیل اسپنسر (Phil Spencer) رئیس بخش ایکسباکس در طی گزارش تحلیلی مالی ۲۰۱۷ کمپانی مایکروسافت (Microsoft) از آیندهی برند ایکسباکس صحبت کرد.
در آغاز اسپنسر اعلام کرد که حدود ۲ میلیارد گیمر در جهان وجود دارد که این مقدار از سال ۲۰۱۲ به دو برابر افزایش پیدا کرده است. بازی در هر دستگاهی که یک نمایشگر بر روی آن وجود دارد، اولویت اول در بخش سرگرمی است. بخش گیمینگ کمپانی مایکروسافت از کنسول و شبکهی ایکسباکس لایو سرچشمه میگیرد.
برادکست (Broadcast) بازیها در حال رشد می باشد و برادکستها در حال حاضر تاثیر زیادی بر روی ورزشهای الکترونیکی (ESport) گذاشتند. مایکروسافت در این بخش فرصت بسیار عالیای مشاهده کرده است و میخواهد در گسترش این بخش سهیم باشد.
بر اساس نظر اسپنسر، بازیکنان توسط دستگاههای متفاوتی وارد بازار گیمینگ میشوند که یکی از آنها کنسولها هستند و مردم با خرید این دستگاهها خواهان تجربهی محتویات بسیار خوب هستند. به همین دلیل کمپانی مایکروسافت بر روی بازیهای فرست پارتی مانند ماینکرفت، هیلو، فورتزا و گیرز آف وار تمرکز کرده است. همچنین اسپنسر اعلام کرد که بازیهای بیشتری در دست تولید دارند.
این بازیها توجه بازیکنان را به سمت شبکههای اجتماعی مایکروسافت جلب میکند و ایکسباکس لایو به محیطی تبدیل میشود که مردم میتوانند دوستان مجازی خود را پیدا کنند و به آنها متصل شوند. به این شکل یک چرخه شکل میگیرد که تجارت را رونق میبخشد. توسعه دهندگان محتویات جدید تولید میکنند که کاربران بیشتری را به سمت این شبکهی اجتماعی سوق میدهد و چرخه تکرار میشود.
کاربران ماهانه در تمام دستگاهها روند رو به رشدی دارد. برادکست و بازی ماینکرفت به رشد کاربران بخش موبایل کمک بسیاری میکنند. مایکروسافت با خرید بیم (Beam) نوآوری در بخش ارتباط بین بازیکنان و بینندگان ایجاد کرد و فرصت های جدید برای کسب درآمد استریم کنندگان ایجاد کرد. بخش آواتارها نیز در تجارت مایکروسافت نقش اساسیای با فروش آیتمهای متنوع دارد.
صنعت گیم درحال ورود به موج جدیدی از نوآوری میباشد، گجتهایی مانند هلولنز (HoloLens) و Mixed Reality نیز به آن سرعت میبخشند.
مایکروسافت به قدر کافی در مورد سرویسهای ابری توضیحی نداد، این کمپانی بیشتر در مورد سرویسهای بخش مصرفکنندگان توضیحات ارائه میدهد و در مورد سرویسهای مخصوص توسعهدهندگان اطلاعات زیادی منتشر نمی کند.
توسعهدهندگان میخواهند بازیهای مبتنی بر سرویس تولید کنند که به دست ده ها میلیون کاربر و صدها میلیون بازدیدکننده برسد. با کارهای انجام شده در بخش ایکسباکس لایو و سرویس ابری آژور (Azure)، مایکروسافت میتواند این قابلیتها را در دسترس توسعهدهندگان قرار دهد.
در آخر اسپنسر به این موضوع اشاره کرد که تجارت بازیها مانند تمام صنایع دیگر میباشد. جایگاه مایکروسافت به واسطهی ایکسباکس لایو، محتویات فرست پارتی و قابلیت جذب کاربر در تمام پلتفرمها در آینده بسیار قدرتمند خواهد شد.